Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:47

Ja ik doelde op de ingrediƫnten..

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:53

Ik denk dat je dan best een mailtje stuurt. De brok wordt gemaakt bij Lexa, maar niet door hen verdeeld.. (Wou zelf via Lexa bestellen omdat het goedkoper was, maar kwam er dus zo pas achter :+ )

Ik heb overigens wel het ticketje van de zak voer. Zal eens zien of er daar meer info op staat.

Mijn paarden doen er alleszins prima op ;) Niet drukker, wel gezonder. Denken jullie niet dat je paard 'drukker' lijkt te zijn omdat ze gewoon goed in hun vel zitten? Mijn merrie had een vitamine te kort. Dankzij de combi met een goed aanvullend supplement en de vitaminebrok is zij eindelijk weer levendiger geworden. Mijn paarden staan ook wel 24/7 buiten, dus kunnen wel altijd bewegen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:07

Updateje over onze supplement ervaring van het huidige supp.

Wij voeren nu een maand of 9 your horse trace bij ivm ijzer overschot in bodem en water (heeft een goede koper dosering en geen ijzer toegevoegd)
En wij zijn er nog steeds erg tevreden over , ze eten het alle 8 erg goed en sinds het voeren hebben we ook echt wel een vooruitgang gezien in vacht en algemene uitstraling wat betreft gezondheid
Maar ook in psychische gesteldheid
De dieren zitten goed in hun vel

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:08

Als je ingrediƫnten hebt Jacky hoor ik t graag!

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:00

Hopelijk duidelijk genoeg.

Afbeelding


ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:27

Wat grappig, ik was op zoek naar ervaringen met metazoa en kom hier terecht.

Heb laatst met een actie een zak metazoa superbrox gewonnen en de paarden krijgen dat nu een twee weken een handvol bij hun gewone muesli in( halve schep dieetmix van subli)
.En ze zitten echt lekker in hun velletje, gingen vandaag al bokkend en rennend hun paddock paradise rond .
de modder zat ze achter de oren hahaha :')
Gaat om 2 paarden van beide 24 jaar.
daar voor gaf ik ze lexa senior mineraal en zag ik ook al dat het ze heel goed deed,maar er zit momenteel dus ook zat energie in.
Ben daar wel blij mee :D

En ja komt vast omdat ze een week hebben staan niksen omdat de grond hard was en het koud was.
Maar wilde toch even medelen dat ze het prima eten en er erg goed op doen :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-01-17 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 19:30

Herkenbaar, mijne bokte nooit.
Binnen 2 dagen vloog ie bokkend de paddock door. :')

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:35

Nou ja de rest van zijn groep, en dat zijn er 4...waren ook zo gek en die krijgen het niet
Maar meestal houd hij zich wat afzijdig,vind zichzelf te oud voor gekke fratsen,maar vandaag liep hij zowat zelfs voorop _O-
Ben heel benieuwd hoe het blijft gaan, tot nog toe ben ik er teveden over .
Leuk om dan te zien dat een oudje ook nog lekker maf kan doen :D

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 19:41

Mijn ervaring is dat dit blijft.

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:21


Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:54

Hier zijn we vorige week met Je paard gezond en fit Balancer Pro begonnen (de week ervoor al opgestart met de normale balancer), maar daar ben ik toch weer vanaf gestapt. [***] werd tijdens de normale balancer ineens behoorlijk gestresst op de paddock, was hectisch tijdens het trainen en kreeg een dikkere, harde manenkam. Toen hij woensdag ook nog een slokdarmverstopping kreeg terwijl ik hem zijn avondvoer juist met de hand had gevoerd zodat hij het echt rustig zou eten, was ik er wel klaar mee. Waarschijnlijk hebben de brokjes een andere plakkerigheid als ze vochtig worden dan de geweekte esparcette waar ik ze in voerde en zijn ze daarom wat aan de slokdarm gaan kleven. Omdat ik geen zin meer heb in nog meer brokjesavonturen gaan we nu over op Liquihorse basis. Vergeleken met andere brokjes zijn de mineralen en vitaminen redelijk hoog gedoseerd en er zitten geen granen, melasse en ijzer in, plus het seleniumgehalte is relatief laag wat ik ook een erg fijn idee vind gezien alle onderzoeken naar seleniumstapeling bij zomereczee, EORTH, Cushing en alle andere welvaartsziektes.
En dan nu kijken of hij het ook lust... :+

