Graasmasker bij een jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Graasmasker bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 16:25

Sinds begin dit jaar heb ik een super lieve schwarzwalder fuchs! Mega leuk natuurlijk, maar ze is de afgelopen tijd wel aangekomen.
Ze is 3 (april 2020) en heeft nog niet heel veel tanden gewisseld waardoor ik nu tegen problemen aanloop met het graasmasker, Ik heb een thinline gekocht en los hooi krijgt ze hiermee prima naar binnen, maar de meerderheid van het hooi wordt bij ons aangeboden in ruiven. Het lukt haar niet om bij het ruif te eten, ik denk dat dit komt doordat ze nog te korte tanden heeft... Tevens sta ik op een grote pensionstal waar ze 24/7 op een track staat. Rantsoen aanpassen gaat dus niet lukken. Ze heeft onbeperkt toegang tot hooi met mooie lage waardes en het wordt dus voornamelijk uit ruiven met kleine mazen gevoerd.

Nu dus mijn vraag; zijn er ook graasmaskers voor jonge (nog wisselende) paarden? Of is er een andere manier dat ik haar enigzins op gewicht kan houden tot zij uitgewisseld is en ik wel een graasmasker kan gebruiken?
Omdat ze nog zo jong is wil ik haar ook niet 'opeens' flink aan het werk zetten, dat lijkt mij ook niet ideaal.

Ik wil als kanttekening erbij zetten dat ik geen ongewenst advies hoef over het onbeperkt toegang hebben tot hooi. Ze is aangekomen, maar echt niet moddervet. Ze staat op een super fijne stal en in de omgeving is het onmogelijk om een stal te vinden die zelfs maar een beetje aan deze plek kan tippen. O:)

Alvast bedankt voor het meedenken!

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:36

Is de tandarts al geweest? Wellicht heeft hij wel een voorbeeld van een goed graasmasker maar misschien moet haar gebit ook gedaan worden.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:40

Ik denk dat je met een 3 jarige voor een hooimaaltijd uit fijnmazige ruiven geen graasmasker op hoeft te doen hoor.

SF's zijn gewoon zwaarder in hun type, dat is echt niet hetzelfde als "dik". Daarnaast zijn ze op 3 jarige leeftijd nog altijd in de groei. Zeker hooi kun je in deze fase prima veel geven.

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 08:24

BigOne schreef:
Is de tandarts al geweest? Wellicht heeft hij wel een voorbeeld van een goed graasmasker maar misschien moet haar gebit ook gedaan worden.


De tandarts komt komende maand! Maar goed idee om aan hem te vragen of hij misschien nog wat weet

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 08:27

Dees schreef:
Ik denk dat je met een 3 jarige voor een hooimaaltijd uit fijnmazige ruiven geen graasmasker op hoeft te doen hoor.

SF's zijn gewoon zwaarder in hun type, dat is echt niet hetzelfde als "dik". Daarnaast zijn ze op 3 jarige leeftijd nog altijd in de groei. Zeker hooi kun je in deze fase prima veel geven.


Tuurlijk is het een zwaarder type, en dat is ook helemaal okay! Maar haar buik komt nu net voorbij haar knie, dat is meestal wel een punt dat je kan zeggen dat een paard simpelweg te zwaar is. Ze staat ook nog niet echt in het werk vanwege haar leeftijd, als ze dan wel zo door blijft eten zal ze ook verder aankomen. Ik zou het heel vervelend vinden als ze last van haar gezondheid krijgt omdat ze te zwaar is terwijl ik er nu nog wat aan kan doen

Spenk
Berichten: 21818
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Graasmasker bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:29

Hoelang heb je het geprobeerd?

Het kost tijd om ze te leren bij
de ruiven en en netten te eten.

Zou gewoon paar dagen ophouden en waarschijnlijk lukt het dan wel.

Ken meer jonge paarden met graasmaskers die er 0 problemen mee hebben.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Graasmasker bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:34

Krijgen ze hooi uit ruiven of netten? Ik kan me voorstellen dat het eten uit ruiven lastig is omdat spijlen niet meegeven. De mijne staat ok wel eens met graasmasker in de groep maar eet prima uit een net, ze kunnen dan met het masker het hooi nog wat schuiven waardoor het door het gat komt. Mag je wellicht een extra hooipunt maken waar uit een net gegeten wordt? Met een kuubkist bv? Daar kan ze dan wellicht beter uit eten met een masker?

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 10:46

Spenk schreef:
Hoelang heb je het geprobeerd?

Het kost tijd om ze te leren bij
de ruiven en en netten te eten.

Zou gewoon paar dagen ophouden en waarschijnlijk lukt het dan wel.

Ken meer jonge paarden met graasmaskers die er 0 problemen mee hebben.


Hmm misschien dan toch blijven proberen. We zijn nu ongeveer 2 weken aan het oefenen, maar dan heeft ze hem niet zolang op. Ik heb haar nu 2 dagen een halve dag met het masker laten staan en ze probeert het echt wel, maar ze krijgt bij de ruiven er niks doorheen. af en toe een sprietje, maar dat is meer geluk

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 10:47

Lenexa schreef:
Krijgen ze hooi uit ruiven of netten? Ik kan me voorstellen dat het eten uit ruiven lastig is omdat spijlen niet meegeven. De mijne staat ok wel eens met graasmasker in de groep maar eet prima uit een net, ze kunnen dan met het masker het hooi nog wat schuiven waardoor het door het gat komt. Mag je wellicht een extra hooipunt maken waar uit een net gegeten wordt? Met een kuubkist bv? Daar kan ze dan wellicht beter uit eten met een masker?


Excuus, het zijn inderdaad ruiven met daarin netten, dus ze moet het tussen het net vandaan halen :)
We hebben wel meer paarden met graasmaskers in de groep en het lukt hun prima, soms misschien zelfs iets te goed haha, dus de uitdaging ligt echt bij haar