Pony met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Pony met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 00:32

Sinds augustus vorig jaar hebben wij een appaloosa pony in ons bezit, toen we haar kochten was ze erg dik, vetkwabben bij haar benen, vetophoping in de manenkam en bij de staartaanzet.

Ze is op dieet gegaan, dwz. veel hooi, weidegang met mate en een handje brok en rijden of longeren.

Ze is nu wel iets afgevallen, maar nog steeds moddervet. En waarvan Verward

We zijn nu begonnen met magnesium geven en hopen eerlijk gezegd dat het hierheen ligt, maar wat als ook dit niet helpt, wat kan je dan doen?

Wolffie

Re: Pony met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:47

Ik ben eerlijk gezegd geen expert, maar misschien kun je proberen toch wat meer te longeren / te rijden? Met haar voeding lijkt namelijk niks mis, maar het moet ook gepaard gaan met meer lichaamsbeweging. (Krijgt'ie ook gelijk meer spier van)

Overigens is hier laatst ook een soortgelijk topic over geopend met veel reacties, misschien kun je daar even kijken naar een paar opties?
Succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 01:00

Ik longeer haar dagelijks en af en toe komt een verzorgster rijden, ze is maar 1.15 dus ik kan er zelf niet opstappen.

Ze is echt moddervet ondanks dit dieet al vanaf augustus, gewoon beweging geven helpt (helaas) niet.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 01:14

Hmm, dat is echt heel vervelend, want ik begrijp dat je natuurlijk zo snel mogelijk wil dat ze wat gewicht verliest voor haar eigen gezondheid. Het enige advies wat ik nog heb is; probeer echt allerlei vormen van lichaamsbeweging; misschien wat grondwerk (kan ontzettend leuk zijn, pony's laten zich vaak snel wat leuks leren), lekker rennen in de paddock en misschien zelfs wel voor een karretje?

Probeer anders nog even op't forum te zoeken; er staat wel meer!
Groetjes,

(p.s. je kunt ook heel even wachten tot morgen; er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen online, dus ook weinig reacties Knipoog)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 01:30

ik zou het land voorlopig even achterwegen laten klinkt hard maar vooal in deze maanden worden ze er moddervet van.

veel hooi is goed voor de ontlasting dus gewoon mee doorgaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 08:07

Wat ik ga zeggen klinkt misschien heel eigenwijs, maar die paar uurtjes per dag op het land ga ik haar niet ontnemen.

Dat ze er nu moddervet van worden is me nog niet opgevallen bij mijn andere pony's, die hebben daar juist in het voorjaar last van.

Eefje staat altijd op de kort gegeten wei, dus echt vet van het gras wat er staat zal ze niet worden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:12

Ik zou de uren in het land niet wegnemen, dan heb je straks ook geen vrolijk paard meer.

Laat het handje brok weg, voer als ze op stal staat véél hooi in plaats daarvan (liefst onbeperkt).

Probeer haar verder zoveel mogelijk beweging te geven (elke dag!) ;
- longeren paar keer in de week
- iemand erop laten rijden (een half uur stappen is ook al heel goed voor paarden)
- wandel ermee buiten
- Grondwerk, probeer haar de bak rond te sturen met je lichaamstaal, is weer wat anders dan longeren en voor jullie beiden leuk.
- is mennen niet wat voor jullie? (aangezien je er niet op kan rijden?)

Verder op het korte gras laten staan (alhoewel dat wel weer tot hoefbevangenheid kan leiden aangezien er veel fructaan zit in kort gras) of zet haar met een graaskorf op het hoge gras.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 08:16

Mennen lijkt me inderdaad leuk, denk dat ik daar maar eens achteraaan moet gaan. Ze krijgt nu wel elke dag beweging, maar is nog erg weinig afgevallen, vandaar dat we nu magnesium zijn gaan voeren, maar bewegen is natuurlijk altijd goed.

Het is zo sneu voor t paardje, ze heeft door haar gewicht zelfs moeite met opstaan na het rollen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:20

Idd sneu. Meisje dat ik ken (via bokt) had haar paard ook op een dieet gezet. Die stond wel 24/7 buiten maar kreeg geen brok oid verder, alleen een Pavo Summerfit koek geloof ik. (misschien wel wat voor jou, dan leeft ze op hooi/gras maar krijgt dmv die koek nog wel alle vitaminen binnen die ze moet krijgen) .
Verder longeerde ze dat paard elke dag, een maand lang en na een maand was er al 100 kilo af!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:26

Niet zo lang geleden heb ik hier ook een topic over geopend, onze a welsh is ook niet slank te krijgen.

Ik had haar flink in het voer geminderd maar helaas kreeg ze daar flauwtes van en dus heb ik meteen haar rantsoen weer moeten verhogen.

Het enigste wat helpt is veel beweging en dan echt veel, helaas is de pony te klein voor mij en niet goed te berijden .
Ik longeer haar nu elke dag en zelf wandel ik veel en neem ik de pony nu mee.

Het afvallen lukt niet maar de pony is wel veel fitter geworden en levendiger.

Ook krijgt zij nu homeopatische druppels 'drainage compositum' dat reinigt het lichaam en stimuleert de organen ook drijft het de giftige stoffen af ook mede door dit middel is de pony zeer opgeknapt.

hierna stap ik over op podokuur dat is speciaal voor hoefbevangen gevoelige paarden/pony's het stimuleert de darmen de bloedsomloop en nog veel meer, ik hoop dat je wat aan mij tips hebt het helpt mijn pony zeker !

succes !