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:52

Ah ben benieuwd hoe de liquihorse bevalt! Kom je later nog verslag doen? De Balancer van jpgf is er overigens ook in granulaat vorm, misschien dat dat minder plakt? Ik gooi de brokjes hier overigens gewoon door de geweekte luzerne mix masr gelukkig (nog) geen issues. Zat wel te denken volgende keer poeder te nemen.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:08

Ik deed de brokjes door de al geweekte esparcettebrok, zo'n 500gr esparcettebrok tot pap geweekt in water, en deed daar direct voor het voeren zo'n 400 ongeweekte balancer pro brokjes door. Blijkbaar is die brij te plakkerig/droog geworden, misschien door de granen/zetmeel en melasse erin. Ik zou natuurlijk nog kunnen proberen om de balancer mee te weken, maar door de toch nog steeds aanwezige plakfactor van de melasse en zetmeel durf ik dat eerlijk gezegd niet meer...

De Liquihorse is trouwens vandaag net binnen gekomen. Woensdag besteld, gisteren voor de 1e keer bezorgd maar ik was net niet thuis. Het ruikt enorm zoet en zwaar, naar banaan? Gek genoeg smaakt het juist zuur en helemaal niet zoet. Eens zien wat [***] ervan vindt. :)

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:11

Hmm gek, met de Balancer brokjes hebben we hier juist nooit meer problemen gehad met mijn merrie die wel durft schrokken en soms ook lichte slokdarmverstopping heeft gehad..

Is de granulaat dan geen optie trouwens? Daar zit helemaal geen melasse in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:47

De Balancer en Balancer Pro zijn nu doorgeschoven naar de shetten, die als echte vuilnisbakjes nog nooit ergens last van hebben gehad qua voer. :D Eentje moet sowieso dikker worden voor de tandarts hem kan verdoven dus de Balancer Pro komt voor hem perfect op tijd.

Ik had de granulaat al zien staan en heb daar wel over nagedacht, maar eigenlijk vind ik het seleniumgehalte in JPGEF echt te hoog. Doordat onze hooipakjes overal vandaan komen en het weiland door iemand anders onderhouden wordt qua bemesting en dergelijke heb ik geen idee hoeveel selenium ze eigenlijk krijgen. Als ik dat wel precies wist dan wist dan zou ik het minder griezelig vinden, maar nu heb ik gewoon geen flauw idee.

Dan vind ik 1,2 mgram/dag extra in vitaminebrokjes erg veel, helemaal als als dagbehoefte vaak 1 mg wordt genomen. De Liquihorse Basis geeft bij de dagdosis voor een paard 0,36 tot 0,50 mgr Se. Dat vind ik wel zo veilig met een mineraal waarvan 8 milligram acuut dodelijk is, en chronische seleniumstapeling gekoppeld wordt aan allerlei welvaartsziektes (die de overige drie pony's die al hun hele leven op hetzelfde stuk grond staan ook allemaal hebben...).

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:46

Mijn paard weigerde om de liquihorse 'te eten'. Verschillende smaakjes toegestuurd gekregen om er door heen te mengen, maar helaas niets hielp.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:10

[***] mag 60ml Liquihorse, maar ik wilde voorzichtig beginnen qua smaak dus vandaag heeft hij 30ml door zijn voer gekregen. Dat voer bestaat trouwens uit 200 gram esparcette (geweekt, dus in praktijk zit er nog een halve liter water bij), 400 gram lijnzaadbrok en 300 ml olie. Dit is even ons nood-anti-slokdarmverstoppingseten, maar misschien helpt het ook wel dat zijn eten al zo nat en olieachtig is dat hij Liquihorse niet meer opmerkt. Hij at het in elk geval heel rustig maar ook heel aandachtig op; zijn neus heeft geen enkel moment de voerbak verlaten, terwijl hij als hij iets vies vind continu om zich heen kijkt en de hele vloer bezaaid ligt met voer. 8-)

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:40

Fijn, ik hoop dat het voor Rio goed werkt.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 18:18

Wie oh wie heeft er tips..
Mijn pony heeft vd zomer enorme white line disease gehad.
Het gaat opzich goed, maar ik vond zijn hoefjes van de week stinken en toch weer rottigheid in de hoeven, kan nog oud zijn, dat denk ik.
Hij krijgt nu 50 gram metazoa met vitamine E, magnesium en biotine.
Meer metazoa gaat niet, dat ontploft hij.
Hij is ook wat te dik, en is op dieet.

