[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:27

Gerste stro is zachter daarom eten ze het ook wel graag. Kiezen wel goed? Want in principe zouden ze vezels gewoon kort moeten kauwen

Manzano, denk dat dat wel kan. Al zit er hier totaal geen stof in, echt helemaal niks

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:22

Ja kiezen wel goed. Helemaal binnenste buiten gehad met alle onderzoeken en echo/foto’s/. Is IBD- achtig. Hij verdraagt prikkelend hooi/stro niet. Handig als ie ook nog eens EMS heeft…:( Het moet allemaal precies goed zijn om m in balans te houden. Nu met gras gaat dat, maar altijd opletten met gewicht en suikers. Eigenlijk gaat ie nu alleen augustus en september (indien warm) op het gras.

xxxmh

Berichten: 3517
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:12

Mijn haflinger krijgt nu 3 keer per dag een hooinet van 3 kilo, 9 kilo totaal dus. Dit net heeft ze in nog geen uur op. Nu krijgen wij binnenkort nieuwe stallen waar een hooiruif in komt en ik denk dat de bedoeling is dat er dan 1 keer per dag gevoerd gaat worden. Nu ben ik bang dat mijn paard alles is in 1 keer gaat opeten als ze in de middag op stal komt. Ze kreeg die hooinetten zo omdat ze zo zwaar was en snel hoefbevangen is. Kan een paard leren niet alles in 1 keer op te eten of wordt dit toch een ding? Ik ga dit uiteraard bespreken met de stal eigenaresse.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:52

Als ze nu ook niet rustig eet, gaat ze dat straks ook niet doen. De kunst is remmen van het eettempo. Als ze 9 kilo hooi binnen 3 uur op heeft is daar nog wel veel winst te behalen. De mijne krijgt 10 kilo en doet daar 24 uur mee. Ook 1x per dag voeren, in een kuubkist met een net met hele fijne maas. Ze moet echt moeite doen voor elke plus hooi die ze eet.

xxxmh

Berichten: 3517
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:55

Lenexa schreef:
Als ze nu ook niet rustig eet, gaat ze dat straks ook niet doen. De kunst is remmen van het eettempo. Als ze 9 kilo hooi binnen 3 uur op heeft is daar nog wel veel winst te behalen. De mijne krijgt 10 kilo en doet daar 24 uur mee. Ook 1x per dag voeren, in een kuubkist met een net met hele fijne maas. Ze moet echt moeite doen voor elke plus hooi die ze eet.


Ja dat is het lastige want er komt een hooiruif in de stal dus kan daar niet veel aan veranderen.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:05

Misschien kan je de binnenkant aan de eet kant zeg maar bekleden met hooinet? Dat eet lastiger

xxxmh

Berichten: 3517
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:07

MarjanB schreef:
Misschien kan je de binnenkant aan de eet kant zeg maar bekleden met hooinet? Dat eet lastiger


Dat is wel een goeie indd

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:09

[/quote]

Ja dat is het lastige want er komt een hooiruif in de stal dus kan daar niet veel aan veranderen.[/quote]

Ik ga ervan uit dat de hooiruif niet alle zijdes van de stal bezet? Dan kun je er toch een net naast hangen? Of desnoods hang je een net aan de ruif?

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:31

Ik heb idd hooinet aan ruif hangen. Maar ik kan het zelf bepalen. Anders is een net aan de binnenkant maken een goed idee.
Mijne eet ook een kg per uur met mazen van 2,5cm. Dus moet dat nog kleiner zien te maken :=

xxxmh

Berichten: 3517
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:11

Lenexa schreef:



Ja dat is het lastige want er komt een hooiruif in de stal dus kan daar niet veel aan veranderen.[/quote]

Ik ga ervan uit dat de hooiruif niet alle zijdes van de stal bezet? Dan kun je er toch een net naast hangen? Of desnoods hang je een net aan de ruif?[/quote]

Ja maar ik kan niet 3 keer per dag naar stal om een net op te hangen. Er wordt denk 1 keer per dag gevoerd door stal. En voor de meeste paarden zal dit genoeg zijn. En deze stalling willen straks met de nieuwe stal zo efficiënt werken door alles maar 1 keer te doen zeg maar

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:38

xxxmh schreef:
Ja maar ik kan niet 3 keer per dag naar stal om een net op te hangen. Er wordt denk 1 keer per dag gevoerd door stal. En voor de meeste paarden zal dit genoeg zijn. En deze stalling willen straks met de nieuwe stal zo efficiënt werken door alles maar 1 keer te doen zeg maar


Nee dat zou ik ook niet redden, op mijn vorige stal legde ze het hooi voor mij apart zodat ik het zelf in netten kon doen. Het is dan aan jou om de juiste netten te vinden waardoor het genoeg remt zodat ze er veel langer mee doet. Als ze 3 kilo in een uur eet, is daar nog wel veel winst te halen. Kleinere mazen, mengen met stro, dubbele netten, hooi weken zodat ze iets meer kan krijgen.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:51

manzano schreef:
Mijn Dikkie dik heeft een stofallergie en stro is dus een ding. Krijgt gestoomd hooi ook zelfs. Zou je gerstestro ook kunnen stomen om dat toch te kunnen voeren?


