Gras en gedrag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Gras en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:01

Hallo

Ik heb een 4-jarige Quarter ruin die iets vreemds heeft met gras. Vorige zomer was hij superbraaf en liep als een trein. Ik heb zelfs het NK (western) met hem gereden. Maar in het najaar werd het minder. Hij ging staken en rennen. Ik ben er een paar keer goed afgepletterd. In de loop van de winter werd hij steeds onhandelbaarder. Zelfs aan de hand lopen ging niet meer. Hij rukte zich steeds los, sprong tegen mij op ed.
Nu loopt hij weer een paar uurtjes per dag in de wei en ik heb mijn oude brave paardje weer terug, na een week al. Hij is nog op het niveau waarop het vorig jaar misging en ik zou zo weer het NK kunnen rijden.

Hoe kan dit nou? 's Winters liep hij in een paddock die net zo groot is als zijn wei, dus daar kan het niet aan liggen. Ook het contact met andere paarden is in de zomer niet anders. Het is ook niet gewoon frissigheid door het weer. Hij krijgt geen brok, ook 's winters niet. Wel een super-kwaliteit eiwitarm kruidenhooi. Ook krijgt hij een Magnesium(chelaat) supplement. Dat helpt wel een beetje, maar is niks vergeleken met het wondergras.

Herkent iemand dit? Wat zit er in gras dat dit effect veroorzaakt? (Ja, bladgroen, dat is rijk aan Magnesium, maar dat krijgt hij dus al als supplement)

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:18

Misschien komt hij toch iets te kort in de winter, of ligt de oorzaak in iets anders...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:21

Misschien dan toch een tekort?. Heeft hij een mineralenliksteen tot zijn beschikking? Ook zou je bijv. Pavo Summerfitkoeken kunnen geven, zit weinig energie in; maar wel alle vitaminen om naast weidegang aan te vullen.
Aangezien het volgens jou niet met het sociale gebeuren te maken heeft, zou je toch denken aan een tekort..

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:29

Hij heeft idd een liksteen (Rocky rood). Ik heb van de winter naar die koeken zitten kijken, maar daar zitten toch nog wel veel granen in en dat leek mij toen niet handig met zo'n hyper paard, maar het is te proberen...

ellepel

Re: Gras en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:13

mag ik vragen waarom hij die magnesium krijgt?

en waarom voer je in de winter geen brok of ander krachtvoer?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:17

Waar haal je het kruidenhooi vandaan?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:20

Hij krijgt de Magnesium omdat dat helpt tegen 'spooky' gedrag. Bovendien is het dus een stof die wel in gras zit maar nauwelijks in hooi dus het lag voor de hand.

Hij krijgt geen brok omdat hij het niet echt nodig heeft, zeker niet als hij niet werkt. Het is een Quarter dus eigenlijk een ponyras. Bovendien kan brok dat opgewonden gedrag nog versterken.

Het kruidenhooi heb ik van een handelaar uit de buurt en die haalt het uit het Eifelgebied, bij Luxemburg in de buurt. Het is heel duur maar dan heb je ook wat. Geen eenzijdig koeiengras met veel te veel fructaan en eiwit, maar heel gevarieerd natuurlijk hooi, zonder kunstmest. Mijn paard heeft er absoluut voorkeur voor. Als ik in zijn stal een plakje gewoon hooi bovenop een plakje kruidenhooi leg, smijt hij het gewone hooi aan de kant en eet eerst het kruidenhooi op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:33

er zal ongetwijfeld wel een aantal mineralen in het gras zitten die hij niet via de hooi binnenkrijgt.

ik weet wel dit:

Caroteen is rijkelijk aanwezig in gras maar minder in hooi en kuilvoer. Hetzelfde geldt voor vitamine E, in gras veel en in ruwvoer minder. Voor vitamine D geldt het omgekeerde, gras bevat weinig maar zongedroogd hooi bevat veel vitamine D. Voor alle vitaminen geldt: des te langer het ruwvoer bewaard blijft, des te minder vitaminen blijven er over.
Ruwvoer dat goed gemaakt en groen is, bevat in de eerste winter voldoende vitaminen.
Overjarig hooi is vitamine-arm.
Dus een rantsoen met veel vitamine-arm hooi heeft aanvulling nodig van vitaminen uit bijvoorbeeld krachtvoer.
Met name vitamine E is belangrijk om in de gaten te houden.
Het kan zijn dat het nodig is een supplement bij te geven omdat ook krachtvoer hier onvoldoende van kan bevatten. In krachtvoer variëert het vitamine E gehalte tussen de 50 en 250 mg per kg.

