Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:56

Ik ook, heb besteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:22

Vandaag kon ik eindelijk eens foto's maken voor Ellepel van het effect van het whey-poeder op [***]. :)
De voor-foto's zijn van december en eind februari: in december kwam de osteo en was het oordeel dat hij 30-40% van de spieren had van een volwassen rijpaard. Na een hele hoop pech in januari was dat tijdens het 2e bezoek van de osteo eind februari 'gestegen' naar 40%... >;) Dus zijn we begin maart begonnen met wheypoeder om hem de essentiele eiwitten bij te voeren die hij blijkbaar niet uit de rest van het voer kon halen.

Zijn achterhand had zo'n raar puntje bovenop; dat is niet zijn schoft maar dat zijn de doornuitsteeksels van zijn heiligbeenwervels, want daar liepen geen spieren naartoe. Ook waren de zijkanten van zijn bekken heel hoekig omdat daaronder bij de knie geen spiermassa had (de knie was gewoon een stuk bot met peesplaten). Je zag van achteren dus altijd zijn buik. Die had hij namelijk al wel, 8-) maar het probleem was dat hij wel vetbulten had maar geen spieren:
Afbeelding

Vandaag, na zo'n 6-7 weken whey voeren en verder niets veranderd qua training (nog steeds alleen grondwerk, geen longeren):
Afbeelding


De zijkant:
Op de foto hieronder zie je dat hij boven zijn voor- en achterbenen geen spiermassa had. Bij de achterhand zag je wel strepen (holtes) tussen de spieren in, maar die stonden niet bol maar hol,net als de holtes onder het zadel waar de rugspieren zouden moeten liggen. Bovenop de achterhand zag je bobbels; dat zijn de contouren van het bekken en het heiligbeen die als bobbels omhoog stonden omdat hij geen spieren op de bovenlijn had (die bobbels vormen het 'puntje' bovenop het bekken dat je ook op vorige foto zag)
Afbeelding
Afbeelding

[***] vandaag:
Afbeelding

Hollands glorie: :D
Afbeelding


Hij heeft eindelijk een borstkas! _/-\o_
Van de zijkant ziet hij er al perfect uit, alleen in de breedte moeten er nog spieren bij + in de bovenlijn, vooral bovenop het bekken en op de zadelplek. Het enige probleem is dat hij nu ook in rap tempo dik wordt, maar spieren gaan nu eenmaal even voor, want hoe minder spieren hij in de bovenlijn heeft, hoe makkelijker hij zijn toch al verkeerd staande wervels verschuift/vastzet als hij een verkeerde beweging maakt. Daardoor hadden we het afgelopen onderbespierde anderhalve jaar dus elke 8 weken weer de osteo/chiro aan huis die dan alles weer terug kon duwen/kneden/masseren... >;) Dus spiermassa gaat even voor, lijnen kan straks wel weer.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:40

Zo! Hij gaat goed!!
Wat een mooi verschil!!

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:14

Ik vind zelf voor- en nafoto's altijd lastig te beoordelen, maar ik ben ook superblij ermee. En met als enige verschil 45 gram wheypoeder per dag.
Het is natuurlijk geen wondermiddel; [***] heeft gewoon een ontzettend slechte bovenlijn dus die spieren komen er pas het laatst bij, het is niet dat hij daar opeens een biceps krijgt. ;) De makkelijkste plekken bespieren ook met dit poeder het snelst, de knie is pas sinds twee weken vol bespierd en de bovenlijn moet nog een flink stuk beter, dus het heeft ook zo zijn grenzen. En als hij bijvoorbeeld echt atactisch was en bepaalde gebieden werden niet meer door de zenuwen bereikt, dan zou eiwitpoeder daar ook niet helpen. Maar goed, als een paard dus gebrek heeft aan essentiele eiwitten of die niet zelf uit het normale voer kan halen zoals [***], dan lijkt het wel wat te doen. :)

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:40

Welke whey gebruiken jullie?


carika
Berichten: 1598
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:10

Ik ga nu "stallriegel" uitproberen van Marstall. De samenstelling vind ik overtuigender dan die van de "weideriegel". Iemand nog tips of ervaring met mineraal voer in de vorm van een koek?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:34


troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:43

No_No schreef:
xyzutu2 schreef:


Hoe lang doe je met zo'n pot?


