Het leed dat paardenvoer heet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 17:19

Er is ook zo veel keuze... :')
Wat ik nu voer is half bekertje Vitalbix active+ (van het vital bekertje) in combinatie met lijnzaad olie en vitamine/ mineralen poeder.

Ik zoek eigenlijk wat anders om te kijken of mijn beesies er beter op gaan doen.
Mijn ruin kan niet zo goed tegen haver, word die enorm futloos etc van.

Kwa hooi krijgen ze hogerkwaliteit verpakt voordroog hooi van frijters uit oudgastel ivm mijn ruin zijn longen kan die geen ander hooi als dit verdragen en appart voeren is geen optie met het hooi (ze staan samen aan huis).



Het betreft:

4,5jarige (drachtige) merrie van 1.65, zijn we aan het door rijden loopt nu ongeveer 2x per week onder het zadel 20/30minutjes en verder doen we veel wandelen en af en toe fietsen, skeeleren of aan de hand mee op buitenrit met mijn ruin (dit is vaak 3kwartier).
Ik vermoed dat zij wel wat gevoeliger is op haar maag en darmen, het lijkt ook of ze sinds de vitalbix en echt wat meer aan het werk gaan ze schrikkeriger is geworden.
Dit was ze voorheen namelijk totaal niet.


12jarige ruin van 1.53, die ik nu aan het omschakelen ben naar western en hij kan wal wat extra energie gerbuiken,
we rijden ongeveer 4x per week nu een half uurtje de ene keer langer de andere keer korter afhankelijk wat we doen (buitenrit of in de bak).


Waar hebben jullie goede ervaring mee?

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:56

Ik ben groot fan van horsefood. Goed voer, goeie kwaliteit en niet al te duur (maar ja na vitalbix valt alles mee) en ze hebben veel keuze.
https://www.horsefoodthebest.nl/

De mijne deed het ook niet op vitalbix en via via bij horsefood terecht gekomen. Ze is echt een kieskeurige eter maar dit vind ze heerlijk.

louise30
Berichten: 14
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:08

Een half maatbekertje active plus per dag? Dat is 125 gram. Er wordt voor dit voer 1,2 kg per dag geadviseerd voor een paard van 500kg. Zo komen ze niet aan hun aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineral. Als je voldoende brok voert is het toevoegen van poedertjes ook niet nodig. Verder is Active plus meer geschikt voor sportpaarden.
Je kan via de website van Vitalbix voeradvies vragen. Je krijgt dan echt een heel uitgebreid advies via de mail. Heb ik goede ervaringen mee

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:18

Nadeel van voeradvies van Vitalbix is dat ze alleen Vitalbix adviseren, terwijl er veel meer op de markt is.
Ik zou in ieder geval een balancer gaan geven ipv de Active+. Voor je merrie zou je een ruwvoermix voor de darmen bij kunnen voeren, zoals de Optiform van Hippalgo.
Voor je ruin zou je een muesli bij kunnen geven voor wat energie, maar vergeet ook de eiwitten niet die helpen voor spieropbouw en -herstel na training.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 21:34

Sorry heel deel vergeten in de openingspost te zetten, moet dit soort dingen ook niet posten als ik druk bezig ben :')

Met dit weer staan ze beide meer 'stil' we doen dan een stapritje buiten (aka 20min) of wandelen aan de hand.
Met het extreme warme weer gaan we enkel zwemmen in de zee savonds (aan de hand).
In de bak rijden is enorm afhankelijk van het weer dus de arbeid die ik heb genoteerd is wel in goeie bak en weer omstandigheden :') .
Zoals nu is de bak verzopen en een glijbaan dus doen we weinig.

Het zijn absoluut geen sportpaarden en denk dat ze misschien nog wel minder gereden worden als het gemiddelde recreatie paard haha.
Dus ze hebben ook niet veel nodig natuurlijk.


louise30 schreef:
Een half maatbekertje active plus per dag? Dat is 125 gram. Er wordt voor dit voer 1,2 kg per dag geadviseerd voor een paard van 500kg. Zo komen ze niet aan hun aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineral. Als je voldoende brok voert is het toevoegen van poedertjes ook niet nodig. Verder is Active plus meer geschikt voor sportpaarden.
Je kan via de website van Vitalbix voeradvies vragen. Je krijgt dan echt een heel uitgebreid advies via de mail. Heb ik goede ervaringen mee


Meer is niet nodig gezien ze krijgen naast de box allerlei vitamines mineralen en omega 3 etc naast de muslie hierdoor behalen ze ruim voldoende van wat ze nodig hebben :j
Met dit weer staan ze heel veel stil en met het enorm warme weer gaan we enkel zwemmen (wel 24/7 buiten met schuilstal).

