Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:16

crazygirl1 schreef:
Hij krijgt chevivit. Gezien ik meekte dat hij stijf was voor en narijden. Hij beweegt nu heel soepel. In principe begeweegt hij fijn maar gezien hij niet op gewicht is en ook geen spiermassa aanmaakt, blijven vorderingen klein.

Mijn vorige post miste wat info.
Hij kreeg tot vorige week, 5x per week:(laatste fotot is van 2 weken geleden)
* 1.5kg pulp
* 1kg luzerne
* 2kg krachtvoer zonder graan, lage s&z
* scheut olie
Hier eet hij 3/4 zelf en de rest geef ik op weide dus wordt gedeeld

Sinds deze week enkel krachtvoer en luzerne. Gezien ik geen verschil merkte en pulp (voorbereiden, meenemen, wachten tot het op is) mij verschrikkelijk veel energie kost naast 46u werken per week + paard.


Ik zou het krachtvoer vervangen voor een vitamine korrel. Ik ben ook erg tevreden over de balancer van jpg&f. Vergeet niet dat je naast bietenpulp en luzerne ook zemelen of granen moet voeren voor de calcium fosfor verhouding. Makkelijker is dan denk ik de seniores priores van subli. Daar zijn de verhoudingen al in recht getrokken. Staat er wel genoeg gras om 24/7 te eten en kunnen ze niet bijgevoegd worden met hooi?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:20

xyzutu2 schreef:
Zijn er hier eigenlijk nog meer paarden die moeite hebben met het eten van de Je Paard Gezond en Fit balancer?
Als ik ze door Rio's esparcette-pap geef krijgt hij een gedeeltelijke slokdarmverstopping doordat het aan zijn slokdarm plakt en als ik ze droog voer dan blijft hij nog minutenlang nakauwen alsof het achter/tussen zijn kiezen plakt. De tandarts is net nog geweest en zijn gebit is prima, maar het lijkt gewoon te plakkerig voor hem. Ik geloof wel dat de JPG&F balancer goed is voor paarden en zou het graag voeren, maar dan moet hij het wel wegkrijgen. Misschien dat de melasse die erin zit te plakkerig is voor Rio?
In de granulaat zit geen melasse, maar helaas wil JPG&F geen proefzakje sturen, ook niet toen ik vertelde over zijn ervaringen met de gewone balancer en om dan meteen weer X kilo's te bestellen om 1 of 2 keer te kijken of hij er geen slokdarmverklevingen van krijgt vind ik ook weer zoiets...


Die van mij heeft er soms ook wat moeite mee. Ik denk dat het Door de lijnzaad of appelpulp komt die er in zit. Als je de brokjes ook vochtig maakt kun je ze als een bal aan elkaar vast plakken. Ik doe ze Door de pulp en zemelen en dit gaat prima. Droog voeren dan staat ze behoorlijk moeilijk te eten en met haar tong alle restjes weg te schrapen. Met het granulaat had ik dit niet, maar dat at ze na 2 zakken niet meer.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:32

crazygirl1 schreef:
Er is slechts een deel van vertaald :) Dus heb een mailtje gestuurd voor advies.

Net met stalverantwoordelijke gepraat. Blijkbaar geven ze 0.5 snede van grote baal per paard. Want ja de gepensioneerde haflinger, B-pony en een ander paard staan op gewicht. |o

Tja, daar gaat geen vitaminekorrel wat aan helpen. Hij heeft gewoon meer hooi nodig...

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:38

Dat begrijp ik helemaal. Helaas willen ze niet meer hooi voeren. Gezien de haflinger al eens hoefbevangen is geweest en mijn paard de enige is die mager staat volgens hun. Meer hooi moet, eventueel eens vragen of hij elke dag enkele uren appart kan staan met extra hooi. Maar gezien hij vorig jaar er 4maand overdeed op te verdikken terwijl hij 18u per dag ruim voldoende ruwvoer kreeg, is volgens mij enkel meer ruwvoer niet voldoende.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:50

Sowieso idd meer ruwvoer
Als de basis niet goed is , kun je er supplementen in gooien wat je wil, maar dat is dan water naar de zee dragen.

