Ouder paard blijft mager wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Ouder paard blijft mager wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 19:49

Ik ben het ondertusse nu echt zat dat me paard maar mager blijft,

Normaal knapt hij vande zomer altijd zo lekker op en word het echt een dikzak..
Echter nu we naar een andere stalling zijn gegaan waar ik en me paard het erg fijn hebben... is hij dunner geworden,
Hij was ook al dun toen we aankwamen.
Hij is 4 februari en 4 juni ontwormt dit jaar.(equimax)
Hij krijgt 4 juli en 18 juli equimax voor het geval hij lintworm heeft.
Daarnaast krijgt hij 2 maal daags een kuilnet vol en hij krijgt pavo summerfit.
als hij werkt krijgt hij na het werk 1 kilo biks en 1 kilo musli(stimix).
Ook staat hij de hele dag buiten op het land.. dat is bestrooit met kunstmest dus de groei zit er weer in
Welke van de 2 kan ik het beste elke dag voeren ook als hij in rust staat?
Ik wil binnekort de tandarts er naar laten kijken omdat hij heel veel summerfit morst(het is geen musli maar zijn brokke.. dus het korrelt wel heel erg)
ook loopt hij heel slecht nageefelijk.
De staleigenaresse zat gister aan de zijkantvan zijn wangen te voelen waar de kiezen zitten(hijwas momenteel ook aan heteten) en dat deed hem zeer... kan dat zijn omdat hij aan het eten was of omdat hij echtpijn heeft?

Wat raade jullie mij aan wat ik voor me paard kan doen?
Want zo kan het echt niet meer.

Foto's vorig jaar zomer:)nog lekker dik...(swinters word hij zoiezo altijd dunner dus vandaar vergelijking deze zomer en vorige zomer)
Afbeelding

Afbeelding

En welke tandarts rade jullie mij aan?
Ik weet niet of er wat gedaan moet worden maar voor het geval dat wil ik wel een goeie.
Bij de dierenarts kost het me zo'n 75 euro(consult moest ik namelijk ook betalen=35 euro) zonder voorrijkosten.

Recente foto's maak ik morgen...

alvast bedankt

Djilna

Re: Ouder paard blijft mager wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:36

Ten eerste dus het gebit laten nakijken..
Grote kans dat daar het probleem zit.

En waarom geef je hem niet wat meer krachtvoer? Hij kan best elke dag 1kg brok en 1schep of kg? muesli hebben hoor, zeker als hij op gewicht moet komen. Dan hebben ze aan zo'n summerfit koek niet genoeg

Als het gebit goed is en hij blijft nog dun staan hier genoeg tips in het forum om je paard weer op gewicht te brengen Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:38

Maismeel hielp bij mij oudere paard erg goed. Zijn gebit was goed, en hij was goed gezond (behalve bronchitis dan, en daar viel hij dan ook vanaf) Maismeel zet erg aan. Meng het lekker door slobber of musli, en 10 tegen 1 dat hij aan komt.

bij mijn paard hielp ook niet, maar maismeel deed wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:39

Ik zou de dierenarts het gebit na laten kijken. De paardentandarts mag niet verdoven en zeker bij een ouder paard is het belangrijk dat er ook achter in de mond gekeken en behandeld kan worden. Tevens kan de da je van voedingsadvies voorzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:21

Ik sluit me bij Djilan aan Knipoog .

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:01

hoi hoi,
Na het rijden vandaag en in overleg met me instructrice heb ik besloten de Tandenfee te bellen.
Die komt A.S. zaterdag.
ze heeft ook gezegt dat ze zelf niet mag trekken dan verwijst ze me door.
Verder zijn alle tips qwa dikmakers welkom.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:04

Toch ook je ontwormingsschema even nakijken, tussen vier februari en vier juni zitten vier maanden.
Bij een product op bais van ivermectine (werkzaam bestanddeel) moet je om de twee maanden ontwormen, bij een product op basis van moxidectine (Equest) moet je om de drie maanden ontwormen.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:10

Wat ga ik nu dus doen:
Zaterdag 8 juli tandarts
Dinsdag 4 juli wormenkuur equimax ( voor evnt. lintworm)
Daarna naar 14 dagen weer equimax ( dan zijn alle lintwormen en andere wormen er uit) of raden jullie mij dit aan?

Komt uit dit alles niks wil ik de DA er bij gaan halen.
Voor een bloed onderzoek.

