Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Caballos schreef:ik zou bij hooi blijven en dat nat maken. kuil bevat teveel bacterien en schimmels en is te zuur voor paarden. koeien kunnen het beter verwerken want die zijn daar beter op gemaakt denk bijv. aan de 4 magen die een koe heeft!

bungie schreef:Ik heb al vaker op dit onderwerp als dit ter sprake kwam gereageerd.
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar!!!!
Wetenschappenlijk onderbouwd
In HOOI zitten veel MEER schimmels al is het nog zo mooi als in KUIL.
Van HOOI krijgen paarden 3x zoveel luchtweg problemen dan van KUIL.
In principe zit in HOOI even veel eiwit als in KUIL(de bemesting en maai stadium maken het verschil)
Het verschil met koeien en paarden kuil.
Koeien hebben meer eiwit nodig en dit is ook nog een dure grondstof ook dus probeert een boer meer eiwit in zijn kuil te krijgen dus wordt het land meer bemest en koeien hebben kuil met een drogestof gehalte van 45% het liefst Wij mensen vinden dat zuur ruiken(vies).
Als je je dus wei land normaal bemest en als het gras mooi van lengte is en het gemaaide gras een dag korter laat drogen dan voor hooi en je laat het dan in het plastic slaan heb je mooi paardenkuil wat ook nog lekker ruikt!!

Sash schreef:hmm. dat klinkt wel goed, mijn tante voerde namelijk kuil aan hun paarden maar ze kregen allemaal ontzettend diaree, de staarten billen zaten eronder. wij hebben Pim wel eens kuil gevoerd en die reageerde daar heel goed op. zou dat kuil van mijn tante dan zuurder zijn geweest?
ik denk dat we het dit jaar zo gaan proberen, dus gewoon het gras een paard dagen korter laten liggen dan hooi en dan in plastic laten doen?
Eilandje schreef:Het voordeel is dat het niet stoffig is, en ook dat je ongeopende pakken gewoon buiten kunt stockeren.