Zelf paardenkoekjes bakken (leuk voor Valentijnsdag)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Zelf paardenkoekjes bakken (leuk voor Valentijnsdag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 03:32

Bakken jullie ook wel eens je eigen paardenkoekjes?

Geven is beter dan ontvangen. Hier zijn wat lekkere snack ideetjes voor je paard voor Valentijnsdag. <3 Deze gezonde snacks kun je natuurlijk ook tijdens je clicker training gebruiken.

Wortel hartjes ~ Ingrediënt
Winterpeen of wortel
Werkwijze
Snij met een schilmesje of je dunschiller een V-vormige geul over de gehele lengte van de peen. Snij daarna de peen in plakjes zodat je hartjes krijgt. Desgewenst kun je de vorm nog iets bijwerken.
Afbeelding

Appel hartjes ~ Ingrediënt
Appel
Instructies
Snij de appel in plakjes. Gebruik een hartvormige koekjessnijder of een schilmesje om hartjes uit te snijden.


Paardenkoekjes
Als je echt iets speciaals voor je paard wilt maken, bak dan deze lekkere paardenkoekjes.
Kaneel Koekjes voor paarden
Zonder de melasse zijn de koekjes suikervrij en geschikt voor alle paarden. De melasse is een lekkere variatie maar niet noodzakelijk om deze overheerlijke kaneelkoekjes te maken.
Ingrediënten
300 gram ongekookte (zilvervlies) rijst
140 gram gemalen lijnzaad (je kunt lijnzaad in een koffiemolen malen of ongemalen gebruiken)
3 eetlepels kaneel
65 gram bloem
130 ml melasse/stroop (variatie tip)
Instructies
Verwarm de oven voor op 135 graden Celsius (275 graden Fahrenheit). Bekleed twee bakblikken met bakpapier. Kook de rijst maar zonder zout volgens de aanwijzingen. Laat enigszins afkoelen.
Mix alle ingrediënten tot een kleverig deeg. Maak met vochtige handen balletjes ter grootte van een knikker. Dit is erg arbeidsintensief.
Wil je sneller klaar zijn, rol het deeg dan met de deegroller uit over de twee bakblikken. Rol het deeg uit tot ongeveer 1 cm dikte. Snij de koek met een pizzasnijder of mes in kleine vierkantjes voor ze in de oven gaan.
Bak 60 minuten. Keer de koekjes om en bak nog eens 60 minuten. De koekjes moeten hard en knapperig zijn. Als ze nog een beetje zacht zijn, bak ze dan wat langer. Laat ze een uurtje afkoelen en uitharden als ze uit de oven komen.
Als ze goed gebakken zijn kun je ze enkele weken in de koelkast of vriezer bewaren. Er zitten immers geen conserveringsmiddelen in. Ik hoop alleen niet dat je ze weken wilt bewaren! Mijn paard Kyra is dol op deze koekjes (zonder de melasse).
Afbeelding

Deze gezonde kaneelkoekjes zijn ook uitstekende cadeautjes voor je stalgenootjes.

Hier de video van hoe je de koekjes maakt. :)


luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 05:16

Horse So Sweet heeft een boek uitgebracht Taart voor het paard met allemaal mooie recepten. Leuk om samen recepten uit te proberen met je stalgenootjes.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Zelf paardenkoekjes bakken (leuk voor Valentijnsdag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 16:56

Lijkt me een leuk boek ik zal het opzoeken. Bedankt voor de tip.

jes_sam

Berichten: 1064
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Zelf paardenkoekjes bakken (leuk voor Valentijnsdag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:05

Die koekjes ga ik eens proberen!

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:25

Wat een leuke ideeën zeg, ga ik onthouden! :D

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Zelf paardenkoekjes bakken (leuk voor Valentijnsdag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 08:11

Dank jullie wel!

JolijnAila12

Berichten: 65
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:04

Dat ziet er leuk uit! Die koekjes ga ik zeker eens maken :D

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:59

Ik denk dat die van mij dit ook wel erg lekker zouden vinden.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Zelf paardenkoekjes bakken (leuk voor Valentijnsdag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 18:56

Laat je het weten als je ze gemaakt hebt en wat jouw paard er van vond? Ik ben nog geen paard tegen gekomen die ze niet lekker vond. Maar ik heb het ook maar aan een stuk of 10 paarden gegeven. Met kaneel of tumeric, ze lusten het altijd wel.