Paard wordt mager, wat bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Paard wordt mager, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 18:43

Mijn paard staat bijna 3 weken op de wei maar je begint nou toch duidelijk de ribben te zien.
Het is een dravertje van 1,56m
Voorheen stond ze op stal en kreeg ze het volgende voer;
- plak hooi
- 2kilo basisbrok + 2 kilo musli zonder haver
- wortelen/appels en/of zemelen.

Nu staat ze 24/7 op de wei ( wei is wel redelijk kaal en wordt steeds een strook bijgezet met voller gras )
- 2 plakken hooi
- halve kilo basisbrok ( als ze bereden wordt 1 kilo extra )
- wortelen
- 1 blok summerfit

Ik kreeg de tip op pulp te gaan geven, maar dan krijg je een verkeerde verhouding toch? Hoeveel zemelen zou je hier bij moeten geven dan? En hoeveel zou ik dan het beste per dag bij kunnen voeren? En nog een vraag, kan dit geen kwaad qua eiwitten, aangezien er rond deze tijd van het jaar al veel in het gras zit?

ellepel

Re: Paard wordt mager, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:37

ik denk eerst goed ontwormen en de tanden laten nakijken of die wel goed zijn.
dan zou ik meer hooi gaan voeren, van hooi komt een paard wel in gewicht aan maar worden ze niet heel druk van .
geef er nog 2-3 plakken hooi bij,zoveel je dier eten wilt.
qua krachtvoer zit je wel goed,denk niet dat het helpt als je zemelen gaat voeren( zit weinig voedingswaarde in namelijk)
gewoon wat meer hooi er bij,of de strook gras breder maken?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:58

Ontwormd is ze voordat ze de wei op ging, nou 3 weken geleden dus. Tandarts is in maart geweest dus dat kan het ook niet zijn.

Gras strook breder maken zal niet gaan, er staan nog twee paarden bij die wat aan de dikke kant zijn en gevoelig zijn voor nieuw gras.
Ik dacht zelf ook aan meer hooi, maar de boer zegt dat hij genoeg voert aan hooi, zal het nog eens opspelen.

Bedoelde dus pulp om dikker te maken, heb alleen een keer gehoord dat de verhouding van alleen pulp niet goed zou zijn, vandaar dat ik vroeg met hoeveel zemelen je dit dan zou moeten combineren..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:01

ik heb zelf geen goede ervaringe met pulp dus aan die info kan ik je verder niet helpen. moeilijk word het inderdaad als de andere paarden wel dik worden en zij niet dan word het met hooi voeren ook weer moeilijker.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:22

Mja die paarden waren al niet aan de magere kant. Die staan dag/nacht, winter en zomer op de wei.
Zij heeft eerst in een andere groep gestaan, maar dat ging niet goed omdat zij ze steeds wegjoeg. Nu is ze is deze groep gekomen ( naja 2 paarden ) en dat is natuurlijk eerste dagen ook een beetje stress geweest. En zij is best zenuwachtig van karakter dus ze valt direct af bij zoiets.
Maar inderdaad hooi bijvoeren wordt iets moeilijker, en ze krijgen wel iedere dag een strook erbij, maar ook dat kan natuurlijk niet teveel. Dus daarom was ik op zoek naar iets anders om nog extra bij te voeren. Energie heeft ze genoeg, ze is ook hartstikke vrolijk en voorwaarts als ze gereden wordt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:07

Slobber met ontsloten maisvlokken voeren, daar zijn ze zo weer "dik" van. Knipoog

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:32

Maismeel

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:51

Met maismeel moet je oppassen voor koliek. Lang genoeg laten weken en beginnen met een handje door de slobber en dat evt iets uitbouwen. Maispulp of vlokken is minder gevaarlijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:15

Er zijn meerdere topics met info over hoe paard dikker te krijgen. Hier een slotje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:48