[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:40

Thanks Kimberley77 Bloos
Daniek is ook heel speciaal voor me. Tuurlijk is ieder paard speciaal voor zijn/haar eigenaar, maar hier zit een verhaal achter.... Zal er hier niet verder over uitwijden, gaan we wel heel erg offtopic Knipoog Maar als je meer wilt weten, stuur maar ff een pb Cool

Vandaag ga ik maar even een vitaminespuit halen. Daniek valt nog steeds erg goed af, nee niet te snel Knipoog , maar moet natuurlijk wel haar pitamientjes binnenkrijgen!!!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:49

Ik ga dit topic even in de gaten houdenl heb nl. zelf een ruin die helaas van de lucht al dik wordt. Maar eindelijk is hij aan het afvallen. Hij staat 8 uur op een schrale wei en krijgt 's avonds als hij op stal komt een dikke plak grofstengelig hooi. Verder 2x per dag een handje Safe & Sound. Wat ik wel merk bij mijn paard dat het echt heel belangrijk is om 'm elke dag wat te laten doen. Als is het maar wandelen of een halfuurtje grondwerk.

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:52


Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:59

Ook ik ben Kawa sinds een tijdje magnesuim aan het geven.
Hij heeft voor artrose, maar liep nu achter slechter en dat wilde maar niet verbeteren.
Verder krijgt hij vooral veel oud hooi, wenig brok als pavo vital of koeken voor de vitamine.
Maar hij is vrij rond en heeft een dikke nek. 2 jaar terug is hij licht bevangen geweest.
Maar ik ben het nu gaan uitproberen voor de achterbenen.

Ik merk dat hij duidelijk beter kan lopen.
Zet zijn achterbenen weer beter onder de massa en tilt zijn voeten ook weer beter op.

Omdat ik het niet direct gekocht heb voor zijn buik heb ik daar niet gemeten, maar ik zie duidelijk dat hij daar dunner is geworden (zou dat ook helpen voor mensen? Tong uitsteken )
Vooal bij zijn flanken is het zichtbaar.
Bij zijn volle nek nog niet, maar ik ben benieuwd of dat nog wel gaat komen.

Maar zijn beweging is zeker voorruit gegaan en daar ben ik super blij mee Ja

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:00

Het helpt ook bij mensen, dan moet je wel een magnesium hebben die gelijk is aan wat je aan de paarden geeft.
Ik heb een pot van het merk Optica, 120 st. voor € 24,-
Iedere dag in tablet.
De huid lijkt ook gladder te worden bij het gebruik.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:19

kan ook met Kawa mee snoepen Haha! Tong uitsteken
Ik wil ook wel wat minder buik Haha!

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:13

Het zijn wel joekels van tabletten, dus de pillenhaters zullen ze niet naar binnen kunnen krijgen.
Ze zijn groter en dikker dan zo'n vitamine pil.
Maar het daadwerkelijke formaat staat op de verpakking afgebeeld.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:25

Laatst bijgewerkt door Djilna op 09-07-07 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto alleen als link svp

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:59


Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:22

Wekt de feelgood 30 net zo goed als bijv de magnesium van paardnatuurlijk?
En weet iemand de precieze ingrediënten van de feelgood?

Wel leuk als die verschillen hier te zien Ja

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:11

Letterlijk overgenomen van de sticker onderop de verpakking Feel Good 30, Gedrag supplement:

Citaat:
Statutaire verklaring (analyse)

Feel Good 30 kalmerend supplement is een aanvullend voeder voor paarden en pony's dat aanvullende nutriënten levert en kan dagelijks gevoerd worden als onderdeel van de dagelijkse uitgebalanceerde voeding.

Ingrediënten:
Magnesiumoxide, lecithine, maismeel, magnesiumchelaat uit aminozuren, vitamine B2, thiamine, silica, vitamine B6 en smaakstoffen.
Bevat in de door EG toegestane smaakstoffen

Eiwit -TBC%w/w Vet -TBC%w/w as- TBC%w/w Celstof- TBC%w/w
wat dit allemaal betekent, geen idee.
Autorisatienummer a (alpha tekentje) GB 193 E 1722

Qyau Equestrian Ltd, St George's Quay, Lancaster LA1 5QJ England

Typische analyse:
magnesium 18%, thiamine 9850mg/kg, vitamine B2 11.200mg/kg, vitamine B6 4950mg/kg

Feel Good30 is een merk van Day son & Hewitt.

