Luzerne: wat doet het met een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 21:21

Hoi allemaal.

Bij deze vraag ik me af wat luzerne nou doet met een paard.
Ik geef het nu een aantal dagen na het werk voor de eiwitten, hij krijgt verder schraal hooi en vitamine en mineralenkorrel.
Hij krijgt luzerne zonder melasse en met 15% eiwit.
Bij mensen heb ik altijd dit geleerd, heel kort door de bocht uiteraard:
Koolhydraten zijn snelle energie, wat suikerpieken geeft.
Voeg je eiwit toe heb je langer en gelijkmatigere energie zonder suikerdips.

Nu mijn vraagstuk. :P
Ik lees dus dat paarden er druk van kunnen worden.
Echter heb ik een pony die gauw druk is van voer.
Ook van vitamine en mineralenkorrel, maar van luzerne juist rustiger lijkt te worden!
Hij krijgt nu 400 gram luzerne erbij, volgens vitalbix is dit als aanvulling voor eiwit nagenoeg genoeg.
Het advies daar: 150-500 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, hij is 250 tot 300 kg.

Hij wil graag staan dansen naast je aan de hand, en wat drammerig zijn.
Sinds hij luzerne krijgt is dit beduidend minder, hij danst amper naast mij en dramt amper, maar heeft net zoveel energie als normaal.
Hij speelt ook net zoveel met zijn maatjes en is happy.
Verder lijkt hij ook niet verzuurd tot nu toe.
Vanuit de menselijke verklaring heb ik hiermee de snelle energie uit zijn hooi gelijkmatiger gemaakt dmv het eiwit.
Maar klopt deze gedachte ook?

Wie weet hier antwoord op? :D

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:22

Tja geen idee waarom.

Het begon bij mij omdat ie van de zomer alleen maar aan de diaree zat wegens 24/7 weide en geen hooi/kuilgras bij kreeg gaf ik dat als extraatje en toch er op gebleven omdat ie ook zijn brok nu rustiger van eet en beter in zijn vel zit heb ik het idee beter dan de vorige winters.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:24

Ik volg, ik voer het nu aan beide paarden. De ene omdat ze er dikker van zouden worden en de andere omdat het goed voor de maag zou zijn, maar wat er nu waar is weet ik dus niet.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:36

Het kan de fotosensibiliteit verhogen en daardoor mag mijn paard het absoluut niet hebben.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:38

Horseware schreef:
Het kan de fotosensibiliteit verhogen en daardoor mag mijn paard het absoluut niet hebben.

Mag ik dat vrij vertalen naar licht gevoeligheid? Kan je er meer uitleg over geven?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:38

Wij voeren het al een paar jaar a 2-3 kilo per paard per dag. (paard van ons 700kg). Super spul. Wel hebben we een hele basic variant, ook niet in een zak oid, en volgens mij eigenlijk voor koeien.

haf_sjakie

Berichten: 770
Geregistreerd: 08-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:39

Ik volg ook, wij voeren ook maar ik heb er toch mijn twijfels over... Komt door de scheve verhouding die luzerne schijnt te hebben.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:42

Azmay schreef:
Horseware schreef:
Het kan de fotosensibiliteit verhogen en daardoor mag mijn paard het absoluut niet hebben.

Mag ik dat vrij vertalen naar licht gevoeligheid? Kan je er meer uitleg over geven?


Gevoeligheid voor uv straling is het inderdaad.

Men spreekt van primaire fotosensibiliteit wanneer bepaalde stoffen worden opgegeten die onveranderd de huid bereiken en daar de overgevoeligheid voor licht veroorzaken. Vaak zijn het planten zoals boekweit, St. Janskruid, kool, wikke, luzerne en rode klaver die worden gegeten. Deze planten bevatten een fotodynamisch agens. Men noemt ze de fototoxische planten. Fototoxiciteit (of fotoreactiviteit) is een eigenschap van bepaalde stoffen waarbij onder invloed van licht, meestal zonlicht, een reactie optreedt die de huid aantast.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 23:33

Leuk dat er meer mensen zich dat afvragen.
Ik heb ook nog mijn twijfels over de luzerne, vooral omdat hij van zichzelf heel spelerig is met zijn mond.
En nu dus totaal niet, geen gekke bekken naast me met wandelen. :')
Maar met andere paarden speelt hij nog net zo als voor de luzerne.
Qua maag schijnt het bewezen goed te zijn voor de maag, het zou een buffer leggen in de maag en goed zijn bij en tegen maagzweren.
Wat ik ook nog mogelijk acht is dat dat meespeelt, maar dat lijkt me erg onlogisch in zijn geval omdat hij al heel lang onbeperkt ruwvoer krijgt.

