Rustgevende middelen gezocht; tegen wedstrijdspanning paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Rustgevende middelen gezocht; tegen wedstrijdspanning paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:13

Ik ben op zoek naar rustgevende middeltjes voor mijn pony. Dit wil ik namelijk gaan gebruiken op wedstrijd tegen de spanning van mijn pony.

Ik heb nu 7 wedstrijden met mijn pony gereden. Thuis gaat alles heel erg goed. We zijn zelfs thuis al bezig met oefeningetjes uit de L.
Maar,.. op wedstrijd blijft hier helemaal niks meer van over.

Thuis begint de spanning al. Wanneer ik hem heb ingevlochten, en de transportbeschermers in aanzicht komen, begint hij al te trillen. Eenmaal in de trailer trilt mijn pony als een rietje.

Vandaag was er gelukkig met inrijden niks aan de hand, hij liep namelijk de sterretjes van de hemel! Eenmaal in de rijbaan, slaat hij om als een blad om de boom. Ik heb geprobeerd om die onstpanning terug te krijgen, door middel van; aaien op de hals, niet te veel spanning op de teugels, en maar blijven praten tegen hem.
Het werkte averechts..

Nu ben ik dus ten einde raad, zo gaat het namelijk de laatste paar wedstrijden steeds! Daarom wil ik graag eens met rustgevende druppels/tabletten proberen.
Mijn pony kan thuis erg leuk lopen. Het is zo zonde, dat het door die spanning ineens allemaal weg is!

Wie weet er geschikte middeltjes die ik eens kan proberen?

Alvast bedankt!

danielle1981

Re: Rustgevende middelen gezocht; tegen wedstrijdspanning paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:16

Iemand die ik ken gebruikt Nervelet van VSM bij haar paard. Dit werd bij haar heel goed in stressperioden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:18

Rescue Remedy van Bach Bloesems. Geeft rust maar dier/ mens wordt er niet slaperig van.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:28

Wven op www.paardendrogist.nl kijken, daar hebben ze van alles
Maar als het zo slecht gaat,kan je het dan niet beter op een andere manier aan pakken?
Ik vind dit niet erg eerlijk naar je pony toe eigenlijk.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:33

ladymagic schreef:
Wven op http://www.paardendrogist.nl kijken, daar hebben ze van alles
Maar als het zo slecht gaat,kan je het dan niet beter op een andere manier aan pakken?

Het gaat niet slecht. Met inrijden loopt hij de sterretjes van de hemel. Zodra hij de rijbaan inkomt, dan blijft er niets van over. Het is dan één brok spanning.

En dan komt er nog eens bij, dat wanneer hij voelt dat we weer op wedstrijd gaan, hij begint te trillen als een rietje.

Dus, hoe bedoel je; niet eerlijk?!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:04

Bach zou je kunnen proberen. Ben je zelf trouwens ook zenuwachtig? (evt. onbewust). Dat kan ook flink doorwerken. Kan me voorstellen dat je omdat hij zo doet, toch onbewust in de ring zoiets hebt van ooojeee..... Misschien zelf ook een keer iets rustgevends gebruiken?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:08

Ik denk dat je je pony niet moet gaan plat spuiten dan! Het lijkt erop dat hij er gewoon geen plezier in heeft!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:45

Een heel goed middel is Serenity Calm Down Paste van Equimins.
Een kalmerende pasta te gebruiken voor momenten met stress, zoals wedstrijdstress, trailerstress, etc. Stress leidt tijdens wedstrijden tot concentratieverlies en verspilling van kostbare energie. Serenity is dopingvrij, maakt het paard niet sloom of slaperig en tast niet de fysieke capaciteit van het paard aan.
Dosering:. Volwassen paarden gehele injector (15 ml) 2 uur voor het stressmoment toedienen achter op de tongBevat L-Tryptophan, Magnesium,Vit. B1, B2, B6, B12

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:00

hier wat reacties van mij in andere toppics

viewtopic.php?f=8&t=465620&hilit=calm

viewtopic.php?f=110&t=678200&hilit=calm

viewtopic.php?f=110&t=740064&hilit=calm

viewtopic.php?f=110&t=733057&hilit=calm

viewtopic.php?f=110&t=685632&hilit=calm

viewtopic.php?f=110&t=678645&hilit=calm

viewtopic.php?f=110&t=659761&hilit=calm

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:51

_SteR_ schreef:
ladymagic schreef:
Wven op http://www.paardendrogist.nl kijken, daar hebben ze van alles

Het gaat niet slecht. Met inrijden loopt hij de sterretjes van de hemel. Zodra hij de rijbaan inkomt, dan blijft er niets van over. Het is dan één brok spanning.

En dan komt er nog eens bij, dat wanneer hij voelt dat we weer op wedstrijd gaan, hij begint te trillen als een rietje.