Ik heb de Feel Good gekocht, omdat er inderdaad magnesium-chelaat in zit en verkrijgbaar is bij de Welkoop bij ons in het dorp.
Anders moest ik het elder of van een ander merk kopen of via internet.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:16

Dus jij voert die ook?
En jij hebt goede resultaten Ja
Want er zit natuurlijk niet erg veel magnesium in
En hoeveel geef jij er van per dag?

Ga ik die ook eens proberen Ja

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:21

Ik geef iedere ochtend en avond een schepje.
Ik lees overigens net op de verpakking dat drie schepjes ook kan.
Citaat:
Pony's 1 schepje, paarden 2 schepjes, en zware paarden boven de 750 kg 3 schepjes per dag.
Een schepje is ongeveer 20 gram,

In het geval van ernstige klachten kunt u de hoeveelheid per dag verdubbelen.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:29

Dat van de magnesium klinkt wel goed (heb nog niet het hele topic gelezen..)

Mijn pony staat op dit moment op stal ivm met een peesblessure. Ze mag alleen 2x op een dag stappen. Ze is helaas flink dikker geworden.
Ze eet erg veel hooi en verder 2x per dag een hapje Pavo Natural's Best als alle paarden voer krijgen voor t idee.
Maar ik heb het idee dat afvallen zonder beweging niet gaat of denken jullie dat het wel zin heeft.

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:42

Ik denk ook niet dat het afvallen zonder beweging echt veel zoden aan de dijk zet.
Aan de andere kant door het kalmerende effect zal ze misschien minder zin hebben om raar te gaan doen in de stal, dus beter voor haar pezen.

Is het niet mogelijk om haar samen met een andere pony of paard 24/7 of in ieder geval zoveel mogelijk rustige weidegang te geven? Ondanks haar peesblessure.
Meestal doen ze dan juist niet gek.

Wij hebben ons paard, tegen advies van de DA wel weidegang gegeven, omdat we weten dat hij knettergek zou doen in de stal als het andere paard wel naar buiten mag.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:24

Ze heeft ruim 2 maanden op een klein weitje gestaan met een ander (oud en) rustig paard. Maar ze blijft toch niet rustig, ze is een paar keer flink uit haar dak gegaan en heeft de blessure erger gemaakt dus volgens de dierenarts was het toch het beste om haar binnen te houden.
Ze staat nu al bijna 2 maanden binnen en we mogen alleen 2 keer op een dag stappen. Ze blijft (afkloppen) over het algemeen erg braaf. Zeker op stal gaat ze niet uit haar dak. Dus gelukkig is iets rustgevends (nog) niet nodig.

Ze werd altijd al van lucht dik maar voor de blessure was ze toch al een tijdje flink afgevallen. Ze werd echt mooi. Maar sinds ze op stal staat vliegt het eraan. Er zit echt óveral vet..
Maarja als we weer aan de gang mogen hoop ik het er weer af te krijgen en te houden!

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:23

Hoihoi,
mijn paard staat samen met een ander paard 24 uur per dag op het land. Sinds een week of 2 groeit ie opeens heel snel dicht. hij heeft echt een grasbuik. het is ook dat het puur alleen op zijn buik gaat zitten. Niet op zijn nek schouders billen etc. Hij moet nu echt wat buik kwijt gaan raken. Nu zet ik hem al minder op het land, soms laat ik hem snachts binnen en soms overdag. Maar dan staat hij als er gevoerd wordt weer op stal. Hoe lossen jullie dat op ?

* Hij krijgt als hij op stal staat heel weinig biks, een handje ofzo.
* En een beetje hooi.
* Verder probeer ik ook vaak weg te zijn met hem als er gevoerd wordt en geef ik hem bij het op stal zetten alleen een appel ofzo.
* Hij wordt zo goed als elke dag gereden.

Wel is het zo dat als hij op stal staat hij ook weer veel stro gaat eten. Maar ik neem aan dat dit minder aanzet als dat hij gras eet int land?

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:26

Mijn pony is ook te dik.
We rijden nu Z1 en trainen 4 keer per week een uur. Daarnaast 1 dag of wedstrijd of voor onszelf rijden ook een uur.
De andere 2 dagen wordt hij aan de hand gestapt.

Hij krijgt dit qua voer per dag:
O 1/4 biks, 1/4 haver en 1/4 muesli + plak hooi
M 1/2 muesli en 1/4 haver + halve plak hooi
A 1/4 biks, 1/4 haver en 1/4 muesli + plak hooi

Het probleem is dat hij hij bijvoorbeeld ui de biks bijna geen energi haalt, alleen van aankomt. Daarom krijgt hij ook de muesli, daar krijgt hij wel energie van Lachen

Iemand nog tips om hem af te laten vallen?

