Paard laat steeds restje muesli over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 16:40

Sinds een tijdje laat mijn paard steeds een restje muesli over, maar ik kan er de vinger niet op leggen wat het probleem is. Ik geef nu no stress muesli van passimo met de supplementen magnesium, duivelsklauw (ik ga dat omzetten naar melazone van NAF) en stroppy mare. Daarnaast geef ik wat luzerne voor de eiwitten. Ik doe er wat water bij om het te mengen. Wat ik ook doe, ze laat het laatste restje liggen en ik kan niet determineren wat erin zit En waarom ze dat laat liggen. Als ik dat daarna extra nat maak, wil ze het nog steeds niet eten. De luzerne eet ze wel helemaal op. Ze is laatst nog naar de tandarts geweest, dus dat kan het niet zijn. Daarnaast dacht ik dat ze misschien bepaalde dingen niet lekker vond, dus wat dat betreft heb ik al wat aanpassingen gedaan. Gek genoeg hinnikt ze wel om haar eten en is ze heel enthousiast. Alleen dat laatste restje dus niet. Ik geef haar dit iedere dag, dus een tekort lijkt me gek. De hoeveelheid die ik haar geef maakt ook niet uit. Bij veel of weinig, altijd laat ze een restje liggen. Een vriendin van mij dacht dat het misschien wel iets te maken heeft met iets wat ze in de natuur ook doen, maar met googelen kan ik helaas niks vinden. Vandaar dat ik dit topic maak :) Heeft iemand toevallig een idee waarom ze dit doet? Alvast bedankt!

DuoPenotti

Berichten: 29897
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:43

Al eens een andere emmer/voerbak geprobeerd? Dat ze deze niet fijn vind om schoon te likken?

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:49

Hier blijft het laatste restje achter waar de meeste supplementen in zitten. Dat zie je niet perse, maar dat blijft toch achter. Dan smaakt het blijkbaar niet lekker genoeg. Wij zijn overgestapt naar een beetje slobber met de supplementen erin. Muesli natmaken ks echt wel heel anders als echt slobber geven. Van pavo heb je kleine zak slobber, dus kan je het uitproberen.
Hier krijgen ze dus slobber met alsnog de muesli en luzerne erdoor. Dan gaat alles op. Met alleen de muesli en luzerne bleef er altijd een deel liggen, ook al hinniken ze. Zonder supplementen werd alles wel opgegeten, tenzij ik een verkeerde luzerne had.

Even kritisch kijken of je al die supplementen wel moet voeren. Is de pijnstilling echt nodig, is een ander supplement voor hormonen misschien lekkerder enzovoorts.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 17:14

DuoPenotti, gek genoeg at ze eerst wel deze gewoon leeg. Maar ik ga het wel eens proberen om in een andere emmer gegeven!

MyWishMax, hmm dat zou best kunnen. Ik heb het ook wel eens eerder met slobber gegeven, maar dat vond ik zo’n gedoe. Misschien toch maar weer naar overstappen, of iig nog eens proberen. Ik zet het op mijn lijstje! Supplementen blijf ik altijd kritisch op, vandaar dat daar nog wel eens wat in wisselt. Ik ben bijvoorbeeld net overgestapt van frambozenblad puur naar de stroppy mare, omdat ik vond dat dat eerste niet genoeg deed. Zonder de natuurlijke pijnstilling kan ik eens overleggen met de dierenarts en fysio, maar ik ben wel wat huiverig om te stoppen omdat het nu juist zo goed gaat.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:19

Ik denk idd ook dat het aan de supplementen zal liggen. Wist je dat je bij Pitpit.com ook gebroken duivelsklauw kan krijgen? Want veel paarden zijn niet verzot op poedertjes (verschilt van paard tot paard, heb eentje die geen vloeibare wil, en de andere wil geen poeder). Je kan es krachtvoer geven zonder de supplementen, zien of dat verschilt, en dan de supplementen één voor één uittesten om te zien welke er niet smaakt. En idd kijken of de supplementen wel echt nodig zijn.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:21

Wat is de reden dat je die pijnstilling standaard moet geven dan? En waarom duivelsklauw ipv een andere vorm? Is het tijdelijk tijdens revalidatie oid? (Ook even goed om te realiseren dat je met duivelsklauw nooit een constante/stabiele hoeveelheid pijnstilling geeft)

Slobber heb je ook waar je alleen water bij gooit en niet hoeft te weken. Precies hetzelfde als wat je nu doet. Ik gooi 3 of 4 handjes in een emmer, scheut water erbij, roer alles door elkaar met de supplementen en muesli en klaar. Expres geen slobber die een x tijd moet staan, maar juist die met zowel koud als warm water direct gevoerd kunnen worden.

