Oud paard dik krijgen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:32

Mijn 24-jarige merrie is na verkoop 3 jaar geleden, nu weer sinds een week terug bij mij. Ze is in geweldige conditie qua uithoudingsvermogen, vacht en energie, maar ze is echt te mager.
Ik rijd zo'n drie keer per week met haar (buitenritten van zo'n 15 kilometer) naast dat ze in de paddock staat, de andere dagen gaat ze mee wandelen (een kilometer of 3). Er is niets aan haar te merken dat ze slecht eet, ze heeft geen wormen, ze is vrolijk en energiek.
Maar ze is wel te mager. Ze heeft een oude vrouwen buikje maar haar ribben zijn zelfs door haar dikke vacht erg goed te zien. Er moet zeker zo'n 75 kilo bij. Wat is een ideaal voerschema? Of doe ik het al goed en moet ik dit gewoon volhouden?

Ze krijgt vrijwel onbeperkt een mix van kuil en hooi. Verder krijgt ze in de ochtend en de avond driekwart kilo basisbrok en een kwart kilo muesli. In totaal dus 2 kilo krachtvoer per dag. Verder krijgt ze zo om de dag de restjes van thuis (oud brood, klokhuizen etcetera), maar dat is meer een snack.

Wat denken jullie ervan?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:43


alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:55

Dank je wel voor de tip!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:57

Graag gedaan en veel succes en ook veel plezier met je dame die net weer terug is !

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:05

Naast andere voeding ook medische oorzaken uitsluiten. Is haar gebit nog in orde? Bloedonderzoek op Ppid en even checken of geen tekorten heeft.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:08

Heb je een foto van hoe ze er nu uitziet? Veel mensen denken namelijk dat paarden 'te mager' zijn, terwijl de meeste paarden in Nederland juist (veel) te dik zijn. Misschien is jouw paard op dit moment wel in een super conditie? Zoiets is alleen te bepalen aan een foto en eventueel medisch onderzoek.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:10

Als je de ribben door een dikke vacht heen ziet, dan zijn ze vaak wel te mager hoor.
Maar inderdaad ook even tanden en wormen checken.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:11

Dat snap ik, maar zonder foto kun je niet oordelen. ;)

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:11

Mijn oudje krijgt 18+ muesli van pavo en zonnebloem olie ter onderhoud...

Als ze erg mager zijn dan beter senior slobber en lijnzaad olie. Doen ze het goed op.

Gematigd maismeel voeren, of bietenpulp werkt ook maar wel voorzichtig mee zijn en lang genoeg laten weken want je wil geen verstoppingen. Die van mij was geen fan vd smaak van bietenpulp.
Daar moest ze niet meer dan een handje van hebben door Dr voer

Anoniem

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:15

Zoals jij beschrijft klinkt het alsof je paardje PPID (cushing) heeft, die zijn inderdaad erg lastig aan te laten komen op de bovenlijn. Ik zou dat dus eerst uitsluiten voor je van alles gaat proberen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:17

Mijn 30 plusser krijgt 18 plus van pavo (2x een schep en 1x een halve), onbeperkt hooi en staat 5-7 uur per dag op de weide (er staat genoeg gras, daar zit echter niet heel veel in). Het gebit wordt minimaal eens per jaar gecontroleerd, dit door een goed opgeleide paardentandarts en dat is ook nodig gebleken. Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik dat zeker eens doen. Ook staat hij de winter onder een deken zodat hij daar geen energie in hoeft te steken. Hij is keurig op gewicht.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:18

Hier geven wij onze oude IJslanders 18+ muslie met speedibeet, meestal 1 schep muslie en 1,5 schep speedibeet, en hij ziet er heel goed uit ondanks zijn leeftijd ( 30 jaar). seniores priores van Subli Kreeg die eerst maar op wat we nu doen is die nog dikker geworden en hij hoeft ook niet meer dikker nu.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:19

Mijn paard had ongeveer hetzelfde rantsoen als die van jou en daar heb ik het krachtvoer verwisseld voor 2 kilo Pavo 18+ sinds dien is hij langzaamaan aangekomen en nu blijft hij met 1.5 kilo 18+ mooi op gewicht.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:20

Dank voor de reacties, medische oorzaken zijn uiteraard uitgesloten!

Ik zal een foto posten. Ik weet zeker dat ze echt te mager is. Niet boordmager, maar ze heeft geen enkele reserve. Desondanks is een foto voor de beeldvorming misschien wel handig! Bedenk er even bij dat ze een wintervacht van een handbreedte dik heeft!

Afbeelding

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:23

Je ziet zo dat ze op de achterhand heel weinig heeft, vind ook dat ze erg weinig bespiering heeft. Dit paard wordt nog gereden. De mijne niet en die heeft een heel wat flinkere bilpartij. Zou haar inderdaad op Cushing laten testen.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:39

De bespiering klopt! Ze is 2,5 jaar bijna stilstaand geweest qua werk, dus die bespiering maak ik me voor nu geen zorgen om. Ze heeft geen cushing, daar is ze bij de vorige eigenaar op getest.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:44

Ik zou vooral kijken naar extra eiwitten voor de spieren door bijvoorbeeld luzerne te voeren. Er is een speciaal topic over dunne paarden wie weet hebben ze daar goede tips voor je!

