Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:58

Ik heb lexa geprobeerd. De ISI mineraal cobs. De mijne at het niet

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:33

No_No schreef:
Wat wordt er bedoeld met:
Aanvulling op dagelijks rantsoen"?
Is dat naast ruwvoer of naast krachtvoer?


Ik ben er achter..
Het is aanvullend op krachtvoer! Dat geld dus voor meerdere vitaminebrokjes die verkocht worden waarvan gedacht wordt dat het een volledig supplement is. Het is wel volledig, maar dan wel naast het krachtvoer!
Goed opletten dus..

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:35

Goede tip! Ik ga het ook eens bekijken wat er hier opstaat!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:00

Bij Agrobs natumineral is aanvulling op ruwvoer .... dus geen krachtvoer ;)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:26

Het valt mij op dat het advies wel eens wisselt per merk. Soms staat er "aanvulling" en de andere keer staat er "volledig".

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:25

Ik voer Lexa Amino, opzich qua samenstelling lijkt het goed, maar er zit luzerne in en het ruikt heel zoet. Mijn alleseter is er niet heel dol op. Misschien toch maar weer terug naar mijnpaardgezondenfit.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:24

Kan iemand mij helpen? Ik heb nu het advies gekregen om esparcette te gaan voeren samen met de Healthy Gut Producer. Te vinden op wormtest.nl Ik kan er eigenlijk niet zo goed aan uit wat deze Healthy Gut Producer nu eigenlijk gaat doen voor mijn merrie en of de waardes etc goed zitten. https://www.wormtest.nl/healthygutproducer
Ik vind er ook geen ervaringen over etc.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:17

No_No schreef:
No_No schreef:
Wat wordt er bedoeld met:
Aanvulling op dagelijks rantsoen"?
Is dat naast ruwvoer of naast krachtvoer?


Ik ben er achter..
Het is aanvullend op krachtvoer! Dat geld dus voor meerdere vitaminebrokjes die verkocht worden waarvan gedacht wordt dat het een volledig supplement is. Het is wel volledig, maar dan wel naast het krachtvoer!
Goed opletten dus..


Niet per se. Het is aanvulling op je ruwvoer, omdat ruwvoer altijd de basis is, maar vaak tekorten heeft.

Mensen voeren veel teveel brok en of muesli. Daar zit ook soms een en ander aan vit/min in verwerkt, maar moet je veel van voeren, voor je aan die vitamine's/mineralen komt. Daarmee gooi je er ook erg veel van de rest in.

Als je een beetje brok/muesli voert, kom je niet aan de benodigde vit/min die vaak aanbevolen worden. Als je niet kilo's erin wil gooien, is dan aanvullen met een vitamine brokje het makkelijkste. Dan kun je bijv een handje muesli geven en de rest de vit. Vooral handig als paarden op een stal staan waar een voerronde is en je toch iets wil aanbieden.

Maar het blijft een gok. Als je geen ruwvoer analyse en of bloedonderzoek hebt, weet je niet wat je voert en wat je paard werkelijk nodig heeft.

Op verschillende problemen die paarden hebben, wordt vaak verkeerd gereageerd. Niet iedereen, maar veel mensen neigen eerder naar ijzers bij gevoelige voetjes bijv. Of laten een osteo komen bij stijve spieren. Geven supplementen bij bepaald gedrag of huidproblemen etc etc etc.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:15

Superpony, dat is wat de voerlevernacier van het merk zelf mij verteld heeft.
Bij sommige merken staat het ook op de site. Bij andere merken staat het niet op iedere site. Sommige zullen wel volledig naast alleen ruwvoer zijn, dat weet ik niet omdat er zoooooo veeeeeeel merken zijn.

Het gaat om je derde alinea. Een beetje krachtvoer, aangevuld met vitaminekorrel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:25

Helaas verkopen voeren een beter praatje dan voer.

Ik heb zelf voer verkocht en ben daarmee gestopt, omdat het commerciele verhaal niet strookt met de voedingsadviezen die ik geef.
Wat ik wel vaak tegenkom, is dat mensen pas komen als er problemen zijn en nog niet bezig zijn met problemen voorkomen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:46

Och ja, dat zal zeer zeker waar zijn.

Momenteel is het voor ons nog niet handig een ruwvoeranalyse te doen omdat wij nu nu nog twee partijen hooi op aan het maken zijn. Van de ene weet ik vrijwel zeker dat er niets in zit. De ander zou eerste snee zijn dus dat zou rijk moeten zijn. Het waardeloze spul is bijna op, het andere hooi hebben we nog een pak of 30 van denk ik. Zodra we weer een grote partij nemen zal ik een ruwvoeranalyse gaan doen.
Bloedonderzoek doe ik nu dus nog niet. Wel wil ik de weerstand van mijn pony verhogen! Hij is oa snel verkouden.
Hij moet extra vit E hebben en magnesium van de dierenarts.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een volledige korrel/poeder/iets. Ik dacht het gevonden te hebben maar dat blijkt dus niet zo te zijn. .

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:49

@no no; Agrobs naturmineral...is dat niet iets voor je

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:50

Hoi! Mag ik het topic even omhoog halen? :o

Mijn voer voor mijn pony begint stilletjes aan op te geraken. Hij krijgt nu een onderhoudsmengeling maar ik vind er vrij veel suikers + zetmelen inzitten dus vandaar dat ik naar iets anders wil overschakelen. Hij wordt niet meer gereden, hooguit longeer- en grondwerk. Van de onderhoudsmengeling geef ik hem niet meer zoveel omdat hij het in mijn ogen niet nodig heeft, maar het paardje waarmee hij op de wei staat krijgt nog wel krachtvoer en dan is het zo erg voor hem dat hij niks krijgt :+

Ik heb nu al een aantal dagen gezocht naar een goede vitaminebrok die ik kan geven in combinatie met enkel hooi en gras, géén andere muesli.
Ik kwam eerst uit op de Marstall Force, daar las ik heel goede commentaren over alleen dat de paarden het soms niet eten. Maar vandaag kwam ik ook topics tegen over de Balancer van Je Paard Gezond en Fit en daar lees ik ook positieve zaken over.
Ik heb wel de indruk dat je van de Force minder moet voeren dan van de Balancer.

