Metazoa voer ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 576
Geregistreerd: 08-03-21

Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 08:23

Wat zijn jullie ervaringen met het voer (en balancer) van Metazoa?

lletam

Berichten: 610
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 08:30

Mijne krijgt nu sinds een paar weken de esparcette. Eet het niet van harte, laat het soms staan en soms alles op. Dus ben er nog niet helemaal uit of dit het is.
Lijkt wel voller te worden en dat is wel het doel

Hannanasjuh
Berichten: 276
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 09:43

De snacks gaan er super in bij mijn paard. Dat is het zelfde als de balancer maar dan in een grote brok.
De muscle fit is mooi hoog in eiwitten en fijn voor mijn opgroeiende paard. Dit eet ze ook goed en blijft mooi op gewicht.

lletam

Berichten: 610
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 23:03

Hannanasjuh schreef:
De snacks gaan er super in bij mijn paard. Dat is het zelfde als de balancer maar dan in een grote brok.
De muscle fit is mooi hoog in eiwitten en fijn voor mijn opgroeiende paard. Dit eet ze ook goed en blijft mooi op gewicht.


At jouw paard het gelijk of duurde dat een x aantal dagen/weken?

Ilse_123

Berichten: 3788
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 23:08

Die van mij deed het er erg goed op (op de balancer) en dat was geen gemakkelijke qua op gewicht houden. Daarnaast kreeg hij van veel soorten voer jeuk maar van metazoa niet. Hij at het goed, maar dat kan ook komen omdat hij in een groep werd gevoerd en nogal voernijd had en daarom het snel opat.

HopeDreamer

Berichten: 979
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 23:23

Mijn paard vond de esparcette balancer niet zo bijzonder en liet het ook wel rustig staan. De muesli en de snacks vind hij wel erg lekker.

XxDiandraxX

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 23:34

Ik voer de metazoa fitright timothee. Hier duurde het een tijdje eer ze het echt goed aten maar eten het nu met smaak. Ik heb het langzaam gemengd met hun oude voer en steeds wat meer van de metazoa. Mijn veulen die ermee opgegroeid was wilde bij de nieuwe eigenaar niet eens veulenbrok eten. Ze doen het er verder goed op en aangezien het fjorden zijn moet ik toch altijd opletten dat ze niet bevangen worden.

Hannanasjuh
Berichten: 276
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:11

lletam schreef:
Hannanasjuh schreef:
De snacks gaan er super in bij mijn paard. Dat is het zelfde als de balancer maar dan in een grote brok.
De muscle fit is mooi hoog in eiwitten en fijn voor mijn opgroeiende paard. Dit eet ze ook goed en blijft mooi op gewicht.


At jouw paard het gelijk of duurde dat een x aantal dagen/weken?


De Muscle fit at ze gelijk.

lletam

Berichten: 610
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:23

Mijne moet wel wennen. Ene dag is het op, volgende dag laat ie bijna alles staan.
Overigens vind ik de namen verwarrend/onduidelijk. Twee zakken esparcettes waarvan de ene een balancer is. Maar dat kan ook heel goed aan mij liggen ;)

lletam

Berichten: 610
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:02

Ik heb een proefpakket metazoa besteld, ben benieuwd welke smaak paard lekker vindt

Gitje1973
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:10

lletam schreef:
Mijne moet wel wennen. Ene dag is het op, volgende dag laat ie bijna alles staan.
Overigens vind ik de namen verwarrend/onduidelijk. Twee zakken esparcettes waarvan de ene een balancer is. Maar dat kan ook heel goed aan mij liggen ;)


Ontzettend onhandig ja de namen.....

Gitje1973
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:11

Miss_Mii21 schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met het voer (en balancer) van Metazoa?


Mijn (kritische) Tinker at het niet.
De snoepjes wel, maar vanwege de luzerne daarin, geef ik die niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34823
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:12

Wij hebben metazoa gevoerd, luzerne vitamine brokjes. Zijn er mee gestopt omdat ons paard er staatsgevaarlijk van werd. Hij is van zichzelf al een paard die snel spanning opbouwt en met de metazoa was het 1 brok spanning, continu wegschieten. Niet te doen met rijden. Nadat we gestopt waren kregen we ons oude paard weer terug.

lletam

Berichten: 610
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:01

Staatsgevaarlijk door vitamine brok? On theorie zou je zeggen dat dat niet kan - al betwist ik jouw ervaring niet hoor. Maar wat zou het dan veroorzaakt kunnen hebben?

