Spierbevangen door wortels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Spierbevangen door wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:02

Hebben jullie hier wel eens van gehoord?/mee te maken gehad?
Spierbevangen door een te groote hoeveelheid wortels?

Apocalatch

Re: Spierbevangen door wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:03

Nee, ik heb het nog nooit meegemaakt

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:04

Zou eerder denken door een te gorte hoeveelheid aan krachtvoer.
Lijkt mij niet dat er in wortels echt veel stoffen zitten....

Spierbevangen kom namelijk door een overschot aan eiwit in combinatie met weinig tot geen werken..

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:02

Melissa schreef:

Spierbevangen kom namelijk door een overschot aan eiwit in combinatie met weinig tot geen werken..

Dit is achterhaald, eiwitten zijn niet zozeer het probleem, een te groot suiker- en zetmeelgehalte in de voeding kan wel een oorzaak zijn. Daarnaast hebben training en soms erfelijkheid ook invloed.
In wortels zitten suikers, dus het zou kunnen..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:04

Ik kan me het inderdaad voorstellen vanwege de suiker in de wortels. Maar ik heb het nog nooit gehoord/gezien.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:04

Mijn paard krijgt elke dag veel wortelen te eten, dus ik volg dit even.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:09

Mijn paard krijgt iedere dag een emmer vol. Ik denk zo'n 4 à 5 kilo. Dit doe ik al 2 jaar lang.

Ik blijf dit ook even volgen.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:11

volg mee

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:44

Kan me voorstellen dat dit zo is bij gevoelige paarden (heel veel suikers). Vergelijkbaar met hoefbevangenheid; als je paard dat wel eens gehad heeft, moet je ook heel voorzichtig zijn met wortels. Je mag er dan maar een paar voeren per dag.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:48

Steefje schreef:
Melissa schreef:

Dit is achterhaald, eiwitten zijn niet zozeer het probleem, een te groot suiker- en zetmeelgehalte in de voeding kan wel een oorzaak zijn. Daarnaast hebben training en soms erfelijkheid ook invloed.
In wortels zitten suikers, dus het zou kunnen..

Oke, dat wist ik niet!

Maar idd een grote hoeveelheid in combinatie met van de een op de andere dag niks meer doen (qua training) zou het dan wel kunnen veroorzaken!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:38

ik denk ook dat het kan, maar vooral bij paarden die er gevoelig voor zijn. niet alle paarden hoeven er last van te krijgen...

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:09

Even ter informatie: In wortels zitten veel energie, meer dan in de gemiddelde basisbrok. In wortels zitten veel suikers die omgezet worden in koolhydraten.
Verbranding van koolhydraten leidt, bij gebrek aan zuurstof, tot verzuring van de spieren, dus tot stijfheid.
Dit kan dus leiden tot spierbevangenheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:10

Patricia schreef:
Even ter informatie: In wortels zitten veel energie, meer dan in de gemiddelde basisbrok. In wortels zitten veel suikers die omgezet worden in koolhydraten.
Verbranding van koolhydraten leidt, bij gebrek aan zuurstof, tot verzuring van de spieren, dus tot stijfheid.
Dit kan dus leiden tot spierbevangenheid.

Helemaal mee eens. Spierbevangenheid heeft vaak dezelfde oorzaken als hoefbevangenheid. Het slaat door naar de hoeven of naar de spieren.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:38

Maar zolang mijn paard goed reageert op een emmer per dag dan kan ik dat gewoon blijven geven?

femmefatale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:44

Dit is idd waar.. en pas ook op met appels, hiervoor geldt hetzelfde..