2000 gram/ 45 gram per dag = ..

:P

Nuttige info van dat wheypoeder! Voer je daarnaast ook nog eiwitten via bijv krachtvoer? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je ook krachtvoer voert het dubbelop kan gaan en dan ook nadelen kan hebben voor bijv de nieren.

Koper

Berichten: 30433
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:58

xyzutu2 schreef:
Vandaag kon ik eindelijk eens foto's maken voor Ellepel van het effect van het whey-poeder op Rio. :)
De voor-foto's zijn van december en eind februari: in december kwam de osteo en was het oordeel dat hij 30-40% van de spieren had van een volwassen rijpaard. Na een hele hoop pech in januari was dat tijdens het 2e bezoek van de osteo eind februari 'gestegen' naar 40%... >;) Dus zijn we begin maart begonnen met wheypoeder om hem de essentiele eiwitten bij te voeren die hij blijkbaar niet uit de rest van het voer kon halen.

Zijn achterhand had zo'n raar puntje bovenop; dat is niet zijn schoft maar dat zijn de doornuitsteeksels van zijn heiligbeenwervels, want daar liepen geen spieren naartoe. Ook waren de zijkanten van zijn bekken heel hoekig omdat daaronder bij de knie geen spiermassa had (de knie was gewoon een stuk bot met peesplaten). Je zag van achteren dus altijd zijn buik. Die had hij namelijk al wel, 8-) maar het probleem was dat hij wel vetbulten had maar geen spieren:
[ [url=m/Lz0XOY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag, na zo'n 6-7 weken whey voeren en verder niets veranderd qua training (nog steeds alleen grondwerk, geen longeren):
[ [url=m/n3zIK4.jpg]Afbeelding[/url] ]


De zijkant:
Op de foto hieronder zie je dat hij boven zijn voor- en achterbenen geen spiermassa had. Bij de achterhand zag je wel strepen (holtes) tussen de spieren in, maar die stonden niet bol maar hol,net als de holtes onder het zadel waar de rugspieren zouden moeten liggen. Bovenop de achterhand zag je bobbels; dat zijn de contouren van het bekken en het heiligbeen die als bobbels omhoog stonden omdat hij geen spieren op de bovenlijn had (die bobbels vormen het 'puntje' bovenop het bekken dat je ook op vorige foto zag)
[ [url=m/1JDfwq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HhhnIc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rio vandaag:
[ [url=m/hljYAs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hollands glorie: :D
[ [url=m/MAqpgm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij heeft eindelijk een borstkas! _/-\o_
Van de zijkant ziet hij er al perfect uit, alleen in de breedte moeten er nog spieren bij + in de bovenlijn, vooral bovenop het bekken en op de zadelplek. Het enige probleem is dat hij nu ook in rap tempo dik wordt, maar spieren gaan nu eenmaal even voor, want hoe minder spieren hij in de bovenlijn heeft, hoe makkelijker hij zijn toch al verkeerd staande wervels verschuift/vastzet als hij een verkeerde beweging maakt. Daardoor hadden we het afgelopen onderbespierde anderhalve jaar dus elke 8 weken weer de osteo/chiro aan huis die dan alles weer terug kon duwen/kneden/masseren... >;) Dus spiermassa gaat even voor, lijnen kan straks wel weer.

:oo :wow: :wow: :wow: :)*

Okee, je hebt me om!

Volgende week begin ik met de koolstofklei, dat móét echt eerst. Maar daarna gaat die weipoeder er komen. Die streepachtige kuilen bij het bovenbeen, dat heeft vos ook.

Ik ga het doen, en ik zal foto's en filmpjes (ivm beweging) maken elke maand zodat er hopelijk over een tijd verschil te zien zal zijn.

Dank je wel!

