Voerschema voor dikkertje met weidegang!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

Voerschema voor dikkertje met weidegang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 08:59

Ik heb even jullie hulp nodig. Mijn paardje is te dik. Ik ben al tijden bezig met zowieso elke dag 1 uur aan het werk. Maar daar wordt het nog niet heel veel minder van.
Hij staat maar 4/5 uurtjes op de wei.
Hij krijgt nu 's ochtends ruwvoer en handje biks, dan gaat ie het land op rond de luchtijd en na dus max 5 uurtjes land gaat ie weer op stal. Dan krijgt ie om 18:00 uur weer een handje biks en nog om 22:30 uur een pluk ruwvoer.

Wat moet ik anders doen?

Groetjes,
Linda

ponys

Re: Voerschema voor dikkertje met weidegang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:06

hoi hoi tja sommige paarden zijn er nog al gevoelig voor. In wat voor wei heb je je paard staan? lang of kort gras.
ruw voer hooi is erg belangrijk en als je het van een goede kwaliteit hebt is dat prima. je kunt je paardje dan beter meer hooi geven en minder laten grazen in de wei want daar zit nu wel erg veel in.
van pavo heb je van die summer fit koeken daar zitten alle benodigde vitamines en mineralen in met een zo'n koek is dat genoeg per dag. beter mooi droog hooi dus dan een te vette wei. succes

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:08

Echt veel krijgt hij niet, je zou hoogstens inderdaad eens kunnen kijken of hij misschien op een kalere weide kan?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:10

Tja het is gewoon net als met mensen; minder eten Knipoog Dus maai het weiland zou ik zeggen, geenbrokmeer maar inderdaad een koek waar alles in zit, en nog maar heel weinig ruwvoer. Ieder pondje gaat door het mondje en zo is het maar net Tong uitsteken

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:16

Heel weinig ruwvoer ben ik niet met je eens. Geef dan ruwvoer met een minder hoge voedingswaarde, zodat hij toch de hele dag wat te knabbelen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:42

Als je door geen ruwvoer meer te geven de spijsvertering op een laag pitje zet wordt je pony van lucht alleen al dik, dus genoeg grof hooi voeren, en de misschien dat je idd de wei kan maaien. Heb je geen stapmolen tot je beschikking zodat je extra beweging kan geven?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:23

Stro ipv 1/2 van de hooi en stoppen met de biks (geef een 1/2 vitamine blok). Ons pony ook wordt al bol van maar een kleine handje biks. Hoe minder ze krijgen, hoe meer ze eruit halen.!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:28

kaal weiland met strookbegrazing
dus 1 stuk waar hij op mag waar vrijwel niets opstaat
en dan elke paar dagen een strook erbij geven , zo kun je precies in de smiezne houden wat er in gaat
verder idd voldoende grof hooi geven (2e of liever nog 3e snede ivm voedingstoffen)
en eventueel idd een deel hooi vervangen door goed! (stof en schimmelvrij )stro
ook ipv brok vit/min prep geven , kan in de vorm van pavokoeken , of een supplement in natte zemelen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:33

Ik ga dit volgen we hebben het zelfde probleem, alleen onze pony staat op een kaal stuk grond maar krijgt om de twee uur een pluk droog hooi s'ochtends en s'avonds een hand muesli en ook zij valt niet af.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:38

In muesli zit veel suiker en vetten(koolhydraten) en in brokken en biks ook
geef ze dan alleen genoeg droog hooi en minder weidegang
je hoeft niet te minderen met ruwvoer want dat hebben ze echt nodig
wel misschien vaker kleinere hoeveelheden .

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:02

Ons pony wordt echt wel dik van alleen hooi. Ze kan zekker niet teveel krijgen. Wij doen soms stro erbij, maar wij hebben ons erbij neergelegd dat ze een posje niets moet eten tussen voerbeurten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:05

half het hooi door goed! stro vervangen
en arm hooi voeren , dus overjarig of 3de snede

het is vervelend en ongezond als ze echt dik worden , maar een paard heeft toch een flinke dosis ruwvoer nodig om maag en darmen gezond te houden

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 01:21

Belangrijk is dat je pony wel voldoende ruwvoer krijgt, anders heeft hij dadelijk ook nog eens een maagzweer. Geef hem een klein stukje pavo-summerfit koek. 'sochtends binnen (paddock) ,niet in het land, klein beetje arm hooi. Het gras is 'sochtends te energierijk(plantensuikers), dus pas na 12 uur het kale land op, tot 5 uur. 'sAvonds beetje stro of arm hooi op stal/paddock. Een tip: gooi geen kunstmest op het land. Het zal er niet uitzien maar er zal ook niet teveel eiwit en gras op staan.

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 00:04

Thanks!
Inmiddels ben ik dus met de PAVO summerfit koeken begonnen.
Hij lijkt wel wat te zijn afgevallen.
Omdat de andere paarden al hele dagen naar buiten gaan, gaat hij nu ook rond 9:00 uur naar buiten en dan om 17:00 uur weer naar binnen. Dan krijgt hij zijn summerfit koek. En rond 22:00 uur krijgt hij nog wat kuil (geloof ik) om te knabbelen.
Het zal de tijd nodig hebben om hem weer wat slanker te krijgen.