Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 13:31

Wat de titel zegt. Wat mis ik?

Het gaat om een 9 jarige kerngezonde Arabier. Vrolijk, glimt en barst van de energie. Altijd heeft hij een gevoelige huid gehad en geen geweldige hoeven. Het probleem met zijn hoeven is niet het brokkelen, maar het niet goed genoeg groeien. Hierdoor komen de nagel gaten te dicht op elkaar en is het een atletisch paard waardoor de ijzers makkelijk afvliegen met doorgescheurde nagel gaten tot gevolg :') dan heb je dus weer brokkel hoeven en je begrijpt te ketting reactie wel. Zonder ijzers is helaas geen optie ivm onze sport.
Als toevoeging plak beslag hebben we ook geprobeerd. Leuk, maar ik heb ze met 2 weken training doorgereden. Dit waren glushoes

Ik zie wel dat door de inzetten van de smid er wel verbetering inzit maar toch ik mis iets. Zeker gezien hij dus ook een ontzettend gevoelige huid heeft. Zijn kootholtes liggen makkelijk open door schurend zand en haar terug op oude wondjes duren heel lang. Hij krijgt schuurplekken van zijn vliegen masker.

Hij krijgt op het moment per dag
0,25 schep ease en excel pavo
0,25 schep top sport pavo
Hoogste aanbevolen hoeveelheid pharma horse vitamine korrel (weet even niet hoeveel dat is)
Dan verder van pharmahorse
Biotine +, glucosamine+msm, electrolyten, magnesium, kurkuma/zwarte peper
Vitalbix lijnzaadolie
Eens in de zoveel tijd een detox kuur van psytonic

En dan verder onbeperkt hooi icm tracksysteem dus Beweging zat voor hem.

Maar wat mis ik? Of moet ik het voor lief nemen dat hij dus een slechte huid en hoeven heeft.
Als bijzaak ik heb hem nu 3 jaar in mijn bezit en dit is altijd een punt geweest. Hebben jullie nog ideeën?
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 23-08-23 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:52

Hoefschoenen al een keer overwogen? Er zijn schoenen die speciaal ontwikkelt zijn voor endurance:
https://www.hoofwear.com/blog/post/hoef ... endurance/

Het zou ook nog mogelijk kunnen zijn dat hij te krap beslagen wordt waardoor er teveel van het hoefmechanisme belemmerd wordt en er daardoor slechte doorbloeding en dus groei is.

Veel arabieren hebben een tere huid, mijn paard met tere huidje ondersteun ik vaak in de kootholtes met: https://degroeneos.nl/product/groene-leem-pasta/

De de voeding en huisvesting klinkt verder goed.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 13:58

Galeobdolon schreef:
Hoefschoenen al een keer overwogen? Er zijn schoenen die speciaal ontwikkelt zijn voor endurance:
https://www.hoofwear.com/blog/post/hoef ... endurance/

Het zou ook nog mogelijk kunnen zijn dat hij te krap beslagen wordt waardoor er teveel van het hoefmechanisme belemmerd wordt en er daardoor slechte doorbloeding en dus groei is.

Veel arabieren hebben een tere huid, mijn paard met tere huidje ondersteun ik vaak in de kootholtes met: https://degroeneos.nl/product/groene-leem-pasta/

De de voeding en huisvesting klinkt verder goed.

Hoefschoenen zijn overwogen en heel leuk voor de “tragere” lange afstanden, maar niet de snelheden die ik rij en train met paard. Dit is ervaring die ik heb met Hoefschoenen en div paarden met div merken. Tot 12/13 per uur gemiddeld zijn die dingen prima. Maar harder gaan ze draaien, schuren geven drukplekkeb. De (lange) galop gaan ze gewoon niet zo goed mee

We hebben de ijzers zelfs wat ‘ruimer’ gelegd om het hoef mechanise te stimuleren omdat smid ook de gedachte had, misschien is het te krap voor hem. Maar dit werpt niet voldoende vruchten af.

