[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:06

Ik heb mijn d-pony nog steeds 24/7 op de wei met graasmasker. Echter is het inmiddels eind september en vraag ik me af hoeveel voeding er nog in het gras zou zitten en of ik het masker inmiddels af zou kunnen doen. Ik verwacht gezien de weersomstandigheden dat ze komende maand nog wel op de wei kunnen blijven. Iemand enig idee?

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:43

Ik merk aan mijn paarden geen verschil in verdikken of vermageren tov de rest van de zomer. 24/7 op de wei met strookbegrazing.
Dus ik heb niet het gevoel dat er meer of minder voeding in zit tov een paar weken of maanden geleden eig.

Jildau

Berichten: 9436
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:41

Mijne heeft hem het hele jaar rond om want anders staat ie de hele dag zich vol te vreten aan hooi / voordroog.

MarliesV

Berichten: 15261
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:21

Ervaring leert dat het masker af, een ontploft paard betekend. Dan doe je te niet wat je de hele zomer hebt geprobeerd te voorkomen.
Zal misschien per paard verschillen maar dit is dus hier het geval.

Gras groeit hier ook nog, het is nog regelmatig boven de 20 graden en een lekker zonnetje.

Oskarrino
Berichten: 823
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:37

Mijn paard ging van apart met een pony (ivm blessure) het grote land weer op in de kudde. Ik heb toen express z'n masker een paar dagen afgelaten ivm zichzelf kunnen verdedigen waar nodig. Had hij zeker ook nodig, maar ja hij is beetje ontploft nu :+ Kudde is nu weer beetje stabiel dus doe vanmiddag z'n masker weer op.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:26

Hier laat ik het graasmasker om tot ze echt van de wei afgaan. Ben heel tevreden met zijn gewicht nu. Dus even volhouden nog.
Zonnige dagen en koelere nachten icm droogte kunnen suikerpieken geven.

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:35

Jildau schreef:
Mijne heeft hem het hele jaar rond om want anders staat ie de hele dag zich vol te vreten aan hooi / voordroog.


Heb her geprobeerd met de zoek functie maar kan niet vinden of paarden ook hooi kunnen eten met 3en graasmasker? Gaat dat goed bij die van jou?

Ik heb nog gras staan maar mijn oude pony moet juist aankomen. Dus ik dacht dikke een graasmasker om en dan hooi bij voeren..

xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:18

Blaze1994 schreef:
Jildau schreef:
Mijne heeft hem het hele jaar rond om want anders staat ie de hele dag zich vol te vreten aan hooi / voordroog.


Heb her geprobeerd met de zoek functie maar kan niet vinden of paarden ook hooi kunnen eten met 3en graasmasker? Gaat dat goed bij die van jou?

Ik heb nog gras staan maar mijn oude pony moet juist aankomen. Dus ik dacht dikke een graasmasker om en dan hooi bij voeren..


Onze eten heel fanatiek hooi met graasmasker! Bij een grote hooibaal gaat het makkelijker dan uit een bak hooi. Maar zelfs uit een bak hooi lukt het ze gewoon.

Afbeelding

Afbeelding

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:18

xLiez

Dankjewel! Heel fijn om te horen.
Meteen een besteld! Hij is slim en handig dus verwacht geen problemen

Jildau

Berichten: 9436
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 00:15

Ja mijne kan er ook prima hooi mee eten. Misschien net iets te prima.. :D

DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:21

Het is begrijpelijk dat wandelen moeilijk kan zijn als je paard niet braaf is buiten, maar dit kan een goede start zijn om zijn beweging te verhogen zonder de druk van het rijden. Probeer korte wandelingen te maken op rustige plekken en beloon goed gedrag om positieve associaties met buiten zijn te creëren.

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:59

Ik had die van mij dus wel slimmer ingeschat. Maar qua graasmasker is hij echt heel dom. Hij raakt geïrriteerd door het feit dat een graspriet of hooi zijn lip kietelt smijt hij zijn hoofd omhoog waardoor het masker tegen z'n gezicht komt en dan wordt hij daardoor weer geïrriteerd en ik laat hem eerst genoeg eten zonder masker.. Dus ben een beetje wanhopig. Want hij wil alleen maar naar mij toe of ik het masker af wil doen

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:08

Hallo allen. Ik heb dit jaar mijn freiberger goed inshape gehad. Maar nu ze snachts weer op stal staat lijkt ze weer meer opgeblazen. Ze krijgt beperkt hooi. Vitaminebrokje van equilin en 1/2 pavo condition per dag. Beweging hetzelfde. Ze zit super in haar vacht en is vrolijk, houdt het werk goed vol.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik was zo blij en het lijkt nu wel weer een tonnetje

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:22

Eet ze stro? En heb je al eens de condition weg gelaten? Daar zitten granen, luzerne en bietenpulp in. Kan best zijn dat dat, in combinatie met stal (dus minder bewegen), zorgt voor dat opgeblazen gevoel.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:47

Daihyo schreef:
Eet ze stro? En heb je al eens de condition weg gelaten? Daar zitten granen, luzerne en bietenpulp in. Kan best zijn dat dat, in combinatie met stal (dus minder bewegen), zorgt voor dat opgeblazen gevoel.

Bedankt voor je antwoord!
Nee ze eet geen stro. Vind haar wel erg nat in de stal.
Ok dus ondanks lage suikers en zetmeel kan de condition toch boosdoener zijn.
Ik ga straks in ieder geval weer even suikerbalans geven.
En kijk even voor iets anders om op te mengen(slueslimix ofzo)
Ze krijgt ook wat lijnzaadolie ongeveer 50 ml op een dag. Is dat ook teveel?

