Voer voor mager oude pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:43

Celebi schreef:
Gek dat sommige dingen er wel heel goed ingaan en andere dingen totaal niet. Ik denk dan toch zoeken naar iets wat heel lekker gevonden wordt.

Fibrebeet eten veel paarden goed. Misschien gemengd met de 18 plus muesli van Pavo? Die combinatie is blijkbaar vrij smakelijk en een goede vulling. En een flinke hoeveelheid lijnzaadolie erin gooien. Wel opbouwen natuurlijk. Volgens mij zei mijn dierenarts me ooit dat je tot ongeveer 500ml per dag kunt geven voordat het aan alle kanten uit je paard naar buiten loopt. Vond de omschrijving wel grappig, maar je kunt dus best een stuk meer geven dan die 30ml die de meeste verpakkingen omschrijven. En uit olie halen paarden het meeste efficiënt energie.

En het voordroog hooi los aanbieden? Toch nog ergens een ander baaltje kopen en proberen? Hoe meer ruwvoer erin gaat hoe makkelijker ze op gewicht blijven. Er gaat vaak toch zo'n 8 tot 12 kilo per dag naar binnen bij een gemiddeld paard dacht ik en dat is omgerekend toch heel wat energie. Dus als de tanden in orde zijn zou ik toch proberen te zoeken naar ruwvoer wat wel lekker is.



Dankjewel! Fibrebeet gaat op het lijstje
Olie krijgt ze inderdaad al bij nog niet zo veel maar bouwen het op.
Voor droog hebben we los steeds aangeboden maar ook dat gaat door de hele stal heen.
Met uitmesten word dat loodzwaar.

Ik ben inderdaad opzoek naar een smakelijke ruwvoer vervanger en gewoon alles wat paarden lekker vinden om dat erin te stoppen

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:44


troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:45

Shirley schreef:
Precies, daar komen heel goede tips voorbij!

En blijven proberen, blijven aanbieden: voer dat te lang staat verzuurt, dat zal ze zeker niet meer eten...


Inderdaad daarom ook iets wat niet nat gemaakt hoef te worden zodat het niet uitmaakt als het iets langer staat.

Lastig hoor die pony s

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:48

ellepel schreef:
ik zou toch uitkijken met olie geven, zeker bij leverproblemen.
kan het zijn dat dat nu weer opspeelt …is eigenlijk duidelijk wat er precies met de lever aan de hand is?

verder is het echt uitproberen wat ze lekker vinden, vaak is het ook combineren van producten.
die van mij eet de wiesencobs van marstall zo niet,maar met de senioren slobberbrok van Masters er doorheen wel.


Ze is al jaren ziek en dat weten we
Dat ze deze leeftijd al heeft gehaald is al heel wat. De eigenaresse weet wat er precies aan de hand is.
De dierenarts komt ook steeds langs om de pony in de gaten te houden en wanneer de dierenarts zegt dat het genoeg is geweest dan is het ook klaar.

Maar voorlopig heeft ze nog genoeg levenslust dus ben ik een beetje aan het uitzoeken welk voer we moeten gaan halen

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:48

8nnemiek schreef:
Bij mijn oudje meng ik de seniores priores met van Gorp Mais lijnzaad brok. Dat zet goed aan, en vind die van mij héérlijk.
En Hartog is ook een aanrader inderdaad. Ik heb een tijdje de seniorenmix gevoerd, maar nu vanwege de kosten over op de grasmix (die van mij eet helemaal geen hooi of stro meer) en dit gaat erg goed.


Dankjewel die gaat ook op het lijstje

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:49

Ontgift de lever eens? Dat doen wij 2 jaarlijks bij ons oudje en dat helpt echt bij de goesting op eten.

Verder voeren wij niets dat geweekt moet worden want dat lust mijn merrie niet. en kreeg ze pijnlijke darmen van.
Zij krijgt:

Agrobs pre alpin senior
Hartog grasbrok
Hartig senior gras

Normaal moet de grasbrok geweekt maar zij krijgt het dus droog. Voor een shetje krijgt zijn van elk 2 grote scheppen per dag en ze is echt dik ondertussen.

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:54

Cowgirl schreef:
Wat is ' mager' als je duidelijk de ribben , rug en heupbotten ziet hoever wil je dan nog gaan. 28 is een hele mooie leeftijd.

Alle ruwvoervervangers en senioren voeren zijn in principe geschikt maar als ze niet meer willen eten...... -O-

Sterkte ermee.


Dat zijne we nu aan het uitzoeken
Is er voer dat ze wel graag wilt eten ?
En wat helpt met aanzetten ?

