Van Seniores priores naar pavo 18+?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dupke92
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-03-17

Van Seniores priores naar pavo 18+?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-17 12:22

Hallo allemaal,

Ik heb een oude pony (25 jaar) die 24/7 buiten staat met 4 andere pony"s. Ze staan in de winter op een grote paddock + stal en in de zomer overdag op gras.
In winter krijgen ze 2x per dag een grote hoeveelheid hooi en individueel krachtvoer.
Nu heeft mijn pony 2 weken geleden heftige koliek gehad (1e keer in 15 jaar), de dierenarts is 2x moeten komen en heeft mij geadviseerd om naast het hooi over te stappen op seniores priores of pavo 18+
Voor nu heb ik gekozen voor seniores priores omdat hij nu snachts op stal staat en ik dus dagelijks zijn voer zelf klaar zet. Ik heb hiervoor gekozen omdat het een totaal voer is en ik hoop dat hij wat bijkomt na de ernstige koliek.

Echter voeren wij op de paddock in beurten (verdeeld over 4 eigenaren). Ik zou graag in de zomer over gaan stappen op pavo 18+ omdat dit droog gevoerd kan worden. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik wil hem dit weekend waar naar buiten zetten (hij vindt het binnen helemaal niet zo fijn) en dan krijgt hij dus dagelijks 2x veel hooi en 1 kg seniores priores per beurt

Tips en advies zijn erg gewaardeerd, alvast bedankt


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:33

Ik denk dat je sp en pavo 18+ niet echt kan vergelijken met elkaar .....
Sp ( seniores priores ) is bedoeld als ruwvoervervanger. Ik denk dat je da dit adviseerde zodat je minder hooi kunt gaan voeren zodat de kans op verstopping kleiner wordt ?! Dus dan minder hooi en meer sp geven.

18 plus is niet echt bedoeld als ruwvoervervanger, maar is wel een hele goede aanvulling voor naast de sp. Dit omdat er in sp niet zoveel eiwitten en ook niet zoveel vit en min zitten.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:37

Subli Seniores en Pavo 18 Plus verschillen wel degelijk, maar Pavo is na mijn inzien qua voedingsstoffen beter.

In pavo 18 + zitten van heel veel waarden meer in het voer, waaronder ook de VREp, de verteerbare ruwe eiwit paard. Subli seniores scoort enkel iets hogere punten op calcium, ruwe celstof (vezels) en is lager in zetmeel.

Daarbij is nog het verschil dat Subli seniores echt slobber is en Pavo 18 + is in de basis muesli. :)

Misschien heb je er nog iets aan!

Ken jij 't Voedingscentrum voor paarden al ?
http://www.voedingscentrumvoorpaarden.nl of volg ons op instagram/facebook!

dupke92
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-03-17

Re: Van Seniores priores naar pavo 18+?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 11:36

Hey

Bedankt voor de reacties
Op dit moment krijgt hij sochrend en savonds een kilo subli en smiddags een kilo 18+
Het werkt goed, begint langzaam weer bij te komen, laat goed de wintervacht los en ziet weer fris uit

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:28

Fijn om te horen !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

TedjeBed
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:47

dupke92 schreef:
Hey

Bedankt voor de reacties
Op dit moment krijgt hij sochrend en savonds een kilo subli en smiddags een kilo 18+
Het werkt goed, begint langzaam weer bij te komen, laat goed de wintervacht los en ziet weer fris uit


Dat klinkt goed!

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Van Seniores priores naar pavo 18+?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:05

Wij geven 18 + incombinonatie met speedibeet, dat is binnen 10 minuten klaar. Zeker vergelijkbaar ( ons paard doet het er beter op)

BarbaraNova

Berichten: 4199
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Van Seniores priores naar pavo 18+?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:18

ik geef sp icm subli omega 369

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 00:37

Ik meng de pavo 18+ door de priorespap (anders blieft oudje het niet). Sinds ik het op deze manier geef, is ze wel sneller bijgekomen (ze was nogal ondervoed toen ze kwam). Heeft jouw paard nog een goed gebit? Oudje hier krijgt de pavo 18+ondanks de kleine brokjes en bolletjes droog niet weg maar die mist dan ook 4 kiezen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:57

dupke92 schreef:
Hey

Bedankt voor de reacties
Op dit moment krijgt hij sochrend en savonds een kilo subli en smiddags een kilo 18+
Het werkt goed, begint langzaam weer bij te komen, laat goed de wintervacht los en ziet weer fris uit


Wat fijn!
Mijn schoonmoeder had een hele oude shet, die heeft nog lang op sp kunnen leven dus ik ben wel fan ervan! :D
En de 18+ is wel lekker voor wat extra energie en bouwstoffen dus!
Je paard laat zien dat het hem goed doet; dus je bent goed bezig.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 FĂ©line - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:54

farahdiba46 schreef:
Ik meng de pavo 18+ door de priorespap (anders blieft oudje het niet). Sinds ik het op deze manier geef, is ze wel sneller bijgekomen (ze was nogal ondervoed toen ze kwam). Heeft jouw paard nog een goed gebit? Oudje hier krijgt de pavo 18+ondanks de kleine brokjes en bolletjes droog niet weg maar die mist dan ook 4 kiezen.


