Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:39

Stamper schreef:
Kayleigh327 schreef:
Die van mij krijgt ook 200gram vitalbix daily complete, maar moet sinds kort poeder bij haar brok voor haar maar en darmen en ze vind de brokjes niet lekker genoeg om alles op te eten met de poeder erbij.
Dus nu meng ik het met 1 bekertje pavo natures best en dan is t goed.
Maar zoek een muesli om die te vervangen, wat goed is voor haar maag/darmen. De muesli van vitalbix vind ik erg duur en zit nu te denken aan cavalor structomix sensitive, maar moet die twee nog even vergelijken.
Puur om het wat lekkerder te krijgen zodat ze alle poeder binnen krijgt!


Hoezo vind je de muslie te duur? Is goedkoper dan de Daily Complete.


Je moet van die muslie véél meer geven natuurlijk.
Daardoor ga ik hem ook niet aanschaffen ookal lijkt hij me vrij prima.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:47

Precies wat Azmay zegt.
Ik hou het bij de Daily Complete, waar je vrij lang mee doet. En voeg dan een handje muesli toe in de winter, daar doe ik dan ook enorm lang mee.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:01

Oh ja natuurlijk sorry.
Begreep dat je qua inhoud bedoelde haha!
Heb 4 proefzakjes. Moet nog even kijken. Moet sowieso zeer waarschijnlijk meer voer bij voeren !

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:33

Ik moest vd brok 800 gram voeren. Nu voer ik daar minder van en de muesli erbij. Omdat ik ook nog sportbrok voer, voer ik nog minder brok!
Dian krijgt alles van vitalbix, brok, 'muesli, luzerne, slobber en lijnzaad olie

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:33

800 gram vitalbix? Dat is toch best veel? Mijn paard van 1.65 krijgt 440 gram per dag.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:00

Alice13 schreef:
Ik moest vd brok 800 gram voeren. Nu voer ik daar minder van en de muesli erbij. Omdat ik ook nog sportbrok voer, voer ik nog minder brok!
Dian krijgt alles van vitalbix, brok, 'muesli, luzerne, slobber en lijnzaad olie


Dat is inderdaad enorm veel. Als je het over de vitalbix hebt in ieder geval, heb je het niet over een andere brok?
Ik werd door Vitalbix zelf geadviseerd om mijn pony van ca. 450kg (1.48m) iets minder dan 2 bekertjes vitalbix te geven. Dit kwam neer op ongeveer 340 grams brokjes.
Volgens mij was de aanbevolen hoeveelheid volgens de verpakking officieel 75gram per 100kg, maar je kan t dus laten personaliseren.
Dit zou betekenen dat jouw paard zo'n 900 kg weegt?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:07

Ik rij intensief dressuur. Mijn merrie kreeg 2 KG sportbrok per dag. In eerste instantie wilde ik dit er graag af hebben en compleet over op vital bix alleen daar haalde mijn paard onvoldoende energie uit voor de zware arbeid.
Als ik alleen vitalbix zou voeren moest ze 800 gram, omdat ik niet over wil doseren in vit. En mineralen en ik toch sportbrok blijf voeren hebben we hier 500 gram van gemaakt.
Op de verpakking van de muesli staat iets van 1 kg bij intensieve arbeid? En dan de brok wat minder. Dat is mij naast de brok te veel.
Dus ik doe nu 200 gram brok, 1/2 kilo muesli, schep luzerne en na intensieve arbeid 1/2 schep slobber.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:11

Daarnaast krijgt ze nog 1,5 kilo (per dag)sport brok op twee andere momenten op de dag.

Ik heb trouwens ook gewoon advies gevraagd van vitalbix, en nee mijn paard weegt geen 900 kg hahaha

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:36

Alice13 schreef:
Daarnaast krijgt ze nog 1,5 kilo (per dag)sport brok op twee andere momenten op de dag.

Ik heb trouwens ook gewoon advies gevraagd van vitalbix, en nee mijn paard weegt geen 900 kg hahaha


Hahaha nee dat dacht ik al.
Die van mij loopt niet intensief dus dat scheelt al. En als vitalbix dat geadviseerd heeft zal het wel goed zijn :D

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:48

Ik kreeg het advies 50-80gr per 100kg te voeren. In de verhaarperiode 80gr. En beide tinkers doen het er geweldig op. Bij Storm is het verschil het grootst. Hij lijkt nu bv minder ontploft dan vorige winter hahaa

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:48

Dat is wel op basis van intensieve training en zonder de sportbrok he. Maar ze deed het er niet voldoende op.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:39

is er hier ervaring met paarden die jeuk krijgen van vitalbix?
Mijn ZE'er loopt namelijk nog steeds met een pleeborstelstaart rond, kan me niet voorstellen dat dat nog door de mugjes komt -O-

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:41

Ja, om deze reden ook overgestapt op Equilin. Geen schuren meer en geen schilfers meer. Zelfs m'n ruin ging schuren op vitalbix. En die is daar absoluut niet gevoelig voor. Helaas van de vitalbix!

