kuilvoer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaddy87

kuilvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 19:05

Hey allemaal!

Wat vinden jullie van kuilvoer of voordroog voeren?

Mijn pony heeft een stofalergie dus hij moet nu op de kuil of voordroog, maar waar ik bang voor ben is dat er een te hoog eiwit gehalte in zit en heb wel eens gehoord dat paarden er butolisme of een andere bacterie van kunnen krijgen.

Weten jullie er meer van? En in welke dosering je dat moet voeren?

ellepelJarig

Re: kuilvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:09

wij hebben een tijd voordroogkuil gevoerd,maar omdat er teveel slechte stukken(schimmel) inzaten zijn we daar mee gestopt.
ligt een beetje aan welke snee je hebt hoeveel je moet voeren en welke kwaliteit gras je hebt.
heb je voordroog van zwaar bemest land wat van 1e snee is dan moet je zowiezo iets minder voeren.

dus informeer naar welke kwaliteit je hebt,als je voordroog hebt met een hoge voedingswaarde moet je iets minder voeren.
scheelt niet zo heel veel op gewoon hooi, bij ons kregen ze 1e snee voordroog van onbemest land en daar kregen ze net zoveel van als van hooi van hetzelfde land

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:45

ik zou bij hooi blijven en dat nat maken. kuil bevat teveel bacterien en schimmels en is te zuur voor paarden. koeien kunnen het beter verwerken want die zijn daar beter op gemaakt denk bijv. aan de 4 magen die een koe heeft!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:14

Caballos schreef:
ik zou bij hooi blijven en dat nat maken. kuil bevat teveel bacterien en schimmels en is te zuur voor paarden. koeien kunnen het beter verwerken want die zijn daar beter op gemaakt denk bijv. aan de 4 magen die een koe heeft!

er is een wereld van verschil tussen kuilvoer voor paarden en kuilvoer voor koeien. het zure (koeienkuil) kan je beter niet aan paarden geven. wij voeren prima kwaliteit paardenkuil (niet zuur, en niet nat, feitelijk lijkt het meer op hooi dan op kuil), en dat bevalt uitstekend, alleen de haf van mijn zusje wordt er te dik van dus die staat nog gewoon op hooi.
kuilvoer werd mij aangeraden, voor mijn veulen met luchwegproblemen, die dus echt uit de buurt van stof en schimmels gehouden moet worden. volgens diverse bronnen (o.a. DA) zitten er minder schimmels in goede kwaliteit paardenkuilvoer dan in standaard hooi.
bij veel kuilsoorten is het eiwitgehalte wel hoger, een scheutje azijn over het voer kan daarbij helpen. gewone azijn breekt nl eiwitten af.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:22

Gebruik ook even de zoekfunctie, er zijn al meerder topics over kuil, voordroog en hooi...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:03

ok het kuil wat bijna hooi is/lijkt met dezelfde kleur als hooi kan er nog net mee door. alleen wat mijn bezwaar meer is, is dat het ingepakt heeft gezeten en zodra je het open maakt er een explosie bacterien en schimmels vrij komt waar de paardje niet echt tegen kunnen/verwerkt krijgen (athans die van mij en ik ken er nog wel een paar)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:16

hmmm? dit wist ik niet. Bij de pensionstal waar ik kom krijgen de meeste paarden kuil. Dit is inderdaad natter en anders van kleur dan hooi. Er zijn er maar 2 die gewoon hooi krijgen, de één omdat ze snel hoefbevangen raakt (eiwit), en de ander omdat ze één of andere allergie heeft. Voor de rest doen de paarden het er volgens mij prima op...

sander10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:31

Die van mij krijgt ook kuil en werkt er prima op! is wat actiefer maar dat is niet erg!!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:29

ik ben hier ook wel geintresseerd in, aangezien wij misschien zelf kuil willen maken van onze wei. dit jaar hebben we hooi gemaakt maar dat word aan het eind van de winter toch erg stoffig, maar hoe word dat koeienkuil dan gemaakt en hoe dat paardenkuil?

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:58

Ik heb al vaker op dit onderwerp als dit ter sprake kwam gereageerd.
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar!!!!
Wetenschappenlijk onderbouwd
In HOOI zitten veel MEER schimmels al is het nog zo mooi als in KUIL.
Van HOOI krijgen paarden 3x zoveel luchtweg problemen dan van KUIL.
In principe zit in HOOI even veel eiwit als in KUIL(de bemesting en maai stadium maken het verschil)

Het verschil met koeien en paarden kuil.
Koeien hebben meer eiwit nodig en dit is ook nog een dure grondstof ook dus probeert een boer meer eiwit in zijn kuil te krijgen dus wordt het land meer bemest en koeien hebben kuil met een drogestof gehalte van 45% het liefst Wij mensen vinden dat zuur ruiken(vies).
Als je je dus wei land normaal bemest en als het gras mooi van lengte is en het gemaaide gras een dag korter laat drogen dan voor hooi en je laat het dan in het plastic slaan heb je mooi paardenkuil wat ook nog lekker ruikt!!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:49

weet je wat alleen het nadeel is van kuil?
tenminste,....dat is mijn ervaring hoor, als het plastic niet goed dichtzit kun je gewoon ontzettend veel weggooien..dat vind ik dan wel jammer.maar op zich vind ik t prima voer. zeker als je voordroog hebt van goed land Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:47

bungie schreef:
Ik heb al vaker op dit onderwerp als dit ter sprake kwam gereageerd.
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar!!!!
Wetenschappenlijk onderbouwd
In HOOI zitten veel MEER schimmels al is het nog zo mooi als in KUIL.
Van HOOI krijgen paarden 3x zoveel luchtweg problemen dan van KUIL.
In principe zit in HOOI even veel eiwit als in KUIL(de bemesting en maai stadium maken het verschil)

