Hartog Compact Gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Hartog Compact Gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 10:47

Kreeg een folder van Hartog Compact Gras, het ziet er wel intressant uit.

Heeft iemand er al ervaring mee ???

Thijs14

Re: Hartog Compact Gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:03

Sorry geen ervaring

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:33

Dat is dus wat anders dan Lucerne? Bloos

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:24

Een stalgenootje heeft het sinds vandaag, samen met die bak van 60 euro. Het ziet er super uit en de paardenvinden het heerlijk! Ze moeten moeite doen om het te eten, dus het gaat niet zo vlug, wat voor dikke paarden ideaal is.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:20

Op de site staat dat het stof- en schimmelvrij is.

Is d'r ook iemand die het voert aan zijn paard met stof-allergie en gaat dat goed of gaf het problemen?

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:27

Van de hartog site

Citaat:
Om paarden zo natuurlijk mogelijk te voeren introduceert Hartog dè innovatie op het gebied van ruwvoer voor paarden.

Gecontroleerd gedroogd gras
Stof- en schimmelvrij
Beter behoud van voedingsstoffen, vitaminen en mineralen
Constante kwaliteit het hele jaar
Voorkomt darmproblemen
Smakelijk
Zeer compact -> weinig opslag

De baal weegt ca. 20 kg en heeft een formaat van 57 cm x 38 cm x 22 cm = 0,05 m3

(in vergelijking met een baal hooi 110 x 50 x 40 cm = 0,22 m3), Waardoor uw benodigde opslagruimte aanzienlijk wordt beperkt.

Paarden zijn van nature grazers. De opname in de natuur bestaat voor 100% uit ruwvoer.
De hele dag eet het paard hapjes gras. Het maagdarmkanaal krijgt daarmee een continue
stroom vezelrijk voedsel te verwerken. Vezels worden bij paarden in de blinde - en dikke darm
afgebroken en stimuleren tevens de darmbewegingen. Goede darmbewegingen zijn noodzakelijk
voor een optimale vertering, daarom verdient ruwvoer veel aandacht in het rantsoen van paarden.

Toch wordt het belang van het juiste ruwvoer door de meeste mensen onderschat. Als er over de
voeding voor paarden gesproken wordt gaat het in de meeste gevallen om de juiste brok, muesli of granenmengeling en de samenstelling van de krachtvoeders, terwijl er nauwelijks wordt stil gestaan
bij de invloed van het ruwvoer.

Ruwvoerbox:
Voor het verstrekken van Hartog Compact is een speciale Hartog voerbox verkrijgbaar.
Deze voerbox kan in de stal bevestigd worden en beschikt over een morsrand, zodat geen voedselverlies optreedt. De ruwvoerbox kan gevuld worden met ongeveer een halve baal Hartog Compact.

De voerbox is uitgevoerd met een metalen rek die constant op het voer rust, waardoor een langzame opname van het ruwvoer wordt gecreëerd. Een paard kan geen grote happen tegelijk nemen waardoor maximaal één kg gras per uur opgenomen kan worden. Het paard kan de hele dag eten, waardoor een natuurlijke situatie optreedt en gedrags- en verteringsstoornissen worden voorkomen.
Het natuurlijke grazen kan in de stal of paddock nagebootst worden.

Voedingsadvies:
Ter vervanging van, of in combinatie met, uw huidige ruwvoer.
Door de hogere voedingswaarde kunt u uw krachtvoer reduceren

Aangezien ik een paard heb wat chronische bronchitis heeft en snel koliek heeft. Verder staat hij hierdoor op vlas en verveeld zich snel. Tevens heeft hij van kuil snel dunne mest en opgelopen benen.Ik vond ik dit dus wel intressant. Maar die voerbox kost 60 euro en dat is toch een boel om het even te proberen. Vandaar ervaringen gevraagd.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:33

Ja, het paardje van mijn stalgenoot heeft dus ook een longaandoening, maar het is echt stofvrij. Ik heb het nog in mijn handen gehad, het ziet er echt uit als gedroogd gras Haha! Ik heb alleen geen idee hoeveel zo'n baaltje apart is.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:16

Tulandro schreef:
Ja, het paardje van mijn stalgenoot heeft dus ook een longaandoening, maar het is echt stofvrij.