en van een andere site dit:

In situaties waarin het rantsoen volledig bestaat uit gras(kuil), zoals voor jongvee en droogstaande koeien, kunnen er zeker tekorten ontstaan in de voorziening met mineralen en spoorelementen. Het gaat meestal om koper, selenium en magnesium. Ook tekorten aan natrium en kobalt komen voor. Aanvulling met (een) mineralen(mengsel) is in die situatie gewenst.

okee, t gaat wel over koeien dat laatste maar ik denk dat dat voor onze paarden ook geld die tekorten...

maar wat ik eerder denk:

mijn draak is aan het einde van de winter ook altijd onuitstaanbaar!
dat zit me er toch een party energie in!!!
terwijl hij weinig brok krijgt.

ik denk juist doordat hij lekker gras kan eten nu hij daar gewoon lekker relaxed van word ofzo...

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:41

Oke, dankjewel. Vooral die Caroteen vind ik interessant, want dat zit volgens mij niet in de meeste supplementen, likstenen of brokken. Of wel?

Ik moet nog even zeggen dat hij de eerste helft van de winter nog wel gewoon brok kreeg, maar dat ik daar dus mee gestopt ben om hem wat kalmer te krijgen.

Nog meer ideeën?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:06

Caroteen is toch de stof die te vinden is in wortels?

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:00

Ja klopt, dat geeft de 'kleur' aan wortels.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:11

Ik kan alleen niet echt een duidelijke link vinden tussen caroteen en gedrag.

Ik lees wel dat het wel aan kippen gegeven wordt om de eierdooiers mooi donker te maken en aan Koi (vissen) om ze mooi oranje te maken. Nou is mijn paardje een Palomino, dus misschien dat hij wat sneller een caroteen-tekort heeft dan andere paarden ofzo. Ik weet niet hoor... zomaar een idee...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:49

Bèta-caroteen (pro-vitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A.
(vitamine a zit in gras)
Het heeft dezelfde functies als vitamine A.
Het zorgt voor een goede weerstand en is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en haar en voor de groei.
Bèta-caroteen is een anti-oxidant: het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken.

ik weet dat ik ap een tijdje muesli zonder haver van Havens gevoerd heb..hier is extra B-caroteen aan toegevoegd. ap werd toen wel wat donkerder in zijn kleur...
dit zou trouwens voer zijn voor nerveuze paarden,maar ap werd er zo mogelijk nog drukker van!

nu krijgt hij voor zijn vitamientjes een half schepje basisbrok van havens en nu is ie eigenlijk best braaf........

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:23

Nog meer ideeën?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:48

ellepel schreef:
ik weet dat ik ap een tijdje muesli zonder haver van Havens gevoerd heb..hier is extra B-caroteen aan toegevoegd. ap werd toen wel wat donkerder in zijn kleur...
dit zou trouwens voer zijn voor nerveuze paarden,maar ap werd er zo mogelijk nog drukker van! Knipoog

Dat voer ik nu ook, nog geen halve kilo per dag, maar het werkt geweldig. Hij staat niet meer in de wei en het gaat nog steeds super! Het is dus waarschijnlijk wel een gebrek aan B-caroteen geweest. Je leest nergens iets over het verband met gedrag, behalve op de zak van dit voer, dat is toch wel apart...

Maargoed, bedankt voor het meedenken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:51

maar rijden enzo gaat dus nu ook goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:06

Kun je hem in de winter geen pavo vital geven?
Daar zitten alle vitamientjes in die een paard nodig heeft, maar ze worden er niet heet van.
Je hoft er namelijk ook maar 100 gram per dag voor te geven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 14:59

In Pavo Vital zit geen B-caroteen, dus dat lijkt me niet geschikt.

Het rijden gaat inderdaad ook weer helemaal geweldig.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:04

grazen is een rustgevende en natuurlijke beweging voor paarden.