Te droge mest en milde verstoppingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 18:25

Mijn merrie heeft met enige regelmaat last van een soort lichte koliek, waarbij ze moeite heeft om te mesten tot we haar wat beweging geven. Na 20 min ongeveer, komt het dan vervolgens wel op gang. Ik wil nu wat olie gaan bijvoeren en ben op zoek naar ervaringen of advies.

De feiten:

- Loopt de hele dag buiten op zand, krijgt hooi (niet van de grond)
- Staat nooit lang zonder hooi, max een uurtje of 2 als ze eens wat sneller heet
- Krijgt muesli en lucernebrok plus electrolytes (Heet en droog klimaat)
- Water en zoutblok altijd beschikbaar
- vrij droge mest en als ze dan mest na verstopping is het veel
- Krijgt Pro-Sacc probiotica om darmflora te ondersteunen
- Symptomen, harde buik, verkrampt, eet wel gewoon
- Tandarts is gedaan in augustus

Het klimaat hier is niet vergelijkbaar met NL, dus ik verwacht niet dat we via bokt het probleem gaan vinden, maar ben wel benieuwd of mensen iets vergelijkbaars hebben gehad en hoe je het hebt opgelost.

Wellicht kan iemand me ook advies geven over welke olie ik kan voeren? Moet dat echt lijnzaadolie zijn bijvoorbeeld, of kan ik met zonnebloem olie ook goed resultaat verwachten?

boemel

Berichten: 8477
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:28

Weet je zeker dat ze genoeg water drinkt?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:58

boemel schreef:
Weet je zeker dat ze genoeg water drinkt?

Dacht ik ook aan.
M'n draver heeft zeer recent hetzelfde gehad maar wist blijkbaar niet hoe de automatische drinkbak in z'n stal werkte.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:06

Ze staat hier al tijden op stal en is gewend aan de waterbakken. Ik zie haar ook regelmatig drinken want ik breng zelf aardig wat uren op stal door. Kan alsnog zijn dat ze niet genoeg drinkt, maar behalve electrolyten weet ik niet hoe ik ervoor kan zorgen dat ze nog meer drinkt?
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 20-11-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:09

Daar zou ik zeker op letten inderdaad. Voldoende water.
Verder zou ik toch ook regelmatig checken op zand. Ook al voer je niet van de grond; het ligt in de natuur van een paard om te fourageren vanaf de grond en kan het goed zijn dat ze zo toch nog heel wat binnenkrijgt.

Olie kun je doen. Maar gekookt lijnzaad vind ik vaak nog beter. Dat stimuleert ook de darmwerking

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:12

Ik heb in de mest geen zand gezien maar wil wel een kuurtje zand weg doen, of hoe je dat in het NL ook noemt. Ga morgen even kijken of en waar ik dat hier kan krijgen.
Thanks voor het meedenken zover!

Lijnzaad dacht ik ook aan, als het verkrijgbaar is

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:16

Hydrateren werd mij aangeraden. Zoutblok en elektrolyten heb je al. Slobber toevoegen aan het rantsoen, is dat een optie? Al week je haar gewone voer? Alle beetjes vocht kunnen helpen.
En idd darmwerking stimuleren met lijnzaad of psylium.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:23

ze staat buiten,maar loopt ze ook genoeg?

toen ik mijn ruin nog had kreeg die buikpijn van te weinig bewegen terwijl die ook de hele dag buiten stond…maar die presteerde het dan ok de hele dag bij het hooi te bliven hangen en daar kreeg hij last van.

elke dag minimaal een half uur wandelen en extra vocht in de vorm van slobber was daar voldoende.
slobber kan ook door simpel wat geweekte grasbrok of luzernebrok te geven.
eventueel een smaakje aan water toevoegen(appelsap of andere smaak)

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:28

Charmaine schreef:
Hydrateren werd mij aangeraden. Zoutblok en elektrolyten heb je al. Slobber toevoegen aan het rantsoen, is dat een optie? Al week je haar gewone voer? Alle beetjes vocht kunnen helpen.
En idd darmwerking stimuleren met lijnzaad of psylium.


Ja inderdaad. Vocht toevoegen door het maken van slobber is ook een goed idee.
Is de hoeveelheid ruwvoer voldoende? Mijn paard kan daar nog wel eens droge mest van krijgen.
Toen we op een stal stonden waar het ruwvoer op rantsoen was ook wel een paar keer koliekverschijnselen gehad door te droge mest. Meer hooi was niet mogelijk/te regelen dus ik gaf daily plus, lijnzaad gekookt en voerde nog een extra plak hooi dat ik zelf kocht.

