Explosief tijdens spring/eventingwedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Explosief tijdens spring/eventingwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:42

Hallo Bokkers,

Ik rij nu een aantal jaar spring/eventingwedstrijden met mijn topper.
Echter blijft hij extreem explosief op het voorterrein en is het onmogelijk voor mij om gewoon te stappen.
Soms wordt hij ook zo heet met dressuurwedstrijden. Maar het probleem zit hem vooral bij het springen.

Ondertussen een ik een paar jaar oefenen verder, aan het werk zetten of juist lange teugel werkt gewoon niet.
Gelukkig heb ik wel de rust bij het starthok, maar bij het inspringterrein is het gewoon niet leuk meer.
Ook lijd het resultaat in het springparcour hieronder. Er zijn hele fijne goede momenten, maar gister was het weer zo ver..
Thuis heb ik er geen last van en gaat het en super..

Qua karakter is hij eigenlijk heel gemakkelijk. Hij gaat de hele dag naar buiten in groepsverband en wordt stevig getraind.
Ik merk wel aan hem, als hij de indruk krijgt dat we weggaan, trailer kappen of vlechten, begint de stress al in diarree en druk doen.

Ik ben nu dus aan het kijken naar een supplement. Maar er zijn er zoveel.
Alleen magnesium heeft hij als eens gekregen maar dat deed helaas vrij weinig.

Graag hoor ik jullie ervaring.

KhivkJe

Re: Explosief tijdens spring/eventingwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:00

Misschien is Confidence EQ iets voor jullie.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:04

Ik heb hetzelfde gehad met mijn ruintje. Ook vanalles geprobeerd, maar ik heb niks gevonden en heb er echt gewoon mee moeten leren leven... Veel succes met je zoektocht!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 15:59

Confidence kan ik idd eens gebruiken.
Hoor er verschillende verhalen over.

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:24

Ik heb ook al eens getest met confidence bij mijn crosspaard omdat hij ook heel heet durfde worden. Bij ons is dat positief uitgedraaid, er was geen supergroot verschil, maar de heetste en scherpste kantjes waren eraf. Hij was sneller te overtuigen om te luisteren :).

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:54

Mijn paard bouwt ook veel spanning op op wedstrijd en bij haar helpt 'As good as gold' wel.
Ook bij een ander paard dat ik ken dat stijgert in de startbox en met deze poeder toch rustiger is.
Is wel redelijk duur om gewoon eens uit te testen.. Of de 'no stress paste' werkte ook bij mij, maar niet zo goed als de poeder.
Verder ben ik ook heel tevreden over confidence. (heb al redelijk veel dingen uitgeprobeerd :p)

http://www.dochorse.nl/trm-good-as-gold.html

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:22

Herkenbaar verhaal. Ik heb het ook met springen/cross en gedurende winter een rodeo-paard :')
Inmiddels ben ik er bij mijn paard uit dat het deels karakter is en deels te helpen is met middeltjes en training.
Maar ik zou ook EQconfidence aanraden. Haalt zeker de scherpe randjes eraf, waardoor het paard meer op jouw hulpen en geruststelling kan concentreren.
Magnesium krijgt die van mij ook dagelijks, maar ik heb niet het idee dat het heel veel helpt 'tussen de oren' .. wel voor de spierspanning is zijn lijf op dat moment.

Good luck!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:17

Ik had dit ook met een van mijn paarden, voeding is het niet. Ik gaf haar voor de dressuur wel eens spuit stressles waardoor het voor mij makkelijker was om het probleem op te lossen. Conclusies na vele jaren --> Onbewust zet je ze niet voldoende aan het werk. De kunst is om de aandacht bij jou te hebben en houden. Cru gezegd je zet hem niet voldoende aan het werk in je losrijden. (Tristan Tucker is hierom ook zo populair. En het is maar een principe: Hoe houd ik de aandacht bij mij en niet bij andere onzinnige dingen). Met die gedachte hoefde ze de stressles ook niet meer te hebben.

Mijn merrie was zo erg dat ze zelfs over andere paarden heen sprong. Ik kreeg zelfs opmerkingen of ik haar niet beter eerst zadelmak kon maken.

De oplossing voor mijn merrie was als de mogelijkheid daar is losrijden op een plek waar geen hindernissen zijn en het minder druk is of longeren (mijne was ook claustrofobisch waardoor ze ook extreem op drukte was).

Voor de cross (als deze op een andere dag was) longeerde we en stapte ik pas 5 min van te voren op. Aan de longe was ze braaf totdat ik opstapte.

Ik heb jaren ook aangemodderd maar uiteindelijk bleek gewoon dat je ze constant moet afleiden van de omgeving, aandacht vragen. Werken.

Voor het springen reed ik dus los op het dressuurterrein en voor springwedstrijden schreef ik haar vaak alleen in als ik wist dat er meer bakken waren om te rijden. Daar reed ik totdat er nog maar 8 voor mij waren. Dan ging ik pas met 5 ruiters te gaan losspringen. Een paard met veel ervaring kan ook snel omhoog in hoogte en hoef je niet 20 keer te laten springen op het voorterrein daar worden ze alleen maar druk van.

Niet gaan stilstaan bij de ring en als je de ring betreed gelijk blijven rijden en niet gaan stappen. Alsof je de dressuurbaan in gaat. En de spanning af vloeien.

