Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:10

Iemand toevallig intresse in een halve nog meer iets halve pas lucerne? :)

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:27

Heeft er toevallig iemand een foto van de active+ ?? Ben benieuwd hoe dat er in het echt uitziet kwa structuur enzo

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:00

Ik zal morgen even kijken of ik er een foto van kan maken (hoop dat ik er aan denk)

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:54

Heb ondertussen de muesli besteld! Word met veel smaak gegeten!

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:37

Muesli vindt de mijne ook erg lekker inderdaad. Hij krijgt af en toe een handje na het werken :)

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:31

Hoe lang doen jullie eigenlijk met een zak vitalbix of active +?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:33

41 dagen met vitalbix.
Omgerekend als ik 350 gram per dag voer. Kost mij dus ongeveer 20 euro aan brokjes per maand.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:47

Sjafrane schreef:
Hoe lang doen jullie eigenlijk met een zak vitalbix of active +?


Ik doe er langer mee. Die van mij krijgt 250-300 gram per dag. Doe er dus 48-58 dagen mee. Bijna 2 maanden.
Ligt er gewoon aan hoe zwaar je paard is en hoe intensief die getraind wordt.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:03

Ik voer de muesli en de brok en daarnaast nog sport brok dus ik doe er ook behoorlijk lang mee. De luzerne gaat het hardst

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:06

IngridM schreef:
Geven jullie de slobber als extra'tje ?

Ja, en alleen als ze het toevallig meesturen als proefverpakking. Ik koop die slobber niet uit mezelf. Mijn ruin krijgt dan een paar keer een klodder over de rest van z'n voer heen. Uit 1 zo'n proefverpakkinkje kan ik een keer of 10 een klein slobber-extraatje voor 'm maken. Hij heeft het ook totaal niet nodig, is verre van mager. Mijn merrie zou het wel kunnen hebben maar ze eet het niet zo goed.

Met 1 zak daily complete doe ik een week of 6 (voor 1 IJslander en 1 shetlandpony). De Active Plus weet ik nog niet.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:10

Over de slobber. Ik voer al zo veel dat ik geen slobber voer wil ik haar iets lekkers geven maakt ik met brok muesli luzerne en zemelen een super lekkere slobber (denk ik - niet geproefd - maar gaat er goed in)

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:57

Nou gaat hard hier hoor ze krijgt zeker al 400 gram Daily compleet en als er getraind is ook nog schep muesli.
Bijna elke dag lucerne en voor af en toe wat lekker wat slobber.
Ze is nu niks te dik mag zelfs niks meer afvallen ook .
Nu word er ook flink getraind voor de endurance dus ze verbruikt ook heel wat op dit moment.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:09

Ik doe gemiddeld 3 maanden met een zak, in de winter gaat het iets sneller dan in de zomer. En dat is met 2 paardjes, ik gebruik het puur als vitamine aanvulling.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:20

Azmay schreef:
Ik doe gemiddeld 3 maanden met een zak, in de winter gaat het iets sneller dan in de zomer. En dat is met 2 paardjes, ik gebruik het puur als vitamine aanvulling.

Voer je wel de aanbevolen hoeveelheid dan? Of doe je zo weinig Vitalbix omdat je het gebruikt als carrier voor een vitaminepoeder ofzo?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:25

Koper schreef:
Azmay schreef:
Ik doe gemiddeld 3 maanden met een zak, in de winter gaat het iets sneller dan in de zomer. En dat is met 2 paardjes, ik gebruik het puur als vitamine aanvulling.

Voer je wel de aanbevolen hoeveelheid dan? Of doe je zo weinig Vitalbix omdat je het gebruikt als carrier voor een vitaminepoeder ofzo?

Aanbevolen hoeveelheid vind ik altijd vooral goed voor de portemonee van de fabrikant :o
Ik kijk naar mijn paarden en geef aan de hand van wat ik zie geef ik bij. Ze krijgen ook veel hooi pulp gras en een beetje lucerne dus ik denk dat ze daar ook wel wat voedingsstoffen uit halen ;)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:28

Nou ja, als jij vindt dat 't zo werkt. Die van mij krijgen nu 1,5 keer het aanbevolen minimum omdat ze verharen enzo.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:33

Ik doe ongeveer 6 weken met 2 zakken voor een IJslander en een grote warmbloed. Zal straks wel iets langzamer gaan want ik geef sinds gisteren mijn warmbloed Active+ bij en dan wordt een gedeelte van de DC vervangen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:47

Azmay schreef:
Azmay schreef:
Ik doe gemiddeld 3 maanden met een zak, in de winter gaat het iets sneller dan in de zomer. En dat is met 2 paardjes, ik gebruik het puur als vitamine aanvulling.