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:40

Onvoldoende darmwerking? Osteo bijgeweest al? Ergens thoracolumbale overgang problemen (meestal terug te vinden want we rijden paard en daar eindigd het zadel vaak)

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:46

De muesli en luzernebrok weken tot een wat natte slobber helpt wel om meer vocht binnen te krijgen. Mocht je psyllium gaan bijvoeren dan zeker met flink wat water, en dan de psyllium zo laat mogelijk toevoegen, en na even roeren aan je paard geven. Geef je het te droog of drinkt je paard niet (voldoende) dan kan het stoppend werken, en dat wil je juist niet.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:14

Ik zou toch denken richting het voeren van meer geweekte producten.
Bietenpulp is denk ik niet verkrijgbaar? Anders luzernepelltets en muesli weken zodat er in ieder geval meer vocht binnen komt.

Celebi
Berichten: 3780
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:20

Wat voor hooi voer je? Heb mijn paard een tijd op graszaadhooi gehad. Dat was heel grof en droog en er zat nauwelijks wat in. Gevolg: hij had er heel veel van nodig wat een dikke opgeblazen buik gaf. Maar dat harde grove spul is ook lastiger verteerbaar en hij kreeg buikpijn, had last van gas, had gele droge mest. Verder nooit koliekerig ofzo, at als een dijkwerker, dronk goed en stond 24/7 buiten. Maar dat hooi trok hij erg slecht. Na 3 dagen op mooi voordroog was de mest weer normaal bruin en had ging de buikpijn weg.

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:42

Voor mijn paard met een vertraagde darmwerking geef ik een slobber met een schep zemelen (goed nat). Sindsdien gaat het mesten makkelijker.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:17

Mocht lijnzaad verkrijgbaar zijn, dan is dat ook een goeie als zandkuur. Met psyllium moet je echt voldoende water bij geven. Maar als je niet zeker weet of ze dat binnen krijgt, dan is dat een risico.
Lijnzaad even koken zodat het slijm vrij komt. Of als dat verkrijgbaar is, dan gebroken lijnzaad geven en kokend water overheen gooien. Dan wordt het ook al slijmerig. Als onderhoudskuur geef ik dat een week lang, 250gr per paard.

Geweekt voer is ook goed inderdaad. Je luzernebrok kun je prima weken, dus dan hoef je niet speciaal op zoek naar slobber.

Is het mogelijk om meer beweging te stimuleren? Bijvoorbeeld door het ophangen van hooinetjes of snacknetjes op meer plekken?

amyz

Berichten: 6915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:48

Zou los zout bijgeven (10g per 100kg paard als onderhoud), zoutblokken zetten geen zoden aan de dijk.
Qua olie opletten dat je geen extra omega6 bijgeeft, dus zonnebloemolie zou ik niet voor kiezen, een vorm van lijnzaad idd betere keuze.
Je zou nog kunnen kijken of magnesium iets doet, dat trekt wel meer vocht naar de darmen toe.
En idd geweekt voer/slobber geven om extra vocht er in te krijgen

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 11:25

Haar voer krijgt ze al geweekt, dat is echt een natte slobber. en dan gaan er dus electrolyten doorheen. Lopen doet ze zeker voldoende, het is 26 hectare en ze zijn de hele dag in de weer, staan nooit lang op dezelfde plek, nemen regelmatig een sprintje en spelen ook veel.
Osteo hebben we hier niet helaas, maar mijn physio heeft haar gister nog behandeld en niks geks gevonden.

Zemelen kan ik wel proberen, dat moet wel te krijgen zijn. Magnesium zit ook al in de mix van pro biotica die ze krijgt.

Ik ga maar beginnen met lijnzaadolie, dat lijkt me het meest voor de hand liggend. Ik hou jullie op de hoogte!

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:23

Mijn ervaring is toch dat ook al kennen ze automatische drinkbakken, ze drinken liever uit een emmer of grote bak. De mijne probeert altijd te wachten totdat ze uit de grote waterbak kan drinken ipv uit de automatische. Dus extra water aanbieden en eventueel extra zout door de slobber om drinken te stimuleren.
Qua olie moet je al best veel geven om de mest "zachter" te houden of inerte/niet-verteerbare olie zoals parafineolie gebruiken. Deze laatste is wat er gebruikt wordt bij verstoppingen.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Te droge mest en milde verstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:49

Die van ons hebben geen normale automatische drinkbakken zoals we in NL kennen, wij hebben vierkante bakken van ongeveer 40 x 50 x 50cm waar ze uit drinken.
Zout krijgen ze al door het eten, heb ik nog even bij de stal eigenaar nagevraagd. We gaan vandaag beginnen met de lijnzaadolie, langzaam opbouwen, niet in een keer te veel.
Als ik dan geen verschil merk, dan gaan we de hoeveelheid zout wat verhogen.

Ik wil niet in 1x teveel aanpassen, dan weet ik nog niet wat nu precies heeft gewerkt.