Frambozenblad deed hier ook niks, monnikspeper wel.
Ik moet sowieso geen vloeibare supplementen geven, de meeste worden echr vies gevonden. Maar poeder gaat alleen in hele kleine hoeveelheden, de hoeveelheid die jij geeft ziu hier ook niet opgegeten worden, terwijl het net vuilnisbakken zijn. Zodra ik daar maar een klein beetje water bij doe eten ze helemaal niet alles op, met echte slobber wel

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 17:32

Hwn, ik geef de duivelsklauw inderdaad al niet in poedervorm, maar in een soort stukjes. Hoewel ik er nu dus liever mee wil stoppen. Ik kan het inderdaad eens los geven en alles uitproberen, dat is ook een goede!

MyWishMax, we zijn een tijd lang van blessure naar blessure gerold (problemen met si gewricht, astma, peesblessure, gewrichtsontsteking etc.). Op een gegeven moment hebben we besloten dit te geven als ondersteuning, vooral zodat kleine pijntjes en gevoeligheden niet telkens zouden uitmonden in grote blessures. Ik wil nu inderdaad graag overstappen naar een andere vorm, omdat ik het nu al langer dan een jaar geef en ze is pas 10 jaar oud. Daarom hoop ik dat de metazone van NAF dit kan gaan vervangen.

Ook goede van die slobber met koud water! Heb je daar misschien een linkje van? Ik vind het zo irritant om steeds te moeten weken in warm water. Mocht de stroppy mare hier ook niks doen, hou ik de monnikspeper in mijn achterhoofd. Die zet ik ook op mijn lijstje! Ik geef nu niks vloeibaars. De NAF is dat wel, dus ik hoop dat dat geen probleem gaat zijn

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:25

Hier lieten ze supplementen ook liggen met muesli dus ook overgestapt naar slobber zonder teveel werk.

Ik heb een hele tijd de Marstall Bergwiesen Mash gebruikt, ook gewoon met koud water.
Maar voor de afwisseling heb ik nu de Slueslimix, vinden ze ook heel erg lekker. Koud water erin, even roeren en met paar minuutjes is het een papje.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 11:45

Wat is het verschil tussen die twee? Ik schrijf ze iig op!

Duhelo

Berichten: 28574
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:47

geef eens een emmer voer zonder supplementen en kijk of ze het nog doet. Indien niet, ligt het zeker aan de supplementen (die mss naar beneden spoelen?
Ik zou ook eerder een schepje slobber of bietenpulp weken en de supplementen daardoor doen, gooi je de luzerne / meusli eerst in de bak en de slobber daarbovenop.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 11:51

Ik ben inderdaad van plan dat eens uit te proberen! Eerst eens een andere emmer, maar daarna idd alles eens los en kijken wat dat doet

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:35

veel paarden eten geen duivelsklauw (is enorm bitter), dus ik zou zeker uitsluiten of het daar niet aan ligt. Misschien dat het laatste beetje teveel de smaak van de duivelsklauw heeft opgenomen. Of van de Stroppy Mare. De mijne eet ook niets van supplementen met monnikspeper in.
Als ze het eenmaal geweigerd heeft te eten, dan helpt niets, buiten eetbak leeghalen en liefst van af nog uitspoelen. En daana likt ze haar bak weer leeg.

Voor supplementen geef ik ook slobber. Ik heb de graanvrije Alpengrün mash van Agrobs. Dit vind ze heerlijk en moet ook niet zo lang weken (is erg fijn gemalen "groen"), maar neemt best veel water op.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:13

Ze at de duivelsklauw ooit wel goed, maar ik stop daar sowieso over een paar dagen mee, dus dan zou dat al opgelost zijn. De stroppy mare geef ik pas 1 dag en daarvoor was het ook al. Dat is dus niet hét probleem. Maar eet jouw merrie dan helemaal niks of wel een deel?

Moet die slobber wel met warm water? Ik zet hem iig op mijn lijstje!

