Vervanger chevivit E-Selen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:28

Mijn paard heeft een hogere behoefte aan selenium en met de Chevivit E-selen ging dit hartstikke goed.
Helaas is deze niet meer verkrijgbaar omdat de hoge dosering selenium in de EU niet meer is toegestaan.
Hij komt wel weer terug, maar met 5x minder selenium. Hij zal wel iets goedkoper worden, maar niet 5x minder :Y)

Ik zoek me helemaal suf naar (bij voorkeur vloeibaar) product wat qua prijs ook een beetje in de buurt komt. Maar kennelijk is dat moeilijk vindbaar. Wellicht zijn er meerdere mensen die zoeken naar hetzelfde en kunnen tips hier gedeeld worden.

Iemand die me daarmee verder kan helpen?

Voor de beeldvorming wat samenstellingen.
Chevivit: 1,3mg/gr
Floris poeder: 0,1mg/gr
Agrobs: 0,02mg/gr
Vetripharm: 0,05mg/gr

Hannanasjuh
Berichten: 262
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:46

Als de hogere doses selenium niet meer is toegestaan dan zal een ander supplement ook niet hoger in de dosering zijn.

Paranoten schijnen hoog in selenium te zijn en kan je ook aan je paard voeren.

Ff off-topic wat belachelijk weer dat de dosering niet meer is toegestaan. De grond raakt uitgeput en er zullen veel meer paarden met selenium tekort komen. In Duitsland is dit al aan de orde op grote schaal.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 18:02

Ik weet niet wat het maximale nieuwe is, maar een speciaal selenium supplement met 0,02 per gram klinkt wel erg summier. En het contrast met 0,1 is dan ook weer groot.
Deze zijn ook allemaal van poeders en ik geef bij voorkeur vloeibaar.

Vandaar dat ik dacht: wellicht ben ik niet de enige met deze spagaat :)

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:54

Is er geen geschikt voer met hoger selenium? En evt dan nog aanvullen met een supplement? Sommige balancers zitten al hoger in selenium.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 21:20

Ik geef victorious secret, tot dusver de hoogste balancer die ik heb gevonden. Ook kan mijn paard niet tegen luzerne, dat maakt het ook lastig.

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:41

En oerbalans? Die zit dacht ik met 100 gram op 3 mg selenium en is als het goed is zonder luzerne.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 23:33

puppy1128 schreef:
En oerbalans? Die zit dacht ik met 100 gram op 3 mg selenium en is als het goed is zonder luzerne.


Goeie, ik vind het nog wat ingewikkeld worden zoals het er staat omschreven met selenium (3b811) 10 mg en selenium (3b801) 20 mg.
Het ene is organisch en het andere natriumselenium. Geen idee wat/of het verschil is in opname zoals je dat ook hebt bij vitamine E.
Lees bij de Victorious overigens dat het een selenium gist is. Ook geen idee of dat beter is of niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:13

Ik had voorheen dus de chevivit op aanraden van mijn da. Toen die niet meer leverbaar was had ik daarover gebeld want ik dacht waarom zelf alles uit gaan pluizen als hij dat wellicht al gedaan heeft. Dus nu heb ik deze capsules:
Afbeelding

Het ene paard eet ze zo op, bij de andere moet ik ze in een wortel verstoppen en dan vind ik ze soms nog keurig onaangetast in de emmer terug.. Dus ja ik had liever de chevivit maar het is wat het is.

BoktVerlaten
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:29

Marstall Vtamin E + Selen
Samenstelling

Gras, gedroogd bij hoge temperaturen (uit de Allgäu), linnenextractiemeel, bierbostel, calciumcarbonaat, biergist

Analytische componenten, hoeveelheid en energie per kg

Ruwe as 19,2 %
Ruw eiwit 20 %
Ruw vet 8,3 %
Ruwe celstof 10,5 %
Calcium 5,3 %
Fosfor 0,5 %
Natrium 0,1 %
Nutritionele toevoegingen per kg

Vitamine E 45.000 mg
Selenium in organische vorm uit Saccharomyces
Cerevisiae CNCM I-3060 (geïnactiveerde seleniumgist)

BoktVerlaten
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:30

En de Martstall Magnesium/Vitamine E Selenium

Samenstelling

Gras, gedroogd bij hoge temperaturen (uit de Allgäu), linnenextractiemeel, verbruikte granen, magnesiumoxide, calciumcarbonaat, biergist, magnesiumfumaraat

Analytische componenten, hoeveelheid en energie per kg

Ruw eiwit 13,8 %
Ruw vet 6,9 %
Ruwe celstof 7 %
Ruwe as 40,4 %
Magnesium 8,2 %
Calcium 8,5 %
Fosfor 0,4 %
Natrium 0,1 %
Nuritionele toevoegingen per kg

Vitamine E 42.0000 mg
Vitamine B1 600 mg
Vitamine B12/ cyanocobalamine 83.000 mcg
Selenium in organische vorm uit Saccharomyces Cerevisiae CNCM I-3060 (geïnactiveerde seleniumgist)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:51


Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 03:48

Als ik het goed begrijp gaat het om prijs en niet om voerhoeveelheid?
Alleen weergeven van concentraties zonder prijs, helpt niet echt met vergelijken.

