Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:02


meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:03

Hier geen "problemen" met een te frisse pony of paard. Eerste twee weken was de pony iets frisser, maar daar was ik wel blij mee omdat dat in mijn ogen bewijs was dat hij voldoende vitamines binnen kreeg, hij voelde zich er goed bij. Nu is hij niet te fris, gewoon normaal fit.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 23:20

Slaapkop, mijn 4000 mg klopt niet wat ik schrijf, maar ok.
Maargoed boodschap begrepen denk ik. :')
Die ziet er geschikt uit, wel duurder.
Eerst maar kijken wat hij op vitalbix doet, als dat al niet lukt vermoed ik dat je paard gezond en fit ook niet lukt eigenlijk.
Maargoed dat ga ik zien.
Sowieso zou ik al erg blij zijn als vitalbix lukt, dat is tenminste iets wat hij op de volle dosis trekt.
Voordeel van je paard gezond en fit is sowieso genoeg magnesium en vitamine E, maar dan wil ik eerst weten wat hij hier op doet.
Ik heb nu 2 proefzakjes vitalbix, dus dat is fijn testen zonder een knap grote emmer te hoeven kopen. :)

Mocht vitalbix nou goed gaan ga ik die misschien ook testen.
Qua kosten komen ze als ik de kosten van de vitamine E en magnesium meereken bij de vitalbix op bijna hetzelfde uit, scheelt 10 cent. :)
Toch wel handig soms om in je ipad de kosten van je supplementen te hebben.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 01:45

Wat ik trouwens wel waardeloos vind is dat ik van je paard gezond en fit geen proefzakjes kan proberen.
Ik vind 4,5 kilo in een keer, wetende dat ik bij veel voersoorten na twee dagen al weet dat het echt niks gaat worden gewoon erg veel in een keer.
Uit principe wil ik dat eigenlijk gewoon niet..
Ik ga er maar een mail aan wagen denk ik.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:28

Wil je hier ook het antwoord neerzetten? Ik ben namelijk wel benieuwd naar het granulaat maar hoor daar heel verschillende verhalen over als het gaat om hoe graag paarden het eten dus een klein proefzakje is dan ook wel zo prettig.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 08:59

Als ik de kosten per portie berekende kwam ik juist goedkoper uit bij jpgf dan vitalbix maar wie weet verschilt dat afhankelijk van de portie die je nodig hebt.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:03

xyzutu2 schreef:
Wil je hier ook het antwoord neerzetten? Ik ben namelijk wel benieuwd naar het granulaat maar hoor daar heel verschillende verhalen over als het gaat om hoe graag paarden het eten dus een klein proefzakje is dan ook wel zo prettig.


+1 :D

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:01

Gisteren maakte ik trouwens zoiets aparts mee met de Je paard gezond en fit balancer. :o?
Een van de shetten ([***]) heeft last van zijn tanden en omdat dinsdag de tandarts pas komt dacht ik, ik zet de JPG&F balancer pro gewoon een dagje vantevoren in de week, dan is het lekker zacht, en met deze kou kan er weinig mis gaan ('s avonds neergezet, 's ochtends gevoerd). Gisteren gaf ik hem de Balancer-Pro-pap maar hij liep al na 1 hap weg. Dus dacht ik dat gaat dan mooi door naar shet nummer 2, [***]. Dat is een enorme vreetzak die echt alles eet en nooit nadenkt voor hij iets in zijn mond stopt, dus die nam meteen een hap pap, spuugde alles uit, liep weg en ging zijn mond afvegen aan het gras. :wow:

Heel bizar. Droog lusten ze ze wel gewoon. Erg gek.

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:39

Hier zou ik het ook wel leuk vinden als er proefzakjes zijn van je paard gezond en fit. Heb nu vitalbix maar ze krijgen het hier niet dagelijks. Nu sinds een week of 2 om de dag dus ik doe natuurlijk eerst met vitalbix door maar ik kijk altijd naar andere mogelijkheden ook :j .

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:06

Ik kreeg een mail dat er geen voeradvies gegeven kan worden door onvoorziene omstandigheden?
Ik had enkel omschreven waarom ik graag een proefzakje wil, ik denk dat het een automatische mail is.
Ofwel ik weet dus niks.

Wel positief nieuws, ik heb vandaag gemend nadat hij nu 1,5 dag op de vitalbix op de adviesdosering.
Hij was godzijdank relaxed, het lijkt erop dat dit werkt!
Juist met mennen was geschikt voer het lastigste.
Ik heb nog voor een paar dagen, en als het dan nog steeds goed gaat ga ik een zak halen voor hem.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:19

@Lori Ik kan wel een zakje voor je vullen en meesmokkelen als je wilt ;)

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:27

Mag altijd natuurlijk :j .

