Horsefood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolienx94
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-08-23

Horsefood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:54

Hoi iedereen

Ik heb advies gevraagd bij horsefood over het voer voor één van mijn paarden.
Zij raden het volgende aan : 1,25 kg Digest Control brok + 1,25 kg Gastro ActiveCare-Mix per dag verdeeld over minimaal 2 voerbeurten.

Nu was mijn vraag wie er ervaring heeft met de Digest Control brok en de gastro active care mix.

maralyn

Berichten: 10449
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:57

Carolienx94 schreef:
Hoi iedereen

Ik heb advies gevraagd bij horsefood over het voer voor één van mijn paarden.
Zij raden het volgende aan : 1,25 kg Digest Control brok + 1,25 kg Gastro ActiveCare-Mix per dag verdeeld over minimaal 2 voerbeurten.

Nu was mijn vraag wie er ervaring heeft met de Digest Control brok en de gastro active care mix.


Ik zou een onafhankelijke partij/adviseur vragen. En die gericht jou laten helpen.

Levert soms hele verhelderende resultaten op. En soms zelfs zo, less is more.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Horsefood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:58

Hebben ze ook uitgelegd waarom je dat moet voeren? En heb je een speciale reden om alleen horsefood te voeren?

Carolienx94
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 12:47

Daihyo schreef:
Hebben ze ook uitgelegd waarom je dat moet voeren? En heb je een speciale reden om alleen horsefood te voeren?



Ze zeiden : Voor het paard zou extra ondersteuning in de darmwerking en meer eiwitten voor body op de bovenlijn zeker een meerwaarde zijn.

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Horsefood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:56

Voor het eiwit hoef je niet een zetmeelbom te geven. Op zich is de mix zo raar nog niet qua suiker en zetmeel. Maar zelfs mijn simpele grasbrok mix (equifyt gold) die ik voer aan mijn Shetlanders heeft nog een hoger percentage eiwitten

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:31

Dan denk ik ook dat er betere opties zijn met minder of zonder zetmeel/granen :j
Een goede balancer voor de vitamines, ruwvoermix voor de darmwerking (bijvoorbeeld Optiform van Hippalgo/Mijten, Fibermix van Vitalbix, Luzernemix van Hartog) en een specifieke eiwitbron (lijnzaad, Myo flakes, luzerne, esparcette). Passend bij je hooi, minder belastend voor de spijsvertering.

Overigens ben ik wel positief over de Gastro Active Care mix. Die ziet er qua ingrediënten beter uit. Die zou je als ruwvoermix prima kunnen geven.

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:26

Eens. Hoe vaak en hoe lang per week moet je paard intensief werken?

Een aanrader is om de specificaties en de samenstelling van het beoogde voer te gaan lezen, en dan zetmeel en suiker bij elkaar op te tellen. Bij Digest Control brok is dat 27,3 en 4,5 % en dat is erg veel koolhydraten. Op elke kilo is ruim 310 gram heel veel. Ook is de samenstelling simpel te analyseren: wat er het meest in zit, dat staat vooraan.
De samenstelling; wat er het meest in zit mag over het algemeen het minst kosten: gerst,tarwegries,speltdoppen,palmpitschillen, grasmeel, zonnebloemzaadschillen, zonnebloemzaadschroot etc etc. Per -tig ton kosten die maar weinig en daarom zitten die volop in goedkope brok.

Er zijn goede, ook iets duurdere, aanvullende voeders met minder zetmeel en suiker. 15% van de Gastro is ook nog erg veel.
Paarden kunnen niet goed omgaan met zulke hoge gehaltes aan koolkydraten, dat verstoort de darmflora. Per voerbeurt van 1,25 kg krijgt je paard bijna 4 ons koolhydraten binnen. Binnen een paar minuten dus. Een kilo hooi bevat over het algemeen rond de 10% (liever nog iets minder) en daar doet ie veel langer over, de vertering duurt langer en het verstoort de spijsvertering niet.

Van de beter voer hoef je vaak ook veel minder te voeren, omdat ze geconcentreerder zijn, en een gezondere samenstelling hebben. De meeste paarden hebben ook helemaal geen kilo's aanvullend voer nodig, dan schiet er iets tekort in de samenstelling.
Goed hooi/ruwvoer (getest) in voldoende mate, met een goede balancer als aanvulling is over het algemeen genoeg. De rest is goede training.