Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:41

Mijn 25-jarige PPID'er krijgt nu precies een maand 400 gram DC per dag. (en nog een hoop ander gerij, want hij was niet meer vet te krijgen). Ik zie echt héél veel verschil. Hij heeft nog nooit zo geglimd :o

Dit was voor:

Afbeelding

En dit is nu:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:01

mooi verschil!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:20

Wauw, mooi Renee! Wat stop je er nog meer in? :)

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:26

Twee scheppen (ongeweekt) Seniores Priores, een schep zemelen en 1/3 schep esparcette die ik ook mee week. Esparcette is ook echt heel erg fijn spul! Hij was altijd een lastige eter maar met deze prak likt hij zijn bak gewoon uit, ideaal. Oh en hij krijgt nog twee schepjes NAF Opkikker Senior om soepel te blijven.

WendyShet
Berichten: 466
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:55

Wauw Renee! Dat is zeker een verschil.

Die van mij staan nu ook een aantal weken op vitalbix. Ze vinden het erg lekker en doen het er ook super op.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:59

wat een prachtig verschil Renee, echt super dat je paardje zo vooruit is gegaan!

Marieke1495

Berichten: 5221
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:24

Zo das een heel ander paard! :oo

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:40

Wauw wat mooi! Genieten zeg als je beestje zo opknapt.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:46

wat een prachtig verschil.

Ik ben inmiddels van mening dat vitalbix DC super spul is, maar een paard wat redelijk intensief werkt het daar echt niet op redt alleen. Helaas kwam ik daar te laat achter en ben ik hem nu aan het "vetmesten" met SP en luzerne. Dit bouw ik inmiddels af om de DC aan te vullen met merriebrok, kijken hoe dit gaat.

Koper

Berichten: 30340
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:11

Waarom merriebrok? Daar zit toch heel veel suiker in?

Is het niet handiger om de Active+ te gaan voeren?

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:20

plutolover schreef:
ik wil denk ik ook over op de vitalbix. Alleen net een zak dieetmix gekocht. Ik blijf maar zoekend.. daarom twijfel ik nog.. ik verander steeds van voer haha. dat lijkt me ook niet goed. Ook geen idee of me hafje het wilt eten..

ik kreeg als advies

0.5 gram active en 250gram daily


Teveel wisselen is idd ook niet goed. Je kan ook proberen de daily eerst te mixen met de dieetmix. Dan kan ze langzaam aan wennen aan het voer en ook aan de smaak. Kan je na deze zak de active kopen om mee te mengen. Mijn fjord die meestal niet zo kieskeurig is at de dc niet zo kaal.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:28

merriebrok met name voor de eiwitten! ik kreeg dit als tip, en het gaat goed.
Active + gevoerd, hier deed hij niks op, zette niet aan, en na een aantal weken vond ik het vooral financieel wel genoeg geweest.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:35

Ik wil eerst proberen de vital daily zodra me Vitamine korrel op is.

En verlopig nog op me dieetmix te blijven

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:04

Retlaw schreef:
wat een prachtig verschil.

Ik ben inmiddels van mening dat vitalbix DC super spul is, maar een paard wat redelijk intensief werkt het daar echt niet op redt alleen. Helaas kwam ik daar te laat achter en ben ik hem nu aan het "vetmesten" met SP en luzerne. Dit bouw ik inmiddels af om de DC aan te vullen met merriebrok, kijken hoe dit gaat.


Ik zou dan eigenlijk op de vitalbix blijven en dit aanvullen met lucernebrok. Daarmee voer je extra energie en eiwit. En dat is wat je nodig hebt als je paard op de dc alleen, invalt.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:18

Luzernebrok heeft gemiddeld maar een klein beetje meer energie dan hooi (10%, ewpa van 0.5-0.6, hooi heeft een ewpa van 0.45-0.55) en gaat dus niet zo hard als bijvoer. Het is inderdaad wel heel geschikt om als eiwitbron toe te voegen. Merriebrok heeft vaak een ewpa van 0.85-0.92 en is dus inderdaad wel echt calorierijker. Dit bevat ook voldoende eiwit.