Groene leem is een goede! Daar had ik nog niet aan gedacht. Liep nu te klooien met sudo maar dit zal wel wat beter werken

lideli

Berichten: 2451
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:26

En van die plak ijzers? Duplo beslag heet dat als ik het goed zeg. Dan hoef je geen nagels in zijn voeten te slaan

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 14:31

lideli schreef:
En van die plak ijzers? Duplo beslag heet dat als ik het goed zeg. Dan hoef je geen nagels in zijn voeten te slaan


Duplo’s hebben we het over gehad. Zelfs 2 smeden (1 ruime ervaring in Duplo’s bij endurance paarden) raden deze af genageld en geplakt bij dit paard door zijn hoefvorm. Als ik het mij goed herinner geven deze niet de juiste druk terug waardoor je een groter probleem creëert.
En dan zitten we nog steeds met het probleem dat zijn hoeven niet voldoende groeien, daar probeer ik nu op te focussen. Waarom groeien ze zo traag bij hem.

We hebben wel een ronde glushu gehad, maar met 2 weken waren deze schoenen gewoon doorgebroken. En Excusé van 230 euro iedere 2 weken vind ik nogal wat }:0

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:59


billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 15:16

Kidde schreef:
Je geeft natuurlijk al aardig wat, maar Voermeesters heeft ook speciaal voer voor de huid: https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... itaal.aspx


Interssant! In zal vanavond is een excel maken wat hij nu binnenkrijgt kwa vit en mineralen en kijken wat ik dan kan veranderen. Schrik wel trouwens van het voer advies van 1,5 kilo :+

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:28

Wat je nog kan proberen is de supplementen (en dan met name die voor hoef en huid in dit geval) te vervangen voor hetzelfde soort van een ander merk. Bijv horseflex (maar er is veel keuze). Ik heb in de afgelopen jaren ook best ervaren dat er tussen de merken (in combi met het paard uiteraard) best verschil kan zitten in hoeverre het werkt en ze het opnemen. Zo heb ik al heel veel glucosamine merken gehad en was het resultaat enorm wisselend.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:38

Persoonlijk heb ik met (langdurig) Biotine nooit verbetering gemerkt aan de hoeven, bij mijn paard -O-

Silicium op zich ook niet: dat doet meer voor manen en vacht bij mijn paard, dan dat het voor de hoeven doet.

Maar dit jaar ben ik af en toe een kuurtje zeewier gaan voeren en nu kan ik voorzichtig zeggen dat ik de hoefkwaliteit dit jaar wel beter vind!

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:43

Mijn haflinger haar hoeven groeiden ook slecht/ langzaam, ik heb haar nu een jaar en ineens komt de groei erin *\o/*

Ik train ook endurance dus voor ijzers is voor ons een must, want s=ze slijt haar hoeven voor schreef af zonder ijzers. Mijn grootste angst was wat jij beschrijft, langzaam groeien en spijker gaten te dicht bij elkaar met alle gevolgen van dien.

Ik weet alleen wat ik voer of dit voor jou een oplosssing zal zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen.

1350gr Vital Active+ (=300gr per 100kg, zit tussen matig/ zware arbeid in. Dit laat ik wel wat van de training afhangen. Doen we minder krijgt ze minder, heeft ze hele zware training gedaan krijgt ze zo 400/500gr extra)
Liksteen met biotine
Lijnzaad olie van de Welkoop
Elke 1 /2 maand kook ik 5tot 7 dagen elke dag lijnzaad en dat krijgt ze door een portie speedibeet (heb ik voor mijn Shetlander, dus makkelijk voor de lijnzaad)

Ze staat hier 24/7 buiten, waarvan nu in de zomer 16u uur land en 8 uur paddock.

journee
Berichten: 779
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:48

Qua voeding zit je volgens mij wel goed, ook wordt vaak gezegd dat supplementen wel de kwaliteit van het hoorn verbeteren, maar niet de snelheid waarmee het groeit.

