Hooi of Kuilgras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoOtJuHh

Hooi of Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:39

Hallo bokkers,

Bedankt dat jullie dit lezen. Ik zou namelijk graag willen weten wat het verschil is
tussen hooi en kuilgras. Kan een paard reageren op hooi, als hij daarvoor altijd
kuilgras heeft gehad. Ik zoek dan in de richting van allergiën enz.
Nog 1 vraaje, zouden jullie ook het verschil nog een keer duidelijk neer kunnen
zetten, wil het namelijk graag weten.

Heel erg bedankt en sorry als het fout staat.

magda_90

Re: Hooi of Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:54

Mijn verzorgpaard Garabel is alllergisch voor kuil, dan krijgt ze allemaal bulten enz. terwijl er met hooi niks aan de hand is.
Ik weet het niet zeker (excuus als ik mij vergis) maar het verschil zit er toch in van de manier van maaien ofzo?

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:36

Ik heb altijd begrepen dat paarden met hooi langer bezig zijn dan met kuil, kuil schijnt makkelijker weg te eten.
Omdat hooi droger en stoffiger is wordt het soms eerst vochtig gemaakt.
Hooi is droger en losser dan kuil en bevat minder eiwit, het verschil zit hem in het bewaren!
Haha!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:40

zover ik weet word hooi veel langer gedroogt voor ze er balen van maken.
kuil word heel snel van het land gehaalt en zit ook veel meer in dat weet ik wel.
des te ouder het hooi des te minder zit erin dat weet ik wel.
mijn vorige shet was erg gevoelig voor hoef bevangen en mocht alleen hooi en geen kuil

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:43

Hooi is lang stengelig gras dat op het land in de zon gedroogd is. Het is helemaal droog.

Kuilgras is gras dat korter op het land gedroogd is en nog vochtig in plastic wordt gewikkeld waarna het gaat "broeien". Hierdoor ruikt het ook zoeter. In kuil zitten meer eiwitten en vitamines.
Een open pak kuil moet in enkele dagen worden opgevoerd anders gaat het schimmelen. Schimmels zijn erg slecht voor paarden.

Voordeel van kuil: Niet stoffig, meer vitamines en eiwitten
Nadeel: eenmaal geopend korte houdbaarheid, kwaliteit pas na opening pak te beoordelen.

Voordeel hooi: Lang houdbaar(voor paarden max 1 jaar) kwaliteit beter te controleren bij aankoop
Nadeel: stoffiger, meer volume in opslag, afname vitamines bij lange bewaartijd

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:49

Een paard zal eerder gevoelig zijn voor kuil dan voor hooi. Kuil is versgemaaid gras dat luchtdicht verpakt wordt. In kuil zitten veel meer eiwitten en is eigenlijk "gefermenteerd", eiwitten worden dan omgezet in suikers. Dat komt omdat in de zuurstofarme omgeving bepaalde bacterien hun werk kunnen doen, als je een pak net openmaakt zul je ook merken dat er warmte vanaf komt. Paardendarmen kunnen hier soms niet mee overweg en dan heeft je paard koliek. Dat fermenteren kun je ruiken, kuil ruikt (en smaakt) zoetzuur.
Hooi wordt helemaal gedroogd voor het verpakt wordt en en ruikt en smaakt veel kruidiger.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:55

Echt hooi zit in balen geperst. Alles wat in plastic gewikkeld zit is voordroog of kuilgras maar het zal nooit hooi worden.
echt kuilgras is een beetje vochtig en ruikt een beetje zurig. dit is bestemd voor koeien en niet voor paarden. voor paarden is het veel te zuur. kuilgras wordt heel snel in balen gewikkeld. in het plastic vindt er nog een soort gistingsproces plaats. hierdoor ruikt het wat zuurder.
wat de meeste aan hun paarden geven is voordroog. dit is gras dat wat langer en stengeliger is en ook wat langer op het land gedroogd heeft. dit ziet er bijna als hooi uit maar is dit absoluut niet.

Wil je echt hooi dan moet je die geperste balen met een touwtje erom heen hebben.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:53

heel erg voor jullie reacties! nu weet ik ook wat wij hebben.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:56

magda_90 schreef:
Mijn verzorgpaard Garabel is alllergisch voor kuil, dan krijgt ze allemaal bulten enz. terwijl er met hooi niks aan de hand is.
Ik weet het niet zeker (excuus als ik mij vergis) maar het verschil zit er toch in van de manier van maaien ofzo?