Sinds we dit voeren (ja ook met half schepje) is de merrie erg snel met spanning etc opbouwde dit was hiervoor een stuk minder daarom ben ik er minder van gaan voeren zonder verandering in resultaat.
Eind van de winter stoppen we met rijden en mag ze lekker al der energie in het veulen stoppen, al hoeft ze nu ook niet veel te doen. Met rijden in de bak is het veel stap paar rondjes draf en half rondje galop linksom en rechtsom oefenen voornamelijk het sturen en dat ze netjes op men been reageert en ook weer terug komt.
Ze is nog jong dus hoeft niet veel.

Ik heb al eerder gemaild naar hun maar moest enorm veel geven beide paarden stonden toen ook stil/ extreem lichte arbeid en wat wandelen teven eten ze de compleet niet en luzerne krijgt de ruin jeuk lijkt het? Geen idee of dat mogelijk is.



Daihyo schreef:
Nadeel van voeradvies van Vitalbix is dat ze alleen Vitalbix adviseren, terwijl er veel meer op de markt is.
Ik zou in ieder geval een balancer gaan geven ipv de Active+. Voor je merrie zou je een ruwvoermix voor de darmen bij kunnen voeren, zoals de Optiform van Hippalgo.
Voor je ruin zou je een muesli bij kunnen geven voor wat energie, maar vergeet ook de eiwitten niet die helpen voor spieropbouw en -herstel na training.


Dit is idd jammer, maar doen ze dat allemaal niet?

Dankjewel zal er eens naar kijken!
Wat voor muslie zou ik dan het beste naar kunnen kijken? (Kwa wat erin zit of juist niet).

Eiwitten zitten denk ik wel goed gezien het rijkere hooi, ook zijn ze eerder aan de zware kant.
Oja mijn ruin krijgt wel magnesium bij omdat die snel stijf kan zijn zeker bij het koudere weer :).



mala26 schreef:
Ik ben groot fan van horsefood. Goed voer, goeie kwaliteit en niet al te duur (maar ja na vitalbix valt alles mee) en ze hebben veel keuze.
https://www.horsefoodthebest.nl/

De mijne deed het ook niet op vitalbix en via via bij horsefood terecht gekomen. Ze is echt een kieskeurige eter maar dit vind ze heerlijk.


Dankjewel zal er eens naar kijken!
Ja vitalbix is niet goedkoop :')

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:41

Heb je het hooi getest? Want van suikers worden ze ook dik en als het hooi van vorig jaar of dit jaar is, is die kans groot. En ze kunnen daar ook ril/schrikachtig van worden. Overigens hoor en lees ik ook veel paarden die schrikachtig worden van Vitalbix.

Je hooi + balancer (Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix Daily Complete, Metazoa, Agrobs Naturmineral en zo zijn er wel meer) zijn de basis. Daar moeten ze het in basiswerk goed op kunnen doen. Kom je tekort, vul je gericht aan. Voor meer energie heb je koolhydraten nodig, voor de spieren eiwitten. Welke muesli dat moet zijn, kun je op de verpakking kijken. EWpa hoog = meer energie. EWpa laag = minder energie. Zelf ben ik geen voorstander van granen, dat geeft hoog suiker/zetmeel.
Maar het mooiste is een quickscan van je hooi laten maken, zodat je weten wat ze daar aan energie, suikers en eiwitten uit halen op basis van de kilo’s die ze eten. Dan kun je ook heel gericht aanvullen.

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:43

Marstall

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 21:52

Daihyo schreef:
Heb je het hooi getest? Want van suikers worden ze ook dik en als het hooi van vorig jaar of dit jaar is, is die kans groot. En ze kunnen daar ook ril/schrikachtig van worden. Overigens hoor en lees ik ook veel paarden die schrikachtig worden van Vitalbix.

Je hooi + balancer (Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix Daily Complete, Metazoa, Agrobs Naturmineral en zo zijn er wel meer) zijn de basis. Daar moeten ze het in basiswerk goed op kunnen doen. Kom je tekort, vul je gericht aan. Voor meer energie heb je koolhydraten nodig, voor de spieren eiwitten. Welke muesli dat moet zijn, kun je op de verpakking kijken. EWpa hoog = meer energie. EWpa laag = minder energie. Zelf ben ik geen voorstander van granen, dat geeft hoog suiker/zetmeel.
Maar het mooiste is een quickscan van je hooi laten maken, zodat je weten wat ze daar aan energie, suikers en eiwitten uit halen op basis van de kilo’s die ze eten. Dan kun je ook heel gericht aanvullen.