Bij mij loopt het spul altijd zoveel mogelijk buiten en mij valt het echter op dat de hoeven in natte periodes veel sneller lijken te groeien dan in droge periodes. Ik weet niet of anderen dit ook herkennen, maar misschien kun je hier wat mee...

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 22:35

mairead schreef:
Persoonlijk heb ik met (langdurig) Biotine nooit verbetering gemerkt aan de hoeven, bij mijn paard -O-

Silicium op zich ook niet: dat doet meer voor manen en vacht bij mijn paard, dan dat het voor de hoeven doet.

Maar dit jaar ben ik af en toe een kuurtje zeewier gaan voeren en nu kan ik voorzichtig zeggen dat ik de hoefkwaliteit dit jaar wel beter vind!


Zeewier kan op het lijstje!
journee schreef:
Qua voeding zit je volgens mij wel goed, ook wordt vaak gezegd dat supplementen wel de kwaliteit van het hoorn verbeteren, maar niet de snelheid waarmee het groeit.

Bij mij loopt het spul altijd zoveel mogelijk buiten en mij valt het echter op dat de hoeven in natte periodes veel sneller lijken te groeien dan in droge periodes. Ik weet niet of anderen dit ook herkennen, maar misschien kun je hier wat mee...


Helaas maakt dit weinig verschil bij hem. 24/7 buiten op track systeem. Nat of droog geen verschil. Z’n Hoorn is nu ook niet van dusdanige kwaliteit door de ijzers die er steeds afvlogen.


SandraWierda schreef:
Mijn haflinger haar hoeven groeiden ook slecht/ langzaam, ik heb haar nu een jaar en ineens komt de groei erin *\o/*

Ik train ook endurance dus voor ijzers is voor ons een must, want s=ze slijt haar hoeven voor schreef af zonder ijzers. Mijn grootste angst was wat jij beschrijft, langzaam groeien en spijker gaten te dicht bij elkaar met alle gevolgen van dien.

Ik weet alleen wat ik voer of dit voor jou een oplosssing zal zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen.

1350gr Vital Active+ (=300gr per 100kg, zit tussen matig/ zware arbeid in. Dit laat ik wel wat van de training afhangen. Doen we minder krijgt ze minder, heeft ze hele zware training gedaan krijgt ze zo 400/500gr extra)
Liksteen met biotine
Lijnzaad olie van de Welkoop
Elke 1 /2 maand kook ik 5tot 7 dagen elke dag lijnzaad en dat krijgt ze door een portie speedibeet (heb ik voor mijn Shetlander, dus makkelijk voor de lijnzaad)

Ze staat hier 24/7 buiten, waarvan nu in de zomer 16u uur land en 8 uur paddock.



Hi Sandra! Leuk mede endurance ruiter! Het enige verschil wat wij hebben is de vital active kwa voer, verder heb ik ook een biotine liksteen, speedibeet vind ie niet te eten en heel eerlijk, hij is dik zat :') maar tof dat het voor jullie werkt! Welke klasse start je?


manzano schreef:
Wat je nog kan proberen is de supplementen (en dan met name die voor hoef en huid in dit geval) te vervangen voor hetzelfde soort van een ander merk. Bijv horseflex (maar er is veel keuze). Ik heb in de afgelopen jaren ook best ervaren dat er tussen de merken (in combi met het paard uiteraard) best verschil kan zitten in hoeverre het werkt en ze het opnemen. Zo heb ik al heel veel glucosamine merken gehad en was het resultaat enorm wisselend.



Ik zal ze eens onder de loop nemen of bijv horseflex een betere verhouding heeft dan pharmahorse!

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:58

Het is niet perse de verhouding, maar soms ook de opneembaarheid.
Ik heb zelf geen goede ervaring met pharmahorse. Horseflex doet die van mij het beter op. Groene os ook heel goede ervaringen mee, maar die is wel prijzig.