Mijn stappenplan voor de komende maanden:
merrie (shetlandpony, 27 jaar) haver uit rantsoen halen, kan ze niet meer goed eten. En aan de Vitalbix dc de Active + toevoegen. Zodat ze wat bakvulling heeft en ook wat extra eiwitten binnen krijgt.

Ruin (IJslander, bijna 18): zoals hierboven. Per maand wil ik wat gaan veranderen.
mei: koolstofklei toevoegen
juni: weipoeder toevoegen
juli: haver uit rantsoen, voor hem ook Active + er bij (vind het handig om ze allebei het zelfde te kunnen geven maar wil eerst andere dingen dan die haver aanpassen dus hij maakt het restant eerst maar even op)
En daarna eens bekijken hoe hij er uitziet. Mogelijk nog fulvinezuur toevoegen of verdere ondersteuning voor de lever. Mariadistelzaad oid.

Ze krijgen allebei sinds 2 jaar de Daily Complete van Vitalbix, momenteel dus met een handje haver in een prutje van kurkumapasta, zout en lijnzaadolie. Mijn merrie krijgt ook gemalen monnikspeper, en in de winter krijgt ze extra magnesium/seleen/vitamine E.

Als dat het nou alsjeblieft is... "gewoon" een eiwittekort. Bij nadere beschouwing is het gewoon raar dat die balancers die laag zijn in suiker ook meteen laag zijn in eiwit. Eiwit is not the enemy... waarom denken mensen dat toch nog steeds.

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:44

Koper schreef:
Als dat het nou alsjeblieft is... "gewoon" een eiwittekort. Bij nadere beschouwing is het gewoon raar dat die balancers die laag zijn in suiker ook meteen laag zijn in eiwit. Eiwit is not the enemy... waarom denken mensen dat toch nog steeds.


Is niet raar is, een balancer is om de vitamines en mineralen aan te vullen. Niets meer, niets minder. Daarbij is de gift vaak te laag om daadwerkelijk iets aan een eiwittekort te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:23

Balancers zijn inderdaad alleen voor vitamines & mineralen, dus voor eiwitten moet je paard of krachtvoer krijgen, of ruwvoer dat genoeg eiwitten bevat. [***] heeft hier nooit krachtvoer gekregen omdat hij daar zo fenomenaal slecht op reageerde op de handelsstal, kreeg alleen eiwitrijk hooi en heeft de hele winter op bemest (en dus eiwitrijk) hooiland met veel gras gelopen, en kreeg daarnaast grasbrok/luzernebrok/esparcettebrok. Hij werd wel vet, maar kreeg maar geen spieren. Pas toen ik de luzerne verving door esparcette leken de kuilen iets te verzachten. Aangezien esparcette erom bekend staat dat het een hoog gehalte essentiele aminozuren bevat, en een gebrek aan essentiele aminozuren de spiervorming kan blokkeren omdat de niet essentiele aminozuren dan niet benut kunnen worden, ben ik op zoek gegaan naar essentiele aminozuren om bij te voeren. Zo kwam ik bij whey poeder uit, omdat dat beter bij onze situatie aansluit dan bijvoorbeeld spirulina/chlorella (beiden teveel ijzer)/lijnzaad (dikmaker) en andere alternatieven.

[***] krijgt nu nog steeds gewoon gras en hooi (zelfs minder gras dan in december/januari/februari omdat hij nu op een kale wei staat) en daarnaast 400gr geweekte esparcettebrok + 400 gr luzernebrok + JPGEF Balancer, omdat hij alleen geweekte esparcette saai vindt. Ook die hoeveelheid is juist omlaag gegaan, want in dec/jan/feb kreeg hij nog zo'n 1500gr daarvan/dag.
Goede vraag trouwens hoe lang zo'n pot whey meegaat; ik vroeg me gisteren ineens af hoe het toch kan dat ik al 2 maand 2 schepjes (= volgens de site 2x25 gram) per dag voerde en de 2-kilo emmer nog steeds halfvol was. Gisteren dus maar eens gewogen en nu blijkt dat de schepjes maar 12 gram zijn [***] heeft het bovenstaande dus op slechts 24 gram gedaan ipv de voorgeschreven 45 gram/dag... :wow:

