Pavo Summerfit onzin of noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Pavo Summerfit onzin of noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:19

Ik vroeg me af of het nou nodig is om je paard Pavo summerfitbricks bij te voeren als ie 24/7 op het weiland staat en verder geen arbeid verricht en dus ook geen brok krijgt. Wel ligt op het land een grote baal hooi, dus ruwvoer zat en af en toe wordt er ook kuil gevoerd.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:46

als je paard er gezond uitziet en lekker fit is zou ik het niet doen.

een paard kan prima leven op gras alleen, dat doet de mijne in de zomer ook al 12jaar.

alleen in de herfst en de winter als ze weer hooi krijgen dan voer ik een schep haver bij.

ik vind die koeken eigenlijk meer iets voor pony`s die wel moeten werken maar van brok gewoon te vet worden.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:52

Ik geef het aan mijn jaarling, omdat gras geen complete voeding is.
Misschien niet noodzakelijk, maar ik vind het zelf prettiger. Dier is ten slotte nog volop in de groei.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:09

Mijn pony krijgt het.
Maar volgensmij is het niet erg nodig ofzo.

IvysToeter

Berichten: 11896
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:10

Mijn shetters krijgen het ook.
Maar ook maar heel af en toe.
sommige kunnen gewoon zonder, je moet even naar je paard kijken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:39

Tja, noodzakelijk.. Een mineralenliksteen ophangen is ook een optie, maar gras is ook niet volledig en het is een ideale, complete aanvulling, ik voer aan mijn 3jarige ook supplementen/summerfit bij voor de zekerheid dat ze alles binnenkrijgt.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Pavo Summerfit onzin of noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:50

Ik zou het niet doen. Een liksteen is veel beter, kunnen ze naar behoefte toevoegen je wordt ook geen geld afhandig gemaakt. Het lijkt natuurlijk heel leuk en aardig, maar in principe bestaat hij volgens mij voornamelijk uit geperst gras. Als jouw paardje er verder niets bij doet is hij het helemaal niet nodig.
Pure geldklopperij, denk ik..

Daar komt bij dat die van mij er niets aan vinden. Ik had een proefkoek aangevraagd en mijn paarden moesten er niets van weten, hihi.. Mijn ex-shet, de laagste in rang, mocht ze hebben, maar zelfs die vond er niets aan, al heeft ze hem opgegeten.
Ze verspilde ook heel veel omdat ze nogal droog en broos zijn, die ik had tenminste..

Groetjes Esther..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:58

Een liksteen is meer voor de zouten. Zitten erg weinig mineralen e.d. in, je moet er niet vanuit gaan dat ze daar voldoende van opnemen als ze verder geen krachtvoer krijgen. Summerfit is ontwikkeld voor sobere paarden en pony's die op een schrale wei staan en geen krachtvoer krijgen. Is echt geen onzin. Een pak van 30 koeken is net zo duur als een zak biks, dus echt duur is het eigenlijk ook niet vind ik.

Mijn paarden vinden het stuk voor stuk wel lekker, smaken verschillen nou eenmaal, handig van pavo dat je eerst een proefkoek kan krijgen toch?

Anoniem

Re: Pavo Summerfit onzin of noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:56

Jeskim schreef:
Ik zou het niet doen. Een liksteen is veel beter, kunnen ze naar behoefte toevoegen je wordt ook geen geld afhandig gemaakt. Het lijkt natuurlijk heel leuk en aardig, maar in principe bestaat hij volgens mij voornamelijk uit geperst gras. Als jouw paardje er verder niets bij doet is hij het helemaal niet nodig.
Pure geldklopperij, denk ik..

Daar komt bij dat die van mij er niets aan vinden. Ik had een proefkoek aangevraagd en mijn paarden moesten er niets van weten, hihi.. Mijn ex-shet, de laagste in rang, mocht ze hebben, maar zelfs die vond er niets aan, al heeft ze hem opgegeten.
Ze verspilde ook heel veel omdat ze nogal droog en broos zijn, die ik had tenminste..

Groetjes Esther..


Het is wel veel zout, ik hang er sowieso één op, maar voer wel vitaminen bij voor de zekerheid.
Verhoudingsgewijs een aardige prijs al zeg ik het zelf, ik heb
nog geen paard gezien die ze niet lekker vond..

vanijmond

Berichten: 107
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Pavo Summerfit onzin of noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:21

Hallo,

het bijvoeren met summerfit is niet noodzakelijk.
Ipc moet de pony alles kunnen halen uit het ruwvoer en van het land. Zoveel heeft dit soort niet nodig.

Mocht je toch mineralen willen bijvoeren, dan is summerfit een dure oplossing. Je kunt dan beter een geconcentreerde pre mix voeren. Dat scheelt een hele hoop in de kosten!!