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:36

Geen biks of meulsi meer geven. Mijn paard loopt op M2/ Z niveau en krijgt alleen een summerfit koek en twee maal per dag ee handje biks (omdat de anderen dan ook wat krijgen)

Hij doet het er super op.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:42

Die van mij dus niet Lachen Hij moet echt eten krijgen om energie te hebben.

Edit; Dit hebben we trouwens geprobeerd hoor! Knipoog Hij kreeg 3 keer per dag handje biks en zelfs daarna alleen 3 keer handje haver, maar hij was op stal al sloom en niet vooruit te branden.

Sinds we een gedeelte van zijn biks vervangen hebben door muesli, gaat het stukken beter. Maar kan je hem wel helemaal van het biks afhalen? Komt hij dan niks te kort oid? Clown

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:00

Mijn paard is juist energieker geworden nu hij afgevallen is. Hij wordt trager als hij dikker wordt. Helaas moet je wel even door een stukje traag zijn heen als ze net beginnen met afvallen.

Ik geef mijn paard die summerfitkoeken zodat hij niets tekort krijgt. Op dagen dat hij niet/niet veel doet krijgt hij 1 koek. De andere dagen krijgt hij 1 1/2 omdat een 'sportpaard' een hogere behoefte aan vit/min heeft dan een grasmaaier.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:20

Hij heeft dus 2 maanden op dat kleine beetje haver gestaan, maar bleef zo sloom. Op die haver was het al beter dan alleen op het biks.

Hij krijgt wel een aantal supplementen bijgevoerd, zoals vitamine E en selenium en iets voor zijn atrose

Edit; Hij viel wel af, maar werd dus absoluut niet energieker

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:47

Ik volg dit topic even..

Mijn IJslander wordt ookal van lucht dik.. Ik heb haar al een tijdje op een streng dieet dat bestaat uit:
- beetje speciaal ijslander brok (een aantal handen)
- 'onbeperkt' hooi (ze staan met z'n 4en en allemaal een plakje), dat 2x per dag.
- 1x per dag één uur/anderhalf uur op een graswei. De rest van de dag in een wei zonder gras.
- elke dag (als het weer meewerkt) beweging. Van een half uur tot 2 uur (soms over een dag verdeeld)

M'n paardje is verder gewoon gezond, vacht is mooi ect. Ze heeft alleen een méga balon buik.. Vork .
Nog tips voor de voedingswijze?

Ik heb haar vandaag trouwens gemeten (op één van de breedste plekken van de buik, de overgang van wit naar bruin Vork ) en er is alweer één centimeter vanaf. Het was ooit 1.93/1.95 (!!!) en nu is het al 1.82. Tot hoeveel we gaan weet ik nog niet, er mag echt nog een heleboel vanaf.
Ik blijf het iig goed bijhouden, want dikker mag ze níét worden!

Hihi, ik zal wel eens wat foto's opzoeken van nu en toen..

Tancreda4

Berichten: 24086
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:27

Vos ging iets beter (lang leven regen en een tijdje in de bak staan ipv in het land). Ze was eheeel klein beetje afgevallen, haar ruggegraat was iig niet meer ingezonken (slonken hoe je dat noemt). Helaas staat ze weer met een wond op rust, dus moeten we de beweging weer achterwegen laten helaas.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:23

Mijn merrie staat 24/7/365 op een relatief schrale wei. (de andere paarden komen er geen gram op aan). Daarnaast krijgt zij 2 handjes granenmix per dag (voor de supplementen) met een scheutje zonnebloemolie.
Daarnaast loopt zij 5 dagen in de week onder de man, minimaal anderhalf uur per dag, en 1 keer per week aan de longe (half uur - 3 kwartier stevig werken). 1 dag in de week is ze vrij. Helaas is ze gewoon te dik, vooral op de ribbetjes zit te veel vet en ik wil dat netter hebben. Haar buiklijn (onderlijn) is keurig netjes (hoeft absoluut niet smaller, ook niet volgens DA) , maar de flanken en op de ribben niet. Iemand nog tips om haar wat af te laten vallen? Helemaal van de granen af is geen optie omdat ze (op DA advies) een supplement krijgt en dat door het voer gegeven dient te worden.