Aanbevolen hoeveelheid vind ik altijd vooral goed voor de portemonee van de fabrikant :o
Ik kijk naar mijn paarden en geef aan de hand van wat ik zie geef ik bij. Ze krijgen ook veel hooi pulp gras en een beetje lucerne dus ik denk dat ze daar ook wel wat voedingsstoffen uit halen ;)


De minimaal aanbevolen hoeveelheid (65g/100kg paard) van vitalbix is eerder aan de krappe kant dan aan de ruime kant. Hooi, pulp, gras en luzerne zijn allemaal koper- en seleniumarm, om maar 2 gebruikelijke tekorten te noemen. Vitamine E is ook enkel voldoende als ze veel gras kunnen eten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:51

Minimale aanbevolen hoeveelheid is volgens mij zelfs 50 gram per 100 kilo?
Ik had op advies (omdat we geen ruwvoer waardes hebben) 65 gram per 100 kilo gevoerd. Kan ik beter iets meer voeren? Of juist oppassen dat je niet overdosering van vitamines/mineralen gaat geven? Lijkt me ook niet altijd gezond. Hij krijgt ook lijnzaadolie 20 ml.
Pony heeft cushing.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:05

50g/100kg is als je er iets naast voert. Zonder iets is het 65g/100kg. Maar zelf raad ik 75g/100kg aan, als je paard dan ongeveer 2% lichaamsgewicht aan hooi of voordroog ernaast eet zit hij dan op minimaal. Van 150g/100kg zijn er over het algemeen nog geen problemen mits ze er geen selenium-supplement naast krijgen.

Een paard moet minimaal 0.3mg selenium/100kg lichaamsgewicht binnen krijgen en ik hou zelf als veilig marge maximaal 1mg/100kg aan, maar het CVB houdt daarvoor 4mg/100kg aan (andere waardes die je in de gaten moet houden voor overdosering zijn vitamine A: moet tussen de 3.000 en 40.000IU/100kg blijven, en vitamine D: tussen de 660 en 4400IU/100kg. Uiteraard daarnaast ook de verhoudingen etc.)

Als je een paard van 500kg hebt, betekent dat dat je niet meer dan 1.5kg vitalbix daily plus naast 20kg gemiddeld voordroog mag geven. Overdoseren is dus niet zo maar aan de hand als je paard geen echte supplementen ernaast krijgt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:13

Zo dat valt dan inderdaad alles mee! Kan er best veel van voeren zonder over te doseren dus.
Hij heeft 4 weken lang Redplex gehad tegen bloedarmoede en toen ben ik wel omlaag gegaan. Maar nu weer op oude hoeveelheid.
Ik weet in ieder geval dat hij afgelopen zomer geen tekorten had aan vitamine E/magnesium en selenium.
Maar dan ga ik omhoog naar 75/100 kg. Hij vindt het lekker dus geen probleem. Houd ik hem op die manier in ieder geval goed in de vitaminen hij heeft het al moeilijk genoeg met die stomme cushing zo jong.

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:57

Ik doe ongeveer een maand met een zak. Ik voer 420 gram per dag aan mijn paard, dat is de aanbevolen hoeveelheid die Simone mij geadviseerd heeft toen ik om een voedingsadvies vroeg. Mijn paard staat er echt fantastisch bij, dus ik denk dat haar advies erg correct was!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:55

Ik voer nu ongeveer een maand Vitalbix (hiervoor Metazoa) maar naast dat ze het erg slecht eet heeft ze nu ook opeens mok. Dit heeft ze in de 5 jaar dat ik haar heb één keertje gehad (was met smeren na 2/3 dagen weg) maar nu is het goed hardnekkig.
Ik vermoed dat het is gekomen nadat haar maatje in haar kootholte is gestapt.
Is echte natte mok. Wassen het op advies van de da 1x daags met betadine shampoo (goed nadrogen met een schone doek), en smeren het 2x daags in.
Verder krijgt ze hooi en een handje lucerne, staan nog niet op de weide.
Overdag de gehele dag in de paddock met bestraat stuk, met de nacht in een schone droge stal.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:59

Ik voer het al geruime tijd nog altijd, en ben er nog steeds blij mee dat mijn paard het super doet!
Ondanks dat mijn pony van het "eten, eten, eten" is, zie ik wel echt verandering.

Ze staat sinds 'n maandje weer terug op de wei, en sinds 1 April staat ze 24/7 buiten.
Wat ik aan haar merk is dat ze geen dikke opgezette buik van het eten heeft, en nu ook tussen pauzes neemt. Dan gaat ze weer even lekker aan de wandel, gaat een dutje doen etc...
Ben misschien zelfs aan het kijken of ik deze zomer misschien het graasmasker weer aflaat, maar dat is gewoonweg even aankijken!

Zo fijn! :)

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:03

Ik heb de nutrimash . Gaf een maatbekertje vol per dag. Nu 1a2x in de week .hij werd er veel te vrolijk van.. (tinker)