Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7449
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:02

Dat is fijn om te horen Rien. Mogelijk was hij alleen tegen ijzers bij mijn specifieke situatie, dat zou kunnen. Ik heb alleen email contact met hem gehad en zo kwam hij op mij over :o
Laatst bijgewerkt door Sintara op 24-08-23 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:03

Een ouderwetse: vroeger smeerde je bij traag groeiende hoeven de kroonrand in met laurierzalf en gaf je voor de huid en vacht af en toe een flesje bruin bier door het voer.

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:04

Sintara schreef:
Dat is fijn om te horen Rien. Mogelijk was hij alleen tegen ijzers bij mijn specifieke situatie, dat zou kunnen. Ik heb alleen email contact met hem gehad

Ik heb een heel aantal gesprekken met hem gevoerd, ik denk dat jij de spijker op z'n kop slaat met de opmerking over jouw specifieke situatie. Brix moet ook nooit meer op ijzers. Maar dat is echt iets anders dan anti-ijzer zijn.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:38

Ik zou iig testen op vitamine e en een algemeen bloedbeeld.
Je zegt dat je paard heet wordt van de pavo maar tegelijkertijd voer je magnesium bij omdat je anders een druk paard hebt?
Heb je wel eens naar de endurance mix van havens gekeken? Die is vrij nieuw en ik hoor er binnen de westernsport goede verhalen over.
Elektrolyten kun je evt vervangen door standaard een goed zoutblok en na arbeid een schepje zout over het voer, stuk goedkoper iig :D

Piekosjj

Berichten: 5471
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:43

Bo, als je wilt zou je je hooi analyse naar mij door kunnen sturen, dan kunnen we daarvanuit verder kijken naar gerichte voeding die ook echt past bij een endurance paard :j Het eerste wat zo in me op komt wat je nog zou kunnen proberen is zink, dat is een belangrijk component in de hoeven en heeft een herstellend en elastisch vermogen en dus ook goed effect op de huid. Maar het liefst zou ik iets voor je zoeken wat alle behoeftes dekt gebaseerd vanuit je ruwvoer, zodat je ook niet nog zo veel extra supplementen bij hoeft te voeren :)

Ferera

Berichten: 454
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:09

Al eens aan silicium gedacht? Ik zag dat het nog niet getipt is hier :)

hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:19

Ik denk eerder richting zink (hoewel, die van mij heeft zink tekort en haar vacht is prima en hoeven groeien belachelijk snel).

En van je hooi? Heb je de gewone Quickscan laten doen, of de uitgebreide analyse met mineralen? Kost ook niet heel veel, en dan zie je direct of je daar ergens tekorten hebt dat je moet bijpassen (en hoeft niet altijd met dure supplementen, ik geef de mijne zinktabletjes van het Kruidvat, moet er wel een 7tal geven per dag, maar potje van nog geen 4 euro doe ik toch 10 à 14 dagen mee). Maar nog beter is natuurlijk het perfecte hooi vinden, maar is niet evident natuurlijk.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2443
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 16:41

Wildgirl schreef:
Ik zou iig testen op vitamine e en een algemeen bloedbeeld.
Je zegt dat je paard heet wordt van de pavo maar tegelijkertijd voer je magnesium bij omdat je anders een druk paard hebt?
Heb je wel eens naar de endurance mix van havens gekeken? Die is vrij nieuw en ik hoor er binnen de westernsport goede verhalen over.
Elektrolyten kun je evt vervangen door standaard een goed zoutblok en na arbeid een schepje zout over het voer, stuk goedkoper iig :D


Ja deze is idd wat tegenstrijdig hahah

Heet van pavo in de zin van ik heb power onder m’n kont voor de vele km. De heet waarvoor ik magnesium voer is het koppie. Hij zoekt dingen die er niet zijn dan zeg maar. Dat is voornamelijk karakter en heeft meer betrekking tot het rustiger staan in de wei als onder het rijden. Zoals nu heeft ie 2 weken geen brok gehad en geen magnesium en hij rijst de pan uit :') sorry voor de verwarring!

De electrolyten ben ik het niet helemaal mee eens dat een schepje zout afdoende is in het hoog seizoen maar dat is meer door de onderzoeken die je leest. De een zegt dit de ander zegt dat natuurlijk. Zoutblok (met biotine) heeft ie tot z’n beschikking

——————————————————————————

Vandaag is er bloed getrokken en wordt t volgende onderzocht

Dit is vitamine profiel groot:
Selenium, Vitamine A, Vitamine E,Beta-caroteen, Zink, Ijzer, Molybdeen, Koper, Zwavel
Parameters
• Andere categorieën
o Bèta-caroteen
o IJzer
o Koper
o Selenium (serum)
o Vitamine A
o Vitamine E
o Zink

Da was het wel met mij eens dat het ergens niet klopte zeker icm met zijn huid. Vond hem verder gezond en vrolijk ogen maar snapte mijn zorgen. En dat ik de problemen zoals zijn kloven goed aanpak dat de huid wel snel rustig wordt. Ze zag ook dat wonden slecht helen, er komt wel snel een mooi stukje huid op maar daarna veel litteken weefsel en weinig haar.