Dat klinkt goed.
Heb je enig idee sinds wanneer haar paardje op Hartog Compact Gras staat?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:47

Pas sinds gister Clown Ik ga het volgende week ook kopen, eerst ff kijken hoe zij het ervaart. Het gras ziet er trouwens ook erg lekker uit. Je kan toch ook eerst gewoon een baaltje kopen en proberen? Je hoeft niet perse dat ding erbij te kopen. Dat kan altijd nog Clown

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:52

Proberen kan zeker, die bak kan altijd nog.
Maar liever lok ik geen allergische reactie uit als een andere er wellicht al slechte ervaringen mee heeft.

Voor de rest zie ik alleen maar voordelen, nooit meer hooi weken!!!!!
Langer bezig zijn om het op te eten.
Minder opslag ruimte.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:47

Iemand enig idee hoeveel dat kost per baal?
En of je het ook in kleine hoeveelheid kan aanschaffen?
Of moet je een heel pallet afnemen per keer?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:01

Is het nou te vergelijken met luzerne? Bloos

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:16

Kiara schreef:
Iemand enig idee hoeveel dat kost per baal?
En of je het ook in kleine hoeveelheid kan aanschaffen?
Of moet je een heel pallet afnemen per keer?

Bij ons kun je het per baaltje kopen, het is bij ons 6.70 euro. Als het goed is doen ze er langer mee omdat ze moeilijker kunnen eten met dat tralies.

Het lijkt wel wat op lucerne, dit is alleen groener en ziet er erg lekker uit Clown

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:01

Ik heb ook even wat navraag gedaan.... gewoon even gebeld.Haha!

Het is gewoon gras, om precies te zijn Engels raaigras en Italiaans raaigras.
Dat is dus iets anders dan luzerne, dat is een klaversoort. Hartog verkoopt ook luzerne, en het is ook ruwvoer, maar dus wezenlijk iets anders dan Compact gras.

Het is eigenlijk gewoon kunstmatig gedroogd hooi.

Ik vind het ook een geweldige vonst, vooral dat met die box!
Ben altijd aan het klooien met de hoeveelheid hooi 's winters, omdat ik graag wil dat ze de hele dag door kunnen knabbelen, maar als je de hele dag werkt moet je een heleboel tegelijk geven. Vork
Eigenlijk teveel naar mijn zin, maar ik wil ook niet dat ze de halve dag niks te eten hebben...
Dit is dan ideaal omdat ze dus max 1 kilo per uur kunnen eten...echt perfect.

De prijs voor consumenten is idd rond de 6,80 per baal. Dat is dus wel wat duurder dan hooi, maar het is wel super al die voordelen. Voor mensen met een paard met stofallergie ook de oplossing!
Volgens mij kun je gewoon per baaltje kopen, je hoeft geen grote hoeveelheden af te nemen of zo.

Aan de telefoon konden ze wel vertellen welk verkooppunt bij mij in de buurt zat. Staat niet op hun site, niet zo handig, ze zijn ermee bezig om dat aan te passen.

Ik zie nog wel een klein minpuntje: de grassoort is nou niet echt dat je zegt de ideale paardengrassoort volgens mij... het is echt productie(koeien) gras.
Nou is dat op zich geen ramp, de meeste van onze weilanden zit ook Engels raaigras in dus wat dat betreft...
Nog een nadeel zou kunnen zijn dat, omdat het kunstmatig gedroogd wordt, het onder alle weersomstandigheden geoogst kan worden, dus ook bij koud voorjaarsweer...en dat zou kunnen inhouden dat het fructaangehalte aan de hoge kant kan zijn...

Dus voor de eczeem- en hoefbevangen mensen onder ons: wat denken jullie? Zou dat nog een groot nadeel kunnen zijn?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:44

Ik heb het net dus ook gekocht! Ondanks dat tulan kuil in zijn stal had liggen, begon hij gelijk aan dat gedroogde gras, hij vind het heerlijk!! Die bak is echt reuze handig,hij moet alleen nog opgehangen worden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:30

Klinkt goed. Als je paard niet gevoelig is voor eiwit enzo zou ik het zeker proberen. Bij een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid denk ik dat je het beter niet kan doen. Dit omdat ze dan Engels raaigras afraden.
Die bak ken ik wel; 60 euro is wel veel geld. Je zou evt. zelf ook een andere bak kunnen proberen en dan daarin het 'gras' in een fijngemaast hooinet bevestigen; zijn ze ook lang bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:45

Heb ze vandaag zien liggen bij de fouragehandel en me afgevraagd wie er in vredesnaam 6,80 gaat betalen voor een klein baaltje hooi van doodnormaal raaigras Haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:51

Nou wij dus Clown ...tenminste een aantal van ons.