Ook wil ik hem:
1/2 kilo biks
3/4 musli
1 brok pavo summerfit
per dag geven,dit alles opgelost in water met zout??(wel of geen zout...)
en als ik er aan kan krijgen maismeel er bij.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:15

Hoe oud is je paard nu?

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 17:16

22 jaar

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:23

Als er bij ons een paard te dun is (wat bijna nooit gebeurt ze zijn eerder te dik) dan krijgt het kuilmaïs te eten. Hierin zitten veel eiwitten die lekker aanzetten.
Ook muesli met een hoog eiwitten gehalte wordt dan gegeven.
Daar komen ze echt goed van aan. Succes ermee

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:34

Wij hebben een pony gehad die plots veel afviel en maar niet aankwam. Meer voeren hielp niet.
Bij de kliniek werd er gezegd: ohw die voeren we wel even meer bij. De pony kreeg ruim 3 kilo biks en veel gras per dag en viel nog meer af.
Na een kijkoperatie kwamen ze erachter dat er een parasiet in haar lichaam zat, verder nog iets maar kan het zo snel niet vinden.
De pony moest in ieder geval worden ingeslapen en had vreselijke pijn. (pony was 20 jaar ongeveer)

Mocht je paard nog niet aankomen, zou ik er een dierenarts bij haln om het te onderzoeken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:40

Als ik jou was zou ik maar beginnen met de da....

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:07

Mabon schreef:
Als er bij ons een paard te dun is (wat bijna nooit gebeurt ze zijn eerder te dik) dan krijgt het kuilmaïs te eten. Hierin zitten veel eiwitten die lekker aanzetten.
Ook muesli met een hoog eiwitten gehalte wordt dan gegeven.
Daar komen ze echt goed van aan. Succes ermee

Maiskuil is laag in eiwitten en hoog in energie! Net daarom is het zo'n interessant paardenvoeder. De meeste voeders bevatten te veel eiwitten en dat is belastend voor de nieren. Het bevat wel te weinig mineralen maar die moet je dan aanvullen via liksteen of via andere voedselbronnen (krachtvoer, hooi,...)

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 10:33

ik ga niks met een hoog eiwit gehalte doen.
Dan heb ik straks een hoefbevangenpaard omdat hij een eiwitallegie heeft.Dan krijgt ie allemaal bultjes.
Zaterdag komt de Tandarts en dinsdag krijg hij een wormenkuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:23

Je moet het zelf weten, maar ik zou eerst maar eens de da erbij halen, hij kan ook nog grass sickness hebben en dan kan je er maar beter snel bij zijn!
Succes!

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:00

faye schreef:
Je moet het zelf weten, maar ik zou eerst maar eens de da erbij halen, hij kan ook nog grass sickness hebben en dan kan je er maar beter snel bij zijn!
Succes!

wat is dat?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:19

@TS: Laat je niet bang maken door enge verhalen hoor, je paardje is gewoon wat ouder aan het worden en zijn vertering is wat minder aan het worden en hij neemt minder voedingstoffen op. Ik spreek uit ervaring, mijn paard is 25 jaar. Hij staat op dit moment ook in de weide, helaas is de weide door de droogte wat schraal aan het worden.
Ik kan je PAVO Herbasan aanraden en beginnen om hem op 1kg te zetten per dag en dan even te kijken hoe het gaat. Je kunt hier altijd meer van geven.
Het gevaar met biks geven terwijl hij eigelijk op "rust" staat is dat hij het gaat opslaan in zijn spieren (hoef en spierbevangenheid), omdat hij oud is kan hij dit misschien niet goed afvoeren.
Herbasan bevat wel energie, maar niet teveel!! In ieder geval genoeg voor lichaamsonderhoud, verder zou ik hem flink wat hooi of kuil bijvoeren.

Mijn paard krijgt per dag halve kilo herbasan, 1 summerfitkoek en 1kg slobber, ook van PAVO.
Je kunt hem bijvoorbeeld ook helpen door het drie keer in de week een schep slobber te voeren, daarvan komt hij ook in conditie.

