Help mijn paard is te dik.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Help mijn paard is te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:39

1 van mijn paarden is te dik.
Hij is 12 jaar, 1.71m.
Hij loopt z2 en L springen.
Ribben kun je niet zien en amper voelen.

Zijn voer:
2 plakken hooi per dag.
1/2 schep brok 's morgens en 1/2 brok 's avonds.
1/2 schep haver 's morgens en 1/2 schep 's avonds.
1 schep luzerne per dag.
Daarnaast krijgt hij dagelijks een paar wortels.
In zijn stal heeft hij stro dat hij amper eet.

Hij wordt om de dag getraind. Van intensief tot zware training. Hij heeft 1 volledige rustdag. en wordt 2x per week gelongeerd.
Hij loopt de hele dag in de wei(staat geen gras)
1 of 2 keer per week staat hij in de weide met gras.

Wie heeft er nog meer tips om het paard te laten afvallen. Hij staat nu zo'n 3 weken op dit (zware) dieet.

_Charly_

Re: Help mijn paard is te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:30

hallo:)
weet je wel zeker of je paard te dik is? je kunt hem natuurlijk minder voer maar juist meer beweging geven.
de groetjes! Pling

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:33

hey,
ik vind dit absoluut niet veel voer met deze training en gezien de hoogte van je paard, zoals _Charly_ al vroeg: weet je zeker dat ie te dik is? is je paard niet volslank? *LOL* want met deze maanden dat ze in de wei staan worden ze altijd dikker, maar ik zou hem dan vaker in de bak of in een padock zetten i.p.v. minder krachtvoer.. weet niet of je hem hooi geeft?

gr mandy13

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:09

Zou zorgen dat hij meer beweging krijgt en tijdens een echte rustdag het voer sowieso halveren.

elvis2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:22

Voer aan passen aan de training die dag

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:12

mijn paard is echt te dik. Op de dagen dat hij niet wordt gereden dan gaat hij aan de longe. Hij heeft 1x per week een gehele rustdag. Als je bij een paard de ribben niet kunt voelen of zien is hij volgens mij echt te dik. Als hij de gehele dag in de wei staat krijgt hij bij terugkomst alleen hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:25

Op de dagen dat hij niet aan de longe gaat + rustdag kun
je het al halveren (en dan met name de brok).

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:03

Als je de ribben kunt zien is hij echt te mager hoor.. lijkt me geen goed streven Knipoog
Ik denk dat de alleen de ribben niet echt een goed uitgangspunt zijn.. kijk ook een beetje hoe z'n nek en billen zijn

Misschien kun je kijken voor een wat sobere brok? Mijn jonge paard is afgevallen door naar een wat intensievere training te gaan, maar dat is voor jou ook niet echt een optie.. verder helaas geen andere ideeen - succes!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:35

caroline78 schreef:
mijn paard is echt te dik. Op de dagen dat hij niet wordt gereden dan gaat hij aan de longe. Hij heeft 1x per week een gehele rustdag. Als je bij een paard de ribben niet kunt voelen of zien is hij volgens mij echt te dik. Als hij de gehele dag in de wei staat krijgt hij bij terugkomst alleen hooi.

dit slaat nergens op Nagelbijten / Gniffelen je moet het andersom zien, als je de ribben kunt voelen en zien, is ie te mager!!!! het wil niet zeggen dat als je ze NIET voelt en/of ziet dat je paard te dik is. en vergeet ook niet dat je een groot paard heb en dus waarschijnlijk een grotere omvang zal hebben dan bv een shet! (om maar even een vb te noemen) mischien kun je wat foto's plaatsen? dan kunnen we het een beetje vergelijken Knipoog

gr mandy13

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:37

bij mijn pony ( shet ) kan je de ribben niet zien, en nauwelijks voelen.. En als je de ribben van een pony kan zien, is ze veel te dun! Anders kun je misschien foto's plaatsen? Daaruit kunne we het beter zien!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:48

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ijslander... Hij staat in de wei en ik geef hem niks bij. Heel vervelend want hij is echt moddervet en hij heeft daardoor een slechte conditie. Jouw paard kan de intensieve training nog gewoon aan dus echt ongezond dik zal hij wel niet zijn. Afvallen bij paarden gaat ook niet zo snel dus als je hem sinds kort minder voer geeft kun je beter nog even wachten met nog minder voer geven.
De vuistregel is inderdaad dat je de ribben niet mag zien maar wel kunt voelen. Mij is altijd verteld dat je een paard, zeker een sportpaard beter te schraal kunt hebben dan te dik dus laat hem maar lekker afvallen *LOL*

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:28

Ik vind dat je paard veel te weinig ruwvoer krijgt. Ruwvoer hoort de basis te zijn van de voeding! Luzerne is slecht voor de tanden, en ik vind dat je ook mag minderen in het krachtvoer. Paarden kunnen met veel minder krachtvoer toe dan de meeste mensen denken. Als het mogelijk is zou ik hem meer op de weide zetten, veel minder tot geen krachtvoer geven en het liefst onbeperkt hooi. Daar krijgen ze wel een grasbuik van, maar zoals de naam al zegt is dit geen vet. In plaats van het krachtvoer zou ik bijvoorbeeld aurakoeken of pavo liga koeken (da's hetzelfde) geven, zodat hij toch alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft. Verder zou ik meer gaan trainen als dit mogelijk is.

_fabian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:41

Hoi,

Kijk inderdaad even naar je paard als geheel, doe met je vingers op zn kont tikken op z'n hals buik e.d. je kan zien aan hoe het doordrilt of er veel vet zit. Graag zou ik ook foto's willen zien als je de mogelijkheid hebt.
Wat voor'n brok geef je (basis conditie sport oid?)? Wat noem je intensief rijden? En uiteraard het dieet aanpassen aan de hoeveelheid werk van die dag!

