Gebroken kaak - voertips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:20

Mijn toekomstige paard heeft twee weken geleden zijn kaak gebroken door een trap van een ander paard tegen zijn hoofd. Omdat het voor hem beter is om op de wei te staan in plaats van in een paddock met een stel andere ruinen die tijdens het voeren regelmatig een mep uitdelen, komt hij volgende week al naar mij toe in plaats van in september. Voor de duidelijkheid: Jonas staat op een manege op Vlieland en het was het plan om hem pas na het hoogseizoen mee te nemen, zodat ze hem in de drukke periode nog konden gebruiken. Nu hij geblesseerd is kan dat uiteraard niet en komt hij vast hier naartoe om rustig te revalideren. Overigens op kosten van de stal, hij is pas vanaf september echt van mij.

Omdat er een wondje op zijn kaak zit dat is gaan ontsteken heeft hij een flinke antibioticakuur gehad. Biks kan hij redelijk eten, hij krijgt dagelijks slobber. Hooi is een drama. Daar maakt hij proppen van. Nu de antibioticakuur afgelopen is moet het eten wel beter gaan. Kort gras gaat redelijk. Omdat hij afgelopen week een beetje koliekig was omdat hij niet voldoende ruwvoer binnen krijgt moet hij de wei op.

Doordat hij niet goed kan eten is hij mager geworden. Door de antibiotica is zijn vacht dof en hij is behoorlijk lusteloos. Ik wil hem sowieso een vitamineboost geven, maar ben op zoek naar een supplement wat ik dagelijks kan geven om hem er weer een beetje bovenop te helpen. Een liksteen durf ik nog niet aan, ik ben bang dat hij zal proberen er stukken af te bijten.

Nog even een foto voor de duidelijkheid, bij het wondje onderaan zijn kaak zit dus ook de breuk:
Afbeelding

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:22

Misschien kun je lucerne geven, dat is korter dan hooi, misschien dat hij dat beter wegkrijgt. En grazen lukt misschien ook.
Succes met hem

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:26

Jij bent snel!

Hij krijgt al een handje lucerne door zijn biks (geloof ik) en ik ben inderdaad van plan om dat door te zetten.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:28

Ik heb mijn paard om een andere reden Lucerne gegeven,maar die kreeg 2x een halve emmer per dag. Als je het als hooivervanger wilt geven kun je rustig 2 a 3 emmers per dag geven, wel opbouwen, maar dan kom je wat meer in de buurt van een behoorlijke hoeveelheid ruwvoer.

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:30

Kinkt goed! De beslissing om hem alvast hier neer te zetten is erg snel genomen en we hebben nog niet de tijd gehad om uitgebreid te spreken over dit soort dingen. Vandaar dat ik ook niet zeker weet wat en hoeveel hij nu krijgt. Ik heb een hoop te regelen deze week.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:32

heej, leuk dat hij eerder komt! ondanks vervelende omstandigheden. Elgur is in heel slechte conditie geweest, as you know en heb hem opkikker gegeven, wat je bij de paardendrogist kan bestellen. Dat zal best goed voor hem zijn!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:35

Geweekte bietenpulp is misschien ook nog wel iets dat hij goed kan eten. En zemelen?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:41

Hee Imre!
Denk er bij lucerne wel om dat je lucerne zonder melasse haalt, ivm zijn eczeem. Beterschap hoor voor Jonas

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:19

Daar zeg je wat Alet, ik zal er rekening mee houden.

Bedankt voor het meedenken iedereen.

Anoniem

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:30

Pavo Vital is een vitamine brok die je dagelijks kunt geven. Hele kleine brokjes die hij wellicht makkelijk weg krijgt.

Te verkrijgen in tonnen van 5 kg en zakken van 20 kg.

Groetjes [***]

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:35

Kan je niet iets pureren of zo of raspen zoals peen, ik weet niet wat je paard nog meer lekker vind?

katrienh

Berichten: 2655
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:31

misschien wat off-topic maar wat is er voor de rest aan de kaak gedaan ? Of moet er enkel op de voeding gelet worden, geen operatie ?

Kan het paard nog een bit in (als ze tenminste als rijpaard moet dienen ) Niet dat je straks voor verrassingen staat

Een vriend heeft een heel oud paard gehad, zonder tanden, en die gaven ze iets wat speciaal voor oudjes was. Maar weet niet wat dat was Lucerne zat er bij ipv hooi, maar krachtvoer weet ik niet.
Ik zou denken aan idd geweekte bietenpulp (evt in combi met zemelen), melasse ?

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:11

Vlieland heeft helaas geen dierenarts, dus de huisarts heeft hem behandeld. Ik heb vrijdag met haar gesproken toen ze hem zijn laatste antibiotica-injectie kwam geven. In (telefonisch) overleg met een dierenarts aan de wal hebben ze afgesproken dat hij twee maanden geen bitje in mag. Uiteindelijk zal het volgens haar geen probleem zijn.

Ik ben uiteraard wel van plan om hier met hem langs de DA te gaan om nog extra advies te vragen. Niet dat ik de huisarts van het eiland niet vertrouw, ze is erg goed met dieren en een breuk is en blijft natuurlijk een breuk, of dat nou bij een mens of een paard is. Maar ik hoor het toch voor de zekerheid nog graag van iemand anders.