Hieperdi
Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 00:00

Ik heb een tijdje de metazoa musclefit gevoerd. Ik vond mijn paard in bespiering er wel echt op voorruit gegaan, maar helaas eet mijn kieskeurig paard het erg slecht. Door de gastro brok gemengd ging het er wel in maar met moeite. Zo los ging het er helemaal niet in.
De brokjes zijn ook kneiter hard,ik kan ze niet eens doormidden breken. Het viel mij de laatste tijd op dat hij vaak die brokjes uit zijn mond liet vallen of ging morsen. Hij had echt moeite ermee. Ik ben er dus mee gestopt helaas. De overige voer van metazoa ga ik nog niet eens proberen met mijn paard. Pietl*l eerste klas wat betreft voer.

Ik heb nog wel een volle zak tekoop voor 15 euro. Aangezien de prijs voor verzenden van 15 kg erg hoog is gelieve op te halen nabij maassluis

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34823
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 06:51

lletam schreef:
Staatsgevaarlijk door vitamine brok? On theorie zou je zeggen dat dat niet kan - al betwist ik jouw ervaring niet hoor. Maar wat zou het dan veroorzaakt kunnen hebben?


Luzerne. Niet alle paarden gaan daar even goed op. Ben er achter gekomen door een topic op bokt. En heb intussen van meerdere mensen begrepen dat hun paarden soortgelijke reacties hadden op de metazoa en brokjes met luzerne van een ander merk. Een brok spanning was het. Hij vindt spanning loslaten sowieso niet makkelijk, met het juiste management gaat dat goed maar met die brokjes lukte het helemaal niet meer.

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:08

Meneer Anton Haflinger en Aladdin NRPS krijgen beiden al een paar jaar Metazoa Fitright esparcette. En ze doen het er allebei goed op. En eten het prima.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:01

Volgens een lezing van metazoa laatst zouden paarden van lucerne niet scherp kunnen worden. Als dat gebeurt komt het door de vele toevoegingen die andere producenten doen aan lucerne, niet door het spul zelf.
Verhaal van Susan klinkt toch anders. En ik herken het hoor, ik voer mijne ene paard een (veel goedkopere) lucernebrok bij vanwege het hogere eiwitgehalte. Mijn andere paard doet het daar ook niet goed op, dat is normaal geen scherpe, maar dan ineens wel :')

Mijn paarden vonden de proefpakketten van metazoa trouwens wel allemaal lekker. Alleen ik gaf dus al lucernebrok van een ander merk, dat werkt prima voor ons, dus niet overgestapt uiteindelijk

Kaatje_S

Berichten: 1014
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:19

Ik geef de fitright esparcette en daar doen ze het goed op. Daarnaast heb ik ook de digestfit esparcette, deze doe ik soms door het voer, soms ipv de balancer en gebruik hem met clickertraining.

Een tevreden gebruiker dus

amyz

Berichten: 6925
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:11

lletam schreef:
Staatsgevaarlijk door vitamine brok? On theorie zou je zeggen dat dat niet kan - al betwist ik jouw ervaring niet hoor. Maar wat zou het dan veroorzaakt kunnen hebben?


In de UK best een heel bekend fenomeen, dat sommige paarden 'loopy' worden van bepaald voer/ingrediënten (en voor-/najaarsgras, uiteraard). In mijn ervaring zijn het vaker de paarden die gevoelig zijn op de darmen die zo heftig reageren, en meestal reageren ze fysiek ook op blindedarm (rechtsachter maf, moeite met onder kantelen, overkruist, etc) en/of lever (rechter schouder bij zich houden).
Mijn eigen merrie wordt, nou, loopy dus, van vrij veel dingen :') Bijvoorbeeld 8 gram (ja, gewogen) mariadistelzaad. Meestal flippen ze binnen 48u, haal je ze er af zijn ze ook na 48u weer redelijk normaal.