Ik ben dus enorm blij dat het zo aanslaat bij [***], maar het slaat bij hem waarschijnlijk vooral zo goed aan omdat hij blijkbaar erg slecht is om essentiele aminozuren uit gras/hooi/enz te halen, en het bij deze whey-vorm wel lukt. Als hij echter net zoals elk normaal paard wel essentiele aminozuren opnam maar de spiergroei werd door iets anders geblokkeerd, dan zou het waarschijnlijk niet zo goed werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-17 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:41

Het zou idd raar zijn als er veel eiwit in een balancer zou zitten
Balancer is puur vit/min aanvullen juist zonder extra voeding toe te voegen zoals khd of eiwitten

Koper

Berichten: 30433
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:47

Dat is ook wel weer waar ja. Er zou eigenlijk een brok moeten bestaan die krachtvoer is maar dan zonder de koolhydraten. Zou ik wel handig vinden.

Kaatastrof

Berichten: 6276
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:50

Ik ben aan het overwegen om voor mijn merrie ook over te schakelen naar de Bodybuilder ipv de reguliere Balancer (andere paarden doen daar wel goed op overigens). Ze blijft maar schraal, beetje zelfde verhaal als bij die van jou xyzutu2.. DA zei dat ze al flink wat meer luzernebrok mocht maar ik merk niet al te veel verschil.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:11

Lastig ja!
Een verschil met jouw merrie is wel dat [***] wel dik was, alleen toch alle spieren miste. Daardoor kon ik hem niet vetmesten, maar moest ik echt op zoek naar eiwitten zonder koolhydraten of vetten.
Ik hoor over de Bodybuilder ook goede verhalen bij magere/arm bespieder paarden, maar kon die niet bij [***] gebruiken omdat hij al vet genoeg was. 8-)

Als je niet alleen meer spieren wilt kweken dmv meer essentiele aminozuren, maar ook vet moet mesten dan zou je ook eens naar gemicroniseerd lijnzaad kunnen kijken van Equilinum of Pure. Dat hoeft niet gekookt te worden en bevat niet alleen vetten voor het vetmesten maar ook een relatief hoge dosis essentiele aminozuren. Als een paard ook niet op het gras komt is het helemaal een aanrader, want de vetten in lijnzaad bestaan uit de omega 3, 6 en 9 vetten die verdwijnen uit het hooi.

Ik had het gemicroniseerde lijnzaad gekocht voor [***] als extra eiwitbron, maar die is nu zo dik dat hij dat extra vet echt niet kan gebruiken, dus voer ik het nu aan de Cushingpony die alleen nog maar op hooi staat. Erg fascinerend: deze pony krijgt medicatie en doet het al een jaar erg goed, alleen zijn zijn spieren ook al een jaar zo hard als hout in rug en achterhand. Het beperkte hem op geen enkele manier in de beweging, maar het was wel apart.
Dinsdagavond gaf ik hem het eerste schepje gemicroniseerde lijnzaad en woensdag ochtend waren zijn spieren ineens halfzacht, en 's avonds weer hard. Sindsdien voer ik de dosis op en kun je steeds langer en dieper door zijn spieren heen duwen. Ik weet niet of we zijn spieren ooit 100% zacht zullen krijgen, maar hij voelt nu beter dan hij een jaar lang heeft gedaan en gelukkig hebben we nog veel ruimte tot experimenteren; hij krijgt nu 150 gr en mag tot 450 gr/dag.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat Cushing/IR paarden die geen gras krijgen harde spieren kunnen krijgen door gebrek aan omega 3/6/9 omdat dat niet/nauwelijks in het hooi zit, maar omdat hij diarree kreeg van olie met die vetzuren waren de mogelijkheden beperkt. En gelukkig kan hij ook nog wel wat vetjes gebruiken, dus dan is gemicroniseerd lijnzaad een prima aanvulling.

Kaatastrof

Berichten: 6276
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:17

Goh, het ding is dat ze voor mij ook niet heel veel dikker moet worden. Er mogen een paar kg's op, dat zeker :j Maar ze moet ook niet vet worden. Al heeft dit paard niet bepaald de aanleg om dit te doen. Ze is altijd een beetje een kneusje geweest en met ouder worden gaat het helaas niet beter.

