Paard en slecht reageren op Lucerne??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 00:44

Beetje vage titel maar anders past het er niet op Knipoog Maar mijn Paintmerrie heeft weer eens wat raars. Sinds een paar dagen voer ik weer lucerne, was ermee gestopt omdat ze weer wat op de wei mochten. Maar omdat deze nu bemest is mogen ze een poosje niet meer en was ik dus weer begonnen met Lucerne te voeren. Nou krijgen ze echt geen mega hoeveelheden, per paard ongeveer zon gele schep vol. Maar gelijk in de dagen erna zag ik mijn Paintmerrie weer veel slechter gaan bewegen. Ik heb haar dus ook gelijk geen lucerne meer gegeven, en vandaag leek ze weer wat beter te lopen. Die dame heeft wel nogal een verleden wat blessures aangaat. Kleine opsomming voor de duidelijkheid:
2002 scheur in hoefbeentje. Door dit steeds weer overbelasting van beide voorbenen, afwisselend van kant. De scheur is compleet genezen bleek in 2006, en er is geen artrose achtergebleven in dat been. Wel is toen met een echo gezien dat ze en een verkalking tussen 2 spieren had in hetzelfde been net onder de knie. En in de rug zat een wervel niet helemaal goed (thermografie) Heeft voor rug kraker gehad en voor knie shockwave (zucht ja en de rekeningen waren erg sappig, de DA kon een jaar lang van mijn centen leven Clown Knipoog ) Maar goed ze is dus van boven tot onder doorgelicht en op zich zou er nu niets meer moeten/mogen zijn, maar dat moet nog iemand even aan haar vertellen want tussen de oren is het natuurlijk nog niet helemaal goed. We zijn nu met een masseur bezig die haar elke 4 weken masseert. Daarmee zie ik wel veel verbetering en baalde nu dus wel heel erg dat ze ineens weer zo slecht begon te bewegen.
En mijn vraag is dus heeft iemand dit wel eens meegemaakt dat een paard zo heftig reageert op Lucerne? en dan al helemaal in de eigenlijk kleine hoeveelheden die ze krijgt?
Oja moet er nog wel even bij vermelden dat de dame ook nog drachtig is, en ze zou dus het beetje extra normaal moeten kunnen hebben, het veulen vraagt natuurlijk ook wel wat van dr.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:03

Voer je hartog lucerne?

Mijn paard reageert er ook op maar dan met bulten. Dit is waarschijnlijk vanwege het hoge melasse/suikergehalte. Het zou kunnen dat dit bij jouw paard op zijn spieren slaat?

Mijn paard kreeg een halve schep 's ochtends en een halve schep 's avonds.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:12

Wij voeren lucerne van Hartog, maar dan uit de grote balen waar dus geen toevoegingen inzitten. In het zakgoed zit melasse om het lucerne meel te binden en haverstro.
http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne_1.html , meer daarover kan je hier vinden, misschien ken je de site al.
Het zou misschien een allergische reactie kunnen zijn, als ze er eerder wel goed op reageerde of er is iets mis met het voer ( schimmel o.i.d.), of het kan samenhangen met de drachtigheid. Dan kunnen er bepaalde stoffen opeens niet of slecht verdragen worden.
Een idee om Hartog te bellen en het probleem uit te leggen, misschien herkennen zij iets!

Onze paarden doen het er in ieder geval goed op, maar wat ik al schreef, wij voeren pure lucerne.

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:36

Wij voeren ook regelmatig Lucerne van Hartog zonder problemen.Maar ik zou de goede tip van ElCid opvolgen als ik jou was.Bij hartog kunnen ze je vast meer hierover vertellen.Veel succes met je drachtige dame.Groetjes. Vork

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 23:14

Thanks allemaal. Ik heb ondertussen mijn DA gesproken, en deze zegt dat het vaker voorkomt dat een paard niet tegen Lucerne kan. Ik voer idd de lucerne van Hartog met melasse, en de rest heeft nergens last van. Alleen Feline dus wel, en wrs is dat altijd al zo geweest. In de jaren na die scheur was ze heel wisselend in dr beweging, en vaker in de winter slecht dan s'zomers. Nooit de reden daarvan kunnen vinden, nu weten we dus wat het veroorzaakte. Ze krijgt dus geen Lucerne meer van me.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:54

@Rina: stap eens over op de luzerne van Cebeco (Subli) , daar zit geen melasse in maar olie en het is de échte franse zongedroogde.
Ik voer nu 4 kilo per paard per dag en ze doen het er super op.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:05

Ik heb nooit geweten dat een paard kon reageren op Lucerne met melasse.
Weer wat geleerd dus.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paard en slecht reageren op Lucerne??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:57

Het is ook vaak niet de Luzerne, maar wel de melasse. Geldt ook voor krachtvoer (muesli) waar het inzit.