Hoor t wel!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:42

intensief rijden en zwaar dieet.....is wel iets waar je mee op moet passen...

kan heel ongezond zijn.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:59

mmm, oka, je voelt of ziet de ribben niet
dat hoeft geen probleem te zijn...
ik bedoel , een paard wat netjes in conditie is daarvan mag je de ribben wel voelen
maar absoluut niet! zien

hoe ziet hij er verder uit?
kwa ruggengraat , is zijn rig gewoon netjes of ligt de ruggengraat verzonken in spek (dus soort van gootje waar zijn ruggengraat zit)
langs de schoft, is hij daar gewoon gevormd of heeft hij vetkussens ?
is zijn nek en hals netjes of heeft ie een dikke manenkam(vetafzetting bovenlangs de nek)
er iz gewoon ene heel groot verschil in paarden , hoe ze eruit zien in nette conditie, overconditie en onderconditie .

als ik je rantsoen zo zie
2 plakken hooi per dag. dan denk ik dat dit zeker voor een paard van deze maat vrij weinig is , zijn dit plakken van een klein pak hooi of een groot pak hooi?
1/2 schep brok 's morgens en 1/2 brok 's avonds.
1/2 schep haver 's morgens en 1/2 schep 's avonds.
kwa brok en haver zit je theoretisch best netjes eingelijk, zie vaker dat er bij een paard van deze maat 4, 5 of 6 kilo word gevoerd ...erg veel ... maar wat voor brok krijgt hij? sportbrok, basis?
1 schep luzerne per dag.waarom voer je hem lucerne en haver(en welk merk lucerne)? niet dat ik het slecht vind ofzo, maar ben gewoon even benieuwd naar de redenering erachter Lachen
Daarnaast krijgt hij dagelijks een paar wortels. wortels zijn grotendeels vocht, vezel etc , dat zet niet echt aan ,

in principe zou jouw paard kwa maat en werk hier echt niet dik van horen te worden ...
persoonlijk zie ik (als het hooi van kleine pakken afkomt) zelf het liefste dat ie kwa ruwvoer veel meer zou krijgen , minimaal verdubbeling van zijn ruwvoer rantsoen
lucerne...als het lucerne met melasse is (hartog en veel andere merken) dan zou ik dat of vervangen voor melassevrije lucerne of weglaten en vervangen door normaal hooi
maar dan zou je ook iets anders bij moeten gaan voeren ivm c/f verhouding door de extra granen (haver) die hij krijgt
of je stapt over op een voeder waarbij hij die haver niet meer nodig heeft

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 20:02

Je ziet bij zijn ruggegraat een klein gootje, zijn nek i opzich wel goed. Het is vooral buik en achterhand.
Lucerne kreeg hij omdat hij amper in het gras staat maar het is maar heel weinig wat wij hem geven (volgens mij is het van hartogs witte zak, groene letters).
Hij krijgt sportbrok van havens. Van de haver gaat hij af zodra de voorraad op is. Hij wordt er niet warm of koud van. daarna stappen we waarschijnlijk over op musli of melasse.
Ik moet zeggen dat sinds hij op dit rantsoen staat hij wel actiever wordt dus ik denk dat ik wel de goede richting op ga.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:08

Bij een paard zoals mij is geleerd op de curses "(van) paarden houden" hoort een paard zo te zijn: je moet de ribben kunnen voelen, maar ze niet zien. Caroline heb je misschien ook een foto van hem. (van het geheel. van achter, van voor enz..)?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:52

caroline78 schreef:
Je ziet bij zijn ruggegraat een klein gootje, zijn nek i opzich wel goed. Het is vooral buik en achterhand.
Lucerne kreeg hij omdat hij amper in het gras staat maar het is maar heel weinig wat wij hem geven (volgens mij is het van hartogs witte zak, groene letters).
Hij krijgt sportbrok van havens. Van de haver gaat hij af zodra de voorraad op is. Hij wordt er niet warm of koud van. daarna stappen we waarschijnlijk over op musli of melasse.
Ik moet zeggen dat sinds hij op dit rantsoen staat hij wel actiever wordt dus ik denk dat ik wel de goede richting op ga.

sja, buik kan gewoon een hangbuikje zijn wat niet eens met voeding te maken hoeft te hebben als wel spierontwikkeling
maar een ruggegraat gootsje wijst meestel wel een beetje op iets te veel spek Knipoog

ik zou kwa krachtvoer op zoek gaan naar een voer met veel vit/min en weinig eiwtitten etc etc
zodat hij er weinig van hoeft te hebben en wel aan zijn vit/min komt
ik zou persoonlijk prberen zoveel mogelijk melasse uit zijn rantsoen te weren , melasse is een bijproduct van de suikerindustrie en bevat in verhouding veel calorieen om het zo maar te zeggen en is idd ook niet bevordelijk voor het gebit

of zelfs alle KV schrappen en een supplement in zemelen of een voederkoek te voeren voor de vit/min
en hem de rest uit ruwvoer te laten halen
dan wel 2e of 3e snede hooi met weinig vetten/eiwitten etc etc
en verder , sja...
activeren die handel
meer beweging , conditie opkrikken
niet actief zijn kan namelijk ook heel goed een conditie kwestie zijn ,

Kelss90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:24

Ik heb gehoord dat ze van haver snel dik worden?

Kan klets zijn, mijn paard lust het niet eens haha dus daar kan het bij mij niet aan liggen.

Je kunt idd het voer sowieso alvast gaan halveren op de dagen dat je bijvoorbeeld niet rijdt, dat ben ik nu ook aan het doen. Werkt al een stuk beter!