Mijn hoofdreden om het te voeren is dat hij vitamine E tekort lijkt te hebben.
Ik heb het nooit laten testen maar hij veranderde van zuur en moe de dag na normaal trainen, naar gewoon gezellig en energie zat sinds hij vitamine E krijgt.
Laatst nog rustig afgebouwd, maar hij werd duidelijk weer stijver in zijn werk.
Niet schokkend hoor, maar hij leek wel een elastiekje en hij werd duidelijk stijver.
Nu heb ik dat zelf ook gauw, en ik zelf heb veel baat bij extra eiwitten na sporten qua spierpijn en spieropbouw.
Dat moet voor het optimale binnen 2 uur na het sporten dan.
Uit dat oogpunt heb ik een zak gehaald, en krijgt hij twee scheppen na het werk. :)

Ik begin nu wel redelijk vertrouwen te krijgen dat het goed is, maar de doorslag moet nog komen in hoe hij is voor de wagen. :)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 01:59

Ik heb net vitalbix gemaild met deze vragen en nog enkele andere vragen.
Zeer benieuwd of ze er iets over kunnen zeggen, theoretisch gezien zou je zeggen dat het mogelijk niet zo ingewikkeld is, maar bevestiging vind ik nergens. :+

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 05:40

Nu ik vind het bijzonder omdat mijn c pony er juist helemaal druk door word en gaat schuren.
een beetje kan ze hebben, letterlijk een handje maar alles wat meer is.... drama. Als je dan het lef hebt om ze in te spannen gaat ze heel heel hart en dat is echt gevaarlijk!
En dat terwijl het echt een kalme brave pony is!

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 07:45

Ik denk dat het ook heel erg van belang is welke lucerne je voert. Als je de lucerne van hartog voert. De hartogmix dan zit daar ook weer meer zetmeel=suikers=energie in en is de kans aanwezig dat je paard er drukker van wordt.

Het is inderdaad bewezen goed voor de maag, daarnaast zorgt lucerne door het krachtvoer ervoor dat het paard beter moet kauwen en worden de voedingsstoffen uit het krachtvoer beter opgenomen en verteerd. Het is daardoor ook beter om eerst ruwvoer te voeren alvorens krachtvoer te geven. De stofwisseling is dan al op gang gebracht namelijk.

Je moet ervoor zorgen dat je er net zoveel energie instopt als je paard gebruikt. Dus op zoek naar de ideale balans voor je paard. En TS zolang je paard het er goed op doet lijk jij die te hebben gevonden. :)

Dit is wat ik weet. Ben benieuwd naar de info van de leverancier.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 08:50

Hier ook een pony die enorm op gaat schuren, er rillerig van wordt en moddervet (Pavo en Hartog).
Als je paard voldoende ruwvoer in de vorm van hooi of voordroog krijgt, zou het al goed genoeg moeten zijn voor de maag en heb je de luzerne niet nodig.
Om het kauwen te bevorderen zou je ook een van de producten van Agrobs kunnen geven (Aspero of Alpengrun muesli), dat is o.a. gehakseld kruidenhooi.

Maar, de luzerne van Vitalbix schijnt wel anders te zijn van samenstelling. Geen suiker/melasse, dus op zich begrijpelijk dat ze daar niet druk van worden. Ze hebben die energie piek niet.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:11

Wij geven luzerne van Subli (zonder melasse) en die bevalt ook prima. Eerst hadden we die van Hartog, maar ik merk dat onze pony rustiger is als we een luzerne zonder melasse voeren. Ze wordt er niet dik van.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 08-02-16 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:15

Ik voer van havens ( the brix) de luzerne zonder melasse.
Hij krijgt 1x per dag een blok (zou 500gram moeten zijn) en 400 gram vitalbix.
Ik merk dat hij er wat voller van word maar wat het verder doet geen idee dus ik volg :)