Daarnaast is je eigen houding en die van de mensen in je omgeving heel erg belangrijk. Blijven ademhalen en niet nadenken over wat er gebeuren kan, niet stressen omdat hij weer druk is. Hoe kalmer jij en je groom zijn hoe meer je paard dat overneemt. En het klinkt zo makkelijk maar het is zo moeilijk!! Blijven volhouden want na het 2 jaar op deze manier aan te pakken kon ik haar vorig jaar gewoon onder de luidspreker laten staan, op het crossterein met een lange teugel stappen etc. Dat was voorheen nooit mogelijk. Maar haar focus lag voortaan bij mij.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:00

Dat is het ook, volle bak werken, doe ik ook.. maar kost echt heel veel energie. Voor een ring stilstaan is gewoon niet aan de orde. Meestal stap ik tussen het springen en cross af, tenzij hij rustig aan voelt blijft ik rond stappen, dan spring ik niet meer. Mr als hij zo enthousiast is dan wacht ik aan de hand tot dat ik bijna aan de beurt ben.
Afgelopen wedstrijden waren we net met 4 ruiters in de bak. Dus voldoende plek. Maar door de crossroute erom heen was het allemaal niet de beste situatie.

Ik ga toch de stressless eens proberen denk ik. Vriendin van mij heeft ook goede ervaring maar geeft het constant. Daar vind ik het toch wat prijzig voor, en thuis is het eigenlijk niet nodig.

Bedankt voor jullie reacties

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:54

Maak jij je misschien onbewust druk? Dit kan ook zijn invloed hebben...

Ik heb t ook met mijn ruin en door zelf heel bewust rustig te blijven word het beter. Alsnog heb ik hulp nodig om bv het starthok of de spring ring in te komen. Maar nu kunnen ze tenminste bij hem komen. Behalve als er mensen om hem heen staan te zenuwen, daf merkt hij gelijk.

Verder idd bezig houden zonder druk op de teugels is voor die van mij ook een goede oplossing. Ik draai hem alle kanten op in alle gangen en probeer overal onverwachte dingen te doen voor hem. Zo blijft hij toch meer bij mij. Al kennen ze alle kleine dingen zo goed dat het steeds meer verzinnen word.

Ik weet ook dat t een aparte is dus maak me tegenwoordig wat minder druk als ik te horen krijg dat ik thuis nog moet oefenen etc :p
Ik heb allerlei supplementen geprobeerd maar heb tot nu toe nog niks gevonden wat helpt helaas.
Maar zelf bewust kalm blijven in hoofd en lijf met bv de spier ontspannings methode van jacobsen helpt wel wat. :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 08:42

Dat is het niet meer.
Ondertussen heb ik al flink wat wedstrijden gereden en echt zenuwachtig bennik niet.
Ook niet nerveus om bang te zijn dat hij zo doet.
Ik heb het alleen ff voor de start cross.

Want het is wat ik zeg, lange teugel stappen gaat die gewoon alleen maar harder en draaft/galoppeerd gewoon aan, als ik dan aan de teugels kom reageert hij natuurlijk explosief.
Ik probeer nu gewoon hem flink aan het werk te zetten. Maar ik denk dan, ik kan toch ook niet 20/30 minuten aan stuk door galopperen of draven... Ik probeer tussen door te stappen maar hij trekt zich dan echt er gewoon uit, door gewoon naar voren te springen.

Ik heb de primeval stressles besteld, ik vind he rniet erg als hij heet is, ik kan het wel hendelen maar zou fijn zijn als net dat explosieve weg is en dat hij daardoor net wat fijner is in de springring.
Want het is zo zonde, hij kan goed springen, naar als hij zo doet, springt hij alleen maar naar voren zonder ruggebruik en daardoor krijgen we dus palen aan onze broek. :(

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:48

InFocus is iets nieuws van de paardendrogist. Geen idee of het werkt hoor, maar misschien is dit iets.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:22

CalvinenGino schreef:
Want het is wat ik zeg, lange teugel stappen gaat die gewoon alleen maar harder en draaft/galoppeerd gewoon aan, als ik dan aan de teugels kom reageert hij natuurlijk explosief.
Ik probeer nu gewoon hem flink aan het werk te zetten. Maar ik denk dan, ik kan toch ook niet 20/30 minuten aan stuk door galopperen of draven... Ik probeer tussen door te stappen maar hij trekt zich dan echt er gewoon uit, door gewoon naar voren te springen.

Bij ons heeft dat wel gewerkt, zodra hij niet meer wilde stappen gaan gallopperen. Minimaal 10 minuten linksom, 10 minuten rechtsom, stom dom galopperen zonder vragen te stellen. Paard had alles al gezien, maar bleef die spanning houden, en op deze manier kon hij dat kwijt. Het is uiteindelijk wel beter geworden, maar rustig los draven op concours is nooit gelukt. En ja, je krijgt wel eens commentaar, maar dat werd altijd erger als je even probeerde te stappen :+

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 08:26

Ik heb nu 2 weken stressles van Primeval geprobeerd.
En ben naar 2 springwedstrijden geweest. Ik heb zowaar normaal kunnen losrijden ennstappen.
Alleen ff in de ring voordat ik kon beginnne ff stout maar eenmaal aan de slag was hij heel fijn!