Wilde ik idd bij de volgende baal laten doen, wij kunnen helaas niet veel hooi kwijt dus halen altijd een baal van 400kg hier doen we zomers 3weken mee ongeveer en s'winters iets korter.
Eerder had iemand een keer gezegd dat het om die reden geen zin heeft om je hooi te laten testen en dit enkel zin heeft als je grotere partijen koopt :).
Ik weet niet welke snee/jaar dit is, het ruikt iniedergeval heerlijk haha.

We hebben de merrie nu 4jaar en krijgt dit al vanaf dag 1 dus geen idee of dat mogelijk is dat ze hier nu dan ineens op gaat reageren?
Ander hooi voeren is alleen geen optie, mijn ruin is nu sinds we dit voeren volledig klacht vrij en dit wil ik heeeel graag zo houden.

Dankjewel voor je duidelijke uitleg! Hier kan ik wat gerichter mee gaan zoeken :j
Ik ben overigens ook geen voorstander van graan mijn ruin lijkt ook moeite te hebben om het te verwerken.

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:05

Als je merrie al jaren Vitalbix krijgt en er verder niks veranderd is en nu ineens anders is, dan zou ik het toch in het hooi zoeken, tenzij de samenstelling van Vitalbix veranderd is :D
Als je veel wisselt van baal, dan is analyseren niet echt interessant. Tenzij je hooi wel steeds van hetzelfde perceel komt. Daar zou je naar kunnen informeren. Maar veel hooi van vorig jaar en dit voorjaar is hoog in suiker vanwege de droogte. Dat zou het gedrag wel kunnen verklaren. Suiker = energie.

Als het hooi werkt, zou ik dit ook zeker niet veranderen. Weet je hoeveel kg hooi ze krijgen?
Wat je wel zou kunnen is dan de Active+ eraf halen en daarvoor in de plaats een balancer/vitaminebrokje geven. En dan even kijken wat je merrie doet. Wat voor poeder geef je nu voor de vitamines?

Je ruin zou je gericht bij kunnen voeren. Ik vind lijnzaad een fijne bron van energie én eiwit. Bijvoorbeeld in een kant en klaar lijnzaadbrokje of pure lijnzaad en dan malen. Qua graanvrije muesli’s heeft Marstall wel een aantal mooie muesli’s zoals de Vito en Faser Light. Ik lees ook veel goede verhalen over Pavo InShape. Agrobs en Vitalbix hebben ook mooie muesli’s, maar die zitten wat lager in energie.

En heel anders, maar wel interessant voor energie voor je ruin: biologische zwarte haver. Dat is een vrij puur product, vaak heb je er maar weinig van nodig. En het geeft langzamer energie af.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 23:56

Daihyo schreef:
Als je merrie al jaren Vitalbix krijgt en er verder niks veranderd is en nu ineens anders is, dan zou ik het toch in het hooi zoeken, tenzij de samenstelling van Vitalbix veranderd is :D
Als je veel wisselt van baal, dan is analyseren niet echt interessant. Tenzij je hooi wel steeds van hetzelfde perceel komt. Daar zou je naar kunnen informeren. Maar veel hooi van vorig jaar en dit voorjaar is hoog in suiker vanwege de droogte. Dat zou het gedrag wel kunnen verklaren. Suiker = energie.

Als het hooi werkt, zou ik dit ook zeker niet veranderen. Weet je hoeveel kg hooi ze krijgen?
Wat je wel zou kunnen is dan de Active+ eraf halen en daarvoor in de plaats een balancer/vitaminebrokje geven. En dan even kijken wat je merrie doet. Wat voor poeder geef je nu voor de vitamines?

Je ruin zou je gericht bij kunnen voeren. Ik vind lijnzaad een fijne bron van energie én eiwit. Bijvoorbeeld in een kant en klaar lijnzaadbrokje of pure lijnzaad en dan malen. Qua graanvrije muesli’s heeft Marstall wel een aantal mooie muesli’s zoals de Vito en Faser Light. Ik lees ook veel goede verhalen over Pavo InShape. Agrobs en Vitalbix hebben ook mooie muesli’s, maar die zitten wat lager in energie.