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:55

Ik zou seniores priores gaan voeren en de beweging wat aanpassen. Wellicht 10km ipv 15 km rijden? Staat ze onder een deken?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:55

3x per week 15 km nadat ze 2.5 jaar bijna niets gedaan heeft is misschien wat teveel ineens, zeker op die leeftijd. Beter wat trager terug opbouwen, zodat ze ook terug spieren kan krijgen. Wat jij uithoudingsvermogen en conditie noemt, kan dat niet eerder enthousiasme zijn?

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:57

ACTH bepaling bij Cushing geeft nogal eens vals negatieve uitslagen. Opnieuw laten testen d.m.v. TRH-stimulatie test..... Ziet er idd erg Cushing-achtig uit.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:04

De oude (inmiddels overleden 34 jarige) KWPN-er die ik een tijd heb verzorgd had het laatste jaar ook erg moeite om het vet op zijn lijf te houden. We reden niet meer op hem, hoewel hij wel heel graag elke keer meewilde.
Hij kreeg merriebrok, dat hielp goed. Daarbij ook Pavo 18+ muesli, maar dan als slobber geweekt; in zijn gulzigheid verslikte hij zich anders in de muesli. Met slobber ging dat goed.
Een winter eerder was Speedibeet ook een goede 'vet-aanmaker'.
Zijn gebit was niet meer zo goed, dus met hooi had hij moeite. Hij liep 24 uur buiten, wel met een hele fijne stal waar hij gewoon in kon. Gras eten ging nog best redelijk, maar niet meer zo efficient als toen hij nog een beter gebit had.
Misschien inderdaad ook wat minder km's maken? Maar jij kent je paard natuurlijk het beste.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Oud paard dik krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:22

De seniorenslobber van masters vind ik nog wat beter dan de seniores prioris. Ik zou dat eerst proberen als je hem wat dikker wilt krijgen. Verder kun je luzerne proberen voor wat extra eiwit voeren. En misschien ipv de basisbrok de 18+ brok pakken van pavo. Een scheut lijnzaadolie is ook een mooie dikmaker zonder dat je paard heet wordt. Even uitproberen wat werkt bij hem.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:40

Mijn 22 jarige ruin viel deze winter ook ineens flink terug. Altijd een sober paard geweest qua voeren, eerder snel te dik dan te dun. Ik heb bloed en mestonderzoek laten doen, was allemaal goed. De tandarts komt ieder half jaar.Volgens mijn dierenarts is het omdat ze op oudere leeftijd toch minder goed voedingsstoffen gaan opnemen. Ik heb hem op de pavo 18 plus gezet ipv natures best, 2x een schep per dag. En ik moest de hoeveelheid hooi van 10 kg ophogen naar 12 kg van de dierenarts. Verder krijgt hij zonnebloemolie over het voer, dat deed ik al voordat dit aan de orde was. Ook staat hij onder een deken, ze moeten geen energie hoeven te verspillen aan warm blijven vind ik.
Hij komt nu al goed bij. Ik rij ook 3 a 4x per week, minder lang dan jij, dat wel. Maar als het rijden zo goed gaat voor jullie zou ik er zeker niet mee stoppen, rust roest!
Volgende winter wil ik ook seniores priores bij geven. Nu doe ik dat niet omdat hij al goed bijkomt, ik verwacht dat ze hier over een maand op de wei gaan en dan wil ik niet dat het ineens doorslaat en hij moddervet wordt, dat is te belastend voor zijn benen. En ik denk ook dat het niet goed is om ineens bergen met eten te geven.
Ik geef nu ook Hemolytan bij, dat doe ik ieder jaar in het voorjaar en het najaar, dat geeft hem een flinke oppepper.

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:47

Sclimpre schreef:
3x per week 15 km nadat ze 2.5 jaar bijna niets gedaan heeft is misschien wat teveel ineens, zeker op die leeftijd. Beter wat trager terug opbouwen, zodat ze ook terug spieren kan krijgen. Wat jij uithoudingsvermogen en conditie noemt, kan dat niet eerder enthousiasme zijn?


Dit was ik ook aan het denken. Ik zou (zeker zolang ze te mager staat) wat minder vragen van haar. Ervan uit gaan dat ze absoluut geen conditie meer heeft, en zo verder opbouwen.

Tanden kan je laten nakijken, en eventueel bloed eens laten controleren op eventuele tekorten.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:49

Voor je haar terugkreeg, sinds een week dus, reed je haar dan nog bij de vorige eigenaar? Je schrijft namelijk alsof je haar al heel lang drie keer per week buitenrijdt ipv een week dus. Wat is er in die drie jaar met haar gedaan? Het klinkt alsof er een gat in haar CV zit zeg maar.

Ik zou toch het gebit laten nakijken, de meest simpele manier om toch zeker te weten of ze goed eet en haar eten goed kan vermalen.

Ze heeft een flinke vacht, wel passend bij haar leeftijd. Het is niet echt een mooie vacht welke duidt op toch een mindere conditie.

Wil je haar dikker krijgen, kan je qua voer wel het nodige aanpassen maar ik denk dat je daarnaast wat gas terug moet nemen qua rijden zodat ze een vetreserve kan opbouwen en tijdens ritten daar dan ook aanspraak op kan doen om aan energie te komen tijdens arbeid. Tijdens die ritten, stap je dan alleen maar of draaf/galoppeer je ook?

Krachtsport is het niet wat je doet qua arbeid maar eerder duursport. Vergelijk het met lange afstandslopers. Die hebben ook eerder een slank postuur dan veel spiermassa. Alleen moet je rekening houden met de leeftijd.