te dunne pony... wat moet ik geven?(volle wei)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurHunter

te dunne pony... wat moet ik geven?(volle wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 20:42

Ik heb sinds vandaag een b-pony, een welsh. Hij heeft heel lang met andere (grote) paarden in de wei gestaan en omdat hij een paar kiezen mist, verdrongen de andere paarden hem altijd. Je ziet dus duidelijk zijn ribben en zijn ruggegraat steekt heel erg uit. Nu staat hij in zijn eentje in een andere volle wei met veel gras.
Maar sinds vanmiddag eet hij aan een stuk door. Kan hij daar niet hoefbevangen ofzo van worden? En wat moet je dan doen? Hij krijgt muesli en brokken (1 schep savonds en een sochtends) maar niet te veel want dat was niet goed volgens de oude eigenaar.
Wat denken jullie dat we moeten doen, een stukje wei afzetten, of hem 's nachts op stal zetten want hij eet echt aan een stuk door. Ik hoop dat jullie het weten.

Kabouterdans

Re: te dunne pony... wat moet ik geven?(volle wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:46

Een stukje wei afzetten en 's nachts op stal.
Voor je hem buiten zet eerst wat hooi geven zodat de ergste honger weg is.
En die brokken en muesli met een handje per dag.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:47

Ik zou als ik jouw was hem niet meteen op een hele volle wei zetten. Ik weet niet hoe t nu in t najaar zit met de eiwitten in t gras, maar in t voorjaarsgras zit erg veel eiwit waardoor ze dus hoefbevangen kunnen raken!
Ik zou m snachts gewoon op stal zetten (als hij dit gewend is) met hooi... ik denk niet dat hij zoveel brok nodig heeft.. zou dat iig minderen en meer hooi geven Lachen

Succes met je paardje!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 20:53

Ok bedankt voor de reacties! Ik ga hem dan 's nachts op stal zetten denk ik en idd wat minder brokken.. en dat van dat hooi voor de wei is ook wel een goed idee.. Bedankt!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:10

Als je je paardje wat dikker wil hebben zonder te veel eiwitten bij tevoeren kun je eens denken aan zemelen of mais (wel eerst even 12u wellen in het water anders poepen ze het zo weer uit). Overjarig hooi kun je ook goed geven.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 17:00

oke bedankt.. veder nog tips?

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:03

Maisvlokken, geven geen enrgie extra is pure buikvulling en ze komen er van aan!

maxx_whiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:06

Ik zou ook naar de paardentandars gaan, want dat had mij pny ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:24

Moet je even Voeding en Supplementen doorkijken, zijn al veel topics over verschenen Knipoog

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:37

Ten eerste, hoefbevangenheid wordt niet veroorzaakt door het eiwit in het voorjaarsgras maar door het fructaangehalte. De hoeveelheid eiwit die een paard krijgt kan wel de kans op hoefbevangenheid vergroten. Het gehalte fructaan in het gras stijgt wanneer het zonnig weer is (fructaan wordt gemaakt door foto-synthese) maar wanneer de plant niet kan doorgroeien door bijvoorbeeld een te lage temperatuur. Ook wanneer het gras te kort gehouden wordt kan de hoeveelheid fructaan hoog zijn.

Maar goed, dit even ter zijde. Ik zou het paard niet teveel krachtvoer bijvoeren omdat deze vaak veel eiwit bevat wat een paard maar minimaal nodig heeft voor de stofwisseling. Ook de snelle koolhydraten in krachtvoer zijn niet goed en niet natuurlijk voor een paard. Dus niet te veel krachtvoer. Mais bijvoeren is inderdaad een goede dikmaker alsook voederbieten.
Daarbij zou ik het paard overdag in de wei zetten en 's nachts in een paddock-stal met hooi ter beschikking.
Om hoefbevangenheid te voorkomen zou ik ook voldoende beweging aanraden.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 21:06

oke.. bedankt allemaal!

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:23

Laat hem niet in een keer (bij wijze van speken) Het hele land kaal eten,maar gewoon rustig aanopbouwen,en geef hem 1 keer in de week ofzo een slobber Haha!