Hooi testen; om gek van te worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 17:08

Leuk hoor die vooruitgang en ontwikkeling in de paardenwereld. Het wordt er alleen niet makkelijker op. Helemaal niet als de theorie in de praktijk een ander effect heeft :?

Theorie: ik heb een paard met pssm1 die je laag in suiker en hoger in eiwit moet voeren.

Praktijk: afgelopen winter heb ik hooi van onbemest land gevoerd. Was niet getest. Hier deden ze het goed op. Nu de oogst van hetzelfde land dit jaar wel getest, suiker 13% en eiwit 8%.

Dit voorjaar was het onbemeste hooi op en heeft de loonwerker pakken van bemest land gebracht. Suiker getest met refractometer en kwam uit op 9%. Eiwit weet ik niet maar zal hoger zijn geweest ivm bemesting. Hier kreeg mijn paard al heel snel last van. Harde manenkam en jeukende sokken.

Fouragehandel hooi uit Frankrijk laten brengen. Eiwit <7%. Suiker was 1 pak 9% en de ander 12%. Paard doet het hier goed op en de problemen zijn weg. Ze eten dit hooi slecht door de stekelige stekelige structuur en het is behoorlijk prijzig.

Ik zit in een spagaat. Blijkbaar krijgt mijn paard dus last van hoger eiwit in hooi. In het verleden heb ik heel braaf hooi gevoerd laag in suiker en laag in eiwit. Paard viel gigantisch terug in gewicht en was er niet bij te voeren ondanks bietenpulp, eiwitisolaat poeder en gemalen lijnzaad. Pas toen ik over stapte naar het mooie fijne hooi van onbemest land kwam ze weer in conditie.

Dus ik neig ernaar om dan toch maar voor de ombemeste te gaan die hoger in suiker zit dan tegenwoordig oké wordt gevonden.

Zijn er meer mensen die testen en bij hun paarden andere dingen zien dan je op basis van de theorie zou verwachten?
Laatst bijgewerkt door Floortje_NL op 15-07-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:09

Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.

Cioccolato

Berichten: 6643
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:12

Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.


Dit vat mooi samen :j
Sluit me erbij aan

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:14

Ik ken iemand die had met de refractometer dat ie laag was en bij Pavo (dacht ik) heel hoog uitkwam. Op fb lees ik het ook hier en daar. Zelf geen ervaring mee, ik laat het testen. Ik wil namelijk ewpa en eiwit ook wel weten.

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:15

Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.


_O_

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 18:15

puppy1128 schreef:
Ik ken iemand die had met de refractometer dat ie laag was en bij Pavo (dacht ik) heel hoog uitkwam. Op fb lees ik het ook hier en daar. Zelf geen ervaring mee, ik laat het testen. Ik wil namelijk ewpa en eiwit ook wel weten.

Heb er 4 getest met de refractometer. 2 daarvan had ik ook een pavo test bij en die kwamen overeen.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 18:16

Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.

Boeren verstand ben ik normaal ook echt van. Maar vind het het met die pssm best eng om meer suiker te voeren :=

Toushie

Berichten: 7279
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:23

Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.


Dit en ja met pssm word aangeraden laag in suiker, al zal ik in dit geval ook heel goed naar je paard kijken en hoe ze reageert. Als ze goed op het hooi reageert , losse spieren , soepel, fijne manenkam ect. Zou ik het gewoon aandurven.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:28

Ik vind die betrouwbaarheid van testen om te huilen. Van elke baal hooi is letterlijk elk sprietje hooi anders. Pak jij net een plukje met veel suiker of met veel eiwit? Boerenverstand doen wij het hier al jaren mee, gaat toch het beste.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:52

Ik voer ook van onbemest vogeltjes land.
Suiker waardes zijn echt heel hoog, ik laat het zelf testen.

Maar mijn hele kudde van 7 doet het er fantastisch op, het zijn mooie droge balen en een fijne leverancier. Dus ik laat het erbij. Dan maar hoog suiker..

Eerder laag suiker gevoerd had ik allemaal skeletten lopen, maar ohhh het was zulk mooi spul.. Nou niet voor die van mij dus.. ;)

Kijk naar je paard en vertrouw op je eigen kennis. Goed is goed toch?

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:23

Een paard heeft pd rond de kilo suiker nodig om goed te kunnen functioneren. Als jij je paard voldoende beweging geeft, evt nog losstaande eiwitten bijvoert en je management klopt dan is die suiker in je ruwvoer verwaarloosbaar TS.
Ik snap je voorzichtigheid maar sla er niet in door, hier spreekt overigens iemand die zowel een pssm 1 als 2 paard gehad heeft.

De suiker en eiwitwaarde is een combinatie van meerdere factoren. Bemesting maar vooral groeiproces en stressfactoren. Zo zal de 2e snee uit Nederland door de droogte overal meer dan gemiddeld in suiker uitslaan.
Wil je per ce hooi voeren of is voordroogkuil ook een optie?

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 15:55

Bedankt voor alle reacties +:)+ . Misschien ben ik inderdaad te bang geworden door alle theoretische kennis op het wereld wijde web.