De tandarts 1x per jaar is een noodzaak.
Succes en je kunt me PB-en als je nog meer wilt weten!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:41

Ik geef mijn pony (welshje van 28 die met pensioen is, dus alleen wandelen en elke dag buiten staan in de wei of op beton/zand), s'ochtends een kilo pasture mix en s'avonds een kilo pasture mix. (geweldig spul voor oudere paarden avn dodson en horrel!) Voor de rest staat hij op een lekkere grasweide, dus heeft hij hier genoeg aan. In de winter is het belangrijk dat oudere paarden ook gras naar binnen krijgen, omdat dit veel beter opgenomen wordt als kuil of hooi bij oudere paarden. Liefst elke dag een beetje. Wanneer je geen mogelijkheid tot weidegang hebt in de winter, zijn grasbrokken ook een oplossing. Weet niet of jouw paardje zijn hooi nog weg krijgt, die van mij mist teveel kiezen ervoor, dus geef ik m in de winter 3 maal daags een grotere portie kuil (als het te stug is, of te langdradig, dan knip ik t in stukjes voor m) en s'ochtends en s'avonds anderhalf kilo pasture mix. De tandarts komt ook regelmatig kiezen en tanden bekijken. Ook zijn vitaminen van groot belang, dus geef m rustig elke dag een paar wortels, appels e.d.
Maar goed, het is nu zomer, dus als ik jouw was zou ik je paardje op een "volle" (niet te natuurlijk Knipoog) weide zetten, zodat er voldoende gras opgenomen kan worden. Voor het eiwitgehalte (en hoefbevangen) hoef je naarmate ze ouder worden niet meer zo bang te zijn, ze nemen immers niet zoveel meer op, vanwege het gebit. Dit verschilt natuurlijk wel per paard, dus voordat je actie onderneemt, moet je je vaste DA maar even vragen of dit voor jouw paard ook geschikt is. Je mag je paard in ieder geval rustig wat meer brok geven hoor, kan geen kwaad. Lachen
Sucses ermee iig, en als je wat wil weten o.i.d. mag je altijd pb-en.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:34

Dat klopt dat ze niet meer zo veel opnemen van eiwitten. Wij hebben een pony van 32 jaar en die krijgt in de winter evenveel krachtvoer als de grote paarden. Moet er wel bij zeggen dat ik sowieso mijn paarden veel ruwvoer en weinig krachtvoer geef, dus ze komt dan aan een 3kg KV per dag denk ik.
Aangevuld met de nodige ruwvoerbronnen zoals pulp en Zupa van Equifyt want ze krijgt haar hooi ook niet goed meer weg.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:37

avanoort schreef:
Ik kan je PAVO Herbasan aanraden en beginnen om hem op 1kg te zetten per dag en dan even te kijken hoe het gaat. Je kunt hier altijd meer van geven.
Het gevaar met biks geven terwijl hij eigelijk op "rust" staat is dat hij het gaat opslaan in zijn spieren (hoef en spierbevangenheid), omdat hij oud is kan hij dit misschien niet goed afvoeren.
Herbasan bevat wel energie, maar niet teveel!!

Als je een brok hebt met een lage energiewaarde geeft dit niet meer risico op bevangeheid als met Herbasan Knipoog
Gewoon even op de zak kijken hoeveel energie erin zit.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:53

Eiwitten en energie zijn twee aparte begrippen en die worden in dit topic vaak verkeerd gebruikt.
Men is het er bovendien ook niet meer over eens dat een te veel aan eiwitten tot hoefbevangenheid zou leiden, men denkt eerder aan het fructaangehalte.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:24

Djilan schreef:
avanoort schreef:
Herbasan bevat wel energie, maar niet teveel!!

Als je een brok hebt met een lage energiewaarde geeft dit niet meer risico op bevangeheid als met Herbasan Knipoog
Gewoon even op de zak kijken hoeveel energie erin zit.

Dat maakt absoluut wel uit, omdat de Herbasan licht verteerbaar is door de structuur.
Een ouder paard kan problemen krijgen met de vertering en het verwerken van het voer.
De energiewaarde is aangepast op onderhoudshoeveelheid, bij brok ga je al snel te veel geven.
Het voer wordt beter opgenomen en niet "opgeslagen" met alle gevolgen van dien.
Dit is trouwens het advies van Pavo dat ik kreeg nadat mijn paard spierbevangen was geworden en de DA de oorzaak in het voermanagement had geconstateerd.
Inmiddels twee jaar verder en nooit meer problemen gehad.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:38

Kijk, nú heb je het over de structuur. In je eerdere post alleen over de hoeveelheid energie. Dat is toch iets anders. Nu kan ik me in je advies vinden Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:44

ik zou de musli eens schrappen, hier zitten vaak verkeerde verhoudingen in, en veel paarden zijn er allergisch voor Knipoog

verder kan maismeel idd veel helpen, net als pulpbrokken.