Fructaan gras en gevaren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Fructaan gras en gevaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 10:23

De meningen zijn verdeeld over gras, en daarom nog een paar boeiende links.
Kijk op http://www.mensport.nl/pg_nieuws.html en lees onderaan de erg interessante links van K. Watts en I. Petersen.

Het gaat allemaal over fructaan en insulineresistentie! Bere interessante materie!

Kyona

Re: Fructaan gras en gevaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:14

Denk dat je dit topic beter bij medisch neer kunt zetten met een speciale link in het topic over hoefbevangenheid!
Wel interessant overigens~!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:26

Zeer interessante info dit. Ja
Er zijn nog zoveel misverstanden over, ook bij dierenartsen!!!
Hoeveel mensen denken niet dat ze goed bezig zijn door hun paardjes in een kaal, schraal stuk land te zetten, terwijl dat juist precies verkeerd is?!
Ik ga dit aan mijn dierenarts laten lezen, want er wordt vaak nog gewerkt met de 'oude' inzichten...

Trouwens niet alleen bij hoefbevangenheid, maar misschien ook wel voor paarden die gevoelig zijn voor zomereczeem?
En eigenlijk voor alle paarden, want ook al heb je een gezond paard dan wil je hem toch niet blootstellen aan een overdosis suiker? Is nooit gezond denk ik.
Bovendien staat in de links ook info over ander voer, granen, pulp, melasse ed.

Op paardnatuurlijk staat ook een heel stuk over fructaan, daar kun je ook de 'fructaanindex' vinden.
Daarin wordt aangegeven hoe hoog het risico is op dat moment. Dat is dan gebaseeerd op het weertype....

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:17

ja idd op www.paardnatuurlijk.nl is er ook heel wat interessante informatie terug te vinden. Je kan ook elke dag de fructaanhoeveelheid in je regio controleren.
Is wel heel moeilijk om bijna geen fructaan in je gras te hebben. Gemaaid gras is niet goed, maar gras dat bemest wordt ook niet, en voor de hoeveelheid eiwit is lang gras ook niet goed. Verward

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:06

Als je heel goed leest dan is gras dat bemest wordt dus juist WEL goed volgens mij.
Want dan zorg je ervoor dat er geen belemmering is voor groei.
Als gras wel WIL groeien maar niet KAN groeien, dan ontstaat er een overschot aan fructaan.
En onderbemesting is een van de oorzaken waardoor gras niet kan groeien.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:15

Het is idd hoe Franka-Vosje zegt. Niet bemest gras dat kan niet groeien en daardoor veel fructaan. Beste is natuurlijk bemest gras (dus met bijv. 'verse' koeienmest) in het voorjaar 1x. Dat zorgt dat er groei is, maar dat het niet uit de kluiten gewassen groei is.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:24

Bij ons komen de paarden per 1 oktober weer op stal en pas 1 mei weer op de wei. In maart wordt er kunstmest gestrooid op de wei en de wei krijgt dus de hele winter 'rust'. De paarden gaan in april een paar weken wennen aan het gras door ze steeds langer op de wei te zetten, en in mei komen ze dus weer tot 1 oktober 24/7 op de wei. Tussendoor moet ik vaak nog weleens bijmesten, omdat het in de maanden juli/augustus een stuk minder wordt. Ik leg dan stukken braak en na een paar weken kunnen ze daar weer op. Ik heb geen last met hoefbevangenheid of iets dergelijks. En ik heb paarden en ponies van verschillende rassen en leeftijden op de wei staan.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:23

Zoals jij het doet klinkt ook wel goed in mijn ogen. Gewoon wel bemesten, en als het al te schraal wordt gewoon bijmesten. Dan heb je minder snel problemen. Hoe raar dat voor sommigen ook zal klinken...
Het zou misschien nog beter zijn om in het vroege voorjaar organische mest te gebruiken, dan doe je ook nog iets aan bodemverbetering.

Jouw paarden wennen dus ook geleidelijk aan het gras, iets dat ook heel belangrijk is. De overgang van stalrantsoen (hooi meestal) naar vers gras moet geleidelijk gebeuren. En dat doe je dus. Wat ook verstandig is, om eerst wat hooi te voeren vlak voordat ze in het gras gaan. Dan wordt de passage door het darmkanaal vertraagd en is de vertering beter. Ook minder kans op problemen.

Het allerbelangrijkste is waarschijnlijk dat jouw paarden niet insuline resistent zijn. Want als dat het geval is dan is er een groot risico op hoefbevangenheid. Als een paard gewoon gezond is zal dat risico in de praktijk, als er geen enorme overgangen in voer zijn, niet zo groot.

Als je een paard hebt dat als eens eerder hoefbevangen is geweest, of insulineresistent is, dan is het extra oppassen geblazen...vooral ook als de nachten weer kouder worden (onder 5 graden).
En ook paarden die om een andere reden beter geen suikers kunnen hebben (bijvoorbeeld paarden met zomereczeem) moet je extra mee oppassen. Ook die paarden kunnen last krijgen van een overmaat aan koolhydraten.

Voor de geinteresseerden:
Hoe je kan weten of je paard insulineresistent is kun je hier lezen.
Bij het kopje insulinerestistentie wordt uitgelegd hoe je door bloedonderzoek dit kunt laten meten door je DA.