Mag ik weten hoe je merkt dat ze allergisch is voor kuil? Krijgt ze dan over haar gehele
lichaam kleine bultjes (lijken op eiwit bultjes) of niet. Zou het graag willen weten. Mijn
paard heeft namelijk een allergie, maar we weten nog niet waarvoor

groetjes

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:14

Ik verzorgde haar toen nog niet (de eigenaren woonden toen nog in Wassenaar). Wat ik uit verhalen heb opgemaakt zat ze onder haar hele lichaam onder bulten. Behoorlijke grote, hierbij had ze ook inimini beetje koorts.
De DA zei dat ze veel moest bewegen en met een weekje is dit toen ook overgegeaan.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:21

magda_90 schreef:
Ik verzorgde haar toen nog niet (de eigenaren woonden toen nog in Wassenaar). Wat ik uit verhalen heb opgemaakt zat ze onder haar hele lichaam onder bulten. Behoorlijke grote, hierbij had ze ook inimini beetje koorts.
De DA zei dat ze veel moest bewegen en met een weekje is dit toen ook overgegeaan.

oke dankjewel

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:35

Omdat kuil redelijk nat geperst wordt gaat het in de verpakking 'gisten'. Kuil bevat meer voedingsstoffen en vitaminen dan hooi.
Van teveel kuil kan een gevoelig paard bulten krijgen. We noemen ze wel eens eiwitbulten.
Maar nog wel een heel groot nadeel, kuil is een perfecte omgeving voor Clostridium botulinum oftewel de bacterie botulisme. De kans dat je paard, eenmaal besmet met deze bacterie, overleeft is heel erg klein.
Als je kuilgras geeft let er dan op dat het niet te vochtig is. De bacterie leeft het best in een zuurstofvrije, donkere, vochtige omgeving.
Weinig mensen weten dat botulisme in kuil kan voorkomen en jaarlijks sterven er veel paarden aan van één of enkele tot een hele stal.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:58

Hooi:
voor het maken van hooi heb je bijna een week droog weer nodig, omdat het lang moet liggen (zeker 4 tot 5 dagen, afhankelijk van de lengte van het gras en hoeveel het de tijd voor de droge tijd heeft geregend). Dan wordt hooi in balen geperst wanneer het ongeveer voor 25% uit water bestaat. Hooi kan niet in plastic, omdat tijdens het bewaren het hooi nog verder moet drogen, zodat het percentage water hooguit nog maar 15% is.
Doordat er dus zoveel water opdroogt moet een hooibaal ook echt openspringen wanneer je de touwtjes doorknipt/snijdt.
Door gras te maaien wanneer het langer of korter is kan je - samen met de grassoorten die je op je land hebt - deels bepalen wat voor hooi je hebt: heel grof, gemiddeld grof, fijn enz.
Hooi is inderdaad vaak stengeliger en dus zijn ze er langer mee bezig. Aangezien het belangrijk is dat de spijsvertering van het paard veel ruwvoer moet verwerken is wat stengeliger hooi zeer geschikt wanneer paarden geen andere vorm van ruwvoer (bijv. gras) binnen krijgen of wanneer ze niet op stro staan.
Als je hooi langere tijd bewaart gaan er voedingsstoffen verloren. Hooi bevat sowieso minder voedingsstoffen per kilogram dan kuilgras. En: goed hooi is vaak niet eens stoffig.

Kuilgras:
Kuilgras wordt al met 2 tot 3 dagen van het land gehaald en wordt opgeslagen in plastic balen. Het is heel belangrijk dat na het wikkelen van het plastic er geen lucht meer bij het kuil komt, omdat anders schimmel ontstaat. Door de vochtigheid en de temperatuur die oploopt in zo'n baal treedt er een gistingsproces in werking.
Kuil is minder stengelig en dus veel makkelijker verteerbaar en er zitten ook meer voedingsstoffen in, dus is je paard van binnen minder lang bezig met het verteren van meer voedingsstoffen.

