Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 20:16

Ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn met nieuwe Pavo ruwvoer Quick scan?

Hoe is de test bevallen bij jullie, heeft het voor jullie iets toegevoegd?
Wat wordt er precies getest en weten jullie op welke manier er getest wordt?

Wat is het verschil met een uitgebreidere analyse en wanneer zouden jullie voor een uitgebreidere analyse kiezen?

Ik ben zelf vooral benieuwd naar het suikergehalte in het hooi, ivm een hoefbevangen gevoelig paard.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 07:07

Omdat je vraag betrekking heeft op voeding, verplaats ik het topic naar [VS] Voeding en supplementen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 08:52

Dank je!

Anoniem

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:43

Ik heb 2 tests laten doen. Hetgeen er getest wordt is summier. Er wordt getest op energiewaarde, eiwit en suikers.

De test wordt gewoon uitgevoerd door BLGG (Eurofins Agro). De uitgebreide test is ruim 100,= duurder, maar dan weet je ook hoe het zit met vitaminen en mineralen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 10:11

Omdat ik een hoefbevangen paard heb, ben ik vooral geïnteresseerd in het suikergehalte. Ten minste, ik denk dat dat het belangrijkste is?

Wat voor ons een beetje het punt is, is dat wij graag een partij hooi willen kopen en deze vooraf willen testen. Anders kopen we een partij die achteraf niet geschikt blijkt te zijn. Maar als we een partij laten testen voor zo'n 100 euro wordt het toch best een duur geintje als je bv drie partijen moet laten testen voordat je een geschikte partij hebt gevonden...
En dit een keer of vief per jaar omdat wij niet meer kunnen opslaan.

Het mooiste zou zijn een leverancier te vinden die het hooi zelf laat testen zodat je precies weet wat je koopt qua ruwvoer. De wensen zullen per klant wel verschillen dus hoe mooi zou het zijn als je weet wat je koopt als klant.

Tot nu toe heb ik alleen het Pavo hooi gevonden wat vooraf getest is, maar dat zijn vrij kleine baaltjes met erg kort hooi dus ze hebben heel snel hun portie op en het valt makkelijk uit de slowfeeder.

Anoniem

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:15

Ik zou ook denken dat suiker het belangrijkst is bij een hb paard. Het wordt inderdaad een dure grap als je steeds een partij moet laten testen. Wij hebben nu hooi van eigen land dus weten exact wat er op het land gegaan is qua bemesting e.d. Ook hebben we eerder al eens een bodemonderzoek laten doen en daar de bemesting op aangepast.

Er zijn toch wel leveranciers die zelf laten testen? Misschien zit er wel eentje bij jou in de buurt.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 10:18

Ik heb er helaas nog geen kunnen vinden maar ik denk dat het misschien ook moeilijk is omdat deze mensen waarschijnlijk via internet minder goed te vinden zijn. Maar dat zal mijn gevoel wel zijn misschien zoek ik niet goed :+

Wel merk ik dat ik eigenlijk niemand ken waarvan ik weet dat die zijn ruwvoer laat testen en ik ken toch echt wel veel mensen met paarden, van grote bedrijven tot particulieren....

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:33

Ik heb onlangs een pavo ruwvoer check laten doen. Informatie is idd summier maar je weet wel in grote lijnen wat de voedingswaarde is van het hooi. Ik werd ook later nog teruggebeld door pavo om eea door te spreken en ook te kijken waar ik eventueel mijn krachtvoer moest aanpassen.
Ik ben er tevreden over en laat zeker voordat ik een andere partij hooi koop deze testen zodat ik weet wat ik koop. De uitslagen zijn er vrij snel.
Ik had "in de wandelgangen"gehoord dat leveranciers vanaf 2018 verplicht worden om bij elke partij hooi een analyse mee te leveren maar ik weet niet of dit echt zo is.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:36

Wij verkopen ons hooi en ik heb net afgelopen week een doosje hooi opgestuurd. Ik wacht nog op de uitslag. Het leek mij inderdaad een mooie aanvulling voor de verkoop, je weet wat je verkoopt :)

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:42

Ik weet niet in welke omgeving je zit. Bij mij in de buurt zit een leverancier die getest hooi verkoopt.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 11:00

Wij zitten in het westen omgeving Rotterdam Den Haag

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:01

Ik verkoop rechthoekige balen hooi in plastic met uitgebreide analyse.
De balen zijn 550 kg.In Assendelft.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 16:54

SARINO schreef:
Ik verkoop rechthoekige balen hooi in plastic met uitgebreide analyse.
De balen zijn 550 kg.In Assendelft.