Anders kijken of hij tijdens het voeren apart kan en twee maal daags iets als seniores priores oid kan krijgen om het tekort aan ruwvoer wat te compenseren

Wij hebben vorig jaar een groepje een tijd in tweeen gehakt zodat de speklappen beperkt werden maar degenen die het nodig hadden gewoon goed door konden eten
Tuurlijk wil je voorkomen dat dieren dichtgroeien of ziek worden
Maar je moet ook voorkomen dat er als gevolg 1 niet op gewicht blijft

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:54

@crazy: en graszaadhooi of stro bijvoeren? Dan is er in elk geval altijd wat te knabbelen, maar veel minder voedzaam voor degene die snel dik worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:52

Kelly08 schreef:
xyzutu2 schreef:
Zijn er hier eigenlijk nog meer paarden die moeite hebben met het eten van de Je Paard Gezond en Fit balancer?
Als ik ze door [***]'s esparcette-pap geef krijgt hij een gedeeltelijke slokdarmverstopping doordat het aan zijn slokdarm plakt en als ik ze droog voer dan blijft hij nog minutenlang nakauwen alsof het achter/tussen zijn kiezen plakt. De tandarts is net nog geweest en zijn gebit is prima, maar het lijkt gewoon te plakkerig voor hem. Ik geloof wel dat de JPG&F balancer goed is voor paarden en zou het graag voeren, maar dan moet hij het wel wegkrijgen. Misschien dat de melasse die erin zit te plakkerig is voor [***]?
In de granulaat zit geen melasse, maar helaas wil JPG&F geen proefzakje sturen, ook niet toen ik vertelde over zijn ervaringen met de gewone balancer en om dan meteen weer X kilo's te bestellen om 1 of 2 keer te kijken of hij er geen slokdarmverklevingen van krijgt vind ik ook weer zoiets...


Die van mij heeft er soms ook wat moeite mee. Ik denk dat het Door de lijnzaad of appelpulp komt die er in zit. Als je de brokjes ook vochtig maakt kun je ze als een bal aan elkaar vast plakken. Ik doe ze Door de pulp en zemelen en dit gaat prima. Droog voeren dan staat ze behoorlijk moeilijk te eten en met haar tong alle restjes weg te schrapen. Met het granulaat had ik dit niet, maar dat at ze na 2 zakken niet meer.


Wat fijn om te horen! _/-\o_
Niet leuk voor jou natuurlijk, 8-) maar ik begon me echt af te vragen of [***] nou de enige is die ze moeilijk wegkrijgt. Ik dacht alleen aan de melasse, maar die appelpulp + lijnzaad kunnen natuurlijk ook plakken. [***] kauwt bij het droog voeren precies hetzelfde, vandaar dat ik aan de granulaat dacht. Fijn dus om te lezen dat jouw paard er geen last van heeft bij de granulaat. Alleen jammer dan je er nog steeds vrij veel (200gr) van moet voeren, want als ze dat niet lusten dan proeven ze die hoeveelheid ook als je er een kilo ander voer bij geeft.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:15

Hmm. Jullie voeren 200gr dus? Hier heeft mijn DA destijds nog gezegd om één potje aan de paarden te geven (Ik geloof dat dat 100 à 150 gr is, maar durf er mijn hand niet voor in 't vuur steken) en de pony's krijgen 60 gr. Misschien heb ik daarom geen problemen..

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:19

Heeft hier iemand ervaring met de Metazoa snaxxx?
Ik voer deze nu voor het eerst en Cherie eet het wel op maar het gaat niet van harte en Zimba eet drie happen en laat de rest staan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:16

Metazoa snaxxx is toch hetzelfde als het voer alleen anders geperst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:24

Jackytje schreef:
Hmm. Jullie voeren 200gr dus? Hier heeft mijn DA destijds nog gezegd om één potje aan de paarden te geven (Ik geloof dat dat 100 à 150 gr is, maar durf er mijn hand niet voor in 't vuur steken) en de pony's krijgen 60 gr. Misschien heb ik daarom geen problemen..