Ik ga morgen nog een partij onbemest testen en dan een keuze maken.

Flubberboot

Berichten: 2927
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:09

Floortje_NL schreef:
Hutcherson schreef:
Gewoon doen waar je paarden het goed op doen. Boerenverstand is af en toe goud waard.

Boeren verstand ben ik normaal ook echt van. Maar vind het het met die pssm best eng om meer suiker te voeren :=

Als je paard het beter doet op het hooi wat volgens de test hoger in suiker zit, zou ik gewoon dat hooi blijven geven. Testen worden vaak ook met een paar sprieten hooi gedaan versus de 1000den die er in een baal zitten.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:30

Nadiine__x schreef:
..

Eerder laag suiker gevoerd had ik allemaal skeletten lopen, maar ohhh het was zulk mooi spul.. Nou niet voor die van mij dus.. ;)

Kijk naar je paard en vertrouw op je eigen kennis. Goed is goed toch?


Wij hadden ook (prachtig) hooi, heel laag in suiker. De paarden aten het zo slecht en begonnen de weidepalen te slopen. Ze aten nog liever hout dan dat hooi. Ook maar weer terug op boerenverstand en kijken naar wat de paarden aangeven.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:38

Paarden met PSSM type 1 doen het goed op ruwvoer dat laag in suikers is, wat neerkomt op <12%. Dit voer je. Paarden met PSSM type 1 hoeven niet hoger in eiwitten te worden gevoerd. Dat is voor paarden met PSSM type 2/MIM.

Wat mij betreft tel je daarbij op wat voor soort ruwvoer het is, wat voor soort grond, bemesting, planten, overig voer etc. Kennelijk werkt wat jij voert voor jouw paard. If it ain't broke, don't fix it

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:38

Geef je beperkt of onbeperkt? Ik heb er eentje op beperkt hooi staan zonder weidegang, en ik durf ook al vaker es hooi met een hoger suikergehalte te geven (zelfs +16%), zeker aangezien ik zelf wel weet dat het maar een klein deeltje van de pak is dat geanalyseerd wordt (ik doe zelf deze analyses, vandaar).

En vroeger dacht men dat paarden bevangen werden van eiwitten, en sommige paarden zouden bevangen worden van luzerne (hoog eiwit laag suiker), dus misschien zit er toch nog iets van waarheid in de oude "fouten" ?

pol013

Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:52

Zijn al je testen met die refractometer? Dat lijkt mij niet de meest betrouwbare methode.

Een degelijkere test op een grotere batch hooi geeft dan wel mee duidelijkheid. En als je voldoende grote partijen kunt aankopen blijft dat toch echt de moeite waard.
Je kunt boerenverstand hebben tot je een ons weegt, daarmee kun je nog steeds niet in je hooi kijken.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:33

Mac schreef:
Paarden met PSSM type 1 doen het goed op ruwvoer dat laag in suikers is, wat neerkomt op <12%. Dit voer je. Paarden met PSSM type 1 hoeven niet hoger in eiwitten te worden gevoerd. Dat is voor paarden met PSSM type 2/MIM.

Wat mij betreft tel je daarbij op wat voor soort ruwvoer het is, wat voor soort grond, bemesting, planten, overig voer etc. Kennelijk werkt wat jij voert voor jouw paard. If it ain't broke, don't fix it

Bedankt voor je reactie. Het stelt mij wel gerust om hooi te voeren wat met de huidige meetwijzes en beoordeling naar hoog uitslaat.

Soort grond is klei. Er wordt geen mest uitgereden maar wel jong- en vleesvee ingschaard. Overig voer is suikerarm en 100% graanvrij.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:35

hwn schreef:
Geef je beperkt of onbeperkt? Ik heb er eentje op beperkt hooi staan zonder weidegang, en ik durf ook al vaker es hooi met een hoger suikergehalte te geven (zelfs +16%), zeker aangezien ik zelf wel weet dat het maar een klein deeltje van de pak is dat geanalyseerd wordt (ik doe zelf deze analyses, vandaar).

En vroeger dacht men dat paarden bevangen werden van eiwitten, en sommige paarden zouden bevangen worden van luzerne (hoog eiwit laag suiker), dus misschien zit er toch nog iets van waarheid in de oude "fouten" ?

Het hooi weeg ik af en krijgen ze in slowfeeders. Daarnaast is er wel altijd gerstestro om te knabbelen.

Ja de kennis gebaseerd op de praktijk lijkt soms zo gek nog niet tegenover al onze moderne theoretische benaderingen :+

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:37

pol013 schreef:
Zijn al je testen met die refractometer? Dat lijkt mij niet de meest betrouwbare methode.

Ik heb 4 verschillende partijen met de refractometer gedaan. Van 2 van die partijen had ik ook en pavo test en die resultaten kwamen overeen.