En heel anders, maar wel interessant voor energie voor je ruin: biologische zwarte haver. Dat is een vrij puur product, vaak heb je er maar weinig van nodig. En het geeft langzamer energie af.


Bedankt weer voor je uitgebreide antwoord :j

Je leest het verkeerd om haha hooi krijgt ze al ruim 4 jaar de bix krijgt ze nu een half jaar/jaartje denk ik.
Ja dat is lastig kan eens informeren, maar waarschijnlijk omdat er zon lange tijd tussen zit is het altijd verschillend.
Ik weet dat hun eigen perselen hebben en ook heel deel uit Frankrijk haalde dit ontstoffen ze extra etc en dan word het opnieuw verpakt.

Phoe we wegen het niet gok dat ze een net of 6 per dag van ca 5 tot 8kg krijgen en dan savonds een net van ongeveer 15+ kg? Is ook weer afhankelijk want bij goed weer mogen ze overdag op de weide.
Ze krijgen het in maaswijdte van 2,5cm omdat ze mijn ruin het anders naar binnen schrokt (doet net of die geen eten krijgt altijd).

Voor de poeders zal ik morgen even een foto van maken, die haal ik bij de dierenarts. Eerst voerde we altijd equinetopforte maar die is gestopt helaas.

Dankjewel, ik zal er eens naar kijken! Ze krijgen beide 2 pompjes lijnzaadolie per dag.

Na deze zak vitalbix wil ik kijken voor iets anders vandaar dat ik alvast informeer, we zijn nu op de helft van deze zak.

Wat is het verschil met normale haver en die zwarte haver? Vroeger toen we nog in de sport reden kreeg die dit namelijk ook (normale haver) en hij reageerde het tegenovergestelde werd heel traag en loom ervan, dit was die al maar werd nog erger.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:41

Je hoort wel vaker dat paarden die en balancer op basis van luzerne krijgen schrikachtiger worden. (Vitalbix, Metazoa...) Misschien eens de thimotee versie proberen of Marstall Force, die is heel betaalbaar tov de andere merken en je moet er maar 100g/dag ofzo van geven...

Het gewicht van je paarden moet je in het hooi en de hoeveelheid zoeken.

Zwarte haver zou iets hoger in energie waarde zitten en iets constanter van kwaliteit omdat het in warmere streken geteeld wordt dan de witte haver.

welmoedz

Berichten: 1583
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:37

Goede ervaring met hippalgo zero, eerst allerlei andere voersoorten geprobeerd maar deze blijven m'n ponys eten en ze hebben een stuk minder jeuk dan voorheen.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:38

petitparis schreef:
Je hoort wel vaker dat paarden die en balancer op basis van luzerne krijgen schrikachtiger worden. (Vitalbix, Metazoa...) Misschien eens de thimotee versie proberen of Marstall Force, die is heel betaalbaar tov de andere merken en je moet er maar 100g/dag ofzo van geven...

Het gewicht van je paarden moet je in het hooi en de hoeveelheid zoeken.

Zwarte haver zou iets hoger in energie waarde zitten en iets constanter van kwaliteit omdat het in warmere streken geteeld wordt dan de witte haver.


Dankjewel!
Gewicht regelen we idd met het hooi :D
Nu met veel regen en kouder weer krijgen ze wat extra.
Voornamelijk mijn ruin heeft het aan de koude kant (komt de schuilstal niet uit en is een beetje chagrijnig, dit word die altijd zodra die t kouder heeft).

Ik ga eens kijken naar die soorten voer! :j

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 16:02

Voor nu zit ik voor de merrie te denken aan Marstall Gastro-Muesli ook omdat ik vermoed dat ze wat gevoellig is op der maag lijkt dit me wel een goeie om te proberen?

en voor mijn ruin zit ik te twijfelen tussen Marstall Gastro-Muesli ook en Marstall Faser-Light.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:14

Ik begrijp niet waarom je voor die Vital active + hebt gekozen, daar in verhouding te weinig van geeft en dat dan weer gaat aanvullen met supplementen.

Pas als je x hoeveelheid geeft, zou je volgens de schema's voldoende vit en mineralen geven. Dat is dan met de DC. Wil je wat extra voor trainen en rijden, kies je voor de active + waar ook al vit/min in zitten en dat ook voldoende zou zijn als je daar genoeg van geeft.

Nu kies je een voer dat ze niet nodig hebben, geeft daarvan te weinig en gaat het aanvullen. Je maakt het onnodige veel te ingewikkeld.

