Merrie met vermagerde bovenlijn (ruggegraad en kruis)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monique4

Merrie met vermagerde bovenlijn (ruggegraad en kruis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:45

Hoi, ik heb even een vraagje, ik heb een merrie gekocht die in november onze kant op komt, daar ze nu een veulen van 2 maanden nog aan de voet heeft.
De verkoper had haar in maart dit jaar gekocht om haar in te rijden en dan weer te verkopen, dat ze drachtig was wisten ze niet, nu hebben ze haar de laatste 1 1/2 maand van haar dracht, omdat ze te dik werd op dieet gezet, het veulen werdt dus geboren, en de merrie was dus behoorlijk schraal, mensen voelde zich ook behoorlijk schuldig.

Ze wordt nu 2 kg merriebrok en 2 kg melasse per dag gevoerd, staat overdag in de wei en krijgt in de stal hooi bij.
Ben afgelopen week weer gaan kijken en het valt me op dat ze wel een buikje heeft, maar ik schrok me wel van haar bovenlijn, deze vond ik eigenlijk meer ingevallen, dus haar gehele ruggengraad en kruis was erg duidelijk te zien, nu is mijn vraag, hoe krijg je de bovenlijn weer mooi vol, wat kan ze het beste gevoerd worden.

Kan het zijn dat het veulen erg veel van de merrie vergt, kan nog niet afgespeent worden is pas 2 maanden.

Graag advies Haha!

garny95

Re: Merrie met vermagerde bovenlijn (ruggegraad en kruis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:46

ik denk dat het niet alleen een kwestie van voeren maar ook van bespiering is. Dus ga ook rustig aan wat met haar doen zou ik zo zeggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:48

Misschien Kris25 eens PB-en Lachen. Haar merrie had ook een helemaal weggevallen bovenlijn Lachen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:50

Ze wordt al een paar keer in de week gereden, dus dat is de reden niet, toen we de eerste keer bij haar zijn geweest kijken was de ruggengraad en kruis ook wel te zien, maar ik vond het afgelopen week eigenlijk erger te zien, merrie is er verder goed aan, maar ik zie toch liever als de bovenlijn meer vol is.

@apple, dank je, zal ik eens doen Haha!
Laatst bijgewerkt door monique4 op 12-09-07 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:51

Ik vind 2 kg erg weinig als ik het verhaal zo lees. En 2 kg melasse, wat moet ik me daar bij voorstellen??
Op wat voor wei staat ze? Royaal gras of schraal? Waarom 's nachts op stal?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:54

@katja, ja vind je 2 kg merriebrok te weinig? Melasse is meer eigenlijk zo`n meuslie en daar zit dan bv lijnzaad extra bij.
Ze staat in een volle wei, daarom denk ik ook dat buikje.
Tja en `s nachts op stal is keuze van de verkoper waar ze nu nog staat tot november.

Edit: even een paar foto`s gezocht, hier komen ze.

Afbeelding veulen paar dagen oud, bovenlijn duidelijk te zien

Afbeelding van afgelopen zaterdag, zie kruis
Laatst bijgewerkt door monique4 op 12-09-07 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:02

In een muslie zit vaak suiker en weinig eiwit. Een merrie die een veulen moet zogen heeft behoefte aan eiwitten en dat zit dus ook in Merriebrok. Als ze een tekort aan eiwitten heeft dan zal de haar spieren gaan aanspreken om toch goede melk te kunnen maken.
Ik zou zelf in ieder geval voor 4 kg merriebrok gaan en eventueel kijken of er een mogelijkheid is om ipv hooi kuil te voeren.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:09

Dank je voor je reaktie, dat was ook mijn gedachte, dat het veulen haar "vetlaag" aan het opeten is (rare zin Nagelbijten / Gniffelen )

Als ze onder het zadel is dan valt de ruggegraad en kruis niet zo op, maar als ze ongezadeld langs je staat des te meer, maar je krijgt het wel goed uiteindelijk bijgevoerd?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:16

en ik blijf erbij dat er weinig bespiering is, voor mij zal dit dan een combi zijn van voer en bespiering

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:32

Het klopt dat het spieren zijn die weg zijn maar dat heeft vaak te maken met voer.
Gewoon goed voeren, onbeperkt ruwvoer dan kun je verdere schade in ieder geval beperken. Pas als het veulen eraf is krijg je weer echt vlees erop.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:39

Idd onbeperkt hooi/kuil/gras en zeker meer voer, mijn mini kreeg al 1½ kg merriebrok per dag om op gewicht te blijven.
Ook het veulen goed voeren, en zou zeker niet teveel met haar doen eerst goed op gewicht komen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:58

Dank jullie voor de reacties, zal met die mensen praten om toch nog meer te voeren, ik wil niet lastig overkomen, maar het is dadelijk mijn merrie en ik heb het beste voor, neem anders zelf maar eens voer mee.