Artimes

Berichten: 497
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:19

Ik schop dit topic even omhoog, ik ben momenteel ook opzoek naar hooi en test ook. Ik heb een paar proefbalen gehaald, paard met ppid en IR maar veel te hoog in suiker (13/14%) maar hij leek het er wel goed in te doen. Helaas zat er in het onverpakte hooi broei dus heb ander hooi gehaald, getest en wel lager in suiker (rond de 10%)
Heb met een reflector meter snel getest, als het hooi goed valt laat ik het wel uitgebreid analyseren

Ik heb wat meer hooi van stal getest van dit jaar en dat zit ook allemaal zo hoog in suiker (13/14%)

Ik vind het ook lastig om te kijken naar mn paard en niet geheel in de stress te schieten van het suiker. Fijn te lezen dat hier meer mensen mee tobben.

Hebben meer mensen al hooi van dit jaar getest? Ben erg benieuwd naar de waarden.

Gambler21

Berichten: 557
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:38

Hallo,

Wie zou mij meer kunnen vertellen of het volgende mogelijk is?

Ik heb 7 weken geleden hooi laten testen, ik heb dit net voordat het geperst werd, van het land verzameld, laten testen bij Vitalbix en de suikerwaarde was 114 ds/kg. Voor mij te hoog helaas. Nu heeft afgelopen week de leverancier hetzelfde hooi laten testen bij Pavo en daar komt de suikerwaarde uit op tussen de 55 ds/kg en 75 ds/kg. Dus nu ontstaat er verwarring. Inmiddels heb ik ook contact met beide partijen die het getest hebben en ik denk dat het hooi nogmaals getest gaat worden door een derde partij.

De vraag is, is het mogelijk dat de suikerwaarde zo gedaald is doordat het 7 weken gelegen heeft? Dit kan toch niet een zo groot verschil uitmaken? Wie weet hier iets over?

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hooi testen; om gek van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:51

Nee maar wel welke baal jij getest hebt. Je bent er niet van de op de hoogte dat elke baal anders kan zijn?

Elk plekje op het land kan andere waardes bevatten.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:06

Gambler21 schreef:
Hallo,

Wie zou mij meer kunnen vertellen of het volgende mogelijk is?

Ik heb 7 weken geleden hooi laten testen, ik heb dit net voordat het geperst werd, van het land verzameld, laten testen bij Vitalbix en de suikerwaarde was 114 ds/kg. Voor mij te hoog helaas. Nu heeft afgelopen week de leverancier hetzelfde hooi laten testen bij Pavo en daar komt de suikerwaarde uit op tussen de 55 ds/kg en 75 ds/kg. Dus nu ontstaat er verwarring. Inmiddels heb ik ook contact met beide partijen die het getest hebben en ik denk dat het hooi nogmaals getest gaat worden door een derde partij.

De vraag is, is het mogelijk dat de suikerwaarde zo gedaald is doordat het 7 weken gelegen heeft? Dit kan toch niet een zo groot verschil uitmaken? Wie weet hier iets over?


Tussen 55 en 75 g suiker per kg DS is wel extreem laag (hangt er dan natuurlijk nog vanaf of het eerder 55 of eerder 75 is, is ook nog een wijde range, maar 55 lijkt me heel onwaarschijnlijk, de enige die ik op mijn werk al gezien heb die zo laag of lager gingen, waren net stro.

Wel interessant om te volgen: mijn ene hooileverancier zegt dat droog hooi direct mag gegeven worden, de ander zegt dat het moet uitteren (daardoor nog niet kunnen kopen bij mijn 2de leverancier, hij wou ze nog laten uitteren). Zou wel fijn nieuws zijn, want ik heb hier ook hooi gegeven dat te hoog was (16,7%) maar ik vond het te mooi om niet te kopen (heel onwetenschappelijk, weet ik, maar met beperkt durf je al es wat meer risico's te nemen). Dus misschien moet ik deze nog es hertesten en er toch nog bijkopen als het ok is.

Karin_deB

Berichten: 8270
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:08

Artimes schreef:
Ik schop dit topic even omhoog, ik ben momenteel ook opzoek naar hooi en test ook. Ik heb een paar proefbalen gehaald, paard met ppid en IR maar veel te hoog in suiker (13/14%) maar hij leek het er wel goed in te doen. Helaas zat er in het onverpakte hooi broei dus heb ander hooi gehaald, getest en wel lager in suiker (rond de 10%)
Heb met een reflector meter snel getest, als het hooi goed valt laat ik het wel uitgebreid analyseren

Ik heb wat meer hooi van stal getest van dit jaar en dat zit ook allemaal zo hoog in suiker (13/14%)

Ik vind het ook lastig om te kijken naar mn paard en niet geheel in de stress te schieten van het suiker. Fijn te lezen dat hier meer mensen mee tobben.

Hebben meer mensen al hooi van dit jaar getest? Ben erg benieuwd naar de waarden.


Ik heb mijn hooi net ter analyse opgestuurd, verwacht hem elk moment terug.
Eerste snede, onbemest land, in mei gemaaid en ruim een week liggen drogen voor het in kleine onverpakte baaltjes ging.
Het ziet, voelt en ruikt als mooi spul. Ben erg benieuwd!