Blitz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:09

Nog nooit meegemaakt; voer mijn pony al 7 jaar iedere dag zeker 1 kg wortels en heb sinds 3 jaar een Holsteiner erbij staan en die krijgt dezelfde hoeveelheid of ze nou wel of niet aan het werk gaan die dag. Ik voer ze omdat de ontlasting dan beter gaat. Ze zijn er nog niet spierbevangen van geweest. Kan het geen overbelasting zijn geweest?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:26

Het ene paard is er nu eenmaal gevoeliger voor dan het andere. Dat jouw twee paarden het niet gehad hebben zegt niks natuurlijk.
Mijn bijrijdpaard wordt al spierbevangen als ik hem een dag niet rijd en hem dan zijn normale hoeveelheid voer. Op zijn vrije dagen staat hij dan ook standaard op een kilo minder brok. Hij mag nooit wortelen ( en ik snap nu dus waarom, met appels moet ik ook erg voorzichtig zijn ). Enkele andere paarden daarentegen krijgen dagelijks kilo's wortelen, ook als ze vrij zijn, en hebben nergens last van. Zoals ik al zei; ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik kan me het goed voorstellen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:36

In wortels zit veel vitamine E, dat breekt juist eiwitten af! De suikers in wortels komen alleen vrij als wortels gekookt worden of bevroren zijn geweest. Gekookte wortels geeft niemand aan zijn paard, maar wortels die bevroren zijn geweest, kunnen erg gevaarlijk zijn!
Je moet dus wel goed oppassen met de opslag van je wortels, staat die aan vorst bloot, kan je ze beter niet voeren, zeker niet aan gevoelige paarden. Mijn paard is eiwit gevoelig, vooral wb mok. Hij krijgt elke dag wortels, om voor eiwitafbraak te zorgen! Je kan je paard ook vit E bij gaan voeren (zoals veel paarden met aanleg voor maandagziekte krijgen), maar door de hoge concentratie vit E die in wortels zit, zijn die hier ook geschikt voor! Als je wortels dus bevroren kunnen zijn geweest, ligt het daaraan, anders moet er toch een andere oorzaak voor zijn!

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:39

Ik heb altijd gehoord dat Paarden van Wortels wel een vol gevoel krijgen, maar er niet dik van worden.

Maar dit klopt dat ook niet dmv suiker?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:44

Nogmaals, de suikers in wortels komen alleen vrij als ze gekookt worden of bevroren zijn geweest. Het zetmeel wat erin zit, wordt dan omgezet in ruwe suikers, daar kan je paard heel dik van worden of spierbevangen. Van goede rauwe wortels worden ze dat dus niet, die kan je lekker voeren.
Doordat wortels (vit E) voor eiwitafbraak in het lichaam zorgen, heeft het trouwens weinig zin ze naast krachtvoer te voeren, het effect van het krachtvoer (meer eiwit, dus meer energie) wordt dan grotendeels opgeheven.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:39

Wortel is zowiezo 80% water.. dus heel veel zit er niet in.. maar als je heel veel voert is het nooit goed.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:25

Ik hoor de laatste tijd meer en meer dat wortels in grote hoeveelheden niet goed is. Of dit nu echt waar is weet ik niet.

Vroeger gaf ik mijn pony in de wintermaanden 25 kg per week, dat doe ik nu niet meer, ze krijgt nu nog een kilo of 2 per week, enkele dag een paar wortels dus.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:18

Nooit van gehoord, onze paarden krijgen dagelijks een emmer penen en die zijn alles behalve verzuurd. Een onderzoek wijst uit wat de samenstelling is van winterpenen:

De hoofdbestanddelen van een winterpeen:
Eiwit totaal
1,03 g

Vetten totaal
0,19 g

Koolhydraten totaal
10,1 g

As
0,87 g

Energie (kcal)
43 kcal

Water
87,8 g

Energie (kJ)
180 kJ

Vetzuren, verzadigd
0,03 g

Vetzuren, enkelvoudig onverzadigd
0,008 g

Vetzuren, meervoudig onverzadigd
0,077 g

Dus qua energie op een volwassen paardenlichaam, mag je wel HEEL wat voeren wil je je paard zover krijgen is mijn mening.