Voeding Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Voeding Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 17:52

Ik heb een 14 jarige quarter merrie en ik zit een beetje met een voerdilema en zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Doordat het leven niet altijd zo loopt als gepland ben ik pas sinds eind augustus echt actief met haar aan het werk alleen nu is ze wat aan het invallen qua vet. Ze is niet echt mager maar er mag best wat meer vet op haar ribben hebben.

Qua voeding krijgt zo onbeperkt hooi, 1 kilo havens cool mix en vitalbix Daily complete. De Daily complete krijgt ze tijdelijk op aanraden van de dierenarts omdat ze laatst wat verkoudenwas, Ik wil haar eigenlijk van de Havens af hebben omdat er zoveel suiker en zetmeel in zit.

In het verleden heb ik ook equifyt quarter en natural base gevoerd, dit was geen succes en leide tot diarree en afvallen. Echter deed ik toen niet veel meer dan grondwerk en afentoe een rondje stappen.

Nu ben ik aan het rondkijken wat nu een goed idee is en nu dacht ik misschien Pavo care4life of vitalbix active aangevuld met slobber na de training. Daarnaast wil ik haar biotine gaan geven omdat hat hoeven de laatste tijd wat brokkelig zijn, ik heb dit in het verleden aan mijn oude paard gevoerd en die was er zeer gebaat bij. Tevens zat ik eraan te denken om lijnzaadolie toe te gaan voegen.

Zijn er mensen hier die hun gedachtes hierover willen laten weten of misschien zelfs wel ander advies hebben of kunnen vertellen met welke soort voer jullie positieve ervaringen hebben.

Ik heb via voervergelijk al verschillende soorten met elkaar vergeleken maar er is zoveel dat ik het even niet meer weet

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voeding Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:37

Quarters en paints hebben over het algemeen wat meer behoefte aan eiwit dan andere paarden.
Heb je je hooi geanalyseerd? Dat kan al veel zeggen over het eiwit.
Ik zou in ieder geval een balancer geven als basis voor vitamines en mineralen. Daarnaast vind ik de grasbrok of luzernebrok van Hartog heel fijn als eiwit aanvulling zonder graan. Die hebben 16 en 17% eiwit en zijn dus graanvrij, eigenlijk ruwvoer.
Ook lijnzaad is een fijne eiwitbron.

Qua slobber onder graan: Agrobs Alpengrün mash, Marstall Bergwiesen Mash of de Nutrimash van Vitalbix. Dit kun je aanvullen met Coolstance Copra voor vet en eiwitten.
En niet iedereen is er fan van, maar mijn paint doet het goed op dagelijks wat fibrebeet van Pavo. Hoger in eiwit dan de bietenpulp, werkt voor haar goed voor de darmen. Ze heeft sinds ik dit voer, geen mestwater meer.

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Re: Voeding Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:51

Is ze ook ontwormd? Ik zou ook beginnen met de kwaliteit van je hooi na te gaan. Staat ze 24/7 buiten, of op stal en met of zonder deken?

Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 10:33

Binoche schreef:
Is ze ook ontwormd? Ik zou ook beginnen met de kwaliteit van je hooi na te gaan. Staat ze 24/7 buiten, of op stal en met of zonder deken?


Ja ze is onlangs nog ontwormd. In de winter staat ze snachts op stal zonder deken. Op dit moment krijgt ze goed hooi, in het verleden is dit echter een periode minder geweest toen ze met andere paarden stond die heel schraal hooi nodig hadden terwijl zij juist wat voller hooi nodig heeft.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Voeding Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:37

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:57

Graanvrij voeder geven (bv Aveve light mix zero of Pavo weightlift of Easymix) en dat aanvullen met wafer. Wafer heb je ook van alle merken. Carli, Guidolin, Herbs 4 Horses, Aveve,...
Paard zal dan wel verbeteren. Veel quarters hebben problemen met verteren van granen en krijgen diarree en/of vermageren daarvan.