Koper

Berichten: 30412
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:42

Anniick schreef:
is er hier ervaring met paarden die jeuk krijgen van vitalbix?
Mijn ZE'er loopt namelijk nog steeds met een pleeborstelstaart rond, kan me niet voorstellen dat dat nog door de mugjes komt -O-

Ik ook niet. Wat voor ruwvoer voer je en hoe is de algehele weerstand van je paard?

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:44

Paard krijgt ongeveer een baal hooi per dag. Zijn weerstand is (naar mijn idee) prima, zit goed in zijn vel.

Koper

Berichten: 30412
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:51

Wat voor hooi? Welke grassoorten zitten er in, hoe ver was het gras ontwikkeld toen het gemaaid werd, waar is het mee bemest en hoe zwaar en hoe vaak?

Schuren is heel vaak een teken van verminderde weerstand. Weerstand wordt bij een paard in de darmen opgebouwd. Dus iets klopt er in elk geval niet.

Paard is ook gecheckt op luis e.d.?

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:29

Vitalbix is hier juist een van de dingen waar ze geen jeuk van krijgen. Nou voer ik ook maar 200g per paard (500kg) voor de extra. Zodra ik gewone brok geef beginnen ze te schuren..

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:07

Koper schreef:
Wat voor hooi? Welke grassoorten zitten er in, hoe ver was het gras ontwikkeld toen het gemaaid werd, waar is het mee bemest en hoe zwaar en hoe vaak?

Schuren is heel vaak een teken van verminderde weerstand. Weerstand wordt bij een paard in de darmen opgebouwd. Dus iets klopt er in elk geval niet.

Paard is ook gecheckt op luis e.d.?


Je hebt hier wel een punt; het paard is wel snel gevoelig verteringsstelsel (snel last van maagzweren).
Wat betreft het hooi heb ik geen idee. ik zal eens proberen het te achterhalen. Wat zou dan zo ongeveer de conditie van het hooi moeten zijn om jeuk te geven?

Is het een idee om hem iets te geven om zijn weerstand te verhogen?

Koper

Berichten: 30412
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:16

Het is slim om hem fatsoenlijk hooi te geven. Daar wordt de weerstand beter van.

In het algemeen kun je zeggen: hoe meer verschillende grassoorten er in zitten, hoe beter. Veel paarden reageren gevoelig op Engels raaigras. Dat wil je er dan juist liever niet in hebben (en dat is lastig want het komt heel veel voor).

Hoe weet je dan met welke soorten je te maken hebt? Door te kijken. Als de plant volwassen is wanneer hij wordt gemaaid heeft hij (omdat hij zich heeft kunnen ontwikkelen) aren of pluimen gevormd. Dat is de bovenkant van de plant, waar de zaadjes zitten. Sommige soorten gras maken pluimen. andere aren en er zijn ook grassen die aarpluimen maken. Dat zit er dus qua uiterlijk wat tussenin.
Hoe meer verschillende soorten aren/pluimen je kunt vinden, hoe beter. Je weet dan dat je soortenvariëteit in je hooi hebt én je weet dat het gras pas gemaaid is toen de planten al volwassen waren. In een volwassen plant zit minder fructaan. Oftewel suiker, en daar kunnen paarden van gaan schuren.
Fructaan is niet persé slecht. Het is een soort brandstof wat de plant voor zichzelf maakt om te groeien. Het wordt pas een lastig verhaal als de plant wordt gemaaid op het moment dat hij veel van die fructaan aanmaakt. En dat is dus voordat hij volwassen is.

Qua bemesting kan het verschillen per paard. Ik heb er eentje die beroerd wordt van gras of hooi waar kunstmest overheen geweest is. Als ze dat veel zou eten (wat ze niet doet wanneer ze andere opties heeft) wordt ze hoefbevangen.
Er zijn ook paarden die slecht reageren op hooi van grassen van land wat geïnjecteerd is geweest met drijfmest. En ook de ene drijfmest is de andere niet. Varkensdrijfmest geeft heel andere reacties dan runderdrijfmest.

Het kan erg per paard verschillen. Over het algemeen kun je zeggen: korte sprietjes zonder aren of pluimen, en die slap aanvoelen wanneer je het hooi draait in je hand is optimaal jeukhooi. Dat slappe kan dan komen van bemesting met drijfmest of kunstmest. Daarmee verander je de structuur van de cellen van de plant.
Slap is niet het zelfde als zacht. Natuurhooi kan heel zacht aanvoelen. Maar is wel stevig. Vezelig.