Het verschil met koeien en paarden kuil.
Koeien hebben meer eiwit nodig en dit is ook nog een dure grondstof ook dus probeert een boer meer eiwit in zijn kuil te krijgen dus wordt het land meer bemest en koeien hebben kuil met een drogestof gehalte van 45% het liefst Wij mensen vinden dat zuur ruiken(vies).
Als je je dus wei land normaal bemest en als het gras mooi van lengte is en het gemaaide gras een dag korter laat drogen dan voor hooi en je laat het dan in het plastic slaan heb je mooi paardenkuil wat ook nog lekker ruikt!!

hartelijk bedankt! ik krijg het mensen ook maar niet aan hun verstand gepeuterd... mijn veulen met luchtwegproblemen mocht alleen maar kuil, ik hield hem het liefst zo ver mogelijk bij hooi vandaan. in het begin kreeg hij hooi, maar sinds hij op kuil staat is er al een hoop verbeterd. wij hebben gewoon goede kwaliteit paardenkuil, niks aan de hand hoor.
alleen onze moddervette haf kreeg hooi, maar die staat nu ook op ons nieuwe kuil (grovere grassoort), alleen dan in kleinere porties...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:40

hmm. dat klinkt wel goed, mijn tante voerde namelijk kuil aan hun paarden maar ze kregen allemaal ontzettend diaree, de staarten billen zaten eronder. wij hebben Pim wel eens kuil gevoerd en die reageerde daar heel goed op. zou dat kuil van mijn tante dan zuurder zijn geweest?
ik denk dat we het dit jaar zo gaan proberen, dus gewoon het gras een paard dagen korter laten liggen dan hooi en dan in plastic laten doen?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:45

Mijn paard krijgt sinds ze op de boerderij staat ook kuilvoer maar dat is wel meestal een aardig droge variant dus niet zo heel nat. De paarden raken inderdaad wel wat aan de dunne vaker. Mijn paard doet al twee jaar helemaal niks meer en ik heb geen problemen met een te hoog eiwitgehalte. Mijn vorige dierenarts (een "paardenman") voert zelf ook kuilvoer aan zijn paarden ivm het stof wat in hooi zit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:06

Sash schreef:
hmm. dat klinkt wel goed, mijn tante voerde namelijk kuil aan hun paarden maar ze kregen allemaal ontzettend diaree, de staarten billen zaten eronder. wij hebben Pim wel eens kuil gevoerd en die reageerde daar heel goed op. zou dat kuil van mijn tante dan zuurder zijn geweest?
ik denk dat we het dit jaar zo gaan proberen, dus gewoon het gras een paard dagen korter laten liggen dan hooi en dan in plastic laten doen?

het kan aan de soort kuil gelegen hebben, maar ook aan het paard. mijn ruin heeft het vaak moeilijk met verandering van voer bijvoorbeeld. als ik een overgang maak van het ene voer naar het andere, of hij in het voorjaar bijvoorbeeld weer de wei opgaat, moet ik ook voorzichtig zijn. na de eerste middag op de wei heeft hij vaak ook wat dunnere mest.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:46

Er is een verschil tussen kuil en voordrooghooi. Kuil is helemaal niet geschikt voor paarden, het is koeieneten. Het verschil zit in de droogtijd op het land - nadat het gras is afgedaan dus.

Kuil heeft de kortste droogtijd en wordt ingepakt in plastic als het nog vrij nat is.

Voordrooghooi blijft langer liggen om te drogen, maar wordt iets vroeger dan hooi van het land gehaald en ingepakt in plastic.

Hooi blijft liggen tot het droog is en wordt niet ingepakt in plastic.

Het grote nadeel is imo dat het beschimmelt als er per ongeluk ergens een klein gaatje in de verpakking komt. Nadat een pak geopend is is het ook maar heel beperkt houdbaar.

Het voordeel is dat het niet stoffig is, en ook dat je ongeopende pakken gewoon buiten kunt stockeren.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:00

Eilandje schreef:
Het voordeel is dat het niet stoffig is, en ook dat je ongeopende pakken gewoon buiten kunt stockeren.

ja dat vind ik echt een groot voordeel, ons hooi is nu echt stoffig geworden en we hebben binnen niet genoeg ruimte.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:03

mn vader maakt kuil speciaal voor paarden, en ook andere dieren, maar voornamelijk paarden. Je hebt daar veel verschillende soorten in, dus daar moet je geod op letten. ligt er ook aan op welk moment het gras is gemaaid

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:06

wij hebben er ook meerdere pony's tussen lopen die aan de diaree raken, zolang ze verder fit blijven en goed op gewicht blijven ( drachtig) is er niks aan de hand