Geen idee wat voor stro ik precies had, maar ik stoomde dat indd ook voor mijn hoester, dat ging prima. Niet gestoomd geven durf ik indd ook niet aan. Hij gaat nu super en dat wil ik graag zo houden :Y)

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:10

Hoi allen,

Helaas zit ik met een uitdaging. Haffie is iets te dik. Maar heeft ook snel diarree van hooi. Onverpakt grof of zacht, dan maakt niet uit. Hooi is altijd onder 10% suiker. Voordat ik allemaal tips krijg: alles is al onderzocht, zand foto gemaakt met rontgen, echo van de darmen, wormen, bacteriën, probiotica, bloedonderzoek, IBD uitgesloten, heel protocol met de holistisch dierenarts. Het maakt allemaal niet uit. Hij blijft reageren op de meeste partijen hooi. Zelfs heel zacht Duits hooi geeft diarree. Grof arm hooi nog veel ergere diarree. En alles wat ertussen zit.
Enige dat helpt is bietenpulp. Voeg ik dat toe: mooie mest. Ik voeg nu 250 gram ongeweekt toe. Maar….ik wil voorkomen dat het aanzet. Wat is een ‘veilige’ dosering?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:17

Marigo schreef:
Hoi allen,

Helaas zit ik met een uitdaging. Haffie is iets te dik. Maar heeft ook snel diarree van hooi. Onverpakt grof of zacht, dan maakt niet uit. Hooi is altijd onder 10% suiker. Voordat ik allemaal tips krijg: alles is al onderzocht, zand foto gemaakt met rontgen, echo van de darmen, wormen, bacteriën, probiotica, bloedonderzoek, IBD uitgesloten, heel protocol met de holistisch dierenarts. Het maakt allemaal niet uit. Hij blijft reageren op de meeste partijen hooi. Zelfs heel zacht Duits hooi geeft diarree. Grof arm hooi nog veel ergere diarree. En alles wat ertussen zit.
Enige dat helpt is bietenpulp. Voeg ik dat toe: mooie mest. Ik voeg nu 250 gram ongeweekt toe. Maar….ik wil voorkomen dat het aanzet. Wat is een ‘veilige’ dosering?


Vermoedelijk is de stofwisseling wat verstoord geraakt in het verleden en moet je net wat meer interventies plegen om dat goed te krijgen.
Vermoedelijk is het daarna veel minder koord dansen.
Althans: zo ging het bij mijn paard.

Deze dame heeft mij goed geholpen:
https://www.eqinful.nl

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:03

Marigo schreef:
Hoi allen,

Helaas zit ik met een uitdaging. Haffie is iets te dik. Maar heeft ook snel diarree van hooi. Onverpakt grof of zacht, dan maakt niet uit. Hooi is altijd onder 10% suiker. Voordat ik allemaal tips krijg: alles is al onderzocht, zand foto gemaakt met rontgen, echo van de darmen, wormen, bacteriën, probiotica, bloedonderzoek, IBD uitgesloten, heel protocol met de holistisch dierenarts. Het maakt allemaal niet uit. Hij blijft reageren op de meeste partijen hooi. Zelfs heel zacht Duits hooi geeft diarree. Grof arm hooi nog veel ergere diarree. En alles wat ertussen zit.
Enige dat helpt is bietenpulp. Voeg ik dat toe: mooie mest. Ik voeg nu 250 gram ongeweekt toe. Maar….ik wil voorkomen dat het aanzet. Wat is een ‘veilige’ dosering?


Ongeweekte bietenpulp wordt eigenlijk alleen gedaan op advies van dierenartsen volgens mij? Als die zeggen dat 250 gram ok is zou ik daar vooral niets meer van doen. Wat krijgt ie nog meer naast de bietenpulp en het hooi? En krijgt ie ook beweging?

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:08

Bietenpulp is vrij arm qua voeding dacht ik en vooral aanvulling qua vezels? Wat psyllium toevoegen aan het rantsoen al geprobeerd?

Wellicht als jong paard flinke worm besmetting gehad en nu gewoon darmen die niet optimaal werken?

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:15

Marigo schreef:
Hoi allen,

Helaas zit ik met een uitdaging. Haffie is iets te dik. Maar heeft ook snel diarree van hooi. Onverpakt grof of zacht, dan maakt niet uit. Hooi is altijd onder 10% suiker. Voordat ik allemaal tips krijg: alles is al onderzocht, zand foto gemaakt met rontgen, echo van de darmen, wormen, bacteriën, probiotica, bloedonderzoek, IBD uitgesloten, heel protocol met de holistisch dierenarts. Het maakt allemaal niet uit. Hij blijft reageren op de meeste partijen hooi. Zelfs heel zacht Duits hooi geeft diarree. Grof arm hooi nog veel ergere diarree. En alles wat ertussen zit.
Enige dat helpt is bietenpulp. Voeg ik dat toe: mooie mest. Ik voeg nu 250 gram ongeweekt toe. Maar….ik wil voorkomen dat het aanzet. Wat is een ‘veilige’ dosering?