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 07:06

Ik voer die van mij hoof regulator van marstall.
Echt superspul. Is in brokvorm.
Dus geen geklooi met poeders die ze niet eet.
Ze is 24 maar haar voeten groeien nog als kool.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 07:27

Ik zou eens een bloedonderzoek laten doen voor je met allerlei supplementen in de weer gaat.
Misschien komt je paard echt iets te kort en kun je dat zo veel gerichter aanpakken.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 07:47

Cowgirl schreef:
Ik zou eens een bloedonderzoek laten doen voor je met allerlei supplementen in de weer gaat.
Misschien komt je paard echt iets te kort en kun je dat zo veel gerichter aanpakken.


Daar ga ik in mee.
Biotine is inmiddels bewezen niet effectief dus daar kun je mee stoppen.
Hoe zit het met de suikerstofwisseling bij je paard?
Je triggerde mij met je opmerking "hij is dik zat" > een avs die zo hoog in training staat en niet vol op de wei en met bijbehorend voerschema zou niet dik mogen zijn.
Suikers zijn van invloed op hoorn ,huid en haar, ik denk dat daar wellicht wel eens wat verbetering te halen valt.
Daarnaast zou ik ook eens kritisch naar je supplementen kijken. Een vitamine e toevoegen omdat hij niet vol in het gras staat maar wel veel verbruikt ivm spierkracht zou ook nog wel eens zinvol kunnen zijn net als bijvoorbeeld brandnetel of kleefkruid voor de afvoer van afvalstoffen.
Voer je magnesiumglycinaat?
En waarom Kurkuma? Hij heeft geen ontstekingen toch oid?

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:29

Ik vraag me af of 'less is more' niet verstandiger zou zijn op dit moment. Een bloedonderzoek om uit te sluiten of hij echt ergens tekorten heeft zoals hierboven al aangegeven, en dan gewoon beginnen met kwalitatief ruwvoer + brok en vanuit daar kijken naar een supplement mocht hij nog wat tekort komen. Hij hangt op dit moment van supplementen aan elkaar, dat kan de bedoeling niet zijn als je basis gewoon in orde is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:21

manzano schreef:
Het is niet perse de verhouding, maar soms ook de opneembaarheid.
Ik heb zelf geen goede ervaring met pharmahorse. Horseflex doet die van mij het beter op. Groene os ook heel goede ervaringen mee, maar die is wel prijzig.

Thanks! Ik ga ze onderzoeken
huricane schreef:
Ik voer die van mij hoof regulator van marstall.
Echt superspul. Is in brokvorm.
Dus geen geklooi met poeders die ze niet eet.
Ze is 24 maar haar voeten groeien nog als kool.

Marstall vertrouw ik als merk zijnde voor geen meter. Het schijnt dat daar soms een spoor van een positief testent bijproduct in komt te zitten met alle gevolgen voor mij van dien :')


Wildgirl schreef:
Cowgirl schreef:
Ik zou eens een bloedonderzoek laten doen voor je met allerlei supplementen in de weer gaat.
Misschien komt je paard echt iets te kort en kun je dat zo veel gerichter aanpakken.


Daar ga ik in mee.
Biotine is inmiddels bewezen niet effectief dus daar kun je mee stoppen.
Hoe zit het met de suikerstofwisseling bij je paard?
Je triggerde mij met je opmerking "hij is dik zat" > een avs die zo hoog in training staat en niet vol op de wei en met bijbehorend voerschema zou niet dik mogen zijn.
Suikers zijn van invloed op hoorn ,huid en haar, ik denk dat daar wellicht wel eens wat verbetering te halen valt.
Daarnaast zou ik ook eens kritisch naar je supplementen kijken. Een vitamine e toevoegen omdat hij niet vol in het gras staat maar wel veel verbruikt ivm spierkracht zou ook nog wel eens zinvol kunnen zijn net als bijvoorbeeld brandnetel of kleefkruid voor de afvoer van afvalstoffen.
Voer je magnesiumglycinaat?
En waarom Kurkuma? Hij heeft geen ontstekingen toch oid?



Ik pak jullie even samen. + vanilla Bloed onderzoek lijkt een goed idee, maar ik heb de ervaring met mijn da dat ik zeer specifiek moet aangeven wat ik onderzocht wil hebben. Waarvan je denkt, logisch dat dat mee pakt gebeurd niet… dus welke bloedwaarden wil ik gaan kijken?