Ik zal het bloedbeeld hier ook delen. Kunnen we verder puzzelen :D

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:45

billy3105 schreef:
Dit is vitamine profiel groot:
Selenium, Vitamine A, Vitamine E,Beta-caroteen, Zink, Ijzer, Molybdeen, Koper, Zwavel
Parameters
• Andere categorieën
o Bèta-caroteen
o IJzer
o Koper
o Selenium (serum)
o Vitamine A
o Vitamine E
o Zink

Da was het wel met mij eens dat het ergens niet klopte zeker icm met zijn huid. Vond hem verder gezond en vrolijk ogen maar snapte mijn zorgen. En dat ik de problemen zoals zijn kloven goed aanpak dat de huid wel snel rustig wordt. Ze zag ook dat wonden slecht helen, er komt wel snel een mooi stukje huid op maar daarna veel litteken weefsel en weinig haar.

Ik zal het bloedbeeld hier ook delen. Kunnen we verder puzzelen :D


Zet je de normale waardes die er horen te zijn er dan ook bij. Vergelijkt makkelijker, ik ben heel benieuwd. Wel interessant dit :j

Chantal_lipi
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-01-13

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:28

Je vraagt enorm veel van je paard, het verbruik aan eiwitten is dus ook hoog. Voer je dit wel voldoende? Ik zou je rantsoen eens laten doorrekenen door een goede nutritionist.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:46

Ik zou toch echt eens aan msm denken. Is goed voor zowel de hoeven als de huid. Als paarden weinig op gras komen dan komt hier al snel een tekort in omdat msm alleen in verse producten zit (zoals gras of broccoli). In hooi ed zit het dus niet meer

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:09

Mijn paard heeft veel betere hoeven en haarwissel gekregen nadat ik er een keer zak (zwarte komijn) Schwarzkümmel brokjes doorheen gevoerd heb.
Het kan uiteraard ook toeval geweest zijn, maar schaden doet het niet.

SjonnieZ

Berichten: 2381
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:34

Mss erg uit of the box en mss niet wat je wilt horen. Maar train je mss niet teveel? Kan van invloed zijn op het algehele gestel van het paard en daar kun je niet tegenop voeren of suplementeren.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2443
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 22:12

Chantal_lipi schreef:
Je vraagt enorm veel van je paard, het verbruik aan eiwitten is dus ook hoog. Voer je dit wel voldoende? Ik zou je rantsoen eens laten doorrekenen door een goede nutritionist.


Ik heb met div eiwit producten geprobeerd bij hem maar hij lijkt hier gevoelig op te zijn. Als ik nu zijn spiermassa zie lijkt het dat hij dat voldoende heeft (geen eiwit is geen spier). Hij doet het goed op langzame vetten lijkt het
Swanzie schreef:
Ik zou toch echt eens aan msm denken. Is goed voor zowel de hoeven als de huid. Als paarden weinig op gras komen dan komt hier al snel een tekort in omdat msm alleen in verse producten zit (zoals gras of broccoli). In hooi ed zit het dus niet meer


Hij krijgt al msm!


Sizzle schreef:
Mijn paard heeft veel betere hoeven en haarwissel gekregen nadat ik er een keer zak (zwarte komijn) Schwarzkümmel brokjes doorheen gevoerd heb.
Het kan uiteraard ook toeval geweest zijn, maar schaden doet het niet.



Gaat mee om te proberen!

SjonnieZ schreef:
Mss erg uit of the box en mss niet wat je wilt horen. Maar train je mss niet teveel? Kan van invloed zijn op het algehele gestel van het paard en daar kun je niet tegenop voeren of suplementeren.


Nooit verkeerd om uiteraard in die hoek te denken. Ik heb wat gespeeld met zijn training schema en effectief traint hij nu minder, wel intensiever maar minder uren. Hij loopt ongeveer 3/4 dagen per week en dan nog een keertje Longeren. De trainingen pak ik heel doel gericht om de belasting zo min mogelijk te maken op heel zijn lijf natuurlijk. Links of rechtsom bedrijven we (top) sport en ik wil hem zo optimaal hebben natuurlijk. Zijn gezondheid gaat voor. Menig persoon zal zich over zijn huidige gesteldheid nog geen zorgen maken maar ik ben graag problemen voor!

——————————————————————————

Mijn smid heeft overigens hoofcast binnen en wil hiermee een extra stuk hoef creëren om zo de hoef netjes verder te laten groeien. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Van de week komt hij langs om hem te beslaan!

