Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:58

Hallo allemaal,

We gaan dit jaar weer een weekendje weg, naar de Loonse en Drunense duinen.
Vorig jaar is Max behoorlijk ingevallen, het duurde een aantal maanden voordat hij weer in conditie was, ondanks de weidegang.
Max is een ruin van 1.75, leeftijd bijna 26 jaar. Haha!
Ik rij hem regelmatig, recreatief en dressuur. Iedere dag werkt hij minimaal drie kwartier, 1 dag in de week vrij (=wandelen), longeren max 2x per week, niet langer dan een half uur.
Overdag komt hij een halve dag buiten in de paddock en in de zomer weidegang (overdag).
Voer: onbeperkt kuil, krachtvoer: 3 kg per dag (1kg kruidenmuesli, 1kg 5 granenmix en 1 kg slobber).

Hij is nu in optimale conditie, mag zelfs nog wel ietsje meer. Knipoog
Vorig jaar at hij de slobber erg slecht tijdens het weekendje, waarschijnlijk doordat de voerbak van steen was. Nu is mijn plan van de slobber maar een klein beetje te maken (voor de extra supplementen doorheen te mengen) en in plaats van de granenmix van Havens de Kentucky te kopen, eventueel aangevuld met de kruidenmuesli.
(De 5 granenmix en de Kentucky zijn nagenoeg hetzelfde, verschil is dus dat Kentucky volledig voer is en de 5 granenmix aanvullend, dus deze heeft een scheve calcium/fosfor verhouding.)

En nu natuurlijk de vraag: wat zouden jullie doen? (biks is geen optie).

Nog een toevoeging: granen neemt hij ondanks zijn leeftijd goed op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:34

mmm, ik zou tijdens het weekendje zelf niet ander voer gaan voeren dan wat hij thuiskrijgt
maar juist de voeding die hij thuis krijgt ook iop het weekendje voeren , hooguit iets meer en van te voren proberen of je hem nog wat dikker krijgt

juist omdat hij in een vreemde omgeving staat met andere omstandighede, stal etc etc , wat toch een bepaalde stress met zich meebrengt zou ik de rest van de dingen zo min mogelijk veranderen

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:40

Vorig jaar nam hij het voer echt onvoldoende op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:00

mmm, in het eerste bericht vertel je dat de voerbak (dta hij van steen was) er mee te maken zou kunnen hebben gehad
misschien een kunstof hangbak meenemen? en daar de slobber in te voeren en eventueel de kentucky extra ?


onder het mom van , verandering van spijs doet eten Lachen

ellepel

Berichten: 47427
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:03

begin met nu vast je dier te laten wennen aan eten uit een emmer,emmers zijn er ook vrij groot te krijgen(praxis,karwei)
zo is hij tegen de tijd dat je weggaat daaraan gewend en eet hij moeiteloos zijn eten op.
gewoon dat voer meenemen wat hij altijd krijgt,is het beste

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:17

Moest ook gelijk aan een kunststof voerbak denken. Je hebt er die je makkelijk aan de deur kunt hangen. Als je hier thuis alvast mee bekend is, scheelt het vast. Verder zou ik hetzelfde voeren als thuis, maar meer. (omdat je ook meer doet).
Leuk overigens dat je met zijn leeftijd nog zoveel met hem kunt doen. Dat hoor je niet vaak!

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:31

Je kunt ook Lucerne proberen. Dit zet ook aan. Ik heb zelf een merrie die erg gemakkelijk wat dunner wordt, ondanks dat ze bijna heel de dag door hooi kunnen krijgen. Zij krijgt per dag 2,5 kilo basisbrok en 2 grote kilo scheppen lucerne. Sinds ze dit eet blijft ze redelijk goed op gewicht. En ja slobber blijft ook lekker en zet ook goed aan.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:50

Fijn dat jullie zo meedenken! Haha!

