Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Om paarden zo natuurlijk mogelijk te voeren introduceert Hartog dè innovatie op het gebied van ruwvoer voor paarden.
Gecontroleerd gedroogd gras
Stof- en schimmelvrij
Beter behoud van voedingsstoffen, vitaminen en mineralen
Constante kwaliteit het hele jaar
Voorkomt darmproblemen
Smakelijk
Zeer compact -> weinig opslag
De baal weegt ca. 20 kg en heeft een formaat van 57 cm x 38 cm x 22 cm = 0,05 m3
(in vergelijking met een baal hooi 110 x 50 x 40 cm = 0,22 m3), Waardoor uw benodigde opslagruimte aanzienlijk wordt beperkt.
Paarden zijn van nature grazers. De opname in de natuur bestaat voor 100% uit ruwvoer.
De hele dag eet het paard hapjes gras. Het maagdarmkanaal krijgt daarmee een continue
stroom vezelrijk voedsel te verwerken. Vezels worden bij paarden in de blinde - en dikke darm
afgebroken en stimuleren tevens de darmbewegingen. Goede darmbewegingen zijn noodzakelijk
voor een optimale vertering, daarom verdient ruwvoer veel aandacht in het rantsoen van paarden.
Toch wordt het belang van het juiste ruwvoer door de meeste mensen onderschat. Als er over de
voeding voor paarden gesproken wordt gaat het in de meeste gevallen om de juiste brok, muesli of granenmengeling en de samenstelling van de krachtvoeders, terwijl er nauwelijks wordt stil gestaan
bij de invloed van het ruwvoer.
Ruwvoerbox:
Voor het verstrekken van Hartog Compact is een speciale Hartog voerbox verkrijgbaar.
Deze voerbox kan in de stal bevestigd worden en beschikt over een morsrand, zodat geen voedselverlies optreedt. De ruwvoerbox kan gevuld worden met ongeveer een halve baal Hartog Compact.
De voerbox is uitgevoerd met een metalen rek die constant op het voer rust, waardoor een langzame opname van het ruwvoer wordt gecreëerd. Een paard kan geen grote happen tegelijk nemen waardoor maximaal één kg gras per uur opgenomen kan worden. Het paard kan de hele dag eten, waardoor een natuurlijke situatie optreedt en gedrags- en verteringsstoornissen worden voorkomen.
Het natuurlijke grazen kan in de stal of paddock nagebootst worden.
Voedingsadvies:
Ter vervanging van, of in combinatie met, uw huidige ruwvoer.
Door de hogere voedingswaarde kunt u uw krachtvoer reduceren
Tulandro schreef:Ja, het paardje van mijn stalgenoot heeft dus ook een longaandoening, maar het is echt stofvrij.
Kiara schreef:Iemand enig idee hoeveel dat kost per baal?
En of je het ook in kleine hoeveelheid kan aanschaffen?
Of moet je een heel pallet afnemen per keer?
Franka_Vosje schreef:Nou wij dus...tenminste een aantal van ons.
@Tulandro: dat is mooi zeg! Ik ben ook heel benieuwd hoe die box bevalt. En of het idd zo is dat ze er zo lang mee bezig zijn.
Ze beweren maximaal 1 kilo per uur. Wat denk jij ?
Franka_Vosje schreef:Daar was ik al bang voor, die 1 kilo per uur is ook wel heel erg weinig....
Ik had wel het idee, dat omdat het zo compact geperst is, het ook daarom lastiger eten is voor ze, en dan ook nog in combinatie met die box...
Snap je wat ik bedoel? Een plakje hooi kauwen ze hier in een stief kwartiertje weg, ik hoop dat ze de 7 kg Compact die ik van plan ben te geven de heren overdag toch wel de hele dag kan bezighouden...