Als je het nooit mee hebt gemaakt lijkt het onmogelijk, maar het komt echt best veel voor en de reacties kunnen echt heel erg extreem zijn op bizar kleine hoeveelheden. En het is dus ook super simpel te testen, juist omdát ze meestal zo snel, zo extreem reageren en na stoppen weer binnen no time 'normaal' zijn.

Darmpatienten reageren overigens vaak negatief op luzerne, lijnzaad, bietenpulp en soja (niet per se op allemaal). En van luzerne krijgen ook nog eens enorm veel paarden jeuk natuurlijk...

Edit: het is niet een kwestie van gewenning ook. Als je het blijft geven worden ze alleen maar slechter, ook na maanden van 'wennen'.
Laatst bijgewerkt door amyz op 17-05-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SUSANNEx

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:14

Ik geef de metazoa esparcette nav. een voedingsadvies, maar helaas gaat het er erg moeizaam in bij mijn merrie. Ze krijgt het nu al 3 maanden, maar het moet nog steeds door de slobber, anders raakt ze het niet aan. Ik denk dat ik na deze zak toch maar iets anders ga zoeken.

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:16

Hieperdi schreef:
Ik heb een tijdje de metazoa musclefit gevoerd. Ik vond mijn paard in bespiering er wel echt op voorruit gegaan, maar helaas eet mijn kieskeurig paard het erg slecht. Door de gastro brok gemengd ging het er wel in maar met moeite. Zo los ging het er helemaal niet in.
De brokjes zijn ook kneiter hard,ik kan ze niet eens doormidden breken. Het viel mij de laatste tijd op dat hij vaak die brokjes uit zijn mond liet vallen of ging morsen. Hij had echt moeite ermee. Ik ben er dus mee gestopt helaas. De overige voer van metazoa ga ik nog niet eens proberen met mijn paard. Pietl*l eerste klas wat betreft voer.

Ik heb nog wel een volle zak tekoop voor 15 euro. Aangezien de prijs voor verzenden van 15 kg erg hoog is gelieve op te halen nabij maassluis

Dan zou ik eerder de tanden na laten kijken... ze zouden geen moeite met die brokjes mogen hebben. Zodra mijn paard de musclefit brokjes gaat morsen is het weer tijd voor de tandarts.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:23

Ik heb de balancer 1 keer geprobeerd met als gevolg een paard met een astmatische aanval en een die op het randje van hoefbevangenheid zat ( met als gevolg een pittige DA rekening) . Hier is het dus op de mesthoop beland. Ik voer nu weer "ouderwets" en de paarden hebben nergens meer last van en zijn kerngezond.

Hieperdi
Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:51

Spenk schreef:
Hieperdi schreef:
Ik heb een tijdje de metazoa musclefit gevoerd. Ik vond mijn paard in bespiering er wel echt op voorruit gegaan, maar helaas eet mijn kieskeurig paard het erg slecht. Door de gastro brok gemengd ging het er wel in maar met moeite. Zo los ging het er helemaal niet in.
De brokjes zijn ook kneiter hard,ik kan ze niet eens doormidden breken. Het viel mij de laatste tijd op dat hij vaak die brokjes uit zijn mond liet vallen of ging morsen. Hij had echt moeite ermee. Ik ben er dus mee gestopt helaas. De overige voer van metazoa ga ik nog niet eens proberen met mijn paard. Pietl*l eerste klas wat betreft voer.

Ik heb nog wel een volle zak tekoop voor 15 euro. Aangezien de prijs voor verzenden van 15 kg erg hoog is gelieve op te halen nabij maassluis

Dan zou ik eerder de tanden na laten kijken... ze zouden geen moeite met die brokjes mogen hebben. Zodra mijn paard de musclefit brokjes gaat morsen is het weer tijd voor de tandarts.

Gebit is gelukkig goed. Ik denk eerder gemakzucht en er geen moeite voor willen doen omdat hij het al niet te vreten vind :+

xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:53

Ik voer al jaren de metazoa fitright timothee. Mijn koudbloeden krijgen alleen dat en een klein handje muesli. Maar ze eten het ook zo uit mijn hand :D . Pony’s zien er goed uit en nooit problemen met de weerstand!