Dus, hoe bedoel je; niet eerlijk?!

Ik vind het niet eerlijk dat als je pony er zo van onder zijn schoenzolen raakt om op wedstrijd te gaan je hem "kalmerende" middelen geeft om hem toch zo ver te krijgen.
In mijn ogen is dat niet de goede manier hiervoor, een beetje spanning is voor een mens goed, meestal wordt er zelf voor gekozen, maar jouw pony kan dat niet. En dat stoort mij, je dwingt hem tot iets waar hij niet tegen opgewassen is, en of dat nu jouw spanning is die de pony oppakt, of iets van hemzelf, ik vind dat je dat niet op deze manier zou moeten aan pakken.

Met slecht bedoelde ik ook de spanning van je pony, sorry dat ik dat niet duidelijker heb gezegd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:55

Ik denk dat het juist goed is dat ze iets zoekt om haar pony te kalmeren. Ze dwingt hem niet tot iets wat hij niet kan of wil, maar een paniekerige pony kan alleen maar brokken opleveren en daar zit niemand op te wachten.
Ik heb zelf ook een druk paard en ik heb veel baat bij bach remedie, met name de rescue. Er zijn geen bijverschijnselen en het is te gebruiken voor ruiter en paard. Misschien is het dus aan te raden zelf ook een aantal druppeltjes te nemen voor het rijden. Bachremedies zijn homeopatisch, dus je bent niet je paard aan het drogeren. Het helpt tegen concentratieproblemen, en dat is waar jou paard ook last van heeft lijkt me.

Het is erg moeilijk je pony/paard op een veilige manier aan de wedstrijdspanning laten wennen. Niet alle paarden reageren hetzelfde en zeker de eerste paar keren is het erg stressvol voor een paard. Dat kan negatieve ervaringen tot gevolg hebben waardoor het de volgende keer nog meer stress oplevert. Om die reden is het vaak beter om iets rustgevends te geven (geen doping of verdoving) en er iets leuks van de maken, dan dat jij of je paard een been breekt omdat je hem niet meer in de hand had.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:12

Alicia2u schreef:
Ik denk dat het juist goed is dat ze iets zoekt om haar pony te kalmeren. Ze dwingt hem niet tot iets wat hij niet kan of wil, maar een paniekerige pony kan alleen maar brokken opleveren en daar zit niemand op te wachten.
Ik heb zelf ook een druk paard en ik heb veel baat bij bach remedie, met name de rescue. Er zijn geen bijverschijnselen en het is te gebruiken voor ruiter en paard. Misschien is het dus aan te raden zelf ook een aantal druppeltjes te nemen voor het rijden. Bachremedies zijn homeopatisch, dus je bent niet je paard aan het drogeren. Het helpt tegen concentratieproblemen, en dat is waar jou paard ook last van heeft lijkt me.

Het is erg moeilijk je pony/paard op een veilige manier aan de wedstrijdspanning laten wennen. Niet alle paarden reageren hetzelfde en zeker de eerste paar keren is het erg stressvol voor een paard. Dat kan negatieve ervaringen tot gevolg hebben waardoor het de volgende keer nog meer stress oplevert. Om die reden is het vaak beter om iets rustgevends te geven (geen doping of verdoving) en er iets leuks van de maken, dan dat jij of je paard een been breekt omdat je hem niet meer in de hand had.

Bedankt voor je/jullie reacties!

Volgens mij krijgt hij inderdaad meer stress, naarmate hij meer negatieve ervaringen (wedstrijden vol stress) meemaakt.

Ik heb vandaag de Rescue Remedy van Bach gekocht. We gaan dit eens proberen.
Wanneer het goed gaat, bouw ik er vanzelfsprekend weer mee af.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:27

mijn ervaring is dat je bij paarden die kijkerig en/of snel gestrest, slecht geconcentreerd zijn op wedstrijd en/of tijdens de training, dat je doormiddel van het gebruik van dit soort producten een beter vertrouwen op kunt bouwen omdat ze beter geconcentreerd zijn en het echte scherpe er vaak af is.
door meer vertrouwen op te bouwen in de periode dat je het gebruikt, gaat het paard sneller af op wat de ruiter aan geeft, wanneer deze dus aan zal geven dat het paard wel langs de enge situatie moet zal het paard daar op vertrouwen.

op den duur kun je gewoon af gaan bouwen.

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:03

Ik heb bij mijn paard Cavalor Destress in combinatie met Take it Easy gebruikt. Alhoewel hij nog steeds zenuwachtig was op wedstrijd waren de scherpe randjes er toch wel af en kon ik hem een stuk beter rijden.

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:08

Goeie ervaring met rescue, ik neem zelf ook altijd Knipoog))))