Maar goed, het topic gaat over Vitalbix. En ik denk eigenlijk dat dat niet de oorzaak van het schuren zal zijn :)

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:37

Inderdaad, maar als nog bedankt voor de uitgebreidde info! ik ga het meteen checken :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:48

Koper schreef:
Just_bo schreef:
Wat is er mis met zonnebloemen? Puur uit nieuwsgierigheid :)

Zonnebloemen zijn hartstikke mooi maar in zonnebloemolie is het aandeel omega 6 veel te hoog voor een paard.


Hier wil ik wel even op ingaan, want dit is dus precies de reden dat ik deze muesli niet durf te voeren.
Als je zoekt naar een suikervrije dieet, maar met een wat hoger vetpercentage voor de energie wordt al snel geadviseerd dat je hier ook prima zonnebloemolie voor kan gebruiken. Echter als je richting de 200/300 ml per dag gaat voeren, lijkt mij dit dus helemaal niet goed? Door het hoge omega 6 gehalte is dit toch juist ontstekingsbevorderend?

Welke olie zou jij aanraden?
Ik durf de zonnebloemolie niet aan met een hb gevoelig paard...

Koper

Berichten: 30412
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:11

Precies, ik vind het ook altijd zo raar dat mensen dan zonnebloemolie gaan geven.

Een olie die wél de juiste verhoudingen aan omega-vetzuren heeft is lijnzaadolie. Koudgeperste lijnzaadolie bedoel ik dan, als het verhit is heb je er alsnog niets aan. Mijn merrie die ook gevoelig is voor hoefbevangenheid (en mijn ruin die leverproblemen gehad heeft en weer krijgt bij te veel gras) krijgen het al tijden. En dat gaat heel goed. Ik heb die van Feral Horse, bestel ik meteen met de Vitalbix mee.

Overigens heb ik aan bovenstaande paarden wel de muesli gevoerd, maar dat was een half handje per keer en alleen omdat ik toch die proefverpakking had gekregen. Met z'n tweeën hebben ze er een paar dagen over gedaan om 400 gram muesli te eten. Zelf lust ik het niet en in zulke kleine hoeveelheden leek me niet dat het veel kwaad kon. De overige ingrediënten vind ik wel heel mooi namelijk.

Anniick, succes! Het is lastig om goed hooi te vinden, vind ik. Ik heb nu biologisch hooi uit Duitsland. Kost me kapitalen :Y) Maaarrrr ik heb wel paarden zonder verbrede witte lijnen, met gezonde zolen en een bejaarde cushingdame die met de staart omhoog en de neus in de wind in d'r mooiste zweefdraf door de wei gaat :D <3

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:23

De muesli zit erg hoog in omega 3 dus zal alsnog echt wel een goede omega verhouding hebben hoor. Er zit dan ook veel lijnzaad(olie) in en van de zonnenbloemolie maar weinig (staat als laatste ingredient). Vitalbix is juist van de goede verhoudingen. :)

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:33

Ik denk inderdaad ook dat Juist Vitalbix wel heel goed naar die verhoudingen heeft gekeken. Volgens mij kijken zij echt overal naar en zullen die verhoudingen wel goed zitten.
Maar als je het zeker wilt weten kun je toch een emailtje sturen naar Simone Pottegieter?
Zij weet echt alles wat betreft het voer!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:00

Ik verbaas me er vooral over dat er zo makkelijk zonnebloem olie wordt geadviseerd. Niet alleen omdat het in de vitalbix muesli zit, maar als je bv zoekt naar vetrijke voeding/ diëten wordt vaak gezegd dat je hier heel goed zonnebloemolie voor kan gebruiken.
Dat kan nooit goed zijn denk ik dan.

Ik gebruik nu inderdaad ook lijnzaadolie, maar 30 ml. Paard staat nu op rust ivm hoefbevangenheid.

Maar mocht het ooit weer zover komen dat we weer aan het rijden kunnen ben ik vast op zoek naar een geschikte muesli voor spieropbouw en energie. Energie uit vetten lijkt mij dan geschikt, ipv uit granen.

Maar welke olie dan geschikt is? Je leest dat je gerust de olie op kan bouwen tot wel 300 ml per dag. Dan is het toch wel belangrijker de juiste olie te kiezen die ook nog enigszins betaalbaar is.

Wat betreft het gebruik van zonnebloem in de vitalbix muesli, waarom erin doen en het vervolgens weer rechttrekken? Ik zou denken laat het dan helemaal weg....