Zonder analyses weet je nooit exact wat je voert en zelfs dat zijn momentopnames. Je moet dus altijd naar het paard kijken, maar niet alles is (direct) te zien zoals tekorten of overschotten.

Wat je naast hooi en of gras bijvoert hangt af van het paard en wat je ermee doet. Daarom zijn er zoveel verschillende voeren en ook verschillende meningen. Niet iedereen heeft hetzelfde paard of doet hetzelfde, maar kan je dan wel adviseren om iets te geven wat zij doen, omdat het bij hun werkt, maar dat zegt niks over jouw paarden.

Advies vragen aan merken, maar zelfs sommige onafhankelijke zgn voedingsdeskundigen is ook niet zo heilig. Voeren adviseren bijna altijd iets uit hun lijn en adviseurs die online ( dus ongezien!! ) advies geven na een simpele cursus zijn niet zo betrouwbaar.

Wat wil je nou echt voeren en waar loop je echt tegenaan? Je kan van alles proberen, maar soms moet je iets langer geven voor resultaat.
Maar in de basis zijn er wel richtlijnen voor bijv meer body, meer energie of te dik etc. Voor hele specifieke dingen moet je foto's plaatsen, hooi testen, evt bloed onderzoek doen etc.

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:15

Happy_Hippie schreef:
Voor nu zit ik voor de merrie te denken aan Marstall Gastro-Muesli ook omdat ik vermoed dat ze wat gevoellig is op der maag lijkt dit me wel een goeie om te proberen?

en voor mijn ruin zit ik te twijfelen tussen Marstall Gastro-Muesli ook en Marstall Faser-Light.


Heeft die van mij ook gehad. Daar deed ze het ook goed op.
Ik ben er alleen vanaf gestapt omdat het hier in de buurt niet te krijgen is en het via internet moet bestellen. En daar doe ik het niet zo goed op, elke keer dacht ik kak geen voer meer.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 16:26

mala26 schreef:
Happy_Hippie schreef:
Voor nu zit ik voor de merrie te denken aan Marstall Gastro-Muesli ook omdat ik vermoed dat ze wat gevoellig is op der maag lijkt dit me wel een goeie om te proberen?

en voor mijn ruin zit ik te twijfelen tussen Marstall Gastro-Muesli ook en Marstall Faser-Light.


Heeft die van mij ook gehad. Daar deed ze het ook goed op.
Ik ben er alleen vanaf gestapt omdat het hier in de buurt niet te krijgen is en het via internet moet bestellen. En daar doe ik het niet zo goed op, elke keer dacht ik kak geen voer meer.


Haha ja dat is niet handig idd ook niet altijd idiaal, voor mij maakt het niet zo veel uit dus wellicht het proberen waard :j
Wel fijn dat die van jou het er goed op deed!

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 16:34

superpony schreef:
Ik begrijp niet waarom je voor die Vital active + hebt gekozen, daar in verhouding te weinig van geeft en dat dan weer gaat aanvullen met supplementen.

Pas als je x hoeveelheid geeft, zou je volgens de schema's voldoende vit en mineralen geven. Dat is dan met de DC. Wil je wat extra voor trainen en rijden, kies je voor de active + waar ook al vit/min in zitten en dat ook voldoende zou zijn als je daar genoeg van geeft.

Nu kies je een voer dat ze niet nodig hebben, geeft daarvan te weinig en gaat het aanvullen. Je maakt het onnodige veel te ingewikkeld.

Zonder analyses weet je nooit exact wat je voert en zelfs dat zijn momentopnames. Je moet dus altijd naar het paard kijken, maar niet alles is (direct) te zien zoals tekorten of overschotten.

Wat je naast hooi en of gras bijvoert hangt af van het paard en wat je ermee doet. Daarom zijn er zoveel verschillende voeren en ook verschillende meningen. Niet iedereen heeft hetzelfde paard of doet hetzelfde, maar kan je dan wel adviseren om iets te geven wat zij doen, omdat het bij hun werkt, maar dat zegt niks over jouw paarden.

Advies vragen aan merken, maar zelfs sommige onafhankelijke zgn voedingsdeskundigen is ook niet zo heilig. Voeren adviseren bijna altijd iets uit hun lijn en adviseurs die online ( dus ongezien!! ) advies geven na een simpele cursus zijn niet zo betrouwbaar.