Van DC moet je, als enige bijvoer, 75g/100kg voeren voor de juiste hoeveelheid mineralen en vitaminen.
Van de meeste merriebroksoorten 500-600g/100kg
Van SP 1.5kg/100kg.

SP hoef je bij kleine hoeveelheden dus eigenlijk niet te verrekenen (bij een paard van 500kg is 1.5kg al een kleine hoeveelheid, dat is 2 voerscheppen).

Stel je geeft je paard 2 scheppen merriebrok, dat is ongeveer 2.2-2.4kg (wegen is weten). Dan voer je dus voor 400kg paard merriebrok, dan kan je 75*(400/100) = 300g minder vitalbix dc voeren.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:55

Alleen zou merriebrok mijn keuze niet zijn ivm het vele zetmeel. Althans, ik heb laatst toevallig gezocht op veel energie en laag in zetmeel/suiker en geen merriebrok tegen gekomen.

Zou uberhaupt kijken of je niet meer hooi kunt geven, daar moet je paard het meeste van zijn energie uit halen. En dat is ook de beste vorm van energie voor je paard.

Nu heeft ie wel heel veel extra energie nodig maar als ie straks weer op gewicht is zou ik persoonlijk dus de extra energie dmv extra ruwvoer geven zoals luzernebrok.

En anders zijn er nog wel een aantal voeren die vrij hoog in energie zitten maar niet hoog in suiker en zetmeel, zoals sport mix zero.

Koper

Berichten: 30340
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:27

Vandaag op de WK in Oirschot zag ik dat Feral een nieuw product heeft voor veulens en dragende/lacterende merries. Ik dacht dat het Breed & Grow heet. Ben ik wel benieuwd naar. Heb Simone er over gesproken omdat ik dacht dat het misschien wat voor mijn merrie zou zijn. Die niet drachtig is maar die in de winter wel wat invalt en de slobber niet lust.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 00:43

Lagen er geen folders? Wil mn oude merrie ook nog wat voller hebben naar de winter toe.

Koper

Berichten: 30340
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 02:04

Niet naar gekeken. Uiteindelijk uitgekomen op pony meer DC voeren. En ze heeft nu een stalletje (verwende dame) dus hopelijk doet dat ook wat.

Ze hebben het nog niet gepromoot, product is er pas sinds afgelopen maandag. En maandag begon ook het WK dus ik denk dat ze het vanaf volgende week onder de aandacht gaan brengen. Ik heb niet naar folders gezocht, ik heb alleen het spul bekeken en twee mensen van de stand gesproken.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:34

Stalgenootje had een folder meegenomen. Heb even zitten lezen. Was zeker interessant!

Ben zelf niet zo bekend met fokkerij producten maar op het eerste oog ziet het er goed uit!

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:44

Er staat ook een beetje info op hun fb en de site :)

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:58

Ik heb nu een proefzakje van de Active+ gekregen en wat ik niet snap is waarom daar dan ook daily complete doorheen zit? Want zo kan ik het niet voeren als extra na een training omdat ik ook al metazoa superfit broxx voer.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:09

Omdat het een complete muesli is, geen aanvulling op vitaminen en mineralen.

Wil je het als aanvulling geven, moet je de vitaminenbrok minderen.

Koper

Berichten: 30340
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:56

Fennadev schreef:
Ik heb nu een proefzakje van de Active+ gekregen en wat ik niet snap is waarom daar dan ook daily complete doorheen zit? Want zo kan ik het niet voeren als extra na een training omdat ik ook al metazoa superfit broxx voer.

Waarom zou je niet Metazoa en Active+ allebei kunnen voeren?

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:00

Omdat beide kennelijk als vitamine/mineralen brok/muesli bedoelt zijn. Dan vraag ik me ook wel af wat nou precies het verschil tussen de active+ en de daily complete is?
En minder metazoa gaan voeren, daar ben ik niet zo happig op omdat mijn jongste een zinnige eter is en de oudste heeft zomereczeem. Maar ik heb hem gisteren gewoon 50 gram active+ en 50 gram pavo topsport gegeven ipv 100 gram topsport, omdat hij had gewerkt. Als ik de hoeveelheid ga voeren die op de zak staat, is de verpakking in twee keer leeg trouwens.