Op hun eigen website schrijven ze dat een paard van 500 kilo 200gr per dag zou moeten hebben: http://www.jepaardgezondenfit-webwinkel ... 25-kg.html
Halveren kan natuurlijk altijd, maar met een paard zoals de mijne dat juist spieren moet opbouwen zou ik toch eerder voor de volledige 200 gram gaan, en dan is het weer best veel voer.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:34

Klopt, was er me van bewust dat meer aangeraden werd. Mijn paarden zijn wel niet mager/schraal, dus misschien daarom ook :P

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:39

Dat helpt natuurlijk ook. 8-) Net als wanneer je door een hooi/grasanalyse precies weet wat je paard binnenkrijgt. Hier komt het hooi helaas overal vandaan dus weet ik eigenlijk niet wat erin gaat en dan is de volledige dosis vitaminen/mineralen voeren bij de meeste vitamines/mineralen wel handig. Maar daarom voer ik ook eigenlijk liever geen vit/min brokjes met een hoog seleniumgehalte, want daar kun je wel weer mee overdoseren als je de gehaltes in je hooi/gras niet weet.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:44

Ja, hier hetzelfde wbt hooi.. Is een duur grapje als je het altijd moet laten analyseren. Maar de bloedwaarden van mijn merrie gaven wel netjes weer wat er tekort was. En dat was dus vooral die Vit E. Met de balancer houden we dit nu netjes op pijl. Ze ziet er alleszins echt niet meer zo schraal uit voordat we die zijn beginnen voeren.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:22

bruintje123 schreef:
Metazoa snaxxx is toch hetzelfde als het voer alleen anders geperst?


Ja klopt, maar allebei eten ze het slecht.
Dus ik vraag me af of ze de kleine brokjes versie wellicht beter zouden eten omdat ik zo weinig lees dat paarden Metazoa niet lusten.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:39

Ik kreeg net te horen dat in hoveler reformin plus geen melasse, zetmeel en suiker zit. Ik kan het me haast niet voorstellen, van die laatste twee in elk geval.
Iemand die daar meer over kan zeggen?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:51

xyzutu2 schreef:
Jackytje schreef:
Hmm. Jullie voeren 200gr dus? Hier heeft mijn DA destijds nog gezegd om één potje aan de paarden te geven (Ik geloof dat dat 100 à 150 gr is, maar durf er mijn hand niet voor in 't vuur steken) en de pony's krijgen 60 gr. Misschien heb ik daarom geen problemen..


Op hun eigen website schrijven ze dat een paard van 500 kilo 200gr per dag zou moeten hebben: http://www.jepaardgezondenfit-webwinkel ... 25-kg.html
Halveren kan natuurlijk altijd, maar met een paard zoals de mijne dat juist spieren moet opbouwen zou ik toch eerder voor de volledige 200 gram gaan, en dan is het weer best veel voer.


Klopt die van mij krijgt zelfs 280 gr, maar weegt rond de 700 kg en loopt Z1 dressuur op alleen deze brokjes en wat pulp/zemelen (en onbeperkt hooi).

xyzutu2: de granulaat is als het goed is precies hetzelfde als de brok alleen dan met minder suiker dacht ik. Ik gaf dit dus ook door de pulp/zemelen en eerst ging het er echt prima in en hierdoor merkte ik het plakken nooit. Droog voeren kan eigenlijk niet, daar is het te 'stoffig' voor. Maar ineens at zij het niet meer en ben ik overgegaan op de brokken. Eerst droog gevoerd en ze eet het wel, maar die gekke bekken die zij trekt vond ik niet heel fijn. Vandaar ook gemengd met de pulp. Je zou eens een emmer van 4 kg kunnen proberen. Is wel duur, maar kun je prima mee testen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:04

carika schreef:
bruintje123 schreef:
Metazoa snaxxx is toch hetzelfde als het voer alleen anders geperst?