Dit ga ik zeker onthouden. Momenteel werken we met kleine baaltjes (15/20 kilo). Ik zou moeten kijken of we ook met grote balen zouden kunnen werken.

Ik bedoel trouwens wel echt hooi, geen voordroog oid.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:28

Waar kon je nou nog meer voor n goede prijs je hooianalyse laten doen?

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:51

Wij hebben op Horse Event de ruwvoer Quickscan gekocht. Positieve uitslag, zo zagen ze het liefst elke analyse gaf Pavo aan. Mooi compliment. :-)

Tallie1994
Berichten: 206
Geregistreerd: 03-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:31

En hoe gaat het in zijn werk? Hooi met formulier opsturen in een doosje? Betaal je dan ook 6,95 voor het verzenden bij het postkantoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:03

Tallie1994 schreef:
En hoe gaat het in zijn werk? Hooi met formulier opsturen in een doosje? Betaal je dan ook 6,95 voor het verzenden bij het postkantoor?

Ja volgens mij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:06

kim1207 schreef:
Waar kon je nou nog meer voor n goede prijs je hooianalyse laten doen?

Bij Eurofins (voorheen BLGG), maar dan is het wel een stuk duurder.

http://eurofins-agro.com/nl-nl/product/ ... e/equifeed

Onderaan de pagina de tarieven. En verder ook veel informatie aangaande voederwaardes in het algemeen.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:11

Hooi in een afgesloten plastic zak en dan in een doosje. Je betaald inderdaad de verzendkosten.

Wij hebben de uitslag inmiddels terug :) Daarna nog een belletje van Pavo om nog toe te lichten. Conclusie; goed hooi :)


Afbeelding

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:41

Sorry dat ik dit topic omhoog gooi, maar ik vond het beetje jammer om een nieuw topic hiervoor aan te maken.

Zijn er inmiddels al meer mensen die hun resultaten terug hebben? Bij mij staan alle streepjes recht omhoog. En vervolgens staat er geschikt voor hoefbevangen paarden bij. Lijkt me dat een gemiddelde suiker hoeveelheid niet zo geschikt is toch? Beter laag in suiker?

Zijn er mensen die suiker echt in het laagste vakje hebben?

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:34

Ik heb vijf verschillende soorten hooi laten testen en daarbij vielen de suiker bij drie in het tweede vakje van links de rest in het midden.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:38

Hindo2 schreef:
Ik heb vijf verschillende soorten hooi laten testen en daarbij vielen de suiker bij drie in het tweede vakje van links de rest in het midden.


Bedankt voor je reactie!
Was er een verband te zien tussen de soorten hooi waar het suiker lager uitviel? Kwam het uit plastic of echt hooi?
Grover dan die andere 2 of niet? Eerder/later in het seizoen gemaaid?

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:49

Alles gewoon hooi, wanneer het gemaaid is weet ik niet. Het stond gewoon bij de courage handelaar.
Grote baal NL hooi iets grof suiker in tweede, energie en proteïnen in het eerste vakje van links.
Kleine baal NL hooi fijn suiker in tweede, energie en proteïnen in het middelste vak
Groot baal NL hooi grof suiker in de tweede energie en proteïnen in het eerste vakje van links
Twee partijen Duits hooi zaten beiden in het middelste vak qua suiker

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Pavo ruwvoer Quick scan; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 09:11

Ik heb inmiddels een geteste grote baal graszaadhooi, welke laag in suikers zit.
Daarnaast gebruik ik het Pavo hooi, hier heb ik een pallet van gekocht en hier zit ook erg laag suikers in, 3,5%. Het Pavo hooi is wel vrij prijzig en vrij kort. Verder heel tevreden erover, het is mooi stofvrij en ze eten het graag. De baaltjes zijn vrij klein, maar wegen wel 15 kilo.

De combi Pavo en graszaadhooi werkt voor nu prima.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:06

meiske1577 schreef:
Ik heb inmiddels een geteste grote baal graszaadhooi, welke laag in suikers zit.
Daarnaast gebruik ik het Pavo hooi, hier heb ik een pallet van gekocht en hier zit ook erg laag suikers in, 3,5%. Het Pavo hooi is wel vrij prijzig en vrij kort. Verder heel tevreden erover, het is mooi stofvrij en ze eten het graag. De baaltjes zijn vrij klein, maar wegen wel 15 kilo.

De combi Pavo en graszaadhooi werkt voor nu prima.


Fijn om te horen dat dit werkt. Mag ik vragen wat je per baal voor het pavo-hooi betaalt?