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:01

Ik kom ook even om de hoek kijken :)

Mijn paard is helaas (weer) te vet, na lange tijd netjes op gewicht te zijn geweest. Dit komt mede omdat ze op voordroog moet ipv het arme graszaadhooi wat ze normaliter altijd kreeg. Dit ivm de luchtwegen.

Ik heb nu 4 partijen voordroog baaltjes geprobeerd, en het blijft een beetje kiezen tussen kwaden. Twee waar ze goede mest van houdt is de ene enorm hoog in proteine en energie, maar laag in suikers. En de andere laag in proteine en energie, maar super hoog in suikers (>13%). Beide niet echt geweldig... maar áls ik dan zou moeten kiezen, wat zou ik dan beter kunnen nemen??

Lenexa

Berichten: 612
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:09

Moet ze vanwege stof op voerdroog? Als ik keuze zou hebben zou ik denk het graszaadhooi nat maken, als dat genoeg stof verwijderd?
Anders zou ik voor lage suikers gaan, je kunt evt eiwitten bijvoeren indien nodig.

MarliesV

Berichten: 15261
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:19

Hoog in energie en proteïne en laag in suiker zou ik prefereren.
Hoog in energie als ze verder geen gras krijgen is geen probleem toch?

Alleen graszaadhooi zit te weinig in. Maar mengen niet afdoende tegen de allergie?

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:04

Droog hooi gaat helaas echt niet meer. Vorige winter maanden lang zitten tobben met haar luchtwegen dus dat durf ik niet aan. Ze is chronisch astmatisch maar nu stabiel. Weken van graszaadhooi doe ik er bij als ik de tijd heb en het weer goed is, maar hoofd voer is nu voordroog.

Bedankt voor jullie meedenken. Degene met hoog suiker is een 1e snede en mooi grof tot bijna hooi. Het andere hoog eiwit en energie is 2e snee en een stuk meer richting kuil.

Zou eventueel ook kunnen mengen maar vind t hoge suiker wel spannend...

MarliesV

Berichten: 15261
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:30

Ja hoog suiker en een te dik paard is gewoon een ontzettend risico. Helemaal als je nog van die nachtvorst er bij krijgt.

Bijna kuil is niet top. Maar als er weinig suiker in zit en ze doet het er goed op, zou ik echt voor die gaan.
Hooi stomer geen optie? Eventueel zelfbouw?

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 07:40

Ik zal proberen op te mengen.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 07:43

chery schreef:
Daihyo schreef:
Eet ze stro? En heb je al eens de condition weg gelaten? Daar zitten granen, luzerne en bietenpulp in. Kan best zijn dat dat, in combinatie met stal (dus minder bewegen), zorgt voor dat opgeblazen gevoel.

Bedankt voor je antwoord!
Nee ze eet geen stro. Vind haar wel erg nat in de stal.
Ok dus ondanks lage suikers en zetmeel kan de condition toch boosdoener zijn.
Ik ga straks in ieder geval weer even suikerbalans geven.
En kijk even voor iets anders om op te mengen(slueslimix ofzo)
Ze krijgt ook wat lijnzaadolie ongeveer 50 ml op een dag. Is dat ook teveel?

Even een update. Ik heb mijn freiberger weer in het gareel.
Ze krijgt aangepast hooi. Overdag loopt ze in het land waar nog genoeg te peuzelen valt.
Ze krijgt equilin balancer 80 gram per dag met 2x daags handje ruwvoermix en handje slueslimix of agrobs muesli.

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:13

Fijn dat ze hier goed op gaat Chery!

Bedankt voor jullie reacties! Ik doe het nu idd mengen. Ze vind de eerste grovere (en suikerrijke) snee duidelijk het lekkerste haha. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ze te vet blijft deze winter. Ook niet goed voor haar kwalen, maar het is kiezen tussen twee kwaden. HOoi stomen zou idd het beste zijn, maar ik heb helaas niet zo'n grote stomer en wel 2 longpatienten. Mijn pony krijgt wel gestoomd hooi, daar moet ik al 2x voor stomen. Voor mijn grote zou het dan op 6x ofzo komen... Als ik de loterij win komt er een grote stomer!

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:42

Hallo allen. Het lukt mij niet om mijn freiberger nog verder te laten afvallen. En het moet wel.
Ik rij best intensief 6x per week.
Ik ben wel afhankelijk van hooi van stal en die is rijkelijk en dat krijgt ze afgepast.
Ze loopt overdag in het land.
Verder equilan balancer opgemengd met bodempje slueslimix en handje luzerne van vitalbix dus zonder toevoegingen.
Wat kan ik nog meer doen....
Ik ben trouwens van de week even geschrokken, want ze leek licht koliek te hebben.Dag erna heel veel mest, dus ietsje verstopt? Dus minderen ruwvoer durf ik niet.
Geen zand na 2 testen.

Nu zat ik toch weer te kijken naar de pavo inshape, iemand meer ervaringen ermee? Maar ben ook zo tevreden over equilin....
Of zal ik die evt erbij kunnen geven aantal keer per week 50 gram ofzo. Of wordt alles dan heel scheef?
Op bokt niet veel te vinden dan een oud topic.
Maar ik vraag daar ook nog eens.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:33

Ik geef de pavo inshape en ben heel tevreden daarvan. Mijn haf is perfect op gewicht en heeft energie in het rijden. Maar je wil 50 gram pavo inshape naast je equilin voeren? Dat lijkt me niet zo nuttig?
Overigens combineer ik mijn voer met nutri support balancer van cavalor, biotine en vitamine E dus omgekeerd zou wel prima gaan.

Mss kan je eens tracken met een app zoals equilab hoe intensief je rijdt? Ik merk dat daar per ruiter veel verschil in zit.