Zijn er hier mensen die beide al uitgeprobeerd hebben en een voorkeur hebben? :) Alvast bedankt!

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:35

xAnthea schreef:
Hoi! Mag ik het topic even omhoog halen? :o

Mijn voer voor mijn pony begint stilletjes aan op te geraken. Hij krijgt nu een onderhoudsmengeling maar ik vind er vrij veel suikers + zetmelen inzitten dus vandaar dat ik naar iets anders wil overschakelen. Hij wordt niet meer gereden, hooguit longeer- en grondwerk. Van de onderhoudsmengeling geef ik hem niet meer zoveel omdat hij het in mijn ogen niet nodig heeft, maar het paardje waarmee hij op de wei staat krijgt nog wel krachtvoer en dan is het zo erg voor hem dat hij niks krijgt :+

Ik heb nu al een aantal dagen gezocht naar een goede vitaminebrok die ik kan geven in combinatie met enkel hooi en gras, géén andere muesli.
Ik kwam eerst uit op de Marstall Force, daar las ik heel goede commentaren over alleen dat de paarden het soms niet eten. Maar vandaag kwam ik ook topics tegen over de Balancer van Je Paard Gezond en Fit en daar lees ik ook positieve zaken over.
Ik heb wel de indruk dat je van de Force minder moet voeren dan van de Balancer.

Zijn er hier mensen die beide al uitgeprobeerd hebben en een voorkeur hebben? :) Alvast bedankt!


Ligt er aan wat je zoekt in de vitamine korrel. Ik wil een hoog vit e en magnesium gehalte en dit zit in de juiste verhoudingen bij de balancer van JPG&F. Als ik even veel vit e wil geven van de marstall force, dan wordt het ijzer gehalte veel te hoog. Ik vind persoonlijk die van JPG&F de meest ideale korrel en anders van vitalbix. Ook hierin is helaas de vit E te laag voor mijn paard. Dan zou ik zo'n grote hoeveelheid moeten geven dat de korrel niet te betalen is per maand. En het is altijd afwachten of ze het willen eten aangezien het suiker/zetmeel gehalte laag is. Sommige paarden houden nu eenmaal alleen van fast food voer :9

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:41

Bij ons op stal is ook iedereen ontevreden over marstall force.
De mijne begon er niet aan.
2 andere paarden aten het wel, maar wilden het na een paar weken ook niet meer eten

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:47

Mijn kieskeurige eter eet marstall force gelukkig nog altijd goed in combi met luzernemix. :)
Die andere heb ik geen ervaring mee.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:53

Hier geen ervaring met Marstall force, wel met de Balancer van JPG&F. Zeer tevreden over. Paarden eten het hier prima. Ik voer het samen met wat geweekte luzernebrok omdat dat handiger is met supplementen ook. :) Als je wil kan ik je een leverancier binnen België doorgeven ;) Voer is wel niet goedkoop in aankoop, maar met 2 zakken hebben wij zeker 4 maand gedaan. (2 pony's en 2 paarden)

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:49

Agrobs naturmineral ;) is fijn brokje

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:13

Force wilde die van mij ook al snel niet meer. Blijft de Vitalbix wel eten gelukkig.

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:46

Hier begonnen met de Pavo Vital complete. Dit at ze wel maar ging spontaan mest eten. 2x een 10 kg emmer geprobeerd en het bleef zo, behalve als ik er muesli naast voerde.
Overgestapt op de Marstal Force, maar hetzelfde verhaal als op de Vital. Dit wel een tijdje blijven voeren, maar het was hem gewoon net niet.
Over gestapt op de Metazoa SFB en daar deed ze het super op, at het zonder problemen. Hier ruim 2.5 jaar op gestaan. Toen ivm dracht/geboorte veulen overgezet op merriebrok. Dit had ze ook echt nodig.
Nadat het veulen was afgespeend terug op de Metazoa. maar dat was hem toch niet. Druk, schrikkerig, compleet ander paard (koudbloed die opeens zo ril was als bloedpaardje).
Op advies uiteindelijk op Vitalbix over gestapt. Ze eet het erg slecht, en heeft nu flinke mok. Iets wat ze nog nooit eerder heeft gehad in de ruim 5 jaar dat ik haar heb.

Twijfel er hard aan om s'r toch maar weer terug te gaan zetten op de Metazoa. Daar deed ze het uiteindelijk het beste op. En op de Vitalbix is ze ook druk

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:26

Ik geef mijn pony ook de Marstall Force, maar hij wil het niet eten. Hij spuugt het zelfs terug uit als ik hem wil bedotten :+ Ik moet dus ook opzoek naar iets anders.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:52

BlueMilk; vitalbix al eens geprobeerd? De Force lustte mijn pony ook niet (ja een weekje }:0 ) De vitalbix gaat al heel erg lang goed (meer dan jaar zeker)

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:57

Nee, nog niet geprobeerd. Zal hier eens voor kijken. :) Bedankt !

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:53

Ik meng de force door een klein beetje master seniorenslobber of pavo 18 plus of subli dieetmix. Allen laag in suiker en zo wordt de force prima gegeten.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:17

Ik heb het ook al gemengd door een muesli die wel graag gegeten wordt, maar hij laat het gewoon liggen. :+