Ze is zeer duidelijk te mager inderdáad met ribben punt kont enz
De dierenarts komt haar ook steeds checken
Kan het nog ? Voelt ze zich nog goed ?
Als het klaar is dan is dat ook gewoon zo ze heeft een hele mooie leeftijd.

In de zomer op het gras gaat het meestal weer een stuk beter.

L

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:56

Luna2006 schreef:
Ontgift de lever eens? Dat doen wij 2 jaarlijks bij ons oudje en dat helpt echt bij de goesting op eten.

Verder voeren wij niets dat geweekt moet worden want dat lust mijn merrie niet. en kreeg ze pijnlijke darmen van.
Zij krijgt:

Agrobs pre alpin senior
Hartog grasbrok
Hartig senior gras

Normaal moet de grasbrok geweekt maar zij krijgt het dus droog. Voor een shetje krijgt zijn van elk 2 grote scheppen per dag en ze is echt dik ondertussen.


Hoe moet je de lever ontgiften ?

Het voer gaat op het lijstje van proberen.
Makkelijk met nog meer Pony s die vreten het anders wel op.
Kan dat geen kwaad om de grasbrok niet te weken ?

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:43

Mijn pony is nog niet oud maar eet met periodes slecht. Zij is gek op de Masters senior slobberbrok. Dit moet een uur weken. Ik denk niet dat je al het ruwvoer ermee kan vervangen maar je kan wel een grasbrok mee weken bijv.

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:51

Maak je de priores wel nat genoeg? Mijne lust het alleen als ik maximaal 1 biksschep vol in een 10 liter emmer gooi, en die emmer dan tot de rand vol doe met water. Dan kan hij het drinken. Anders lust ie het niet
Met olie erdoor laat hij het ook gelijk staan

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 22:44

Dorine92 schreef:
Maak je de priores wel nat genoeg? Mijne lust het alleen als ik maximaal 1 biksschep vol in een 10 liter emmer gooi, en die emmer dan tot de rand vol doe met water. Dan kan hij het drinken. Anders lust ie het niet
Met olie erdoor laat hij het ook gelijk staan


Zowel goed nat als wat op de zak aangegeven staat hebben we geprobeerd warm water koud water

Olie gaat door de biks heen

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:14

troetjoek schreef:
Lindsey_99 schreef:
Grasbrok met een Mash erdoor geprobeerd? Dat is erg smakelijk en kan ook geweekt worden. Of Compactgras of Grasmix van Hartog? Het is proberen wat er wel in gaat.


Dankjewel dat zal ik eens gaan proberen.
Als het maar smakelijk is


Ben bang dat hier veeeeel te weinig calorieën in gaan zitten om een beetje aan te zetten

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:58

waarom niet dan en wat zou ze dan moeten voeren?
grasbrok is juist heel erg geschikt denk ik,zit een mooie vezel in en vaak rond de 15% eiwit.

gaat hier om een pony die bijna niks eet en daarom mager is.
en lever problemen heeft,dus zaken als olie en ontgiften vallen al af.

Miss_Mii21

Berichten: 565
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:03

Multibeet senior heeft bij ons goed geholpen, eet die van mij liever nog dan de senior priores. Je zou het eens kunnen proberen.
Daarnaast hebben ze hier paardenmeel , dat hebben meer molens, dat zet ook goed aan. Die combi multibeet en paardenmeel heeft ons goed geholpen.

Verder inderdaad olie, maar dat deed bij mijn jonge paard erg weinig. Je hoort ook wel dat maisbrok veel kan doen, maar ik ben meer voorstander van multibeet. Ik vind mais gewoon troep.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:12

Met leverproblemen uitkijken met teveel eiwitten, olie en ontgiften. Dat is veel te belastend en kan juist verkeerd uitpakken.

Qua voer moet je vooral kijken naar de smakelijkheid. Zoek een goeie en lekkere slobber: Agrobs Alpengrun mash, Marstall Bergwiesen mash, Vitalbix Nutrimash, Vitalstyle slueslimix. Van de meesten zijn wel proefverpakkingen te krijgen. Dan kun je testen of het gegeven wordt.

Als dat naar binnen gaat kun je bijvoorbeeld Fibrebeet, Coolstance Copra of Myo flakes toevoegen.

Voor los voer is een grasmix prima als hooi vervanger. Hartog comfort heeft meteen een balancer. Maar de grasmix of bijvoorbeeld fibermix van Vitalbix is ook prima. Maar als je zelf hooi kunt kopen, kun je ook eens kijken naar energierijker hooi. En probeer eens onverpakt, mogelijk is het verpakte hooi ook niet lekker.

Hartog heeft ook een grasbrok en luzernebrok die wat hoger in eiwitten zitten. Die kun je geweekt en ongeweekt geven.