@Moonfish13, hoop dat je snel een persoonlijke mail krijgt van hun hier over.

carika
Berichten: 1585
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:32


moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:38

Lori schreef:
Mag altijd natuurlijk :j .

@Moonfish13, hoop dat je snel een persoonlijke mail krijgt van hun hier over.

Ik ook, en anders valt je paard gezond en fit af voor mij.
Als vitalbix dan werkt laat ik het zo, ik heb graag gewoon proefzakjes en bij voorkeur dat het makkelijk verkrijgbaar is.
En vitalbix verkopen ze in het dorp hier.
Ik ga gewoon niet een 4,5 kilo emmer kopen zonder dat ik een proefverpakking heb geprobeerd.
Dikke kans dat het niet werkt en dan zit ik met een emmer voer van 25 euro.

Ik ben wel tot nu toe verbaasd hoe goed hij het doet op de vitalbix qua mennen.
Alleen vind ik hem wel minder als een blij ei ogen, en dat is wel zijn eigen ik die ik erg belangrijk vind eigenlijk.
Het hangt nu af van de iets langere termijn, en of hij zijn superfijne looplust aan de longe behoudt die hij op metazoa heeft.
Als dat niet zo is blijf ik max 50 gram metazoa erbij geven.
Dan heb ik uit de vitalbix in elk geval zijn dagelijkse portie vitamines binnen.
Echt ik heb het liefst dat het een dooie is op de vitalbix, dan vul ik de rest wel aan met zijn magic metazoa.
Voordeel met metazoa is bij hem dat als ik de dag voor het werk meer geef, hij de dag erna daar al op reageert, maar dat hij dat ook gewoon gelijk verbruikt.
Dan is hij de dag erna gewoon weer zen genoeg om in te spannen is mijn ervaring, wat met 100 gram metazoa gewoon niet fijn is.
Ik hang de vlag uit als hij hier niet raar op reageert, hoe blij kun je daar mee zijn!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:20

Hoi, mag ik mij hier melden?

Mijn pony krijgt reformin plus van höveler. Bevalt prima, hij moet extra vit E hebben.

Mijn stalbaas heeft een fries en een jonge shet staan. Fries heeft zware zand koliek gehad en de shet een fixe wormen en luizenbesmetting. Paarden zijn grasmaaiers en eigenaar heeft er geen verstand van.
Hij wil wel een vitamine iets gaan geven als ik denk dat het goed is voor zijn paarden.
Ik zoek dus iets wat ze beide kunnen eten en goedkoop is. De eigenaar wil het allemaal zo simpel en goed koop mogelijk houden. Paarden staan 24/7 buiten, beperkt gras, krijgen hooi bijgevoerd.
Reformin plus of toch iets anders?

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 12:45

Waarom dan niet gewoon metazoa?
30 euro voor 20 kilo, goedkoper vind je het denk ik haast niet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:50

of agrobs naturmineral
is wel duurder per kilo
maar voer je een 40 tot 80 gram per dag van

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:02

Metazoa ben ik niet tevreden over dus dat zal het niet worden. :x

Ik zal agrobs even bestuderen

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 13:10

Hier juist wel.
Ik heb nu vitalbix getest, en mijn pony veranderde in een soort dooie suffige zombie.
Met metazoa is hij gewoon blij en vrolijk, op maar 50 gram.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:21

Jouw pony weegt maar 100 kilo? Voeradvies is 50 gram per 100 kilo.

Metazoa bevat te veel ijzer en dat zit hier veel in de grond. Bovendien werd mijn paard er juist niet braver van en stopte zijn jeuk ook niet.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 14:16

Klopt, mijn pony is 250 kg trouwens.
Mijn pony reageert gauw heftig op voer, maar tot nu toe ben ik toch echt het meest tevreden over die 50 gram metazoa.
Hij banjert daar rustig 2 uur per dag op door het bos aangespannen.
Ik heb 7 voersoorten getest waarvan 4 balancers, en op metazoa heb ik met wat extra vitamine E en magnesium een toppertje.
En zonder voer zit er echt geen fut in dressuurmatig.
Ik heb nog niks gevonden wat fijn werkt, van het een explodeert hij, in welke dosis ook, en issie er wel braaf op loopt hij voor geen meter.
Metazoa kan hij geen 150 gram van hebben, maar hij loopt er fantastisch op.
Meer moet ik ook niet geven, maar dat is met alle soorten tot nu toe..
Vitalbix is tot nu toe degene waar ik het meest versteld van sta, zo ontzettend rustig dat zijn karakter gewoon wegvalt, hij oogt gewoon echt moe.
Hij is gewoon een erg lastige qua voer: niks gaat niet, maar iets is vaak teveel.
Daarin maakt het niet uit of hij nou 2 uur per dag loopt of een half uur.
Ofwel, ik zoek nog iets waarop hij net zo fijn loopt, maar dus meer van kan hebben.
Maar tot nu toe is dat mission impossible lijkt..