@Tulandro: dat is mooi zeg! Ik ben ook heel benieuwd hoe die box bevalt. En of het idd zo is dat ze er zo lang mee bezig zijn.
Ze beweren maximaal 1 kilo per uur. Wat denk jij ?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:40

Franka_Vosje schreef:
Nou wij dus Clown ...tenminste een aantal van ons.

@Tulandro: dat is mooi zeg! Ik ben ook heel benieuwd hoe die box bevalt. En of het idd zo is dat ze er zo lang mee bezig zijn.
Ze beweren maximaal 1 kilo per uur. Wat denk jij ?

Dat valt nog te bezien Clown Ik denk dat die van mij het een stuk sneller eet, maar ik doe er ook gewoon hooi in, ik vind die baaltjes veel te duur.. dus ik meng het nu een beetje!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:48

Daar was ik al bang voor Boos! , die 1 kilo per uur is ook wel heel erg weinig....

Ik had wel het idee, dat omdat het zo compact geperst is, het ook daarom lastiger eten is voor ze, en dan ook nog in combinatie met die box...
Snap je wat ik bedoel? Een plakje hooi kauwen ze hier in een stief kwartiertje weg, ik hoop dat ze de 7 kg Compact die ik van plan ben te geven de heren overdag toch wel de hele dag kan bezighouden... Scheve mond

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:10

Franka_Vosje schreef:
Daar was ik al bang voor Boos! , die 1 kilo per uur is ook wel heel erg weinig....

Ik had wel het idee, dat omdat het zo compact geperst is, het ook daarom lastiger eten is voor ze, en dan ook nog in combinatie met die box...
Snap je wat ik bedoel? Een plakje hooi kauwen ze hier in een stief kwartiertje weg, ik hoop dat ze de 7 kg Compact die ik van plan ben te geven de heren overdag toch wel de hele dag kan bezighouden... Scheve mond

Haha! Je kan het toch 1x proberen? Anders kan je het misschien terugbrengen naar de winkel, zorg gewoon dat je het nog niet ophangt. Ze vinden dat gras echt super lekker, die van mij weet niet hoe snel hij het op moet krijgen. Maar volgens mij kan je de baal er pas goed inkrijgen, als je hem los hebt gemaakt, en dan zit het natuurlijk niet meer zo strak op elkaar geperst.Maar het gaat wel slomer hoor, dat is zeker!!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:25

Dat was ik ook van plan idd...gewoon eens even zo'n box even testen en meten hoelang ze erover doen...
De voerhandelaar die dit bij ons in de buurt verkoopt komen we vaak en ik denk dat we dat wel voor elkaar kunnen krijgen. Ze zijn heel makkelijk met dat soort dingen.

Ik baal er wel van als zo'n claim die ze bij Hartog doen niet blijkt te kloppen Boos! Maar goed misschien baal ik te vroeg Bloos , het is verder zo'n mooi systeem, het zou jammer zijn als ze het na een paar uur al op hebben want dan is voor mij het voordeel eraf.
Nou ja binnenkort maar eens even met de stopwatch ernaast Haha! (de tijd niet raden, maar op de klok kijken Clown )

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:29

nou, die van mij eet ook bizar snel hoor, misschien haal jij die 1kg per uur wel!!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:47

Ik hoop het wel. Maar die van mij zijn ook nogal smulpapen.. Clown
Ik ga het ergens de komende weken een keer testen. Ik zal de uitslag melden Haha!

Als je maar een halve baal in die box kan krijgen zijn ze niet zo groot zeker he? (de box bedoel ik)
Of 'ontploft' het gras zodra je die linten eraf haalt?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:50

De box is best nog aardig groot, ik weet alleen de precieze afmetingen niet Clown