En wat meer out of the box: veel oudere paarden doen het ook heel goed op Vitalbix Breed & Grow. Is ook heel smakelijk.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:13

Mais zou ik ook niet snel gaan gebruiken bij een oudje, of elk ander paard eigenlijk. Snijmais is ook erg ongeschikt voor paarden bijvoorbeeld.

Naast buikvulling heb je ook iets nodig dat de speeksel helpt aanmaken en de darmen actief houdt, ik zou dus altijd blijven proberen vezels erbij te voeren, naast brokken of slobber. Hartog heeft verschillende opties, je hebt die baaltjes ‘hooi’ en als je fijner wilt heb je grasmix, luzerne, en dan nog de digest dacht ik. Maar er zijn ook veel andere merken die zoiets aanbieden, kijk ook eens binnen bij je fouragehandelaar wat ze hebben. Zou dit in een grote ton onbeperkt aanbieden als het lukt, en vanuit daar opbouwen met brokken of slobbers.

Dan zijn er een hoop senior voetzakken, ik voerde zelf SP maar er is een hoop en zeker bij een kieskeurige eten zal je moeten zoeken naar het beste merk.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:33

De grasbrok zet niet heel erg uit, dus ik snap eigenlijk niet waarom het geweekt moet worden. die info hebben wij zo meegekregen vanuit de winkel.

Ontgiften van de lever doen wij met een product dat eigenlijk voor vogels is.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:36

Luna2006 schreef:
De grasbrok zet niet heel erg uit, dus ik snap eigenlijk niet waarom het geweekt moet worden. die info hebben wij zo meegekregen vanuit de winkel.

Ontgiften van de lever doen wij met een product dat eigenlijk voor vogels is.


Klopt bij de fibernuggets kan het op beide manieren gevoerd worden ( staat op de zak ) geweekt geurt het lekker en zachter voor sommige oudjes het neemt idd bijna geen water op het valt uitelkaar tot korte fijne stengeltjes gras..

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:56

bij veel oudere paarden is het gebit heel slecht en gaat kauwen moeilijker.
die van mij zou dus meteen met een slokdarmverstopping staan als die ongeweekte brok zou moeten eten.
dan is geweekt dus beter :j

ladyroxy

Berichten: 108
Geregistreerd: 27-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:47

Hier een fjord van 28 jaar die we daags 2 keer voeren met Hartog complete care senior en
Pavo nature's best. Het voer wordt geweekt gevoerd.
's Morgens zetten we het voer voor 's avonds klaar en vica versa.
twee keer per jaar wordt het gebit gecontroleerd.

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:11

Bedankt voor alle input wij gaan even testen wat erin gaat of wat niet
Gelukkig genoeg prullenbakken staan die het anders wel opeten

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:55

Daihyo schreef:
Als dat naar binnen gaat kun je bijvoorbeeld Fibrebeet, Coolstance Copra of Myo flakes toevoegen.


Ja, die Coolstance Copra schijnt wel iets goeds te zijn, ik las die tip ooit in een FB-groep, was iemand die haar paard en pony van resp. 35 en 50 (!!!!) jaar hiermee goed houdt!

Charaz

Berichten: 24335
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:59

Fibrenuggets van Pavo ruiken heerlijk dat eten ze hier graag, grasbrok van Hartog heb ik ook geprobeerd en eten ze ook wel, maar die van Pavo heeft toch de voorkeur.

Mijn oude man knapte heel erg op van 2x per dag 3 kwart schep Subli basisbrok, daarbij wat fibre nuggets en hooi (was hij ook erg kieskeurig mee geworden).

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:30

ellepel schreef:
waarom niet dan en wat zou ze dan moeten voeren?
grasbrok is juist heel erg geschikt denk ik,zit een mooie vezel in en vaak rond de 15% eiwit.

gaat hier om een pony die bijna niks eet en daarom mager is.
en lever problemen heeft,dus zaken als olie en ontgiften vallen al af.



Afbeelding

Zo zag mijn 32 jarige met super slecht gebit eruit, dit ga je echt niet redden met grasmix oid. Ze hebben veel meer voedingstoffen nodig dus, zoals ik al eerder zei, heb ik goede ervaring met senioren priores, pavo 18+ of bv merriebrok.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:58

Ik denk dat je eerst duidelijk moet weten wat ze precies allemaal heeft voor je hier correct advies kan vragen... daarna voor je iets doet met de eigenaresse overleggen voor een plan. Zie hier advies van lever ontgiften dit soort dingen kan je absoluut niet zomaar doen als het dier een aandoening aan de lever heeft... zijn allemaal goed bedoelde adviezen maar als ze echt aandoeningen heeft kan je niet lukraak wat voeren.
Lief dat je je zo inzet TS voor de pony