Gezocht: eiwitten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:38

Koper: Klopt maar je zult duizend verschillende antwoorden krijgen en om alles te proberen ben je wel even zoet;) En je moet rustig schakelen als je iets veranderd bij je paarden. Ik had net mijn zoektocht van verschillende voeren weer gehad. En ben hier nu even op uit gekomen. het bevalt. Maar je moet helaas testen om te weten wat goed is voor welk paard om het te weten. Dat vind ik nu het moeilijkste met al dat aanbod. er is veel en vaak ook keuzes wel granen geen granen enz. Ik houdt het nu even hierbij en ga zien wat het doet. Binnenkort gaan de paarden ook weer meer getraind en gereden worden omdat het mooi seizoen begonnen is. En dan krijg ik pas de test of wat ik nu doe juist is voor de dieren.

Ik denk altijd dat het nog beter kan:) en ook ik winkel graag maar ja.het moet niet ten koste gaan van paard lief. Maar ja dat weet je pas als je het doet;0

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 16:29

Even een updateje voor wie geïnteresseerd is.

Afgelopen dinsdag ben ik begonnen met koolstofklei toevoegen aan zijn voer. Zijn eerste reactie was dat hij na het eten nog 3 keer terug naar zijn bak is gelopen om die nóg een keer uit te likken. De tweede reactie kwam gisteren: hij is zachter! Het harde spierpantser is zachter aan het worden *\o/*

Zou het dan echt zo simpel zijn... als zijn lever destijds overstuur is geraakt door mycotoxines dan blijft ook na behandeling natuurlijk het oorspronkelijke probleem. Waardoor de lever opnieuw belast wordt, niet meer goed het bloed kan zuiveren en er dus ook rommel in de spieren terecht komt.

Dat is voor nu mijn redenatie. Over een paar weken ga ik eiwitten toevoegen om te kijken of dat nog wat doet. Maar vooralsnog zijn we al een eind op weg. Hij beweegt anders, losser, en hij gedraagt zich anders. Ik ben er blij mee en mijn ruin vast ook.

Ik wou alleen dat ik dit jaren eerder bedacht had.

Overigens weet ik dat hij 1 halfbroer heeft die vergelijkbare klachten heeft. Stijf en veel struikelen. Van andere halfbroers/zussen van hem is dit bij mij niet bekend en ik ken ze natuurlijk ook niet alle 120+ :+ Dus ik weet niet of ik er nu ben. Maar hij lijkt nu in elk geval een stukje op te knappen en daar ben ik al heel blij mee. Hij heeft zijn bouw ook bepaald niet mee: overbouwd en zwaar front. Korte voorpootjes. Net zoals dat ene broertje. Dus dat zal ongetwijfeld meespelen. Maar het verklaart niet waarom het allemaal zo hard aanvoelde.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:41

Ik ben fan van aminoral van eggersman,dit is een product met gemalen sojabonen..Dit is het enige waar mijn oudere paardje een gevuldere bovenlijn van kreeg..Blijkbaar is soja toch een erg goed opneembare bron van eiwittten..Het is oa te koop bij zooplus en het is relatief goedkoop :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 16:44

Wat eiwitten betreft heb ik mijn keuze inmiddels gemaakt. Maar evengoed bedankt voor je reactie :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:49

Wat fijn dat je verschil ziet!Geen ideewat koolstofklei is...zal eens kijken.Wat ga je voor eiwitten voeren?Hopelijk knapt hij dan nog meer op!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 17:03

Koolstofklei is zeg maar een soort Norit voor melkkoeien (en ook te gebruiken voor paarden). De merknaam is FIR. Het vangt mycotoxines weg uit het lichaam. En heeft bij voorbeeld ook als werking dat de eiwitten die het dier binnenkrijgt efficiënter worden benut.
Ik ben het ook aan mijn merrie gaan geven. Hopelijk wordt zij minder gevoelig voor koliek, blijft ze beter op gewicht in de winter/bij koud weer en krijgt ze minder jeuk. Vooralsnog lijken haar klachten eerst te verergeren: ze schuurt ineens als een bezetene. Laten we hopen dat het als reactie is, en dat het hierna minder wordt dan voorheen.

