Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:09

Woogy schreef:
Pas op met fibra voer, hier zit luzerne in.


Oke dankje!

Ik heb gisteren Marstall Faser Light gekocht om te proberen.. hopelijk is het wat. 2e keus Dodson & Horrel Safe and Sound.Er is zoveel.. dat maakt kiezen lastig

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:24

Dat vind ik persoonlijk wel het makkelijkste bij deze overgevoeligheid. Zodra het niet is wat je zoekt, merk je dat binnen 1-2 dagen :)

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:35

Op zich leek me eerst die 2 maanden reinigingskuur vd darmen ook wel wat maar die was pas in april verkrijgbaar.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:37

Was alleen wel Fibra geloof ik... Anti Itch

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 21:50

Naast de Marstall Faser light heb ik de Bergwiesen Mash erbij. Dit hoeft ie maar een paarkeer per week erbij te hebben volgens Marstall. Daarnaast komt er nog een magnetiseur voor zijn problemen en die komt een aantal keren achter elkaar. Hopelijk doet dat ook nog wat. Hij reageerde er de 1e keer wel echt op. Het doet dus wel echt iets.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:33

Ik heb met die van mij ook veel geprobeerd, altijd water bij de mest buikpijn en gewoon niet mooi in de bespiering te krijgen en gespannen buik. Op de havens gastro+ knapte die voor het eerst redelijker wijs een beetje op. Ik zeg beetje omdat ik nu inmiddels een essentieel verschil heb bereikt.
Inmiddels ben ik in contact gekomen met Michel van Floris bv welke ondermeer de gastro reset verkopen.
Samen met hem ben ik naar lans zijn rantsoen gaan kijken. Alando is een KWPN'er van 1.85. We zijn gestart met de basis fiber force vier keer per dag 3/4 schep en onbeperkt hooi. Twee keer per dag een supplement voor darmproblemen. Na twee dagen een essentieel verschil wat is gebleven, geen water bij de mest en gore billen en mijn hooinet met ongeveer 20 kilo hooi was gewoon leeg aan het einde van de dag. Om een verschil te laten zien hierbij de foto's tussentijd is twintig dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 12:10

Dat is toch super Chess!! Maar dat onbeperkt hooi is bij mij op stal echt een probleem. Zo zeikerig zijn ze daarin. Ik wil ook niet continue verhuizen maar het hooi speelt zeker mee.. Hij heeft veel te lang niks in zn buik. Laatste keer hooi rond 19u en dan pas 7.30 weer. Daar moeten we echt nog over in gesprek. Vervelende is dat mijn 20 jarige het eindelijk naar zn zin lijkt te hebben en hij mag ook echt maar een halve dag max. op de wei. Dat kan bijna nergens hier.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:25

Mag je niet tegen betaling bijvoeren?
Ik zou er weinig trek in hebben dat die darmen net in orde zijn en er vervolgens een maagzweer de hoek om komt.
Of staat hij in elk geval op stro?

Mijn gevoelige paard van 162 staat inmiddels op 12 kilo hooi en onbeperkt stro. We zijn net met onbeperkt begonnen, dus hij at vrolijk 30 kilo hooi op. Nu ongeveer 10 a 15 kilo stro naast zn 12 kilo hooi, maar hij lijkt nu niet meer dicht te groeien.
Sinds hij op havens gastro staat, gaat het heel erg goed.

Waarom ben je gestopt met gastro? Ik las dat je nog aan het mengen was en toen bent gestopt. Maar dan kom je er eigenlijk niet achter of t werkt.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:33

Qizz is het niet bespreekbaar bij jullie op stal dat je je ruwvoer aanbied in een hooinet, zodat je de periode kan overbruggen en verlengen?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:03

Vandaag een advies gekregen om het te veel wisselende ruwvoer voor een deel te vervangen voor Hamco Total plus een luzerne achtige ruwvoer mix. Iemand die dit kent en ervaring mee heeft?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:48

Ik voer sinds enige maanden ook Sanequi (dat heet nu Bonpard), ben gestart met Colon, daarna overgestapt naar Senior. Beide op advies van mijn veearts. Mijn merrie (29 jaar) heeft geen verstoppingsproblemen, maar wel terugkerende kolieken. Oorzaak is dat de darmen het minder goed doorvoeren. Ik gebruik tevens paraffine-olie. Ze eet de Senior redelijk tot matig, maar het gaat nooit op. Wat ik doe om het toch naar binnen te krijgen is 1x per dag wat slobber maken en dat door de Senior roeren wat nog in haar bak ligt. Daarmee gaat het dan schoon op. Of het matig eten aan het voer op zich ligt of aan de olie, weet ik niet. Ik kan niet stoppen met de olie want die is echt nodig, in ieder geval nu buiten het grasseizoen (in de zomer geen koliek). Het voer moet erin, alleen al voor de prijs...want die is fors, 37 euro de zak. Mijn veearts is wel echt groot voorstander van dit voer.