En meneer is niet dik, maar dik zat voor het werk wat hij doet; dus geen mager scharminkel wat je veel in de endurance ziet
Afbeelding

Maar suikers kan ik wel induiken, hoe test ik dat? maar vraag mij dan wel af waar het vandaan komt en waar ik dat kan korten. Ik heb zeer arm hooi, getest via pavo. Eigenlijk alle Wijzers op die test staan naar beneden. Hens ook de supplementen.
De redenen daarvoor
Vitamine korrel -> weinig brok weinig in het hooi
Biotine- hoeven
Magnesium - geen = druk paard
Electrolyten - hij verliest nogal wat
Mam/gkucassime voor zijn pees die wat zwakker is
Kurkuma omdat de kloven door het zand wel wat van ontsteken in het begin

Vit e zit hij de lijnzaad in van vitalbix!
Brandnetel heb ik een tijd gevoerd maar zag geen verschil in huid of haar etc

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:27

billy3105 schreef:
lideli schreef:
En van die plak ijzers? Duplo beslag heet dat als ik het goed zeg. Dan hoef je geen nagels in zijn voeten te slaan


Duplo’s hebben we het over gehad. Zelfs 2 smeden (1 ruime ervaring in Duplo’s bij endurance paarden) raden deze af genageld en geplakt bij dit paard door zijn hoefvorm. Als ik het mij goed herinner geven deze niet de juiste druk terug waardoor je een groter probleem creëert.
En dan zitten we nog steeds met het probleem dat zijn hoeven niet voldoende groeien, daar probeer ik nu op te focussen. Waarom groeien ze zo traag bij hem.

We hebben wel een ronde glushu gehad, maar met 2 weken waren deze schoenen gewoon doorgebroken. En Excusé van 230 euro iedere 2 weken vind ik nogal wat }:0

https://www.hoofwear.com/plakbeslag

Heb je al eens contact gehad met Klaas Feuth? Hij heeft veel verschillende soorten plak beslag. O.a. een die hij zelf print met een 3-D printer. Dus echt maatwerk.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:36

Je doet verder niets met de hoeven zelf? Ik ben wel fan van DuoHoef, daardoor komt er echt meer vocht in de hoef (ik heb Friezen, dus je ziet echt kleurverschil daardoor met grijziger of veel zwarter). Wat de hoef flexibeler maakt en dus minder snel scheurt en brokkelt etc. Uiteraard duurt dat wel ff voordat het goed werkt. Maar bij de een smeer ik ook echt de onderkant en alles in. Dat maakt echt wel verschil.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:37

Mijn mening is gekleurd gezien ik echt geen fan ben van pavo. O.a door de drukke paarden die het oplevert en veel paarden die jeuken/kriebelig zijn.
In de basis kijk ik naar wat mijn paard aan ruwvoer binnen krijgt en wat ik qua training vraag. Al naar gelang daarvan voeg ik vetten of eiwitten bij. Ik heb niets met vitaminebrokjes/balancers etc. Supplementen(maar over het algemeen kruiden)voeg ik toe wanneer daar behoefte aan is en ben ik secuur in qua werking en niet teveel te gelijk.
Ik denk dat je terug moet naar de basis, iemand hierboven zei het al...less is more en zeker een sober ras als de av voer je snel verkeerd/ teveel.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:39

Sanet schreef:
Je doet verder niets met de hoeven zelf? Ik ben wel fan van DuoHoef, daardoor komt er echt meer vocht in de hoef (ik heb Friezen, dus je ziet echt kleurverschil daardoor met grijziger of veel zwarter). Wat de hoef flexibeler maakt en dus minder snel scheurt en brokkelt etc. Uiteraard duurt dat wel ff voordat het goed werkt. Maar bij de een smeer ik ook echt de onderkant en alles in. Dat maakt echt wel verschil.