SjonnieZ

Berichten: 2381
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:49

Super TS dat je dit ook in consideratie neemt.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:21

Ik schrik van het legio aan supplementen...
Goed voer in basis moet ruim voldoende zijn.
Wat is de bloedlijn van je arab? Ik ken lijnen die je tot Sint juttemus kunt blijven voeren maar geen gram aankomen. Die je maar niet naar arbeid bijgevoerd krijgt.

Mag ook via pb

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:24

Wdj schreef:
Een ouderwetse: vroeger smeerde je bij traag groeiende hoeven de kroonrand in met laurierzalf en gaf je voor de huid en vacht af en toe een flesje bruin bier door het voer.


Bruin bier is goed voor de darmflora. Zou best een idee kunnen zijn als daar wat problemen zijn. Die laurierzalf deed niet veel behalve de kroonrand soepel houden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2443
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 23:47

SjonnieZ schreef:
Super TS dat je dit ook in consideratie neemt.

Zeker! En we nemen hem nog eens extra onder de loop natuurlijk. We hebben nog 1,5 wedstrijd op de planning staan (een 20 km als begeleider en dan nog een grote :') ) ben benieuwd wat dan zijn lijf van de winter gaat doen, zeker gezien hij dan procentueel gezien minder gaat trainen dan vorige winter. Toen was het verschil tussen onderhoudend rijden en trainings gericht een stuk kleiner.
Pareltjes schreef:
Ik schrik van het legio aan supplementen...
Goed voer in basis moet ruim voldoende zijn.
Wat is de bloedlijn van je arab? Ik ken lijnen die je tot Sint juttemus kunt blijven voeren maar geen gram aankomen. Die je maar niet naar arbeid bijgevoerd krijgt.

Mag ook via pb


Arie is een Shanghai EA x Emigrant (arvena) arie is gelukkig niet het type paard waar je eten in kan blijven stoppen en zo’n scharminkel blijft. Gewoon een mooi vol paard van net geen 160 gok ik.


Pareltjes schreef:
Wdj schreef:
Een ouderwetse: vroeger smeerde je bij traag groeiende hoeven de kroonrand in met laurierzalf en gaf je voor de huid en vacht af en toe een flesje bruin bier door het voer.


Bruin bier is goed voor de darmflora. Zou best een idee kunnen zijn als daar wat problemen zijn. Die laurierzalf deed niet veel behalve de kroonrand soepel houden.


Grappig genoeg is zijn kroonrand wel aardig soepel :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2443
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 11:46

We hebben wat gevonden in zijn bloed!

Afbeelding

In overleg met de dierenarts zal hij dan straks het volgende krijgen
0,5 schep ease en excel
0,5 schep top sport
Magnesium
Electrolyten
Door da samen gestelde supplementen met selenium en vit e
Over 6-8 weken prikken we opnieuw bloed en kijken dan het geheel weer na of het het juiste effect heeft en geeft.
Molybdeen is ook verhoogd, maar nu nog geen reden tot zorgen gezien zijn koper opname voldoende is

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:32

billy3105 schreef:
We hebben wat gevonden in zijn bloed!

[ [url=m/KhHtIP.jpg]Afbeelding[/url] ]

In overleg met de dierenarts zal hij dan straks het volgende krijgen
0,5 schep ease en excel
0,5 schep top sport
Magnesium
Electrolyten
Door da samen gestelde supplementen met selenium en vit e
Over 6-8 weken prikken we opnieuw bloed en kijken dan het geheel weer na of het het juiste effect heeft en geeft.
Molybdeen is ook verhoogd, maar nu nog geen reden tot zorgen gezien zijn koper opname voldoende is



Wat fijn dat er iets zinnigs uit gekomen is, hou je ons met volgende onderzoek op de hoogte of de aanpassing effect heeft gehad?

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:13

Fijn dat er iets uit is gekomen ts waarmee je aan de gang kunt!

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2443
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 09:42

Ik heb ook echt blij dat er iets uit komt! Mijn gevoel dat ik iets miste klopte dus ook *D
We zijn veel ellende voor en kunnen dus over naar herstel gaan <3 als ik eraan denk zal ik posten!

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

Billy heb je nog een update? Ben benieuwd of je verschil merkt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2443
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:58

Selenium heeft een heel stuk geholpen, maar volledig weg was het niet. Bloed waardes waren oké. We starten nu weer een proef op door hem te behandelen als zijnde dat hij ook gevoelig is op uv en nattigheid dus staat hij nu met een zilvwrzalf en uv bescherming buiten. De littekens blijven mooi dicht nu

Vader83
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Even een zijsprongetje. Is het water toevallig grondwater? Soms is dat erg ijzerrijk en wil dat wel met zink/ijzerverhoudingen rotzooien in het paardenlijf.