Ik heb ook de luzerne van vitalbix gevoerd maar dat vond ik niet fijn voeren omdat dat losse luzerne is en die van hartog zijn samengeperst waardoor me paard er en langer mee doet en het makkelijker voeren is

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:32

Boeiend topic dit. Zelf gaf ik ook eerst Havens Luzerne, Een handje bovenop zijn krachtvoer. Maar momenteel werkt hij minder, dus ik weet niet zo goed of ik de luzerne nog ga blijven geven. Misschien eens kijken om over te stappen naar de andere merken die hier genoemd worden

Fionami

Berichten: 344
Geregistreerd: 09-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:33

Ik volg ook even. Ik zit in dubio of ik muesli (pavo care 4 life) blijf geven of over ga op luzerne. Qua energie en eiwit voor spieren mag mijn paard wel iets meer hebben.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:37

Goh wat een interessant leuk topic heb je gemaakt TS!

Ik heb dit weekend een proefzakje Luzerne geprobeerd van Feral (Vitalbix) en de paarden vonden het erg lekker!
Alleen twijfel ik inderdaad ook, of het goed is om bij te voeren of niet.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de antwoorden die je krijgt!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:39

Nirvana_ schreef:
Wij voeren het al een paar jaar a 2-3 kilo per paard per dag. (paard van ons 700kg). Super spul. Wel hebben we een hele basic variant, ook niet in een zak oid, en volgens mij eigenlijk voor koeien.

Jullie voeren zeker de ruwe versie ?, echt de luzerne stengels zeg maar ?
Zit samengeperst in zakken, en is dus geen vaste vorm.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:39

Mijn paard kreeg een flinke allergische reactie van luzerne. Hij hoestte zijn longen uit zijn lijf. De dierenarts had moeite om het onder controle te krijgen. Een ander paard werd heel heet en schrikkerig. Dus hier geen luzerne meer.

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:43

Mijn zomereczeem-gevoelige paard doet het juist heel goed op Lucerne. Wel zonder melasse. Wordt ie niet drukker van en blijft beter in zijn bespiering. Ik voer ca. 1 kilo per dag, dan heb je nog geen last van de scheve verhoudingen van Lucerne. Ik trek er juist de scheve verhouding van ons voordroog iets mee recht.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:49

Onze merrie mag het niet hebben, ook al vindt ze het heerlijk. Ze kreeg het ooit op voorschrift van de DA omdat ze na een hoefbevangenheid te mager was en luzerne zonder melasse op zich geschikt is.
Ze kreeg prompt een heel heftige aanval van hoefbevangenheid. De DA zei dat dat wel vaker voorkomt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:01

Horseware schreef:
Horseware schreef:
Het kan de fotosensibiliteit verhogen en daardoor mag mijn paard het absoluut niet hebben.



Gevoeligheid voor uv straling is het inderdaad.

Men spreekt van primaire fotosensibiliteit wanneer bepaalde stoffen worden opgegeten die onveranderd de huid bereiken en daar de overgevoeligheid voor licht veroorzaken. Vaak zijn het planten zoals boekweit, St. Janskruid, kool, wikke, luzerne en rode klaver die worden gegeten. Deze planten bevatten een fotodynamisch agens. Men noemt ze de fototoxische planten. Fototoxiciteit (of fotoreactiviteit) is een eigenschap van bepaalde stoffen waarbij onder invloed van licht, meestal zonlicht, een reactie optreedt die de huid aantast.



He, ik heb sinds kort van havens die blok en die losse luzerne en weet je? Ik zag dat de roze vlekken bij zijn ogen en mond erger zijn geworden..bedankt voor de info, stop er acuut mee.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:12

Ik voer de luzerne van Hartog in combinatie met de muesli van Hartog (Energy classic) en dit is, na veel proberen, echt de gouden combi om mijn flegmatieke ruin soepel, vlot en werkwillig te houden in het werk. Maar ik denk wel dat het heel erg paard afhankelijk is. Van luzerne wordt mijn pony niet direct een stuiterbal maar het heeft wel degelijk effect of ik meer of minder geef.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:13

Snap nu ook waarom hij met een handje per dag zo knetterheet is geworden...bizar..