Overigens is er antwoord van je paard gezond en fit wbt proefzakjes, dat is er niet en mag ze ook niet doen staat in de mail.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:49

No_No schreef:
Jouw pony weegt maar 100 kilo? Voeradvies is 50 gram per 100 kilo.

Metazoa bevat te veel ijzer en dat zit hier veel in de grond. Bovendien werd mijn paard er juist niet braver van en stopte zijn jeuk ook niet.


agrobs bevat relatief weinig ijzer, maar er zit nog wel ijzer in

ivm hoge ijzercontent van bodem en water op de wei krijgen de paarden bij ons allemaal your horse trace
, ze krijgen het hier in poedervorm met een handje brok

maar die was er dacht ik! ook ik granulaatvorm?
(bevat geen ijzer)
(we hadden er 8 staan waarvan de helft het kreeg met een handje brok, de andere helft had meer nodig, dus die kreeg het in meer voer
maar de schep poeder werd ook met dat ene handje brok goed gegeten>lees : opgelebbert<

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:24

Ik ben blij!
De vitalbix was hij zo suf op, echt maf.
Vitalbix heeft het nog nooit gehoord die heftige reactie.
Daarop de proef op de som genomen en zijn 50 gram metazoa erbij gedaan.
Nou daar was mijn blije ei weer, in verbeterde versie!
Hij is geconcentreerder en denkt in de omgang nu fijn mee.
Alleen de verhouding was even zoeken, 75 gram vitalbix met 40 gram metazoa lijkt de ideale combinatie te zijn.
Hij is net ff minder fel voor de wagen, let beter op maar heeft nog steeds pit zat en is volledig zichzelf zo: blij en vrolijk!
Ofwel niet de planning dat het twee balancers zouden worden, maar qua kosten maakt dat ook niks uit.
Hij kreeg 125 gram vitalbix, nu 115 gram totaal, vitabix gemengd met metazoa.
Omdat hij zo lastig is vond vitalbix zelf het ook geen gek idee dit te combineren, als dat werkt prima.

Nu rustig kijken of ik de magnesium wat af kan bouwen, want hier zit flink meer magnesium in als in enkel 50 gram metazoa.
Hij krijgt maar 4 gram magnesiumcitraat, dus wie weet redt hij het hier prima op.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:07

Nadat mijn huidige voer van samenstelling verandert was, zie ik dat mijn paarden mest zijn gaan eten.

Dit voer hebben ze ongeveer een maand lang elke dag gegeten. En ze zijn begonnen met mest en modder/zand eten na ongeveer 5a7 dagen.

Omdat ik geen tekorten meer wil, ben ik nu sinds kort een vitaminenkorrel aan het voeren. (Ik zal later nog zeggen welke en mijn ervaringen als ik wat langer voer)

Maar ik vraag me af, na hoeveel tijd moet ik resultaat zien en wanneer zouden ze moetzn stoppen ze met mest eten?

Wat ik al zie: het modder eten is gestopt en ze zijn ook allemaal vrolijker en attenter (zonder heet of schrikkerig te zijn)


Oh ja, ze hebben een kuur zandweg gekregen en heb contact met de veearts omdat ik bloed wou laten testen. Maar die zei het nog even aan te kijken op het nieuwe voer

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:10

Ik zit met een lastig op gewicht te houden 6 jarige. Elke winter komt hij zeer iel uit. Hij heeft, vermoed ik, heel veel moeite om de juiste vitamines en mineralen uit zijn voer te halen + verbruikt meer dan gemiddeld.

Situatie vorig jaar::
* na winter en verhuis: mager
* maart tot augustus:
overdag buiten paddock (helaas zonder ruwvoer)
17u tot 8u: onbeperkt hooi ('s ochtends bleef nog er steeds wat over) + 2kg bietenpulp + 1kg luzerne + 2x1kg krachtvoer (zonder granen). Tegen zomer kwam hij eindelijk mooi op gewicht. Opzich prima: veel eiwitten, veel hooi trage energie maar het heeft 4 maanden geduurd voor hij op gewicht was. En door nu 24/7 weide kan ik deze grote hoeveelheid extra gewoon niet apart geven

We zijn eind septemver verhuisd naar 24/7u en hier is hij door stress, ander voerbeleid en meer beweging weer naar zo mager als het jaar ervoor -O- Hij krijgt minstens 5x per week 2kg van hetzelfde krachtvoer + luzerne. Maar hij komt gewoon niet aan.

Vandaar ben ik opzoek naar een nieuw voerbeleid waar hij wel de nodige vitamines en mineralen binnenkrijgt, zodat hij eindelijk mooi op gewicht blijft. Liefst gemiddelde energie + laag s&z én gemakkelijk verkrijgbaar in België.