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:35

Ik ken een pony die weken in een kliniek stond met een gebroken kaak, zat in de beugels en zo was een hele stellage maar was waarschijnlijk gecompliceerde breuk.

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:43

Ja, ik ken ook meerdere verhalen van paarden met gebroken kaken die gezet zijn met een beugeltje. Mocht hij door dit hele gedoe niet meer te berijden zijn (bitloos vind ik overigens geen probleem), daan gaat de koop niet door. Ik zoek een rijpaard, geen weide decoratie. Maar voorlopig lijkt het prima te genezen.

Hier zie je dat het aan de rechterkant wat dik is, maar dat komt voornamelijk door de ontsteking.
Afbeelding

gillian

Berichten: 4436
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:04

Je kunt hem ook grasbrokken geven.
Even natmaken dat eet wat makkelijker voor hem

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:56

Die pavo summerfit koeken is dat wat? Die kruimelen volgens mij goed uit elkaar en misschien kun je het nog wat weken? Gewone biks kun je ook natmaken, dan is het alvast een papje dat ie naar binnen kan krijgen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:51

Een pony die ik ken had ook een gebroken kaak en dit is idd gezet zoals hierboven staat. Hoe weten ze trouwens zo zeker dat het gebroken is. Heeft de huisarts een rontgenfoto gemaakt? Lijkt mij iig belangrijk zodat je precies kan zien hoe de breuk loopt.
Wat off-topic: zit hij nog zo erg in zijn wintervacht?

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:58

gillian schreef:
Je kunt hem ook grasbrokken geven.
Even natmaken dat eet wat makkelijker voor hem

Wel dusdanig laten weken alsof het pulpbrokken zijn, anders staat je paard ook nog eens met koliek.

Kyona schreef:
Wat off-topic: zit hij nog zo erg in zijn wintervacht?

Een dier wat niet goed kan eten zal snel achteruit gaan in (vacht) conditie, helemaal wanneer er een ontsteking bij komt kijken.

Misschien kun je je paard wat extra vitaminen en mineralen of E-mix, electrolyten, geven door ze in het drinkwater op te lossen. Een vitamine spuit in zijn mond lijkt me nu niet zo geschikt.
En natuurlijk een mineralen blok tot zijn beschikking stellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:18

Idd het mineralenblok, zat zelf ook al aan luzerne te denken.
Verder zou ik goed spitten op sites en dergelijke naar bijv. krachtvoer oid voor oudere paarden/paarden met een slecht gebit.
Ter ondersteuning zou je hem wel iets van een extra vitaminesupplement kunnen geven; vitaminespuit heeft namelijk weinig effect. Kijk eens bij op www.paardendrogist.nl ; Je zou daar per email of telefonisch ook om advies kunnen vragen, is aan te raden! En heel veel sterkte verder!

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:55

Kyona schreef:
Hoe weten ze trouwens zo zeker dat het gebroken is. Heeft de huisarts een rontgenfoto gemaakt? Lijkt mij iig belangrijk zodat je precies kan zien hoe de breuk loopt.
Wat off-topic: zit hij nog zo erg in zijn wintervacht?


Dat weten ze niet zeker inderdaad. Zodra hij aan de wal staat ga ik met hem naar de DA. Zijn vacht ziet er niet uit op dit moment, maar hij is al 3 weken ziek. Daarbij heeft hij een fikse antibioticakuur gehad, waar je er natuurlijk ook niet beter van uit gaat zien. En hij is inmiddels 17, dus het slaat allemaal wat harder in dan bij een jong paard.

tienus63 schreef:
Misschien kun je je paard wat extra vitaminen en mineralen of E-mix, electrolyten, geven door ze in het drinkwater op te lossen. Een vitamine spuit in zijn mond lijkt me nu niet zo geschikt.
En natuurlijk een mineralen blok tot zijn beschikking stellen.


Ik heb net slobber gekocht van Subli met extra kruiden en de structuur muesli met extra vezels (ook lucerne). Afhankelijk van hoe goed hij gras kan eten ga ik nog extra lucerne toevoegen. Een mineralenblok durf ik nog niet te geven omdat ik bang ben dat hij daar stukken vanaf zal proberen te bijten en dat is met zijn kaak geen goed idee.

Miirthe schreef:
Kijk eens bij op www.paardendrogist.nl ; Je zou daar per email of telefonisch ook om advies kunnen vragen, is aan te raden! En heel veel sterkte verder!


Al gedaan. Die kwamen met erg nuttig advies.

Bedankt allemaal! Ik ben weer een heel eind verder.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Gebroken kaak - voertips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:42

Kijk eens bij de volgende link onder Horsebrox.; http://www.cooten.nl/index1.html Daar staat seniorenvoer. Aanmaken als slobber. Speciaal ook voor koliekgevoelige paarden. Verder misschien fijn kuil hooi weken in water? Eet nl praktisch het zelfde weg als kort gras.

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 13:39

^ Ja dat lijkt me ook erg fijn spul en daar ga ik zeker naar op zoek. Op dit moment gaat het beter met hem en krijgt hij wel hooi binnen, dus misschien is het wel voldoende om hem op gras te zetten. We wachten af hoe hij het gaat doen dinsdag.