Ja klopt, maar allebei eten ze het slecht.
Dus ik vraag me af of ze de kleine brokjes versie wellicht beter zouden eten omdat ik zo weinig lees dat paarden Metazoa niet lusten.

Veel paarden eten het minder graag omdat het gene melasse etc bevat.
Maar de Snaxxx zijn exact hetzelfde als de SuperFit Broxxx, alleen dan geperst in een groter brokje

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:20

Jotoma schreef:
Ik kreeg net te horen dat in hoveler reformin plus geen melasse, zetmeel en suiker zit. Ik kan het me haast niet voorstellen, van die laatste twee in elk geval.
Iemand die daar meer over kan zeggen?

Helemaal 0 lijkt me lastig
Als in op de site van hoveler zelf kijk zit er tarwebloem in
Daardoor zou er wel iets in moeten zitten :?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:24

Jotoma schreef:
Ik kreeg net te horen dat in hoveler reformin plus geen melasse, zetmeel en suiker zit. Ik kan het me haast niet voorstellen, van die laatste twee in elk geval.
Iemand die daar meer over kan zeggen?


Er zit tarwe in dus dat lijkt mij niet helemaal waar.
http://hoeveler.nl/reform.html
Suiker zou niet toegevoegd zijn, misschien is dat het?
Gezien de hoeveelheid die je voeren moet lijkt mij dat kleine beetje suiker niet zo'n enorm probleem? Het is echt niet veel wat je paard moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:38

Kelly08 schreef:
Maar ineens at zij het niet meer en ben ik overgegaan op de brokken. Eerst droog gevoerd en ze eet het wel, maar die gekke bekken die zij trekt vond ik niet heel fijn. Vandaar ook gemengd met de pulp. Je zou eens een emmer van 4 kg kunnen proberen. Is wel duur, maar kun je prima mee testen.


Eerst moet de Liquihorse hier op voor ik verder kan kijken, maar het is en elk geval fijn om te weten dat de gekke bekkentrekkers dit niet doen met het granulaat. :j
De Liquihorse bevalt hier trouwens nog steeds erg goed en [***] eet het graag, alleen vind ik het jammer dat er geen essentiele aminozuren in voorkomen, dus voer ik hem naast de Liquihorse nu ook Whey poeder, wat volledig uit essentiele/niet-essentiele aminozuren bestaat. Gelukkig eet hij het allemaal en hij ziet er ook goed uit, maar het is natuurlijk handiger om alles in 1 brokje te hebben, dus wie weet gaan we toch nog een keertje het granulaat proberen. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:44

carika schreef:
bruintje123 schreef:
Metazoa snaxxx is toch hetzelfde als het voer alleen anders geperst?


Ja klopt, maar allebei eten ze het slecht.
Dus ik vraag me af of ze de kleine brokjes versie wellicht beter zouden eten omdat ik zo weinig lees dat paarden Metazoa niet lusten.

Hier lusten ze de snaxxx wel.
Toevallig kan ik bij de leverancier eind van de week een zak gewone brokjes ophalen.
Voor het eerst ga ik die dan voeren.
Kijken of ze het blijvend lekker vinden, want een keer een snoepje vinden ze hier meestal wel grappig.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:40

Hier toch weer leuk nieuws: ik heb vorige week 9 kilo Balancer brok van JPG&F besteld voor de pony's en had in het opmerkingenhokje in het bestelformulier toch nog een keertje gevraagd of het niet mogelijk was om een proefzakje granulaat te krijgen om dit na het balancer-brokjesfiasco uit te proberen bij het paard. Vandaag maakte ik de doos open, en er zaten zomaar 4 zakjes met granulaatpoeder bij om het 4 dagen met [***] te kunnen proberen! +:)+ _/-\o_
Heel erg fijn. Zodra de Liquihorse op is ga ik dit eens op [***] uitproberen, hopelijk krijgt hij dit granulaat wel gewoon goed weg door zijn esparcette-prakje. :j

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:54

Top!! De volhouder wint :D

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:09

Wat een fijne verrassing!