Wat wil je nou echt voeren en waar loop je echt tegenaan? Je kan van alles proberen, maar soms moet je iets langer geven voor resultaat.
Maar in de basis zijn er wel richtlijnen voor bijv meer body, meer energie of te dik etc. Voor hele specifieke dingen moet je foto's plaatsen, hooi testen, evt bloed onderzoek doen etc.




Active + geef ik omdat ze de compleet niet goed aten en deze wel, zoals ik al eerder omschreef kregen ze eerder meer maar daar ben ik al vannaf gestapt daarom dat ze nu minder krijgen.
Als het beter weer is en ik meer rij krijg mijn ruin ook meer ik pas het aan aan de arbeid die ik doe met ze.
Kwa tijd dat je het probeert, ze staan nu beide een jaar op de vitalbix en de merrie sinds klein half jaartje terug naar beneden geschroeft, dat lijkt me wel een voldoende tijdsbestek toch?
En ja ik maak het me snel te moeilijk met dit soort dingen _O- Ik ben gewoon altijd bang dat ze te weinig binnen krijgen kwa vitamines, mineralen etc.

Tuurlijk niks en niemand is heilig en weet hoe of wat, maar vragen kan toch geen kwaad?
Ik heb er allemaal niet zo veel kaas van gegeten en een ander wellicht wel.
Er is zo ongelovelijk veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie en dan is dit voor mij de beste optie om dit hier te vragen (dit hoeft voor een ander niet zo te zijn, ook goed).

Mijn ruin heeft na de winter een bloed onderzoek gehad deze was okay (enkele aan de wat lagere kant maar alles binnen spek zegmaar).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 01:49

Ik begrijp je heel goed hoor. De meeste baasjes willen vooral goed doen en worden bang gemaakt voor van alles, dus maken zich snel veel te druk.

Alleen de DC is wel saai en weinig om te geven. Dan zou je die evt bij een ruwvoermix kunnen doen of een sobere muesli. Dat is echt geen ramp of gelijk heel slecht. Maar hardvoer is er vaak op gebaseerd om er best veel van te geven voor je voldoende aan vit/min zou geven. Daarom zijn mensen de vitamine korrels gaan geven bij bijv minder muesli. Maar of veel paarden echt tekorten hebben is discutabel.

Natuurlijk staat vragen vrij, maar niemand ziet je paard of heeft echt zicht op de situatie vanachter een scherm. Ik heb zelf voer verkocht en advies gegeven, maar heb de veranderingen de laatste jaren ook gezien, dus vandaar dat ik ook de andere kant aangeef.

Een beetje rijden kan een paard prima op basic voer. Veel mensen geven wel te snel te weinig eiwitten.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 02:08

superpony schreef:
Ik begrijp je heel goed hoor. De meeste baasjes willen vooral goed doen en worden bang gemaakt voor van alles, dus maken zich snel veel te druk.

Alleen de DC is wel saai en weinig om te geven. Dan zou je die evt bij een ruwvoermix kunnen doen of een sobere muesli. Dat is echt geen ramp of gelijk heel slecht. Maar hardvoer is er vaak op gebaseerd om er best veel van te geven voor je voldoende aan vit/min zou geven. Daarom zijn mensen de vitamine korrels gaan geven bij bijv minder muesli. Maar of veel paarden echt tekorten hebben is discutabel.

Natuurlijk staat vragen vrij, maar niemand ziet je paard of heeft echt zicht op de situatie vanachter een scherm. Ik heb zelf voer verkocht en advies gegeven, maar heb de veranderingen de laatste jaren ook gezien, dus vandaar dat ik ook de andere kant aangeef.

Een beetje rijden kan een paard prima op basic voer. Veel mensen geven wel te snel te weinig eiwitten.


Snap je hoor en dat is het denk ik ook! Dat bloedonderzoek deed ik ook puur om een keer alles te checken, alleen schok ik achteraf van de prijs _O-

Zal morgen zodra ik wakker ben even een foto van beide maken, om de huidige status van de 2 wat te verduidelijken.
Wat bedoel je met DC?
En dan komt de vraag welke sobere muslie of ruwvoermix zou ik dan bij kunnen voeren al extra "vulling" eventueel?

Ze krijgen trouwens 1x op een dag krachtvoer voor de rest enkel ruwvoer (dit vermeng ik op t moment met klein beetje stro, zodat ze er iets langer over doen).

Onze merrie gaat vanaf de winter ook weer merriebrok bijkrijgen want die is drachtig, alleen vind ze dat niet super lekker :') .