Ik wil nu toch eens iets anders proberen om te kijken of zijn hoeven het er beter op doen, of iets erbij geven naast zijn beetje metazoa.
Ik zag marstall hufregulator en formula for feet, maar die vind ik toch echt te duur.
Pavo vital complete , vitalbix en ursonne premium heb ik geprobeerd maar daar ontplofte hij ook op in de juiste dosering.
Wat is nu een goede stap?
Hij krijgt nu los vitamine E en magnesium, en hij is ooit hoefbevangen geweest in zijn jonge jaren, dus een voer voor insulineresistentie en hoeven zou fijn zijn.
Wie oh wie heeft er een goede tip?
Er is zoveel, ik weet het niet meer. :')
Voorwaarde is wel dat ik niet gelijk een 20 kilo zak moet kopen!

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:55

Je zou ook kunnen kijken naar de druppels van puur of de groene os. Dan zit je meer in de homeopathische hoek, maar daar zit in elk geval geen extra energie is om van te gaan stuiteren. Stuiter risico's van zich gewoon goed voelen kan ik niks over zeggen.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:39

[***] eet zijn Liquihorse nog steeds prima, alleen kreeg ik gisteren ineens een brainwave: hij krijgt nu op dierenartsadvies zoveel olie (200-300ml) door zijn voer dat hij natuurlijk ook extra vitamine E en selenium nodig heeft om dat te verwerken, meer dan in de Liquihorse Basis zitten.

Na een avond over supplementen voor Se en vitamine piekeren heb ik maar gewoon een mailtje gestuurd naar Liquihorse. Vandaag werd ik alweer teruggebeld met dat ik bij zo'n grote sloot olie het beste de Liquihorse Fok kon gebruiken, en dat als we de olie weer verminderen we weer terug kunnen naar de Basis. Ik zei nog dat ik had gezien dat de Sportversie ook meer Se bevatte, maar die raadde hij af omdat die voor onze situatie veel te duur is ([***] sport namelijk niet 8-) ). Wel fijn, zo'n eerlijk antwoord. :j
Dus nu krijgt [***] als ruin Liquihorse Fok. Ik ben benieuwd naar wat daar voor veulentjes uitkomen. :+

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 22:50

tamary schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar de druppels van puur of de groene os. Dan zit je meer in de homeopathische hoek, maar daar zit in elk geval geen extra energie is om van te gaan stuiteren. Stuiter risico's van zich gewoon goed voelen kan ik niks over zeggen.

Ik heb bij paarden nooit effect gemerkt van dit soort middelen, dus dat ga ik niet doen.
Ofwel hij moet gewoon 100% gezond van binnen worden, en ik kijk nu naar de opties.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 01:09

Overigens moet je niet denken dat hij barslechte hoeven heeft.
Dat had hij wel, maar inmiddels gaat dat steeds beter, helaas groeit er nu dus weer wat uit qua schimmel wat er gezien het patroon nog aan zat te komen.
Ofwel ik zit te dubben wat te doen.
Hij glimt, en is wat te dik, vorige winter was hij te schraal maar achteraf was hij toen gewoon nog niet fit.
In juni werd dat duidelijk bevestigd door de hoefproblemen: drama.
Verder doet hij het goed, zijn hoeven zijn goed sterk alleen die white line disease is gewoon een lange adem hebben.
Verder is hij hartstikke soepel en heeft op dit voerschema energie zat, het is een ontzettend blij ei.
Ik wil alleen gewoon zeker weten dat ik niks mis qua voer.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:31

moonfish13: Qua vitaminebrok zou je eens naar Marstall Force kunnen kijken. Daar voer je minder van, zit meer geconcentreerd in.
Waar de mijne ook ontplofte op 100gr Metazoa (terwijl hij 200 moest hebben eigenlijk), gaat het met 80gr Marstall Force (aanbevolen hoeveelheid) echt super.
Ze hebben het ook in emmers van 4 en 10kg, dus dan kun je een kleine hoeveelheid proberen: http://www.marstall.nl/producten/plus-l ... duct_id=29