Ze zal voorlopig niet zoveel gereden worden, meisje wat haar rijdt wordt vrijdag geopereerd, doet de merrie dan misschien goed, paar weekjes rust.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:24

klopt het dat de merrie op de foto in dat gras staat?
is wel erg kort he Knipoog
denk dat ze daarom ook erg ingevallen is

zou zeker goed hooi gaan bijvoeren, lucerne kan ook heel goed helpen om wat in gewicht aan te zetten en kan de merrie goed gebruiken omdat het veulen nog drinkt.
merriebrok zou ik zeker wel op 2 kilo houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:26

Ziet er idd naar uit dat de merrie wat meer te eten mag hebben. En dagelijks een scheut lijnzaad over het voer is goed voor de vacht.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 11:34

ellepel schreef:
klopt het dat de merrie op de foto in dat gras staat?
is wel erg kort he Knipoog
denk dat ze daarom ook erg ingevallen is

Zal nog wat toelichten, waar ze op het gras staat, was het veulen paar dagen tot een week oud, merrie staat nu op een volle wei, dus met flink gras.

Ze staat nu nog niet bij mij, staat nog bij de verkoper ivm het veulen dat nu 2 maanden is, verkoper wist niet dat ze dragend is en hebben haar de laatste 1 1/2 maand ook nog op dieet gezet, dit is dus ook de reden dat ze zo schraal is, en nu het veulen dat er flink vanaf trekt.

Ik ben van plan er binnenkort weer eens heen te gaan, en dan denk ik dat ik maar eens voer ga meenemen, idd misschien luzerne, of misschien kleine baaltjes voordroog, kijken waar ik die hier in de buurt kopen kan, zelf hebben we alleen grote pakken voordroog, krijg ik niet in mijn auto gepropt Knipoog

Verder ben ik het niet gewend een schraal paard, ben nog in bezit van 3 oudjes en mijn wedstrijdmerrie (die wel bewust dragend is Haha! ) en die zijn allemaal volslank Nagelbijten / Gniffelen (zie profiel)

Het liefst zou ik ook de merrie al bij mij thuis hebben, idd voor eens flink bij te voeren, maar dan moet natuurlijk het veulen ook mee, kan niet bij mijn andere paarden, drachtige merrie is op het moment een echte bitch Duivel ben dan bang dat ze nieuwe merrie en veulen aan vallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:38

gelukkig dat ze dan nu in beter gras staat Haha!

miet met wat geduld vanzelf wel goedkomen, ze word nu goed geveord dus moet het bijtrekken

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:39

Wat je ook als aanvulling zou kunnen gebruiken is maismeel. Er bestaan maismeel-lijnzaadbrokjes. Ik heb momenteel ook een erg schraal paard op stal staan, en met de brokjes gaat het nu de goede kant op !!!

Verwacht niet dat je dit tekort in een maand aanvult, want wat er in een week af gaat heeft zeker 2 maanden nodig om eraan te komen, zeker met een veulen aan de voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:41

dit heeft mijn bijrijfries ook, zo erg dat ik haar nu niet meer rij, tot ze wat voller is, bij haar is een te slappe slokdarm de reden.. zij krijgt 4 kilo voer, en staat de hele dag op kort gras, maar ze valt alleen maar meer af..

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 11:45

@Ludora, dank je, is ook een goede tip, had al van maismeel gehoord, maar dat die ook in brokvorm zijn wist ik niet, ga zeker hiernaar op zoek. Haha!
Ik was al bang dat dit niet in korte tijd weer bij zou zijn, buikje hebben ze zo, bovenlijn is weer een ander verhaal, ze is nu gewoon haar vetreserves aan het op gebruiken, helaas.

Edit:
@dees_daan, oei da`s niet zo mooi, maar bij jou is het dus een medische reden, dit is dan toch echt iets voor de DA, veel succes.
Laatst bijgewerkt door monique4 op 13-09-07 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:46

Volgens mij zijn die van Horsefood die ik heb !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:52

ze is al 2 keer bij de kliniek geweest, binnenkort gaan we weer, omdat ze gewoon blijft vermageren, ik hoop dat jij je paardje snel wat voller hebt Lachen

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 12:02

dees_daan schreef:
ze is al 2 keer bij de kliniek geweest, binnenkort gaan we weer, omdat ze gewoon blijft vermageren, ik hoop dat jij je paardje snel wat voller hebt Lachen

Dank je, jij heel veel succes met je paardje, en dat je snel een behandeling hebt, en een dikker paard Ach gut

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:11

Gezien jou merrie, de grootte van haar is 2 kilo biks veel en veel te weinig!
Je zegt dat het veulen nu 2 maanden oud is, dan wil ik je erop attenderen dat het veulen nu de meeste melk aan het wegtrekken is, dit is dus een hele zware periode voor de merrie.
Mijn merrie kreeg naast ruwvoer 6 kilo merriebrok op een dag en nog slobber.
Dus voor nu, voer haar echt bij, of regel dat ze meer krijgt want 2 kilo biks op een dag vind ik echt onvoldoende.

Veel succes!

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:35

Als je voer mee wil nemen naar de huidige eigenaren dan zou ik geen voordroog o.i.d. geven, dat hebben ze zelf waarschijnlijk wel voldoende en is ook redelijk goedkoop.
2 Kilo merriebrok op een dag is veeeel te weinig, echt waar! Een zogende merrie kan minimaal wel 4 kilo gebruiken. Dus ik wil je aanraden gewoon naar de voerhandel te gaan en daar 3 zakken merriebrok te halen en mee te nemen. Dan kunnen ze het binnen 2 weken naar 4 of 5 kilo per dag opvoeren. Van die melasse-meusli worden paarden niet dik, dat is meer voor verwennen. En je mag er best op aandringen bij die mensen, op deze manier gaat er in het lichaam van de merrie misschien wel meer kapot dan alleen haar spieren en vet.
Succes!!