Als de zak Balancer op is ga ik eens met de DA bespreken of de Bodybuilder al dan niet een goede optie is voor haar. Ze ontbreekt vooral een boel spieren en ik kan haar helaas niet genoeg rijden om die echt te kweken. Daarbij zijn we niet echt helden in de bak :+

Dat gemicroniseerd lijnzaad klinkt wel interessant. Waar koop jij de jouwe? Wellicht is dat een optie. Ze komt overigens wel af en toe op gras - beetje afhankelijk van de fructaangehalten hoe lang - maar die wei is zo goed als kortgevreten. Verder wel hooi uit slowfeeders. Kwaliteit van het hooi is echter zeer afhankelijk van baal tot baal. Dus hooitest is enorm lastig en op termijn ook wel duur. De overige 3 komen overigens niets te kort.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:45

Ik ken 2 merken; equilinum en pure, als je daarop googelt dan zie je vanzelf waar je ze kunt bestellen.

Kaatastrof

Berichten: 6276
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:53

Interessant. Heb het even gegoogeld en ik heb een paar jaar terug iets heel gelijkaardigs gegeven, maar dan van het merk Aveve.
Afbeelding
Of dit ook gemicroniseerd is op dezelfde manier als Equilinum en Pure, weet ik niet, maar je mocht het alleszins gewoon droog voeren. Blijkbaar wordt het bij dit product eerst gekookt en dan gevriesdroogd.

Dit zou voor mij namelijk wel makkelijk te verkrijgen zijn en ik weet dat het desbetreffende paard dit prima at. :j

carika
Berichten: 1598
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:48

carika schreef:
Ik ga nu "stallriegel" uitproberen van Marstall. De samenstelling vind ik overtuigender dan die van de "weideriegel". Iemand nog tips of ervaring met mineraal voer in de vorm van een koek?


Dit was dus geen succes, mijn paard lust de koeken niet.
Iemand nog een suggestie? Ik heb bijna de neiging om de zoete pavo koeken te kopen alleen al omdat ik daarmee de meeste kans maakt dat hij het wel eet...

xAnthea

Berichten: 4436
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:51

Mijn pony begint de Victorious Secret 200 brokjes ook slechter te eten helaas. Ik probeer gewoon vol te houden, want hij is uiteraard voeding gewoon met vrij veel suikers en dat al sinds 10 jaar. Mijn fastfood-pony moet nu de gezonde tour op en ik denk dat hij dat niet zo fijn vindt :')

Zou ik er een appeltje door doen? Mss met het sap dat hij het dan smakelijker vindt?

Kaatastrof

Berichten: 6276
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:55

Je kan er misschien wat luzernebrok of grasbrok tussen mengen. Doen wij hier ook. Voer is meteen stukken smakelijker. Ook handiger voor supplementen.

carika
Berichten: 1598
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:55

Jackytje schreef:
Je kan er misschien wat luzernebrok of grasbrok tussen mengen. Doen wij hier ook. Voer is meteen stukken smakelijker. Ook handiger voor supplementen.


Nee dat is geen optie, hij eet dan alles op behalve de supplementen. Ik zoek echt snoepjes/koeken die je uit de hand kunt voeren.
Metazoa&force hebben we ook al gehad en lust hij ook niet, ook niet door muesli heen.

Kaatastrof

Berichten: 6276
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:31

Ik doelde eerder op het berichtje van xAnthea. Maar wij laten de luzernebrok weken, de vitaminenbrok valt dan ook door elkaar. Poedertjes meng je er dan zo door heen. Je paard moet al flink z'n best doen om dat eruit te gaan vissen, lijkt mij zelf onmogelijk. Wij geven de Balancer van Jepaardgezondenfit.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:37

Ik heb een vraagje over de Whey poeder. Ik had ergens gelezen dat het vooral om de stof Lysine gaat?
Als ik dat google kom ik supplementen tegen voor mensen. Is dat het zelfde?