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:26

Niet iedere stofwisseling van elk paard is hetzelfde! Ik heb er ook zo-een hier die al dik wordt van de 'lucht'. Terwijl er twee weilanden verderop een Haf staat die dag en nacht op de wei staat en zelf nog aan de dunne kant is.
Ik weet niet hoeveel weidegang ze krijgt maar je zou het kunnen beperken tot 3x een uur ofzo, verdeeld over de dag of zet een stukje af?!
Er gaat vaak wel een tijd over heen voordat er wat af gaat, het is er makkelijker aan dan er af Haha!

@Inge; er zit niet bij voorbaat altijd meer fructaan in kort gras. Heeft vooral met de temperatuur te maken en het zonlicht!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:27

singasong schreef:
Niet iedere stofwisseling van elk paard is hetzelfde! Ik heb er ook zo-een hier die al dik wordt van de 'lucht'. Terwijl er twee weilanden verderop een Haf staat die dag en nacht op de wei staat en zelf nog aan de dunne kant is.
Ik weet niet hoeveel weidegang ze krijgt maar je zou het kunnen beperken tot 3x een uur ofzo, verdeeld over de dag of zet een stukje af?!
Er gaat vaak wel een tijd over heen voordat er wat af gaat, het is er makkelijker aan dan er af Haha!

@Inge; er zit niet bij voorbaat altijd meer fructaan in kort gras. Heeft vooral met de temperatuur te maken en het zonlicht!

Ja klopt, maar als dat allemaal 'aanwezig' is, zit er meer fructaan in kort gras dan in hoog gras.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:32

@Inge; als we het over 'hoog' gras hebben, hebben we het over gras wat is uitgegroeid en waar de zaadjes in zitten. Daar zit weinig meer in!

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:40

Wanneer een pony teveel aan vet heeft, komt dit doordat ze teveel energie in de vorm van voeding binnen krijgt. Wanneer ze deze energie niet gebruikt door lichaamsprocessen en beweging, zal deze overtollige energie worden opgeslagen als vet.
Als er geen medische reden voor haar "overgewicht" is, dan is de enige remedie om minder te voeden en meer te laten bewegen. Dus lekker veel bewegen, vaak op het land (dan wel een kaal landje) en geen brok meer. Ik zou haar wel gewoon hooi blijven geven, maar ook niet te veel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 08:42

Nylah, al vanaf augustus staat ze op dit dieet, gras (kaal), hooi en veel bewegen, maar ze is nog maar minimaal afgevallen.

romeorowanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:54

Ik heb het in diverse topics al verteld, mijn paard was ook NIET slank (minder vet) te krijgen. Tot bleek dat ze insuline resistent is. Hiervoor krijgt ze magnesium en na een week of 10 begon ik resultaat te zien. Ze krijgt het nu denk ik dit 1 jaar en ze is slank.

Lees het artikel op hoefnatuurlijk over magnesium en insulineresistentie eens. Dit was mijn paard op het lijf geschreven.

Succes! Het is een hele strijd, ik weet er alles van.
En alleen bewegen is in niet altijd de remedie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 09:32

Het hele verhaal op paardnatuurlijk heb ik inderdaad gelezen en ik ben vanaf gisteren magnesium bij gaan voeren.

Heb je misschien een foto van jouw paard voor en na?

romeorowanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:49

Ja, die heb ik wel, als je me even je email adres geeft dan zal ik ze sturen.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:20

Ik had ook nog nooit gehoord van een magnesium tekort. Ik heb het artikel ook gelezen. Lijkt me best aannemelijk. Je kan het inderdaad proberen. Baat het niet, dan schaad het ook niet, als je tenminste niet te veel geeft.
Zou je misschien de voortgang door het magnesium aan ons willen melden. Ben namelijk erg geïnteresseerd in. Dank je!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:34

Ze krijgt nu veel hooi?
misschien dan toch gaan matigen.
Maar wat is veel en hoe voedzaam is dat hooi?
In oud hooi zit niks in en is dus goed geschikt voor paarden met overgewicht,samen met pavo-koeken voor de vit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:34

Ze krijgt 1 plak hooi op een dag, en we hebben ook niet extreem voedzaam hooi.

Ik zal jullie op de hoogte houden vd vordering met de magnesium.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:38

1 plak hooi is echt niet veel, als ze ook maar 6 uurtjes op het land staat. Zou wat meer (oud) hooi gaan geven..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:39

1 plak hooi is meer dan genoeg voor haar, als ik meer geef vertrapt ze het.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:26

Wat raar...

Ik heb er ook zo een staan, ze is nu 3 weken ziek geweest, voor m'n gevoel zit er zeker 50 kg aan, terwijl het hele voerschema is aangepast.
Ik zou toch voor nog meer beweging gaan... Mijn pony was zo over de week verdeeld bijna 10 uur aan het werk, stond overdag een aantal uren op de wei, en kreeg 's avonds nog een plakje hooi en een klein handje brok zo af&toe. Dit ga ik nu ook gewoon weer doorvoeren nu ze weer beter is.

Ik denk dat je met elke dag longeren+paar x per week rijden er niet bent, het beestje krijgt waarschijnlijk ook steeds meer conditie waardoor hij minder snel gaat verbranden. Dus zal je ook langer met 'm bezig moeten zijn wil je daar nog effect uit halen. Ik zou gaan voor nog meer beweging dus... Kun je niet met 'm gaan fietsen, of als handpony meenemen met een ander?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:25

Ik kan haar op t moment niet meer laten bewegen want ze zit nog heel dik in haar vacht, van de week of volgende week wordt ze geschoren.

Als ik longeer doe ik dat altijd zodat ze zweet en moe is. Fietsen doe ik ook af en toe met haar.

Het probleem is dat hoeveel ze ook beweegt ze niet tot nauwelijks afvalt. Ze krijgt nu een aantal dagen magnesium en naar mijn idee is haar buik al iets strakker.