Chevivit is €75 voor 250ml met 1,25mg/ml voor zover ik kon vinden.
Dan krijg je voor €1 euro grofweg 4 mg.

Maar ik heb nog niets gevonden wat daarbij in de buurt komt (wel 2,5mg per euro)

GUSTIxBILL

Berichten: 2001
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 08:45

Lijnzaadolie

2 van mijn paarden hebben een veel te hoog selenium gehad, maar gevaarlijk ook in de periode dat ik vit e (zonder selenium) bij gaf. En op advies van da met lijnzaadolie gegeven ipv met andere olie. De paarden wat lijnzaadolie kregen (mijn 2 ruinen) zaten gevaarlijk hoog in selenium. Mijn merrie en andere ruin die op dezelfde grond stonden maar dit niet kregen zaten gewoon goed kwa selenium.

Na onderzoeken en uitzoeken blijft in lijnzaad en lijnzaad olie dus selenium te zitten. De waardes zijn niet extreem hoog in de olie, maar voor onze toen wel genoeg om een vergiftiging op te lopen (was die van pharmahorse toen).

Het zal geen mega verschil geven dus voor die van jou. Maar het is wel goedkoop en geeft iets bij, waardoor je misschien een klein deel kunt opvangen, of een poeder erin kunt oplossen voor je het heeft

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 09:23

Ik werk bij dierapotheker.nl. Wij hebben heel veel Supplementen. Misschien kun je daar eens kijken.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 09:45

Gypsy schreef:
Ik had voorheen dus de chevivit op aanraden van mijn da. Toen die niet meer leverbaar was had ik daarover gebeld want ik dacht waarom zelf alles uit gaan pluizen als hij dat wellicht al gedaan heeft. Dus nu heb ik deze capsules:
[ [url=m/6HkK4A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het ene paard eet ze zo op, bij de andere moet ik ze in een wortel verstoppen en dan vind ik ze soms nog keurig onaangetast in de emmer terug.. Dus ja ik had liever de chevivit maar het is wat het is.


Heb je een merknaam of een linkje?


kinel schreef:
Ik werk bij dierapotheker.nl. Wij hebben heel veel Supplementen. Misschien kun je daar eens kijken.


Ik zie daar idd ook andere merken bij staan die ik nog niet had gezien, ik ga er straks eens voor zitten. Dank je wel!


Kendra schreef:
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/vitesel.html
70 mg/kg
Maar rond 75 euro voor 816 gram en poeder.

Ik zie nog wel hier en daar wat Chevivit te koop (wel duurder dan ik gewend was) , dus ga toch maar een voorraadje aanleggen.


Waar zie jij het dan nog te koop? Overal waar ik kijk blijkt op de site het alsnog uitverkocht te zijn. Let even op dat de site petpolnl.nl geen echte site is (oplichting).

@boktverlaten: de marstall bevat seleniumgist, dat schijnt weinig seleniumnatrium te bevatten (het deel wat wordt opgenomen). Weer niet meer hoe het exact zit, in elk geval onthouden dat selenium natrium de variant is die je het beste kan geven. Wel bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:06


Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:27

Zo te zien een hele lage dosering vitamine e.

BoktVerlaten
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:55

[/quote]
@boktverlaten: de marstall bevat seleniumgist, dat schijnt weinig seleniumnatrium te bevatten (het deel wat wordt opgenomen). Weer niet meer hoe het exact zit, in elk geval onthouden dat selenium natrium de variant is die je het beste kan geven. Wel bedankt![/quote]

Oh, dat wist ik niet, daar ga ik me eens in verdiepen!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 06:32

Ik moet ook een vitamine E supplement bij gaan geven dus blijf deze even volgen. Mijn ervaring met veel supplementen is dat in de meeste veelal niet eens de hoeveelheid aan werkzame stof om het iets te laten doen zit...

Gladijs
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 08:38

Ik voer ook nu de vitamine E capsules van Grovet en ze bevallen uitstekend. Ze worden allemaal zonder problemen opgegeten.

Slmt9

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vervanger chevivit E-Selen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 08:41

Ik ben zelf echt op zoek naar een vervanger vanwege de selenium. Vitamine E geef ik apart bij dmv olie.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:46

Hannanasjuh schreef:
. De grond raakt uitgeput en er zullen veel meer paarden met selenium tekort komen. In Duitsland is dit al aan de orde op grote schaal.

Dit is dus waar het over gaat. Onze zandgrond is in zichzelf arm, dus moeten altijd opletten.
Wij laten dus regelmatig bloed onderzoeken, m.n. op selenium.
En zaaien kunstmest met extra selenium, op termijn moet dat de oplossing bieden.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:56

Pattypaard schreef:
Ik moet ook een vitamine E supplement bij gaan geven dus blijf deze even volgen. Mijn ervaring met veel supplementen is dat in de meeste veelal niet eens de hoeveelheid aan werkzame stof om het iets te laten doen zit...

Wij geven juist vitamine E zonder selenium omdat te snel teveel selenium geeft. Heeft jouw paard daadwerkelijk behoefte aan veel selenium?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:01