Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 13:58

Babootje schreef:
TS, hoe is het er nu mee. Hoe is het met ontwormen gegaan?

Gaat de betere kant op. Heb een fijn gesprek gehad met de staleigenaar en mijn dierenarts, heb hem ontwormt en ben meer gaan voeren. Zit nu op 1,5 kg per dag. Merk dat hij fitter wordt, alerter reageerd op zijn omgeving dus dat ik erg fijn om te merken. De kilo's vliegen er niet binnen een week aan maar vind het erg fijn te merken dat hij mentaal beter in zn vel lijkt te zitten.

Autumnn

Berichten: 8048
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:09

Mrskiwi schreef:
Heyy,

Ik heb door heel bokt gescrollt en dit is het meest relevante en recente onderwerp waar ik dit in kan vragen… Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde probleem, mijn paard is net een stuiterbal zoveel energie heeft ze

Ze krijgt nu 3x per dag 1/4 schep krachtvoer, en dan 1/3 schep muesli na het rijden op magnesium er doorheen te roeren. Ik rij 5x per week en longeer/wandel nog 1x, de laatste dag heeft ze vrij. Dus nóg meer beweging geven kan haast niet… Het gaat om een 6 jarige merrie van 170. Zodra ze al haar energie eruit heeft gelopen, loopt ze zó enorm fijn, alleen jammer dat die energie er dus pas na een halfuur uit is.
Tips??? _/-\o_ :')


Hoe veel staat ze buiten en waarom krijg ze dan evengoed bijna een kg brok? Ik zou de brok gaan minderen en alleen wat basis/onderhoudsmuesli. Train je haar of rij je? Misschien mist ze ook wat mentale uitdaging.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:27

Autumnn schreef:
Mrskiwi schreef:
Heyy,

Ik heb door heel bokt gescrollt en dit is het meest relevante en recente onderwerp waar ik dit in kan vragen… Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde probleem, mijn paard is net een stuiterbal zoveel energie heeft ze

Ze krijgt nu 3x per dag 1/4 schep krachtvoer, en dan 1/3 schep muesli na het rijden op magnesium er doorheen te roeren. Ik rij 5x per week en longeer/wandel nog 1x, de laatste dag heeft ze vrij. Dus nóg meer beweging geven kan haast niet… Het gaat om een 6 jarige merrie van 170. Zodra ze al haar energie eruit heeft gelopen, loopt ze zó enorm fijn, alleen jammer dat die energie er dus pas na een halfuur uit is.
Tips??? _/-\o_ :')


Hoe veel staat ze buiten en waarom krijg ze dan evengoed bijna een kg brok? Ik zou de brok gaan minderen en alleen wat basis/onderhoudsmuesli. Train je haar of rij je? Misschien mist ze ook wat mentale uitdaging.


Ze staat overdag buiten en komt ‘s avonds weer binnen. Ik train haar echt 4x per week en een andere dag is dan voor de leuk een sprongetje en/of een buitenrit.
Wat minderen in brok kan ik zeker even overleggen maar wil natuurlijk niet dat ze energie tekort komt. Voor mijn gevoel gebruikt ze haar energie niet gelijkmatig door de training heen (begin alles eruit gooien en aan het einde erg moe zijn)

koend
Berichten: 1258
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:23

@ Mrskiwi
Tegen teveel energie in het eerste deel van de training.
- voeding: je kunt de suikers minimaliseren enruwvoer maximaliseren.
- verder geloof ik niet zo in al die aditieven tenzij er via bloedonderzoek een specifiek tekort is vastgesteld.

Persoonlijk zie ik meer in:
Management aanpassen:
- een speels kameraadje tijdens de buitentijd, laat meer lopen & ontstressen.
- minimum een half uur stapmolen net voor je training zorgt voor ontspanning.
- scheren maakt extra sensibel zolang ze het koud hebben, dat wordt wel eens verward met teveel energie. Ik zou niet scheren

De rijstijl aanpassen, (als het mogelijk is.)
- een laag ingesteld paard is relaxter
- je paard lange tijd bezig houden in arbeidsdraf; een voortdurende variatie van gebogen lijnen en wijken. Niet te veel korte overgangen of verzamelen. Pas bij een relaxt paard overschakelen op het betere dressuurwerk.
- na het echte werk weer lang laag ingesteld uitdraven zodat het werk niet te veel geassocieerd wordt met gogogo.
Je totale training wordt dus langer ( begint met de stapmolen) en minder intensief.

Bij een wat ouder en verder opgeleid paard zou ik het ook ( na wat indraven) gewoon hard aan het werk durven zetten zodat ze gewoon hun energie in het werk kwijt kunnen en geen tijd hebben om aan iets anders dan de ruiter te denken. Maar ik denk dat deze aanpak bij een 6jarige wel eens teveel stress zou kunnen geven met een exploderend paard tot gevolg.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:42

koend schreef:
@ Mrskiwi
Tegen teveel energie in het eerste deel van de training.
- voeding: je kunt de suikers minimaliseren enruwvoer maximaliseren.
- verder geloof ik niet zo in al die aditieven tenzij er via bloedonderzoek een specifiek tekort is vastgesteld.

Persoonlijk zie ik meer in:
Management aanpassen:
- een speels kameraadje tijdens de buitentijd, laat meer lopen & ontstressen.
- minimum een half uur stapmolen net voor je training zorgt voor ontspanning.
- scheren maakt extra sensibel zolang ze het koud hebben, dat wordt wel eens verward met teveel energie. Ik zou niet scheren

De rijstijl aanpassen, (als het mogelijk is.)
- een laag ingesteld paard is relaxter
- je paard lange tijd bezig houden in arbeidsdraf; een voortdurende variatie van gebogen lijnen en wijken. Niet te veel korte overgangen of verzamelen. Pas bij een relaxt paard overschakelen op het betere dressuurwerk.
- na het echte werk weer lang laag ingesteld uitdraven zodat het werk niet te veel geassocieerd wordt met gogogo.
Je totale training wordt dus langer ( begint met de stapmolen) en minder intensief.

Bij een wat ouder en verder opgeleid paard zou ik het ook ( na wat indraven) gewoon hard aan het werk durven zetten zodat ze gewoon hun energie in het werk kwijt kunnen en geen tijd hebben om aan iets anders dan de ruiter te denken. Maar ik denk dat deze aanpak bij een 6jarige wel eens teveel stress zou kunnen geven met een exploderend paard tot gevolg.


Ik geef haar magnesium omdat ze zonder magnesium in totaal ander paard is, sinds ik het geef is ze al een stuk meer ontspannen.
We hebben helaas niet het luxe van een stapmolen op stal… Wel staat ze altijd met vriendjes buiten, nooit alleen.
Ik scheer haar inderdaad niet, soms zweet ze zoveel dat ik denk dat het wel de juiste keuze was geweest maar het is zo opzich nog nét te doen.
Ik wil tijdens het rijden haar dus inderdaad
lekker lang en laag instellen, echter is ze aan het begin dus zo gespannen dat dit niet gaat. Zo’n houding kan je natuurlijk niet forceren, richting het einde doet ze dit dan wel.
Hier krijg ik ook les in en dat gaat al stukjes beter maar vroeg me vooral af of ik dmv voeding het proces naar een volledig ontspannen paard kan helpen. Het paard oprichten en aanspannen kan echter pas wanneer het paard ook ontspannen kan lopen