Edit: dat weinig hooi lijkt mij echt een probleem. Als ik zie wat mijn merrie 's nachts nog wegbunkert aan hooi... Een fiks slowfeeder hooinet ophangen, of gewoon een baal hooi in de box leggen...?

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:02

Woogy schreef:
Pas ook goed op met lucerne in voeders, das ook weer suikers waar ze niet tegen kunnen.

)


?

In luzerne zit over het algemeen minder koolhydraten dan in hooi.

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:04

Heb je de mogelijkheid om 's avonds naar stal te gaan om hem een extra voorbeurs te geven?

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:42

TS merk je inmiddels al verschil nu je paard op de faser light en de bergwiesen mash staat?

Mijn paard heeft ook darmproblemen. Slappere mest, veel mestwater en natte scheten, opgeblazen buik en gaskoliek. Eerder voerde ik de Gastro+ van Havens. Hier is ze enorm van opgeknapt, maar net dat laatste stukje wilde niet. Omdat ze op de gastro toch gaskoliek kreeg op advies van de DA overgestapt naar de Sanequi Colon. Dit voer ik nu zins januari maar merk nog steeds geen verbetering. Heb eerder het idee dat ze weet meer mestwater en natte scheten gaat laten dan toen ze de gastro kreeg.

Ik ben nu dus heel erg aan het twijfelen wat te doen. Ik neig er toch naar om weer te beginnen met de gastro, ondanks dat daar meer suiker en zetmeel in zit dan ik zou willen. En dit dan eventueel aan te vullen met de faser light of de bergwiesen mash van marstall.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Welk voer (liefst muesli) voeren bij dikke/blinde darmprobl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:42

Hier ook nog steeds niet het ultieme recept gevonden. Verbetering gehad met de gastro maar niet voldoende, bleef veel mestwater houden en raar opgeblazen. Toen op de Fiberforce, gecombineerd met de gastro reset, ging super goed, totdat de tandarts langs kwam, toen was ik hem weer kwijt.
Probleem blijft ook dat we rijk hooi hebben en hij eiwitgevoelig is.
Ik moet ook wat gaan geven voor spieropbouw, merk dat ie wel wat kracht mist en na dag hard werken erg stijf is. Iemand een idee. Luzerne bietenpulp etc is geen optie. Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:50

Woogy schreef:
Pas ook goed op met lucerne in voeders, das ook weer suikers waar ze niet tegen kunnen.


Is dat zo? Ik geef sinds een paar dagen wat meer luzerne. Ze staat wat bol, dacht dat het wellicht kwam van de grasjes die opkomen in de paddock & dus zand....Maar ik zou ook even die luzerne weer wat kunnen terugschroeven wellicht...

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:13

Chesss schreef:
Hier ook nog steeds niet het ultieme recept gevonden. Verbetering gehad met de gastro maar niet voldoende, bleef veel mestwater houden en raar opgeblazen. Toen op de Fiberforce, gecombineerd met de gastro reset, ging super goed, totdat de tandarts langs kwam, toen was ik hem weer kwijt.
Probleem blijft ook dat we rijk hooi hebben en hij eiwitgevoelig is.
Ik moet ook wat gaan geven voor spieropbouw, merk dat ie wel wat kracht mist en na dag hard werken erg stijf is. Iemand een idee. Luzerne bietenpulp etc is geen optie. [ [url=m/mSO9ZX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier minder stijfheid door zout bijgeven (3 eetlepels per dag en bij hard werken/warm weer meer) ivm de natrium/kalium balans en een vitamine E/selenium supplement.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:41

henshem schreef:
Chesss schreef:
Hier ook nog steeds niet het ultieme recept gevonden. Verbetering gehad met de gastro maar niet voldoende, bleef veel mestwater houden en raar opgeblazen. Toen op de Fiberforce, gecombineerd met de gastro reset, ging super goed, totdat de tandarts langs kwam, toen was ik hem weer kwijt.
Probleem blijft ook dat we rijk hooi hebben en hij eiwitgevoelig is.
Ik moet ook wat gaan geven voor spieropbouw, merk dat ie wel wat kracht mist en na dag hard werken erg stijf is. Iemand een idee. Luzerne bietenpulp etc is geen optie. [ [url=m/mSO9ZX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier minder stijfheid door zout bijgeven (3 eetlepels per dag en bij hard werken/warm weer meer) ivm de natrium/kalium balans en een vitamine E/selenium supplement.


Dank je.