Gaat op de lijst erbij om in te lezen. Dank!

@ wildgril

Ik ben ook nooit fan geweest van pavo. Heel veel ‘extra’ die ze in de meest gangbare zaken proppen. Maar ik heb voor zijn brok toen alles naast elkaar gelegd en zeker de langdurige vetten zitten goed in de topsport en de ease en excel. Maar idd je paard krijgt er veel energie van, maar goed dat mag hij ook hebben met zijn werk. Brok matig ga ik ook niet mijn geheel aanpassen. Kwa energie toevoer zit hij nu heel goed met 0,5 kilo brok per dag. Daar ben ik heel blij mee gezien hij traag brok eet en liever hooi of gras eet ( altijd zo geweest met en zonder supplementen)
De supplementen die ik nu voer hebben wel allemaal een reden en in de 3 jaar opgebouwd en buiten de biotine en de vit korrel lijken wel allemaal effect te hebben. Hoog in eiwit lijkt hij niet goed te kunnen verwerken

Maar ik wil zeker eens bloed trekken. Maar waar ga ik naar kijken

Sintara

Berichten: 7447
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Slechte huid slechte hoeven. Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:49

Ik denk dat je waarschijnlijk wel met een genetisch issue te maken hebt. Bij een teer huidje horen tere hoeven helaas.

Daarnaast.. bij mijn paard groeide de hoeven in het begin ook niet tot nauwelijks, pas toen ze een paar maanden van de ijzers af was gingen ze groeien. Nou weet ik niet wat er was gebeurd als ze goed op de ijzers was gezet hoor, maar ik vond het wel opvallend.

Ik denk dat je zeker eens advies kunt vragen bij Klaas Feuth. Hij is anti-ijzer dus daar moet je even mee om kunnen gaan, maar hij heeft verder wel een goede/frisse blik op hoeven en hoefproblemen. Zoals het nu is is ook niks

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:55

Mijn Mellow houdt ook niet zo van brok, eet liefst hooi. Maar de Active+ van Vitalbix vind ze echt lekker en gaat als eerste op tegenwoordig. Ik gebruik ook zoals hierboven omschreven DuoHoef, meestal na het afspuiten laat ik het vocht even in de hoef trekken en dan smeer ik het op de natte/ vochtige hoef.

Mellow heeft ook een erg kwetsbare huid, snel plekjes, littekens en heel gevoelig voor vliegen/ muggen bulten. Ze staat met vliegendek op alleen zonder hals, dat is dus ook net een heuvellandschap van de muggen bulten. En als ze geen kap met neus op heeft, ligt haar hele hoofdje open van de vliegen, hoe ze dat doen geen idee, maar allemaal zwarte plekken en wondjes. Haar masker ziet zwart van de vliegen altijd, terwijl mijn shet er naast staat en daar zie je niets op.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:57

Sintara schreef:
Ik denk dat je waarschijnlijk wel met een genetisch issue te maken hebt. Bij een teer huidje horen tere hoeven helaas.

Daarnaast.. bij mijn paard groeide de hoeven in het begin ook niet tot nauwelijks, pas toen ze een paar maanden van de ijzers af was gingen ze groeien. Nou weet ik niet wat er was gebeurd als ze goed op de ijzers was gezet hoor, maar ik vond het wel opvallend.

Ik denk dat je zeker eens advies kunt vragen bij Klaas Feuth. Hij is anti-ijzer dus daar moet je even mee om kunnen gaan, maar hij heeft verder wel een goede/frisse blik op hoeven en hoefproblemen. Zoals het nu is is ook niks

Correctie: Klaas is niet anti- wat dan ook. Klaas heeft zich gespecialiseerd in blootsvoets, hoefschoenen en kunststof beslag. Hij vind dat er genoeg zeer goede ijzer-hoefsmeden zijn, dat hoeft hij er niet bij te doen. Hij doet het liever op blote voeten, maar stuurt een paard echt door als hij ijzers nodig heeft. Ik ken Klaas als een pragmaticus, helemaal niet anti- dit of dat.