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:20

Mocht je toch nog / weer Duivelsklauw willen geven, Kitty van Kifrahorse verkoopt iets van Duivelsklauw met Ingwer. Dat is een pot met korreltjes. Mareentje van mij is best een zeikerd met eten, geeft niet veel om voer dus laat haar eten makkelijk staan als iets haar niet aanstaat, maar die at dat prima :)

Ik gaf dat een paar jaar geleden om haar door een artrose pootje heen te helpen, na een jaar ofzo was het niet meer nodig. Ik weet niet of Kitty het nog verkoopt maar ze weet vast wel wat het was :)

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:02

als de mijne eenmaal iets laat liggen, dan wil ze niets meer uit haar voerbak totdat het voer dat haar "beledigd" volledig weggehaald is. Maar het is een heel moeilijke eter. Echt verschrikkelijk.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:07

Pmarena, ik gaf het ooit in korreltjesvorm, van audevard. Alleen dat wilde ze op een gegeven moment ook niet meer. Ik zet het wel op mijn lijstje!

Petitparis, ik snap helemaal dat je daar moedeloos van wordt. Wat een tuttebel.

Vandaag heb ik het voer in plaats van in haar voerbak in een emmer gedaan. Droog wilde ze het helemaal niet eten, maar toen ik er flink wat water bij deed (zodat het op slobber ging lijken) heeft ze alles op gegeten en zelfs de emmer uitgelikt. Heel bijzonder, omdat ik dezelfde substantie gisteren ook zo aangeboden had. Voor nu lijkt de emmer en dus het idee van DuoPenotti de oplossing, maar als ze dit onverhoopt ook niet meer wil, ben ik van plan echte slobber aan te schaffen.

DuoPenotti

Berichten: 29897
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:14

Dat is fijn om te lezen.

Hopelijk blijft het een echte oplossing.

Mijn Sjimpie zag mij ook snel als de heks die hem vergiftigde als ik medicijnen oid gaf :+

Dus door de tijd heen ook van alles geprobeerd.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:15

Dit was wel het makkelijkst om te proberen, dus ik hoop dat de tuttebel dit vasthoudt haha!

pmarena

Berichten: 48240
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:53


Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 18:04

Ah dankjewel! Mocht ik ooit daar weer naar overstappen, zal ik die eens proberen!

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:42

Handig om weten dat ze liefst nat voer eet. Dan kan je voor supplementen, als je de optie hebt, eerder voor vloeibaar gaan. Net omgekeerd van mijn merrie, die lust niks van nat voer (gelukkig olie door het voer wel, moet tegen verstopping) maar eet duivelsklauw en zinktabletjes (van het Kruidvat) netjes op, duivelsklauw at ze zelfs uit de hand.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 06:33

hwn schreef:
Handig om weten dat ze liefst nat voer eet. Dan kan je voor supplementen, als je de optie hebt, eerder voor vloeibaar gaan. Net omgekeerd van mijn merrie, die lust niks van nat voer (gelukkig olie door het voer wel, moet tegen verstopping) maar eet duivelsklauw en zinktabletjes (van het Kruidvat) netjes op, duivelsklauw at ze zelfs uit de hand.


Niet helemaal mee eens. Hier hoef ik juist niet voor vloeibaar te gaan, dat wordt slechter gegeten. Terwijl ze nu dus wel alles op eet in de slobber. Ook vorige dieren werkten allemaal niet zo. Nat maken of slobber is heel anders als vloeibare supplementen.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 15:48

Hwn, wat mywishmax zegt klopt wel een beetje. Als Ivy (mijn paard) iets echt niet wil, wil ze het ook niet. Bijvoorbeeld met oestress, dat wilde ze niet droog, maar ook niet vloeibaar eten. Het is wel handig om te weten dat nat én een bepaalde emmer helpt. Dat scheelt

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:05

Ondertussen heeft Ivy toch besloten dat ze ook uit de emmer haar eten liever niet hoeft. Als ik het dan in de voerbak doe, gaat ze het gek genoeg soms wel weer eten. Ik snap er echt helemaal niks meer van. Daarom heb ik besloten de stroppy mare en metazone op te voeren en er daarna mee te stoppen. Blijkbaar heeft ze toch aan het niet echt nodig te hebben. Magnesium blijf ik wel geven. Tot die tijd wil ik toch een slobber proberen. Even voor de zekerheid: kan ik deze https://www.ej.nl/pavo-slobber-mash_ove ... B0QAvD_BwE slobber ook met koud water geven?

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paard laat steeds restje muesli over

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:11

Dat kan zeker.