Ohja: pas heb ik gelezen dat er zelfs veel paarden zijn met maagzweren (vaak merk je dat als trainer/verzorger/eigenaar niet eens), doordat ze te veel voedingsstoffen binnen krijgen in verhouding tot het aantal kilo's dat ze aan voer binnen krijgen. Hierbij speelt ook weer die snellere vertering een rol.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:10

Wat Tieme zegt, is echt wel belangrijk. Kuilgras en voordroog en hooi zijn niet twee, maar drie verschillende dingen.

Wij hebben heel lang hooi gegeven. De paarden moesten daar nogal van hoesten (ookal was het ons eigen hooi en was het met veel zorg geteeld). We zijn daarom na een tijd overgestapt op voordroog. In plaats van 4 of 5 dagen, moet het gras nu maar 2 of 3 dagen drogen op het land (heeft voordelen in een regenachtig land als België). Het ruikt veel kruidiger dan hooi en de paarden lijken het lekkerder te vinden.

Het schimmelen is wel echt een nadeel. Een klein gaatje in het plastiek kan als gevolg hebben dat je een halve baal weg moet gooien. Niet leuk!

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:16

Heel erg bedankt voor de info

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:54

Tieme schreef:
Echt hooi zit in balen geperst. Alles wat in plastic gewikkeld zit is voordroog of kuilgras maar het zal nooit hooi worden.
echt kuilgras is een beetje vochtig en ruikt een beetje zurig. dit is bestemd voor koeien en niet voor paarden. voor paarden is het veel te zuur. kuilgras wordt heel snel in balen gewikkeld. in het plastic vindt er nog een soort gistingsproces plaats. hierdoor ruikt het wat zuurder.
wat de meeste aan hun paarden geven is voordroog. dit is gras dat wat langer en stengeliger is en ook wat langer op het land gedroogd heeft. dit ziet er bijna als hooi uit maar is dit absoluut niet.

Wil je echt hooi dan moet je die geperste balen met een touwtje erom heen hebben.

Dit klopt niet helemaal, als je hooi echt kurkdroog inpakt kan het ook in folie niet meer fermenteren en blijft het dus hooi. Probleem is alleen dat je met ingepakte balen aan de buitenkant niet kunt zien wat voor kwaliteit hooi/kuil er in het pak zit.
Voordroog kan inderdaad bulten veroorzaken, maar ook hypergedrag. Verder heb je bij kuil, en in iets mindere mate bij voordroog, kans dat een paard er dun van gaat poepen. Als de poep erg dun is, is dit een duidelijk gezondheidsrisico. In dat geval stoppen met dat voer en overstappen op droog hooi.
Nadeel van droog hooi is dat het stoffig kan zijn, ook daar is het ene paard gevoeliger voor als het andere.
Mijn voorkeur is altijd droog hooi, voordroog is door de zuurgraad minder geschikt voor paardenmagen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:45

Mocht je voor hooi kiezen en bang zijn dat het te stoffig is?
Dan kan je het hooi wel weken in water, maar als je het te lang er in laat zitten gaan er voedingstoffen verloren, omdat die in het water blijven zitten. Er wordt dan ook geadviseerd om max. 10 minuten het hooi in water te laten zitten.

ouwedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:55

Ze vinden kuil over het algemeen veel lekkerde dan hooi bij ons opstal word ook kuil gevoerd. Ze staan er echt van te smullen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:09

ouwedoos schreef:
Ze vinden kuil over het algemeen veel lekkerde dan hooi bij ons opstal word ook kuil gevoerd. Ze staan er echt van te smullen.

Ja, maar lekkerder is niet altijd ook beter. Ik vind een punt vlaai ook lekkerder dan een boterham met kaas en kan daar best van smullen, maar is die punt vlaai daarmee beter voor me dan die boterham?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:34

nee, maar ik denk dat je de lekkerheid ook als een verschilpunt kan zien... zonder een uitspraak te doen over wat beter is?

Lotttee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:45

Niet te veel kuilgras!
Worden ze zoo ontzetttend dik van!
Pony's en paardne met eennee goede bloedlijn mogen het wel hebben die worde nie zo snel dik!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:13

als een paard alergisch is voor stof kan kuil beter zijn, er zit meer vocht in namelijk. In kuil zitten een hoop voedingswaarden en kan voor sommige paarden zelfs teveel zijn. Je moet er meer van geven dan bij hooi omdat dat droog gewicht is en kuil ook nog eens vocht bevat moet je meer droge stof hebben oftewel meer kuil geven