Dit is de meest recente foto van men ruin waar ik nu ff bij kan (anderhalve week geleden) Alleen hier heeft die een zadel op haha.
Afbeelding

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:39

Als ik het verhaal goed begrijp ging het jou vooral om spanning bij de merrie? En jouw ruin krijgt al extra magnesium? Dan zou ik de merrie ook een schepje magnesium bij voeren. Best mogelijk dat jouw ruwvoer net te weinig magnesium bevat. Als je zekerheid wilt dan even ruwvoer laten testen.

Sommige paarden zijn inderdaad gevoelig voor luzerne, dan is muesli vaak geen optie,tenzij deze haver en luzerne vrij is. Kijk anders eens bij een slobber of brok. Olie geeft langzaam energie, koolhydraten en suikers geven juist snel energie en je paard dus meer "pit". Veel fabrikanten kun je gerust bellen voor vrijblijvende informatie, er zijn meer merken dan vatalbix.

Granen (koolhydraten) zijn zeker niet altijd slecht voor je paard, wel van belang is dat hij ook verbruikt wat je geeft, dus meer voeren bij veel arbeid en tijdens de dracht en minder voeren bij rust.
Laatst bijgewerkt door journee op 06-08-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:48

journee schreef:
Als ik het verhaal goed begrijp ging het jou vooral om spanning bij de merrie? En jouw ruin krijgt al extra magnesium? Dan zou ik de merrie ook een schepje magnesium bij voeren. Best mogelijk dat jouw ruwvoer net te weinig magnesium bevat. Als je zekerheid wilt dan even ruwvoer laten testen.


Klopt, hebben nu voer besteld waar dit oa in zit :)
Mag je magnesium poeder gewoon voeren aan drachtige paarden :) ?

journee
Berichten: 780
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:54

Happy_Hippie schreef:
journee schreef:
Als ik het verhaal goed begrijp ging het jou vooral om spanning bij de merrie? En jouw ruin krijgt al extra magnesium? Dan zou ik de merrie ook een schepje magnesium bij voeren. Best mogelijk dat jouw ruwvoer net te weinig magnesium bevat. Als je zekerheid wilt dan even ruwvoer laten testen.


Klopt, hebben nu voer besteld waar dit oa in zit :)
Mag je magnesium poeder gewoon voeren aan drachtige paarden :) ?


Volgens mij is dat geen probleem, maar voor de zekerheid kan je altijd even etiket nakijken (ik weet niet of je pure vorm of mix voert) of even veearts bellen voor advies.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het leed dat paardenvoer heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:13

Aan welke merken kan je normaal goed komen?

Hoever is je merrie nu? Merk je nu verschil in gedrag nu ze drachtig is?

Je kan wel merken bellen, maar ze zullen bijna altijd hun eigen merken adviseren. Ik weet hoe ik de merken moest aansmeren die wij verkochten..................

Wat voor ras, mix is je ruin? Hij lijkt er zo niet slecht uit te zien, maar vanuit deze hoek lastig. Zo zou ik zeggen, wat meer training vooral. En dat gaat vaak in combinatie met juiste voer.

DC is de daily complete. Dat is de standaard vitamine korrel van Vitalbix. De active+ zit die ook in, maar geeft meer energie voor paarden die iets doen, maar moet je dus voldoende van geven om aan de door hun gestelde minimale dagelijks behoefte te komen. Wat discutabel is, want elk paard is anders, elke maner van houden is anders, elk hooi is anders etc.

Merriebrok kan je ook van een ander merk geven of mengen met iets. Lucerne zijn veel wisselende ervaringen mee. Als je paard echt gevoelig is, moet je het wel ontwijken. Maar in muesli zit vaak zo weinig en zeker als je kleine beetjes geeft is dat te verwaarlozen als je paard er geen moeite mee heeft.

Maar er zijn ook wel basis brokken, sobere paarden brokken en muesli's.

Iets wat snelle energie geeft heeft ook geen nut om 's aochtends te geven als je pas 's avonds gaat rijden. Het kijkt allemaal net iets nauwer als je het echt heel precies wilt doen dan wat de reclames je vertellen.

Wij hebben ook jaren alles zelf samengesteld en echt gemeten en gewogen. Veel werk en paarden aten soms met lange tanden. Ik ben daar ook vanaf gestapt, maar voer ook niet hele jaar rond hetzelfde. Pas ook weleens wat aan naar behoefte, het weer, het bewegen etc.