Ik denk dat een plastic hangbak helaas geen optie is, hij zuigt namelijk lucht en dan ligt de bak heel snel op de grond....maar ik vond het wel goed bedacht! Knipoog
Laten wennen aan een emmer, ook heel creatief, nog een probleem, Max eet zijn portie nooit in ene keer op, hij eet als het ware in etappes. Tja als ervaren levensgenieter......
Luzerne.....klinkt goed, maarrrrrrrrrr, in lucerne zit Melasse, en laat het nou zo zijn dat hij erge moeite heeft met teveel suikers....lijkt me niet zo'n goed plan.
Ja wat een zorgen he met die ouwe!
Gelukkig doet ie het voor de rest nog prima! Pling

Gelukkig is de Kentucky echt zo goed als hetzelfde als de 5-granenmix, alleen de toegevoegde vitaminen korrel en de prijs:
Kentucky is 20 kg voor 12 zoveel en 5-graan is 25 kg voor 9 zoveel.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 16:54

Kyona schreef:
Leuk overigens dat je met zijn leeftijd nog zoveel met hem kunt doen. Dat hoor je niet vaak!


Dank je! Haha!
We doen er alles aan om hem fit te houden. Onlangs heb ik hem zelfs geleerd te voetballen met de paardenvoetbal!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:59

lol...ach ja , oudjes mogen hun eigenaardigheden hebben Haha!
dat recht hebben ze wel verdient Lachen

mmm, okay, denkt verder
ik denk dat je in ieder geval als je op dat weekend andere voeding wil geven hem hier van tevoren aan laat wennen
en niet op het weekendje opeens voorschotelt...

weet je of hij bepaalde voeders heeft waar ie echt wild van is ?
dat zijn dan sowieso opties om hem op dat moment te voeren?
als het voldoende voedingstoffen voor hem bevat in ieder geval

of iets heel erg lekkers te mengen met de voeding die hij nodig heeft

wat betreft het zuigen dat is idd even onhandig met een losse hangbak neerhangen
maar de stenen voerbakken, weet je of de afmetingen het toelaten dat je iets in! die stnen voerbak zet
dat kan een emmer zijn of een andere bak
maar natuurlijk ook 1 of andere bak uit de keuken, een curver bak, afwasteiltje of wat dan ook
dus nog niet eens , is de stenen voerbak groot genoeg voor een emmer, maar misschien kun je een bak vinden bij de blokker oid, die in de bak past /er net invalt
zodat er ook geen rand bovenuitsteekt waar hij aan vast kan pakken

Anoniem

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:18

[quote="avanoort"]
Hallo allemaal,

We gaan dit jaar weer een weekendje weg, naar de Loonse en Drunense duinen.
Vorig jaar is Max behoorlijk ingevallen, het duurde een aantal maanden voordat hij weer in conditie was, ondanks de weidegang.

Als dit weekendje weg dit effect op hem heeft, dat het maanden duurt voor dat hij weer is bijgetrokken, zou je het weekendje dan nog wel inlassen??

Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar het probleem is dan wel opgelost. Ik snap dat rijden in de Loonse en Drunense duinen voor jullie beiden harstikke leuk is, maar als dit een consequency ervan is zou ik het niet meer doen. De gezondheid gaat voor zeg ik altijd maar. Wel goed dat je nog zo actief met hem bent, dat wil met mijn oudje jammer genoeg niet meer.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 10:41

Ik zou het bovenstaande niet eens overwegen: hij vond het veels te leuk en met voeren, tja, gewoon een andere tactiek....
Ik ben namelijk van mening dat doordat hij dingen nog zo leuk vind om te doen, hij zo gezond en fit blijft. Voeren is een bijzaak in deze situatie en zal gewoon anders aangepakt moeten worden!

Bedankt iedereen, ik heb nu wel een idee om dit aan te pakken!

GAM
Berichten: 965
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:28

hey avanoort,

mag ik vragen, staat je paard op stal of op de wei als je het weekendje weg gaat?

en hoe staat deze in thuis situatie op stal of op de wei?

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:56

Beide zijn in stal.

Thuis overdag in de wei.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:27

dan kan het ook een idee zijn om te zorgen dta hij veel ruwvoer krijgt Lachen

GAM
Berichten: 965
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Weekendje weg: vorig jaar erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:50

misschien een idee om als je een weekendje weg gaat, ligt natuurlijk wel aan het jaargetijden. maar om ze naderhand op de wei te zetten en daar dag en nacht te laten staan dat kan hij zelf beslissen hoeveel ze eten, en vaak als je bij een boerderij bent is het goed voedzaam gras, natuurlijk kun je hem dan nog brokken geven dan haal je hem gewoon even apart geeft hem eten, en zet hem weer op de wei.

waar mijn ponies staan kan ook overnacht worden met paarden, en dan kunnen ze lekker op de wei.

ik probeer een beetje mee te denken Knipoog