Misschien kijken of speedibeet ook werkt, dat is ontsuikert volgens mij.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:22

Ik weet niet of het met diarree werkt, want die van mij had "maar mestwater", maar je zou black balance kunnen proberen.

Ik kon hem helemaal goed houden toen ik 100% in eigen hand hield terwijl ik op volpension stond (eigen hooi, eigen krachtvoer etc) maar op de huidige stal mag ik geen eigen hooi. Uiteindelijk maar een keer black balance gekocht om te proberen en na een dag of 4 was het mestwater weg!

Independence
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-01-14

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:40

Wat is volgens jullie een normaal tempo om af te vallen? Bij mensen hoor je wel dat een halve kilo per week goed is, hoe zit dat bij paarden? Ik heb mijn paard gister gemeten en schrok van hoeveel hij is afgevallen in 2 maanden tijd, dus ben benieuwd wat jullie denken

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:50

Heel snel afvallen is voor een paard totaal niet gezond. Imo reden om.een DA te laten komen.

Independence
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:27

Dees schreef:
Heel snel afvallen is voor een paard totaal niet gezond. Imo reden om.een DA te laten komen.

Mijn vraag is dus: wat is snel? Hoeveel kilo is normaal in 2 maanden?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:18

... ik ben geneigd iets te zeggen van 1 centimeter 'singel omvang' 0er maand.

(Op mijn meetlint staat wel gewicht, maar daar kijk ik niet zo naar. Per paard is dat toch telkens een beetje anders.
De lengte in centimeters is gewoon de omvang.)

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:06

Independence schreef:
Dees schreef:
Heel snel afvallen is voor een paard totaal niet gezond. Imo reden om.een DA te laten komen.

Mijn vraag is dus: wat is snel? Hoeveel kilo is normaal in 2 maanden?


Ik kan afvallen bij paarden niet in kilo's uitdrukken. Vind ik ook niet interessant.
Maar bijv in 1 maand tijd 2 body condition scores naar beneden, dat is gevaarlijk veel.
Dan kan er een ziekte aan ten grondslag liggen, of een gebitsprobleem. De risico's op te snel afvallen betreffen vooral de lever (hyperlipaemue).
Laatst bijgewerkt door Dees op 16-08-23 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

journee
Berichten: 796
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:06

Marigo schreef:
Hoi allen,

Helaas zit ik met een uitdaging. Haffie is iets te dik. Maar heeft ook snel diarree van hooi. Onverpakt grof of zacht, dan maakt niet uit. Hooi is altijd onder 10% suiker. Voordat ik allemaal tips krijg: alles is al onderzocht, zand foto gemaakt met rontgen, echo van de darmen, wormen, bacteriën, probiotica, bloedonderzoek, IBD uitgesloten, heel protocol met de holistisch dierenarts. Het maakt allemaal niet uit. Hij blijft reageren op de meeste partijen hooi. Zelfs heel zacht Duits hooi geeft diarree. Grof arm hooi nog veel ergere diarree. En alles wat ertussen zit.
Enige dat helpt is bietenpulp. Voeg ik dat toe: mooie mest. Ik voeg nu 250 gram ongeweekt toe. Maar….ik wil voorkomen dat het aanzet. Wat is een ‘veilige’ dosering?


Bietenpulp bevat veel vezels maar is ook een prebioticum. (helpt bij de vertering) Als 250 gram voor jouw paard helpt, zou ik dit zeker blijven geven. Of je paard aankomt is op voorhand niet te zeggen. Dit is ook afhankelijk van hoeveelheid training in combinatie met de rest van zijn rantsoen. Ik zou dan eerder iets minder hooi voeren of nog beter, een gedeelte van het hooi vervangen voor stro.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:57

Marigo schreef:
Hoi allen,

Helaas zit ik met een uitdaging. Haffie is iets te dik. Maar heeft ook snel diarree van hooi. Onverpakt grof of zacht, dan maakt niet uit. Hooi is altijd onder 10% suiker. Voordat ik allemaal tips krijg: alles is al onderzocht, zand foto gemaakt met rontgen, echo van de darmen, wormen, bacteriën, probiotica, bloedonderzoek, IBD uitgesloten, heel protocol met de holistisch dierenarts. Het maakt allemaal niet uit. Hij blijft reageren op de meeste partijen hooi. Zelfs heel zacht Duits hooi geeft diarree. Grof arm hooi nog veel ergere diarree. En alles wat ertussen zit.
Enige dat helpt is bietenpulp. Voeg ik dat toe: mooie mest. Ik voeg nu 250 gram ongeweekt toe. Maar….ik wil voorkomen dat het aanzet. Wat is een ‘veilige’ dosering?


Als het goed gaat met die 250 gram, hier de activiteit naar aanpassen. Was doe je qua beweging met hem? Zo lang inspanning en voeding in balans is, kan er niet veel mis gaan qua overgewicht (zonder aandoeningen uiteraard )