De eiwitten die ik wil gaan voeren zijn die van Vitella. Onder andere vanwege de voor-en nafoto's van het paard van xyzutu maar ook omdat voor zover ik kan zien daar alle eiwitten in ruime hoeveelheid in aanwezig zijn (itt bij voorbeeld Coolstance, waar weinig lysine in zit) en omdat er minder mineralen in zitten die ik er niet in wil hebben, zoals ijzer. Ik heb juist zijn vitaminebrokken uitgezocht op een laag ijzergehalte. Verder vind ik het prettig dat ik me geen zorgen hoef te maken over gmo (wat ik met soja wel zou doen) en toxines/bestrijdingsmiddelen in de planten waar de eiwitten uit gewonnen worden aangezien toxines een oorzaak van het probleem lijken te zijn. Daarnaast is het volume wat je er per keer van moet geven laag en hoef ik niet te rommelen met dingen weken.

Mocht het niet werken dan zijn er genoeg andere opties maar dit leek mij de meest geschikte.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:08

Waar heb je die koolstofklei gekocht?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:23


pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:39

Thanks!Ik zocht het namelijk,maar kon het niet vinden :o

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:40

Je kunt het ook per ton bestellen :D Maar dan heb je een UBN-nummer nodig.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:15

:=

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:14

Koper schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik snap niet precies waar je die cijfers vandaan haalt? De TS heeft geen shetlander, waarom geef je dan de dagdosis van een shetlander/A-pony als richtlijn?

Jawel, die heeft de TS zeker wel :D Maar het paard in kwestie is een IJslander.

Het probleem is overigens niet dat hij geen spieren aanmaakt. Het probleem is dat de spieren hard en stijf zijn. Verzuurd. Terwijl hij niets doet. Het begint ondertussen een beetje lang te duren en ongeacht wat het probleem nou is (EMS, spierbevangen, weetikveelwatresistent) wil ik nou wel eens dat het klaar is. Paar jaar geleden kreeg hij vanwege een blessure een geneesmiddel wat de weke weefsels (oa dus spieren) ondersteunt en helpt en hij heeft die winter opvallend goed gelopen. De blessure waar hij dat middel voor kreeg is inmiddels al lang over, en hij krijgt het middel ook niet meer, maar ik zou er bijna weer om vragen voor 'm. Zelf heb ik het idee dat het met zijn lever en (de kwaliteit van) zijn bloed te maken heeft. Dat er in het bloed niet de juiste stoffen zitten om genoeg voedingsstoffen aan de spieren te leveren. Dat probleem had hij ook al toen ik 'm kocht, zij het destijds in zijn rug en broekspier en nu in de borst (was eerst schouder en borst, nu alleen dus nog borst).

Volgens de deskundigen in Utrecht is gedoe aan de weke weefsels een typisch IJslanderkwaaltje. Driegangers krijgen het blijkbaar eerder aan de botten. Wist ik ook niet. Dus het beeld past er wel bij, alleen is er niemand die weet wat we er mee aan moeten. Behalve dan dat het een stofwisselingsding is.

Ik volg als het mag even je verhaal. Hier merrie met dito problemen.
Ik ga ook even proberen wat jij geeft, maar toch ook extra mg.
Die koolstof lijkt me ook interessant.
Tip voor jou die ik toevallig ontdekte. Ze is ook wat koliekerig en mest grotere ballen dan de andere die wat onvast zijn doordat ze denk ik zo gulzig is (insulinersistent /ppsm achtig type).
Ik gaf elke nacht braambladeren omdat het gratis en gezond is en ze hiermee konden bezig houden 's nachts als het hooi op is. Wat merkte ik? Plots kleinere vastere mestballen. Ik keek even naar geneeskrachtige werking en ja hoor, braambladeren zijn goed bij koliek en diarree....

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 17:28

Bramenblaadjes krijgen ze inderdaad ook. En ze verslinden het. Net als paardenbloemen.

Echt een heel verschil met bij voorbeeld kleefkruid of brandnetels, die zijn dit voorjaar maar matig interessant.

Overigens valt het qua koliek momenteel mee hoor. Mijn ruin zelden, en mijn merrie bij wormen, in de winter en bij hitte. In de winter krijgt ze er een spulletje voor (en ik ontworm ze natuurlijk geregeld :Y) Voor hittestress helaas nog geen oplossing gevonden).

Magnesium doet niets bij mijn ruin. ik merk geen enkel verschil. Bij mijn merrie wel. Zonder magnesium en vitamine E/seleen heeft zij in het winterseizoen de gaten in haar huid staan. In de zomer heeft ze ook jeuk, ik vermoed dat dat door de gifstoffen komt die er nu dus uit aan het gaan zijn. De jeuk neemt eerst toe en daarna weer af, en ze heeft her en der van die zwarte korsten waar de rommel via de huid naar buiten komt. Wat doe ik 'r aan, het is echt niet leuk. Ze is ook heel moe omdat haar lichaam zo hard aan het werk is.
Zou natuurlijk wel erg fijn zijn als dit haar eerste jeukvrije zomer kon worden.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:53

Koper schreef:
Bramenblaadjes krijgen ze inderdaad ook. En ze verslinden het. Net als paardenbloemen.

Echt een heel verschil met bij voorbeeld kleefkruid of brandnetels, die zijn dit voorjaar maar matig interessant.

Overigens valt het qua koliek momenteel mee hoor. Mijn ruin zelden, en mijn merrie bij wormen, in de winter en bij hitte. In de winter krijgt ze er een spulletje voor (en ik ontworm ze natuurlijk geregeld :Y) Voor hittestress helaas nog geen oplossing gevonden).

Magnesium doet niets bij mijn ruin. ik merk geen enkel verschil. Bij mijn merrie wel. Zonder magnesium en vitamine E/seleen heeft zij in het winterseizoen de gaten in haar huid staan. In de zomer heeft ze ook jeuk, ik vermoed dat dat door de gifstoffen komt die er nu dus uit aan het gaan zijn. De jeuk neemt eerst toe en daarna weer af, en ze heeft her en der van die zwarte korsten waar de rommel via de huid naar buiten komt. Wat doe ik 'r aan, het is echt niet leuk. Ze is ook heel moe omdat haar lichaam zo hard aan het werk is.
Zou natuurlijk wel erg fijn zijn als dit haar eerste jeukvrije zomer kon worden.

Bedankt voor je antwoordje. Dat is heel erg voor je merrie. Is ook heel moeilijk voor jou...hoop dat het betert!

Mijn merrie is enkel te dik. Is dus niet hetzelfde. Ze schuurt ook niet en is een ongelofelijk fit en energiek dametje. Ze glimt als een spiegel. Toch, ik heb wat problemen dat ze zoveel en zo gulzig eet. Haar manekam is redelijk breed, niet warm of hard, maar ze is wel erg dik vind ik....ik durf haar niet teveel hooi geven 's nachts, maar dan heeft ze 's morgens buikpijn. Het is een ongelofelijk vreselijk gulzig slokopje. Mijn andere paarden stoppen als ze genoeg op hebben, maar zij blijft maar dooreten...er zit geen rem op. Ik las ooit dat IR paarden door tekort aan een bepaalde stof ongeremd blijven door eten. Ik vrees dat dat haar probleem is.
Ik weet me er soms geen raad meer mee....durf haar gewoon haar gang niet te laten gaan want zit veel suiker in hooi. Ze krijgt stro, maar eet dat niet graag...in het verleden stond ze steeds spierbevangen omdat ik veel hooi gaf in grote net zodat ze genoeg te eten had om geen buikpijn te krijgen, maar ze heeft geen eetrem en slokt alles in mum van tijd op.
De veearts dacht aan ir of ppsm, maar ik weet het dus niet. Na haar zoon gekregen te hebben die nu na twee jaar nog altijd bij haar loopt en af en toe zuigt, is ze enorm verbeterd, maar nog steeds te dik. Haar zoon heeft gelukkig niet dat probleem, is groot en erg slank omdat hij voortdurend rent en speelt met zijn halfbroertje.
Ik vraag me af als ik haar nu wat zou trainen en ook whey geven, of ze dan niet meer spieren zou krijgen ipv vet zoals Xyzutu beschreef ivm stofwisseling....misschien even proberen? Ook voor haar zoon omdat die wel erg scherp is in de rug en wat meer bespierd zou mogen zijn?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:23

Hoe gaat het nu met je paard en geef je nog koolstofklei?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 16:09

Ja, natuurlijk krijgen ze het nog. Zoals het er nu naar uitziet blijft dat de rest van hun leven zo. Voor mijn ruin ga ik vanaf woensdag de koolstof opschroeven naar +/- driekwart van de dosering volgens de producent om eens te kijken hoe dat gaat. Merrie weet ik nog niet.

Mijn ruin gaat nog het zelfde: schouder/borstspieren nog steeds zacht en los (maar nog niet zo los als ik vind dat moet kunnen) en hij is relaxter naar mij toe geworden. Mijn merrie is nog aan het opruimen in haar lijf en daar zit ook schot in. De jeuk per plek wordt minder. Momenteel aan 3 benen mok en nog wat plekken in manenkam, staart en achterhand. Ik verwacht dat zij daar over een paar weken helemaal van af zal zijn.

Volgende stap voor mijn ruin wordt denk ik toch eerst humus toevoegen en later pas eiwitten. Mijn merrie wou ik wel vanaf volgende maand extra eiwitten gaan geven. Mijn merrie is 27 en is in het verleden productiedier geweest, ik denk dat ze er baat bij zal hebben. Ik verwacht ook dat ze dankzij de koolstofklei beter aminozuren zullen kunnen opnemen.

Dus het oorspronkelijke doel van het topic: mijn ruin met zijn spieren helpen dmv eiwitten toe te voegen, heeft een heel andere wending gekregen. Eerst schoonmaken, dan nog grondiger schoonmaken en daarna pas kijken voor eiwitten zodat hij er ook daadwerkelijk wat aan heeft. Als zijn spieren (en andere weefsels?) vol troep zitten heeft hij er niet bijster veel aan als ik bouwstoffen toevoeg zonder hem eerst van de rommel af te helpen. Ik ben me er meer in gaan verdiepen, zo wist ik bij voorbeeld niet dat paarden geen eiwitmoleculen kunnen opnemen en dat het gaat om de (essentiële) aminozuren, en de biologische waarde daarvan. Ik vind het best ingewikkelde materie. De komende maanden zal blijken wat de praktijk gaat geven :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:14

Fijn dat het nog goed gaat!
Ik ben het ook gaan geven..Het lijkt een beetje op algea vitalis vind ik,maar ben benieuwd!Ik heb een merrie die heel slecht haar afvalstoffen kwijt raakt tgv lyme,dus hoop dat ze hier ook baat bij heeft

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:27

Koper schreef:
Ja, natuurlijk krijgenkkrijgen ze het nog. Zoals het er nu naar uitziet blijft dat de rest van hun leven zo. Voor mijn ruin ga ik vanaf woensdag de koolstof opschroeven naar +/- driekwart van de dosering volgens de producent om eens te kijken hoe dat gaat. Merrie weet ik nog niet.

Mijn ruin gaat nog het zelfde: schouder/borstspieren nog steeds zacht en los (maar nog niet zo los als ik vind dat moet kunnen) en hij is relaxter naar mij toe geworden. Mijn merrie is nog aan het opruimen in haar lijf en daar zit ook schot in. De jeuk per plek wordt minder. Momenteel aan 3 benen mok en nog wat plekken in manenkam, staart en achterhand. Ik verwacht dat zij daar over een paar weken helemaal van af zal zijn.

Volgende stap voor mijn ruin wordt denk ik toch eerst humus toevoegen en later pas eiwitten. Mijn merrie wou ik wel vanaf volgende maand extra eiwitten gaan geven. Mijn merrie is 27 en is in het verleden productiedier geweest, ik denk dat ze er baat bij zal hebben. Ik verwacht ook dat ze dankzij de koolstofklei beter aminozuren zullen kunnen opnemen.

Dus het oorspronkelijke doel van het topic: mijn ruin met zijn spieren helpen dmv eiwitten toe te voegen, heeft een heel andere wending gekregen. Eerst schoonmaken, dan nog grondiger schoonmaken en daarna pas kijken voor eiwitten zodat hij er ook daadwerkelijk wat aan heeft. Als zijn spieren (en andere weefsels?) vol troep zitten heeft hij er niet bijster veel aan als ik bouwstoffen toevoeg zonder hem eerst van de rommel af te helpen. Ik ben me er meer in gaan verdiepen, zo wist ik bij voorbeeld niet dat paarden geen eiwitmoleculen kunnen opnemen en dat het gaat om de (essentiële) aminozuren, en de biologische waarde daarvan. Ik vind het best ingewikkelde materie. De komende maanden zal blijken wat de praktijk gaat geven :)

Kan een paard de whey dan niet opnemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:37

Een paard natuurlijk wel, alleen gaat het in dit geval om de vraag of haar paard door de huidige staat van zijn lichaam essentiele eiwitten in het algemeen wel efficient op kan nemen. [***] kon dat bv ook niet vanuit traditionele eiwitbronnen maar vanuit de whey lukte dat ineens wel.
Waarom zou whey niet werken?

@ Koper; zo grappig die wisselwerking; ik ga hem door jouw topic toch ook maar op de klei zetten aangezien hij net mijten heeft geerfd van zijn weidegenootje en ook toch weer een behoorlijke wormbesmetting heeft gehad (daar gingen de spiertjes -O- _ ), dus die kan wel wat ondersteuning gebruiken. Ik ben benieuwd naar of hij het lust. Zelf moet ik altijd bij klei voeren denken aan de groene leem drankjes die ik wel eens gedronken heb... :r
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:32

Haha paarden vinden dit wel lekker hoor :P

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:55

Ja op zich likken paarden ook wel aan de grond als ze mineralen nodig hebben, maar ik denk dan zelf meteen aan dat glaasje groene leemwater... :x
Eens kijken wat [***] ervan vindt. 8-)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:10

Whahaha :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:18

Het is niet groen! Misschien helpt dat om je er mentaal overheen te zetten? Het is zwartig en het ruikt naar... nou ja naar Norit eigenlijk. Hier eten ze het zonder problemen, alles gaat schoon op (wat niet het geval is als ik eens slobber of lekkere witlof in mijn merrie d'r bak kieper). Mijn ruin lust sowieso alles behalve Metazoa en banaan dus daar kun je veel in kwijt. Maar allebei eten ze het braaf op en zijn nog steeds even enthousiast als voordat er koolstofklei in het spel was.

Pleiada veel succes +:)+ En xyzutu ook natuurlijk. Laten jullie weten hoe het gaat?

Mijn merrie is nu aan de beterende hand. Nog steeds mok aan twee peutjes maar de jeuk neemt nog steeds af. Mijn ruin is een beetje gestagneerd. Zijn voorkant voelt weer wat stijver aan. Mogelijk door gras. Ik heb ook niet echt de mogelijkheid om hem minder stressgras te geven, zijn paddockje heeft te veel grasplekken en dat groeit nu als een waanzinnige en hij millimetert het elke dag. Lekker stressgras dus :\ Dus misschien moeten we eerst voor de tussenstap die GlucoBalance heet gaan. Aan de leefomstandigheden kan ik nu niets veranderen ( I wish...)

Ben in elk geval blij dat mijn merrietje goed gaat. Zij is gevoelig voor hoefbevangenheid en ik hoop zo dat ze nu niet "overkookt". Maw dat ze nu minder gifstoffen heeft dankzij de koolstofklei en dat dat overschot niet zó groot wordt dat het zich uit in bevangenheid. We zullen zien.

Voor de slechte verstaander: daarmee claim ik natuurlijk niet dat koolstofklei een remedie is tegen hoefbevangenheid ;)

Cambiar eiwitmoleculen zijn te groot om als zodanig te worden opgenomen via de spijsvertering. Ze moeten eerst worden afgebroken in aminozuren. Die aminozuren worden dan daarna weer opgebouwd tot eiwitten, en dus bouwstenen voor allerlei weefsels.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:03

Ja ik geloof dat het kan helpen om hb te voorkomen,maar ja of dat zo is?
Hier ook niet echt de mogelijkheid om ze geen gras te laten eten en eerlijk gezegd lijkt me dat ook niet echt zo leuk voor mijn paarden hoor..

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:06

Ze mogen van mij wel gras eten. Ik heb beschikking over lang gras wat ook al in het zaad staat. Ik heb er geen problemen mee om ze daar een half uurtje te laten eten.

Stressgras van een paar millimeter lang, daar heb ik dan weer wel grote moeite mee.