18+ kan je toch ook weken ? Dus dan is het probleem van niet kunnen eten gelijk opgelost.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:17

Maris schreef:
farahdiba46 schreef:
Ik meng de pavo 18+ door de priorespap (anders blieft oudje het niet). Sinds ik het op deze manier geef, is ze wel sneller bijgekomen (ze was nogal ondervoed toen ze kwam). Heeft jouw paard nog een goed gebit? Oudje hier krijgt de pavo 18+ondanks de kleine brokjes en bolletjes droog niet weg maar die mist dan ook 4 kiezen.


18+ kan je toch ook weken ? Dus dan is het probleem van niet kunnen eten gelijk opgelost.


Ik denk dat je niet zo heel goed gelezen hebt :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:39

? ik begreep uit je berichtje niet dat je de pavo 18+ ook weekt ?! Of bedoel je wat anders ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:40

Maris schreef:
? ik begreep uit je berichtje niet dat je de pavo 18+ ook weekt ?! Of bedoel je wat anders ?


oh was zelf ook niet duidelijk, sorry. Ik bedoel dat ik iets lekkers als muesli door de Priores moet doen, omdat ze die anders niet eet em de 18+leek mee daar het meest geschikt voor :)

ik weet dus niet waarom de ts hierop wil overgaan omdat het imo 2 heel verschillene soorten voer zijn? Voor mij is het het belangrijkste dat mijn oudje de Priores binnenkrijgt omdat ze bijna geen hooi wegkrijgt, ide 18+muesli fungeert alleen als lekkermakertje van de Priorespap :) en eiwitaanvulling natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 22-04-17 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:45

Even nog voor ts, kan het niet zijn dat je dierenarts bedoelde Priore IN PLAATS VAN HOOI? tenminste, dat is wat ik eruit haal...Priores is een ruwvoervervanging, welke je kan zien als hooi.

het is geen krachtvoer omdat je het in een bakje geeft ;) ik maak elke avond gewoon een flinke emmer pap voor de volgende dag, dan kan ik daar waar nodig gewoon een schep uitpakken en direct voeren. Het is zeg maar mijn "natte"voerton. Na laatse bertje emmer uitspoelen en nieuwe pap maken, wegzetten voor de nacht met deksel en 's ochtends klaar voor gebruik :) moet wel zeggen dat het maar een kleine welsh mountain is dus die heeft niet veel nodig :) ze krijgt 3 tot 5x per dag een of twee natte scheppen priores met daardoor een halve kilo 18+ muesli en lijnzaadolie en voor extra vezel nog een halve schep Agrobs Alpengrunn en natuurlijk hooi altijd beschikbaar maar dat kan ze zo goed als niet meer eten. Wat ze nu lrijgt wordt gehalveerd als ze weer op gewicht is. Deze samenstelling blijkt een heel goede opknapper te zijn *\o/*

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 05:58

Ik voor alleen subli iets meer werk maar de paarden doen het er super op. Nadat mijn paard 2x koliek heb gehad door de pavo 18+ ben ik daar mee gestopt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van Seniores priores naar pavo 18+?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:21

Onze merrie van 24 had een zware winter door omstandigheden. Wij zijn haar toen de 18+ gaan geven. Toen we de omstandigheden konden aanpassen, hebben we die opgevoerd en zijn we er toch weer mee gestopt, omdat het gehalte aan granen me tegenstaat.

SP hebben wij tijdelijk aan onze shet gegeven na het verwijderen van zijn tanden, maar hij at het niet geweldig. Het is lang weken en het moet niet te lang blijven staan. Onze 24jr merrie heeft een prime gebit, dus goed kauwen heeft ook nog de voorkeur.

In de winter gaven we altijd al speedibeet, wiesencobs en Force. Naar het mooie weer is het geweekte lastig klaar te zetten voor de ochtend. Paarden laten het staan en het ruikt ook niet lekker als het warmer wordt.

Nu dus na lange tijd terug naar Equifyt en gekozen voor de pre active. We geven de vitalbix, pre alpin en lijnzaad bij.
Zolang ze goed kauwt houden we het zo. Misschien naar de winter wel weer bietenpulp en of wiesencobs, maar dat moeten we even zien. De groep is nu rustiger, dus ze kan beter bij het hooi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Samo en 49 bezoekers