M.v.g. van ijmond (paardenvoeder consulente Zeemandiervoeders)

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:41

Mij bevallen de Pavo Vital korrels beter dan de Summerfit koeken.
Van de Summerfitkoeken kregen mijn pony's vachtproblemen en jeuk.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:43

Een geconcentreerde premix?
Klinkt niet als iets wat mijn paard en mijn jaarling graag uit de hand zouden eten, in tegenstelling tot een Summerfit koek. Die gaat er zo in
Bill lust geen Pavo Vital, daarom ben ik overgestapt

marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:45

Mijn shetjes staan ook 24/7 op de wei. Ze krijgen niets bij gevoerd, maar hoeven ook niets te doen. Op de wei staat méér dan genoeg gras, dus wat dat betreft hebben ze niets te klagen.
Ik heb er al eens over nagedacht om Pavo Summerfit bij te voeren, maar weet eerlijk gezegd niet of ze het echt nodig hebben. Wat denken jullie? En wat zijn dat voor korrels waar skessa over praat?

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:49

Zoals Billy al zei is Pavo Vital een geconcentreerde vitamine korrel.
Mijn paarden lusten die zo uit de hand, vechten erom.
Je koopt ze bij de fouragehandel en Divoza per emmer van 10 kg.
Mijn paarden zijn shetten, ijslander en fjord. Ze staan de hele dag in de wei, op rantsoen en krijgen een handje Pavo Vital per dag bijgevoerd voor de vitaminen en mineralen naast een liksteen.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:53

Ik voer wel pavo summerfit bij, omdat ik denk dat mijn paard aan gras alleen niet genoeg heeft. Hij valt snel in, en is nog in de groei, ik wil gewoon dat hij niks tekortkomt.

Hij eet de koek ook zo uit de hand, heel makkelijk bijvoeren dus

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:14

Als je paard het goed doet op alleen gras, is het nergesn voor nodig om er dingen bij te gaan voeren. Als hij het niet goed doet op gras, moet je gaan kijken waar het aanligt en wat je erbij kunt geven om te zorgen datie het wel goed doet.
Het ene paard is het andere niet en in principe moet een paard dat niet werkt genoeg uit een weiland kunnen halen, zonder bijgevoerd te worden.

@[***]: ik wil wel graag weten waaruit volgens jou zouten zijn opgebouwd en wat dan het verschil is met mineralen.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:22

Ik voer mijn shetten het wel maar dan de aurakoeken en niet de summerfit. De aurakoeken zijn goedkoperen er zitten meer koeken in 1 verpakking.
Ik voer het aan ze omdat ze niet alle vitamines en mineralen uit het gras kunnen halen.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:16

Aurakoeken en Summerfit zijn volgens PAVO hetzelfde, alleen de verpakking is anders.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pavo Summerfit onzin of noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:22

vanijmond schreef:
Hallo,

het bijvoeren met summerfit is niet noodzakelijk.
Ipc moet de pony alles kunnen halen uit het ruwvoer en van het land. Zoveel heeft dit soort niet nodig.

Mocht je toch mineralen willen bijvoeren, dan is summerfit een dure oplossing. Je kunt dan beter een geconcentreerde pre mix voeren. Dat scheelt een hele hoop in de kosten!!

M.v.g. van ijmond (paardenvoeder consulente Zeemandiervoeders)


Ik ken anders veel paarden die geen pre mix ed lusten, maar waar de koek er zo ingaat. Ik schaf liever iets aan wat ze wel eten dan niet

Ik denk trouwens dat paarden allang niet meer alle voedingsstoffen uit gras kunnen halen. Daar zijn onze weides over het algemeen niet gevariëerd genoeg voor. Energie wel, maar vitamines, mineralen en sporenelementen niet. Ik vind die Pavo-koeken dus erg handig omdat je dan geen poedertje of korrels met wat krachtvoer hoeft te mengen....

Heb je een mooie wei met verschillende grassoorten en kruiden dan is het inderdaad niet nodig om zoiets bij te geven.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:23


Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:38

bij ons op stal krijgen de veulens dit zelfde spul!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:39

Ik voer ook de pavo vital korrels aan Zanda.

Vorig jaar was hij wel vrolijk, maar zijn vacht bleef wat ruw.
Ik ben hem toen de vital gaan geven en 2 weken later zag ik een heel ander paard.

Ik ben het toen ook Kawa gaan geven omdat die ook bijna geen brokken krijgt en het alleen moet doen op hooi en erg kort gras.
Ik geef Kawa alleen niet de aanbevolen 100 gram per dag, Zanda die in de groei is wel.

Ik geef het dus het hele jaar door.

Mijn emmertje is nu bijna op en wilde voor het gemak nu eens die koeken kopen.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:00

Ben het inmiddels gaan voeren en Lester vindt het erg lekker (maar ja, dat hij net een vuilnisvat, en er is eigenlijk niets wat ie niet lust)
De wei waar hij op staat is wel vrij schraal dus vandaar dat ik het maar uit probeer.