Een drachtige merrie goed voeren, maar niet overdrijven. En inderdaad een beetje oppassen wat ze krijgen, want niet alles is aan te raden. En soms hangt het ook af van de hoeveelheid, combinatie etc

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:34

superpony schreef:
Aan welke merken kan je normaal goed komen?

Hoever is je merrie nu? Merk je nu verschil in gedrag nu ze drachtig is?

Je kan wel merken bellen, maar ze zullen bijna altijd hun eigen merken adviseren. Ik weet hoe ik de merken moest aansmeren die wij verkochten..................

Wat voor ras, mix is je ruin? Hij lijkt er zo niet slecht uit te zien, maar vanuit deze hoek lastig. Zo zou ik zeggen, wat meer training vooral. En dat gaat vaak in combinatie met juiste voer.

DC is de daily complete. Dat is de standaard vitamine korrel van Vitalbix. De active+ zit die ook in, maar geeft meer energie voor paarden die iets doen, maar moet je dus voldoende van geven om aan de door hun gestelde minimale dagelijks behoefte te komen. Wat discutabel is, want elk paard is anders, elke maner van houden is anders, elk hooi is anders etc.

Merriebrok kan je ook van een ander merk geven of mengen met iets. Lucerne zijn veel wisselende ervaringen mee. Als je paard echt gevoelig is, moet je het wel ontwijken. Maar in muesli zit vaak zo weinig en zeker als je kleine beetjes geeft is dat te verwaarlozen als je paard er geen moeite mee heeft.

Maar er zijn ook wel basis brokken, sobere paarden brokken en muesli's.

Iets wat snelle energie geeft heeft ook geen nut om 's aochtends te geven als je pas 's avonds gaat rijden. Het kijkt allemaal net iets nauwer als je het echt heel precies wilt doen dan wat de reclames je vertellen.

Wij hebben ook jaren alles zelf samengesteld en echt gemeten en gewogen. Veel werk en paarden aten soms met lange tanden. Ik ben daar ook vanaf gestapt, maar voer ook niet hele jaar rond hetzelfde. Pas ook weleens wat aan naar behoefte, het weer, het bewegen etc.

Een drachtige merrie goed voeren, maar niet overdrijven. En inderdaad een beetje oppassen wat ze krijgen, want niet alles is aan te raden. En soms hangt het ook af van de hoeveelheid, combinatie etc



Eigenlijk alles wel, voor nu heb ik Marstall Gastro-Muesli en de vito besteld (moeten we bellen of appen en dan word het voor ons besteld).
Dit halen we in Belgie kunnen we mooi ff tanken :')

De merrie is een barock pinto van 4,5 van nu 1.65 (lijkt nu weer wat te groeien voor men gevoel alleen de meetlat zecht van niet _O- ) ze heeft maar 13,5% fries voor de rest warmbloed (vader ceasar ter linde).
Haar vorige dracht hebben we ook niks gemerkt kwa verandering in karakter oid tot nu toe ook niets ze is nu 70dagen.

Mijn ruin is een kruising arabier - KWPN en is een paard gefokte pony van 1.53


Ah ja stom haha had ik kunnen weten, maar dit eten ze beide slecht dus vandaar dat ik over was gestapt naar active+ dit eten ze wel weer goed en over luzerne dat krijgen ze niet (buiten hetgeen wat verwerkt in het voer zit) geen idee of het kan maar lijkt of mijn ruin er jeuk van krijgt?
Paar keer geprobeerd maar hij gaat dan ineens allemaal schuren.

Nee precies, vaak willen we het misschien ook te perfect?
Ik doe nou ook alles afstemmen op de hoeveelheid beweging ze krijgen, ze staan aan huis dus dat scheelt wel met voeren etc kan alles zelf bepalen.


Vorig jaar hebben we merrie brokken gehaald van pavo dacht ik maar ze vind het niet heel tof om te eten en is het snel beu en dan wilt ze niet meer eten :')

Heb net ff foto's van ze gemaakt toen ik ze ging poetsen.
Normaal krijgen ze altijd hooi in een net maar dacht verwen ze even een keertje haha.
Beide missen ze veel spier, ruinlief is lang kreupel geweest en gaat nu sinds tijdje weer goed.
Merrie doen we weinig echt trainen nog mee en alles lekker rustig aan zodat ze ook de tijd krijgt,
vind het voor nu belangrijker dat ik ten alle tijden op kan stappen en wegrijden zonder problemen.
Dit gaat super en dan af en toe bijgezet aan de longe maar dit is eens in de 2/3 weken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding